Gå til innhold



Foto

6.5 td eller 6 liter bensin?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Lubonger

Lubonger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 30 July 2018 - 22:05

Hei. Vil snart kjope suburban. Vurdere 6.5 turbodiesel ca 97 -99 model, eller 2000-2005 model med 6 liter bensin. Hva dere anbefaler?

BIlen skal bruke storeset for langt turer.

Taknemlig for alt av komentarer med typisk problemer, forbruk på disse bilar og alt som kan være nyttig for meg.

Takk

Lubomir



#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 July 2018 - 22:19

Hei og velkommen til Forumet. Forbruk finner du i denne tråden - http://www.offroad.no/forum/topic/119278-forbruk-siste-fylling/ 

 

Jeg er bensinmann så der har du svaret generelt hos meg. Amerikanere er ikke det samme med diesel synes jeg



#3 Lubonger

Lubonger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 31 July 2018 - 00:20

Denne 6.5 liter har fin lyd... :) Men den er kansje litt vanskelig å fine i god stand?



#4 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 01 August 2018 - 07:26

6.0 liter bensiner er jo en veldig god motor, har selv hatt 93' Suburban med 454 bensin, 01' Suburban 8,1L med whipple presse++, 02' Suburban med 6,0 bensiner, har for tiden 95' pick up med 6,5 diesel, denne har fått en del oppgraderinger så den går kanskje litt bedre og billigere en helt original men skulle jeg ha valgt motor for langkjøring så hadde det nok blitt 6,5 diesel for min del. Den vil uansett bruke en god del mindre drivstoff i forhold til bensinmotorene, drar godt fra 1600 rpm med Lock-Up i 4.gir og opp til 2500, da merker man at tråsnella GM har montert hvor det burde stå et ''propellinnsug'' som kan pumpe mer luft går litt tom for ork. Men motoren snurrer fint opp til 3500 og kan gå hele dagen på 3000 om du drar på tyngre henger. 


Edited by Intimidator, 01 August 2018 - 07:28.


#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 03 August 2018 - 12:26

Her er nok folket veldig delt i sine meninger om diesel kontra bensin, men jeg er helt enig med Chevy-LPG på denne.

Det amerikanerne er best i verden på er nettopp bensin V8. Det er en grunn til at disse har vært i produksjon i 40+ år fra de forskjellige fabrikantene der borte.

Bare se på GM sine small block som 305 og 350 og Mopar 318 og 360 så skjønner du hva jeg mener. GM har jo hatt et par forsøk med å lansere diesel for å selge mer på det europeiske markedet uten at de kan beskrives som noen suksess. Kanskje 6,5 har fått et noe ufortjent dårlig rykte, men det kan ikke benektes at det er atskillig mer problemer med de enn tilsvarende bil med bensinmotor.

 

Jeg har hatt to Suburbans (-97 modell med 350 Vortec og 2003 modell 6,0) og synes de begge var veldig bra. Det eneste jeg hadde problemer med var bensinpumpe på begge to. Dette er en kjent svakhet, men hvis du kan svinge litt med en fastnøkkel er det noe du fikser selv. Tanken må ned for å bytte pumpe.

Nå har jeg -09 Tahoe med 5,3 literen. Har hatt den i litt over ett år så jeg kan ikke rapportere om noen problemer enda, men dette er den råeste maskina jeg har hatt hittil med tanke på ytelse og lyd.

Den går også billigere enn der to andre.

 

Ta en titt på tråden LPG linket til. Du finner en del erfaringer med forbruk der.

 

Jeg ser argumentet til Intimidator hvis du har mye last eller trekker mye henger. Dieselen er rimeligere i drift og gir deg mer dreiemoment i oppoverbakkene.

Men når det gjelder komfort er min erfaring at bensineren er overlegen da den er tilnærmet lydløs i marsjfart.

 

 

Nå er jeg sikkert inhabil siden jeg aldri har eid en dieselbil. Har kun har amerikanske biler siden 1993, samtlige V8 med unntak av den første som hadde rekkesekser.

