godkjenning av bodylift
#1
Posted 20 May 2004 - 23:00
Et bodylift gjør jo ingenting med geometrien til hjulopphenget, ei heller utgjør det så mye på tyngdepunktet på bilen og burde derfor i utgangspunktet vere enklere å få godkjent enn heving i fjærer.
Ser at Arctic trucks bruker bodylifts.. Hvilke biltyper finnes det godkjente bodylifts på?
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
#2
Posted 21 September 2004 - 23:00
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#3
Posted 21 September 2004 - 23:00
Ved større ombygginger som her beskrevet må vi få en skriftlig søknad med beskrivelse alle forandringer og dokumentasjon som beskrevet i " kjøretøyforskriften §7-7.
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
Mangler en del info i svaret, men som dere ser så søk i forkant av ombyggingen. Jeg skal til BT i dag å få noen flere svar på dette. Tenkte jeg skulle lage en liten "How to fight the BT" manual
Legg forøvrig merke til at du ikke må ha dokumentasjon dersom BT kan besiktige bilen (Tenker da på grillguarden din).
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#4
Posted 21 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
For jeg fikk svar fra Hamar trafikkstasjon Opprinnelig postet av harry_Sub
Hvorfor Hamar Trafikkstasjon? profilen din sier bosted Asker.
dem er vel mere oppegående på trafikkstasjonene i dine trakter m.h.t ombygging?
<<there is no spoon!>>
#5
Posted 20 September 2004 - 23:00
Er det noen som vet hvem som forhandler Luverne grill guards:wtf:
Its better to crash and burn than too fade away!
#6
Posted 08 September 2004 - 23:00
#7
Posted 07 September 2004 - 23:00
Har sendt deg PM.
Mvh
Pajerooff, med Toyota
"Går du`kje over så kjør over, det går"
#8
Posted 28 August 2004 - 23:00
Kopi av melding:
.....
Etterpå gikk turen til BT for godkjenning, hvorpå de stilte en hel del spørsmøl...som ble besvart og dokumentert, og de godkjente bilen.
I vognkortet står det: Godkjent karrosserihevet.Opprinnelig postet av pajerooff
Er det mulig å få kopi av dette vognkortet? Har 3" hevesett i esken klar for montering og et slikt dokument hjelper oftest massse.
Takker.
Mvh Lille Turbo
Autodidakt Elektromekaniker.
#9
Posted 25 August 2004 - 23:00
Etterpå gikk turen til BT for godkjenning, hvorpå de stilte en hel del spørsmøl...som ble besvart og dokumentert, og de godkjente bilen.
I vognkortet står det: Godkjent karrosserihevet.
Tror ikke det hadde vært like enkelt å få godkjent hvis det hadde vært brukt div deler som kanskje ikke så ut som om de hørte hjemme der de var plassert...
Mvh
Pajerooff, med Toyota
Har du løst å prøve Lada`n min ??
"Går du`kje over så kjør over, det går"
#10
Posted 21 May 2004 - 23:00
__________________________________________________
MSN-messenger: wazzza@bluezone.no
"It`s the sound of eight hard workin` sylinders that matters;)"
#11
Posted 21 May 2004 - 23:00
Vet at bodylift har vært veldig omdiskutert, det siste jeg fikk høre da jeg drev å krangla med den lokale bt-stasjonen var at veidirektoratet nå hadde sagt klart og tydelig at dette IKKE skulle godkjennes under noen omstendighet. Da gadd jeg ikke å krangle mer med de. Det er bare nok et eksempel på hvor langt inni tåkeheimen myndighetene roter nærmer seg, det finnes faktisk flere firma som livnærer seg på å løfte karroserier opptil 3-4 tommer og får dette godkjent.
#12
Posted 21 May 2004 - 23:00
Var slett ikke vanskelig, fikk anbefalingspapirer fra tekninsk avdeling hos Amcar.
Eskild
K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want
#13
Posted 21 May 2004 - 23:00
Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823
#14
Posted 22 May 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Kanskje Suzuki norge kunne være velvillig til å godkjenne en moderat bodylift for Suzukiene?? Skal snakke med dem.
Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823
Opprinnelig postet av vidar
Jeg skal ikke ta fra deg noe motivasjon, men jeg har enda til gode å høre at importør hjelper sånne som oss. Når det gjelder amcar, så er det mye enklere, ettersom klubben er såpass oppegående. Det er en stor fordel med amcar, men det er dessverre ingen som hjelper til når det gjelder andre type biler. Lykke til med godkjenningen, er ikke umulig at du får det til hvis du har kjøpt et ferdig sett hos holern eller tilsvarende. ER du heldig, så kan du isåfall kanskje få en liten anbefaling fra de som har solgt deg settet.
#15
Posted 22 May 2004 - 23:00
Selv den nye flotte modellen kommer med 205-80-16 som standard. Alt utover det er fysjom! Tror ikke det er mulig å få en importør til å gå god for noen form for ombygginger utført av "vanlige" folk. Mvh Odd.
Stopper bare for tog og elefanter!
#16
Posted 22 May 2004 - 23:00
Innen visse begrensninger er jo bodylift noe av det mer ufarlige man kan gjøre med en bil
#17
Posted 23 May 2004 - 23:00
Også bruker de "klosser" på de resterende festene.
TOY2 gjorde detsamme og det ble godkjent.
Det handler mye om å gjøre det orntli og pent!!
OJ....det går det!?
#18
Posted 23 May 2004 - 23:00
Mvh
TOYOTA OffRoad Big Boy`s Drive Big Toy`s
#19
Posted 23 May 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Jeg ringte Mitsubishiimportøren for å få tips om hvilke dekk det var mulig å få på en gammel L200. De ville ikke en gang snakke om saken.
Selv den nye flotte modellen kommer med 205-80-16 som standard. Alt utover det er fysjom! Tror ikke det er mulig å få en importør til å gå god for noen form for ombygginger utført av "vanlige" folk. Mvh Odd.
Stopper bare for tog og elefanter!
Opprinnelig postet av Buhund
Vi har en 99 L200 og i vognkortet står det 31-10.5-15 som orginalt med alternativ størrelse 205-80-16.
#20
Posted 26 May 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Tror ikke det er mulig å få en importør til å gå god for noen form for ombygginger utført av "vanlige" folk. Mvh Odd.
Stopper bare for tog og elefanter!
Opprinnelig postet av Buhund
...........Hadde en CJ-7 engang... Den ble bygget om fra sekser til åtter. Anbefalt godkjent av teknisk sjef hos Chrysler Norge + 3" Hevesett fra Warn og 33X12,5X15 på 10" Anbefalt av Amcar og Warn... Ingen problemer.. Spør først, bygg skikkelig og ha dialog med biltilsynet så går det nok bra.
Just4Fun