Gå til innhold



Foto

Bytte tankmåler -> stopper i kulda? Dieselpumpe?

pajero 2.8

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Jörgen

Jörgen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 30 March 2018 - 22:16

Hei. Har en pajero 2.8 td, 1999. 

I vinter sluttet tankmåleren min å fungere etter en brekksladd. Den viste halv tank når den var full. Det eneste jeg gjorde var å vri litt på ledningene på toppen av måleren, på dieseltanken, og ta den opp og sette den inn igjen. Da fungerte tankmåleren. 

Etter dette har bilen i visse tilfeller stoppet, ofte har det vært kaldt (-10), og ofte har det også vært lite diesel på tanken. Kan dette ha noen sammeheng med at bilen stopper etter ca 500 - 1000m. Må kjinne en stund før den starter. Noen ganger kan motoren stoppe to ganger før jeg kan kjøre videre. 

 

Noen tanker eller ideer rundt dette? 

 

Takk.



#2 Jörgen

Jörgen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 30 March 2018 - 22:28

Har ikke stoppet ved varmere temperaturer. 



#3 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 06 April 2018 - 07:27

Kanskje noe vann som fryser ett sted i dieselsystemet?

#4 Jörgen

Jörgen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 17 April 2018 - 09:21

Nei, stopper ikke ved varmere temperaturer. 

 

Har tenkt på kondens. Det virker som det har en sammenheng mellom lite diesel på tank + kaldt. 



#5 pkf748

pkf748

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 10 June 2018 - 14:01

Mulig du har løst problemet.

Jeg hadde samme symptomene på min bil (99 model, 2,8 TD automat).

Hos meg skyldtes det simmerringen i fremkant av dieselpumpa.

 

Bilen startet helt fint, kjørte omtrent like langt hver gang før bilen stoppa.

Måtte kinne lenge før den starta, men da fungerte den helt fint etterpå.

 

Ikke kjør for lenge med det, da du risikerer å få diesel i olja.

 

Bestilte simmering fra Mitzyparts i England, koste vel en 40 - 50 kr.

Dieselpumpa må ut av bilen for å gjøre dette.

Vær nøye med å ha sylinder 1 i øvre stilling før du tar ut pumpa, og lag overett merker med en tusj på tannhjulet til motor og pumpe før du tar den ut.

Det er en festeskrue på undersiden av pumpa som er veldig kronglete å komme til.

Så vidt jeg husker, fikk jeg med en beskrivelse på hvordan pumpa tas ut når jeg kjøpte simmeringen.