Det er sikkert noen som biter av meg hodet nå, men jeg synes diesel er for landbruket og anleggsmaskiner og dette er noe Passat, Audi og de andre får syssle med...  :P

 

 


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Skogsferrari

Skogsferrari

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 576 Innlegg:

Posted 03 August 2018 - 19:48

Da kan jeg si meg enig, du har ikke hatt 6.6 duramax. Strøken lyd, masse kraft og enda mer moment...Men da må en kjøpe truck, eller en duraburp. Blir dyrt, men da snakker vi kraft. V8 Tahoe, eller subb.. Huff, sirup i trafikken. Duramax, med litt justering, det går godt. Men det er min mening, har kjørt dem alle..
Lbz-airdog 2-dsp5 by rob-egr blokkert-3" downpipe - 4"eksos

#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 03 August 2018 - 22:12

hvis du går for 6,5td velg en som ikke er chippet...

beste du kan gjøre for 6,5td er å øke dieselmengen inn til pumpe, men den bruker ikke mer av det, snarere mindre

 

jeg har 2 stående nå en 95 og en 98 men begge står pga manglende pkk og ene har girkasseproblemer


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 04 August 2018 - 22:00

Da kan jeg si meg enig, du har ikke hatt 6.6 duramax. Strøken lyd, masse kraft og enda mer moment...Men da må en kjøpe truck, eller en duraburp. Blir dyrt, men da snakker vi kraft. V8 Tahoe, eller subb.. Huff, sirup i trafikken. Duramax, med litt justering, det går godt. Men det er min mening, har kjørt dem alle..

 

Men Duramax er utviklet av Isuzu, er den ikke? Litt på fleip mener jeg at mitt poeng står da den eneste bra diesel fra GM er japansk, selv om GM eier Isuzu.

 

Jeg har prøvd en Silverado med Duramax en gang. Den imponerte meg virkelig da den gikk som et uvær. Men spørsmålet til trådstarter gjelder Suburban og da tenkte jeg Duramax ikke var relevant.

 

Jeg har også kjørt en god del diesel-Chevy/GMC, både 6,2 og 6,5. (Fatter`n hadde til og med Oldsmobile diesel 5,7 da jeg var liten). Det er en grunn til at jeg aldri har hatt en for å si det sånn.

 

Men vi må nok bare være enige om at vi er uenige om dette. Noen liker det ene og noen liker det andre.

Jeg var forberedt på at noen skulle være uenig da jeg slang med leppa om dieselmotorer her på forumet.   :devil:


Edited by sub03, 04 August 2018 - 22:02.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#9 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 12 August 2018 - 15:04

Bensin så absolut. DETTA KOM FRÅN EN DIESELMAN.

 

Här får du nyare år/model, mindre ljud ja helt klart bensin. 

 

Off topic: Duramax då får man vara intresserad, för forbruke är helt på tryne. Men går gott :) samtidigt så kan man kanske mygla till sig lite diesel utan moms så går de ann.

 

//M 



#10 Skogsferrari

Skogsferrari

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 576 Innlegg:

Posted 16 August 2018 - 08:40

Forbruket? Rett rundt 1,1 på blandet kjøring... Någet mindre enn 5.3 l, som bruker mer enn det!
Lbz-airdog 2-dsp5 by rob-egr blokkert-3" downpipe - 4"eksos

#11 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 16 August 2018 - 11:13

Forbruket? Rett rundt 1,1 på blandet kjøring... Någet mindre enn 5.3 l, som bruker mer enn det!

 

Sorry off topic:

Då är du den första jag hört eller själv kört, som kör duramax så billigt. Grattis :)   

 

//M



#12 Intimidator

Intimidator

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 17 August 2018 - 08:45

Har aldri prøvd 5,3 litern, men 6.0 liter bensiner i suburban låg typisk på 1,3 - 1,5, da med litt lengre turer, 6,5 diesel drar ca. 1,3, dette er tall regnet ut fra gps og liter tanket, de aller fleste kjørecomputere jeg har prøvd har hatt 10++% feilmargin.

Men om man kan kjøre en duramax på 1,1 - 1,5 så kanskje jeg skal vurdere den Hummer H2 med duramax som står avantert på FINN allikevel :) :)



#13 Skogsferrari

Skogsferrari

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 576 Innlegg:

Posted 18 August 2018 - 20:24

Det er ikke noe problem, få motoren til å puste. EFILive og en fødepumpe , så går forbruket ned..
Lbz-airdog 2-dsp5 by rob-egr blokkert-3" downpipe - 4"eksos

#14 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 19 August 2018 - 21:00

Har hatt 4 tahoe 6.5 og har nå min andre tahoe 5.3😊 Er nok mere fornøyd med bensin ja!