Gå til innhold



Foto

Pajero 2,5 går ikke over 2500 rpm

turtall diesel rpm pumpe

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Oivka

Oivka

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 06 May 2018 - 12:46

Hei! Er på nippet til å kjøpe meg en pajero for å sette igang. Problemet med bilen er at den ikke vil gå over 2500/3000 rpm, der stanger den og det ryker voldsomt i eksosen. Mannen som eier bilen nå har sjekket det meste på både luft og dieselside:

 

Diesel:

  • Kjørt egne slanger direkte fra tank til pumpe, riktignok innom filter
  • Skifta dieselfilter
  • Hatt klarglass på slangene, slik at man får et visuelt inntrykk av dieseltilførselen

Luft:

  • Skiftet luftfilter
  • Sjekka etter tette slanger

I tillegg til dette er det sjekka at turboen lader.

Dette skjedde plutselig under kjøring.

 

Trenger råd, da det allerede er gjort alt jeg ville ha gjort. Noen som vet hva dette kan være/vært borti tilsvarende problem tidligere?

Er redd det kan være noe med dieselpumpa.

 

Motoren er forøvrig en 4d56 som sitter i en '97.

 

MVH 

 

Øivind 


Edited by Oivka, 22 May 2018 - 20:52.


#2 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 14 May 2018 - 21:25

Om den ryker svart så får den vel for mye diesel (evt. for lite luft).

 

Jeg har ikke noe fasitsvar, men et par ting jeg ville sjekka:

Sjekke at merkene på regreima forstsatt stemmer. Altså et den ikke har hoppet over et hakk eller to.

Sjekke om noen av dysene henger åpene.

Sjekke at ikke wastegaten henger åpen og slipper alt ladetrykket ut.

 

Tja, var det jeg kom på. Håper det ordner seg.



#3 Oivka

Oivka

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 22 May 2018 - 20:51

Takk for svar! Har nå sett bilen gå selv, og kan avbekrefte at det er svart eksos! Da bilen stanger, velter det ut en gråhvit eksos, så har nå konkludert med at det  er mangel på diesel som er årsaken. Skal igang med feilsøking fortløpende. Setter pris på tips!

 

Mvh

Øivind



#4 Rigid Axles

Rigid Axles

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 27 May 2018 - 17:37

De er kjent for å ha dårlig kamaksel og topp, blant mye annet. 



#5 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 04 June 2018 - 23:44

Aldri vært problemer med kamakslingene på 2,5 litern. Toppen var stort sett et problem på 80 talls bilene og langt mindre på 89+ fremover modellene. Her oppsto som oftest problemer hvis man hadde varmkjørt motoren. 

 

Hvis det skulle være problemer med topp pakning etc så vil det ofte være overtrykk i kjølesystemet og ikke noe vann i ekspansjon tanken. 

 

Ellers så kan man også koble en slange direkte ned i en dunk med diesel(uten urenheter) for å sjekke at det ikke er trøbbel med filter, rør/slanger/ pickup i tank.