Her er nok folket veldig delt i sine meninger om diesel kontra bensin, men jeg er helt enig med Chevy-LPG på denne.
Det amerikanerne er best i verden på er nettopp bensin V8. Det er en grunn til at disse har vært i produksjon i 40+ år fra de forskjellige fabrikantene der borte.
Bare se på GM sine small block som 305 og 350 og Mopar 318 og 360 så skjønner du hva jeg mener. GM har jo hatt et par forsøk med å lansere diesel for å selge mer på det europeiske markedet uten at de kan beskrives som noen suksess. Kanskje 6,5 har fått et noe ufortjent dårlig rykte, men det kan ikke benektes at det er atskillig mer problemer med de enn tilsvarende bil med bensinmotor.
Jeg har hatt to Suburbans (-97 modell med 350 Vortec og 2003 modell 6,0) og synes de begge var veldig bra. Det eneste jeg hadde problemer med var bensinpumpe på begge to. Dette er en kjent svakhet, men hvis du kan svinge litt med en fastnøkkel er det noe du fikser selv. Tanken må ned for å bytte pumpe.
Nå har jeg -09 Tahoe med 5,3 literen. Har hatt den i litt over ett år så jeg kan ikke rapportere om noen problemer enda, men dette er den råeste maskina jeg har hatt hittil med tanke på ytelse og lyd.
Den går også billigere enn der to andre.
Ta en titt på tråden LPG linket til. Du finner en del erfaringer med forbruk der.
Jeg ser argumentet til Intimidator hvis du har mye last eller trekker mye henger. Dieselen er rimeligere i drift og gir deg mer dreiemoment i oppoverbakkene.
Men når det gjelder komfort er min erfaring at bensineren er overlegen da den er tilnærmet lydløs i marsjfart.
Nå er jeg sikkert inhabil siden jeg aldri har eid en dieselbil. Har kun har amerikanske biler siden 1993, samtlige V8 med unntak av den første som hadde rekkesekser.
Det er sikkert noen som biter av meg hodet nå, men jeg synes diesel er for landbruket og anleggsmaskiner og dette er noe Passat, Audi og de andre får syssle med...
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."