Gå til innhold



Foto

godkjenning av bodylift


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 May 2004 - 23:00

Er det bare godkjente kits som godkjennes av biltilsynet?
Et bodylift gjør jo ingenting med geometrien til hjulopphenget, ei heller utgjør det så mye på tyngdepunktet på bilen og burde derfor i utgangspunktet vere enklere å få godkjent enn heving i fjærer.
Ser at Arctic trucks bruker bodylifts.. Hvilke biltyper finnes det godkjente bodylifts på?

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#2 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Stemmer det gitt, bor i Asker. Jeg lurte også på hvorfor Hamar svarte på forespørselen, men det har forhåpentligvis ingen ting å si. Skal til BT i morgen og skaffe meg en saksbehandler der, i asker altså....

-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#3 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Tror nok det er en missforståelse ute å går. For jeg fikk svar fra Hamar trafikkstasjon i går på ett spørsmål om ombygging av bil og de sa ingen ting om at jeg ikke har lov til å gjøre det selv. Står heller ingen ting i kjøretøyforskriftene om det (leste den i går). Legger for sikkerehetsskyld ved svaret:


Ved større ombygginger som her beskrevet må vi få en skriftlig søknad med beskrivelse alle forandringer og dokumentasjon som beskrevet i " kjøretøyforskriften §7-7.


7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Mangler en del info i svaret, men som dere ser så søk i forkant av ombyggingen. Jeg skal til BT i dag å få noen flere svar på dette. Tenkte jeg skulle lage en liten "How to fight the BT" manual wink.gif

Legg forøvrig merke til at du ikke må ha dokumentasjon dersom BT kan besiktige bilen (Tenker da på grillguarden din).




-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#4 nasse

nasse

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
For jeg fikk svar fra Hamar trafikkstasjon
Opprinnelig postet av harry_Sub




Hvorfor Hamar Trafikkstasjon? profilen din sier bosted Asker.
dem er vel mere oppegående på trafikkstasjonene i dine trakter m.h.t ombygging?blink.gif




<<there is no spoon!>>

#5 HMC4x4Chevy

HMC4x4Chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 138 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Håper det er 01.06.05 du mener:wtf: Jeg har bestilt 3"bodyliftkit til min Chevrolet 2500 og kommer ikke til å ha hevinga klart før til våren:wtf: Driver på med dokument research nå om dagene og det ser ut til at det skal ordne seg. Mangler bare samsvarserklæring på grill guarden min.
Er det noen som vet hvem som forhandler Luverne grill guards:wtf:



Its better to crash and burn than too fade away!

#6 snap-on

snap-on

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 08 September 2004 - 23:00

Jeg fikk godkjent bodylift å skrevet det inn i vogkortet.å da sa bt at det ikke sto noe spesefisert i kjøretøyforskriften om det,så det går vel på skjøn.blink.gif Men de sa også at fra første juni var det ikke lov å montere heve/senkesett uten at det var gjort på godkjent verksted:fish:

#7 pajerooff

pajerooff

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1088 Innlegg:

Posted 07 September 2004 - 23:00

Det skal gå grit å få sendt en kopi.

Har sendt deg PM.

Mvh
Pajerooff, med Toyota


"Går du`kje over så kjør over, det går"

#8 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:


.....
Etterpå gikk turen til BT for godkjenning, hvorpå de stilte en hel del spørsmøl...som ble besvart og dokumentert, og de godkjente bilen.
I vognkortet står det: Godkjent karrosserihevet.
Opprinnelig postet av pajerooff



Er det mulig å få kopi av dette vognkortet? Har 3" hevesett i esken klar for montering og et slikt dokument hjelper oftest massse.

Takker.
Mvh Lille Turbo

Autodidakt Elektromekaniker.

#9 pajerooff

pajerooff

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1088 Innlegg:

Posted 25 August 2004 - 23:00

Kjøpte bodylift av BG Nor til min forrige Lux og dette ble montert av brodern, som kjøpte biln av meg.
Etterpå gikk turen til BT for godkjenning, hvorpå de stilte en hel del spørsmøl...som ble besvart og dokumentert, og de godkjente bilen.
I vognkortet står det: Godkjent karrosserihevet.

Tror ikke det hadde vært like enkelt å få godkjent hvis det hadde vært brukt div deler som kanskje ikke så ut som om de hørte hjemme der de var plassert...

Mvh
Pajerooff, med Toyota

Har du løst å prøve Lada`n min ??



"Går du`kje over så kjør over, det går"

#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 May 2004 - 23:00

Ford F-150 ble levert som en såkalt "nite-utgave" Det er en her på forumet som har en sånn en. Mener å ha sett at han har skrevve at den ble levert org med 3" bodylift....

__________________________________________________


MSN-messenger: wazzza@bluezone.no

"It`s the sound of eight hard workin` sylinders that matters;)"

#11 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 21 May 2004 - 23:00

Såvidt jeg kan huske, så er det kun til g-wagen man får tuv-godkjente karroserihevesett gjennom et firma i danmark. Artic trucks får godkjent bodylift, men det er kun av kommersielle årsaker, heveklossene er akkurat de samme som mange av oss sliter med å få godkjent. Båtruller fra biltema er også brukt mye, men jeg vet ikke om noen som har fått det godkjent foreløpig. Vil anbefale å kontakte holern hvis man skal løfte karroseriet. Kjøp et ferdig sett med braketter og alt. Da blir det i allefall litt lettee å få det godkjent enn båtruller, hockeypukker osv.

Vet at bodylift har vært veldig omdiskutert, det siste jeg fikk høre da jeg drev å krangla med den lokale bt-stasjonen var at veidirektoratet nå hadde sagt klart og tydelig at dette IKKE skulle godkjennes under noen omstendighet. Da gadd jeg ikke å krangle mer med de. Det er bare nok et eksempel på hvor langt inni tåkeheimen myndighetene roter nærmer seg, det finnes faktisk flere firma som livnærer seg på å løfte karroserier opptil 3-4 tommer og får dette godkjent.

#12 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 21 May 2004 - 23:00

Har skrevet 3" bodylift i vognkortet på Blazeren:D

Var slett ikke vanskelig, fikk anbefalingspapirer fra tekninsk avdeling hos Amcar.

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#13 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 21 May 2004 - 23:00

Kanskje Suzuki norge kunne være velvillig til å godkjenne en moderat bodylift for Suzukiene?? Skal snakke med dem.

Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823

#14 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 22 May 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Kanskje Suzuki norge kunne være velvillig til å godkjenne en moderat bodylift for Suzukiene?? Skal snakke med dem.

Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823

Opprinnelig postet av vidar



Jeg skal ikke ta fra deg noe motivasjon, men jeg har enda til gode å høre at importør hjelper sånne som oss. Når det gjelder amcar, så er det mye enklere, ettersom klubben er såpass oppegående. Det er en stor fordel med amcar, men det er dessverre ingen som hjelper til når det gjelder andre type biler. Lykke til med godkjenningen, er ikke umulig at du får det til hvis du har kjøpt et ferdig sett hos holern eller tilsvarende. ER du heldig, så kan du isåfall kanskje få en liten anbefaling fra de som har solgt deg settet.

#15 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 22 May 2004 - 23:00

Jeg ringte Mitsubishiimportøren for å få tips om hvilke dekk det var mulig å få på en gammel L200. De ville ikke en gang snakke om saken.
Selv den nye flotte modellen kommer med 205-80-16 som standard. Alt utover det er fysjom! Tror ikke det er mulig å få en importør til å gå god for noen form for ombygginger utført av "vanlige" folk. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

#16 2 BAD

2 BAD

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 22 May 2004 - 23:00

En ting er at importører og BT tar en klar innstilling til bodylift, hvis det bli behandlet konsekvent er det fair, men når noen (Les: Artic truck) får godkjent det, da er det noe galt.
Innen visse begrensninger er jo bodylift noe av det mer ufarlige man kan gjøre med en bil

#17 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 23 May 2004 - 23:00

AT flytter minst 2 av de orginale karosseri festene opp slik at de står oppunder karosseriet med orginale foringer.
Også bruker de "klosser" på de resterende festene.
TOY2 gjorde detsamme og det ble godkjent.
Det handler mye om å gjøre det orntli og pent!!




OJ....det går det!?

#18 86Lux

86Lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 158 Innlegg:

Posted 23 May 2004 - 23:00

Tror at desto penere og sikkelig arbeid du gjør desto støre muligheter for å få godkjent bilen. Og prøv å være nest mulig oppdatert på hva som skjer da bodyliften blir montert(hva som blir berørt og ikke) så dem får svar da dem spør....
Mvh

TOYOTA OffRoad Big Boy`s Drive Big Toy`s

#19 Bamse_bra

Bamse_bra

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 23 May 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg ringte Mitsubishiimportøren for å få tips om hvilke dekk det var mulig å få på en gammel L200. De ville ikke en gang snakke om saken.
Selv den nye flotte modellen kommer med 205-80-16 som standard. Alt utover det er fysjom! Tror ikke det er mulig å få en importør til å gå god for noen form for ombygginger utført av "vanlige" folk. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

Opprinnelig postet av Buhund



Vi har en 99 L200 og i vognkortet står det 31-10.5-15 som orginalt med alternativ størrelse 205-80-16.

#20 Rikard

Rikard

    just4fun

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 580 Innlegg:

Posted 26 May 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Tror ikke det er mulig å få en importør til å gå god for noen form for ombygginger utført av "vanlige" folk. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

Opprinnelig postet av Buhund


...........Hadde en CJ-7 engang... Den ble bygget om fra sekser til åtter. Anbefalt godkjent av teknisk sjef hos Chrysler Norge + 3" Hevesett fra Warn og 33X12,5X15 på 10" Anbefalt av Amcar og Warn... Ingen problemer.. Spør først, bygg skikkelig og ha dialog med biltilsynet så går det nok bra.

Just4Fun