Hovedforskjellen på de to er i hovedsak understellet, bremser og drivlinje. 2500-utgaven er mer arbeidshest konstruert for tyngre last og trekking av store ting. De er like i karosseri og interiør, eneste forskjellen jeg vet er at 2500 har måler for girkassetemp i dashen. Begge har skivebremser på alle fire hjul.
Kjente problemer med begge utgavene er bensinpumpen i tanken og framhjulslager.
1500: har så langt jeg vet samme understell som Tahoe. De har uavhengig fjæring foran og stiv bakaksel. Spiralfjærer på alle hjul (trur jeg). De kommer med 4L60E girkassen som kan havarere ved misshandel og mangel på vedlikehold. Leveres med 5,3 liter med 275-300 hk avhengig av årsmodell hvis jeg husker rett.
2500: har kraftigere understell, kjennes lett igjen med 8 hjulbolter. De har også uavhengig fjæring foran og stiv bakaksel, men har torsjonsfjærer foran og bladfjærer bak. Utstyrt med 4L80E girkassen som tåler bedre tyngre oppgaver. Leveres med 6,0 (320 hk)eller 8,1(340 hk) som ikke umiddelbart oppleves kjappere en 5,3 literen, men har masse mer moment i bånn. De har også større differensial foran og kraftigere bakaksel. Bruker 2-3 dl mer på mila. Jeg trur den har kraftigere ramme også, men det er jeg ikke sikker på
Min første Suburban var en 97-modell 1500 med 5,7 l bensinmotor. Det var en nydelig bil å kjøre med førsteklasses komfort, tilnærmet lydløs i kupèen og faktisk ganske sprek.
Da jeg etter hvert skulle bytte den ut var jeg på jakt etter neste generasjon Sub (2000-2006). Jeg ville helst ha en 1500-utgave. Det var svært få 1500-utgaver på markedet, derfor endte jeg opp med en 2003-modell Suburban 2500 med 6,0 literen.
Min erfaring er at det er litt forskjell på disse når det kommer til komfort. 1500 har en stasjonsvogn-aktig følelse med behagelig fjøring og lavt støynivå. 2500 støyer noe mere og er for stiv etter min smak, særlig når den kjøres uten last. Men hvis du skal bruke bilen til trekking av henger/mye last er nok 2500 å foretrekke.
1500 argumenter for: komfort, kjøreegenskaper, litt lavere forbruk.
2500 argumenter for: Bra til trekking/mye last, skuddsikker drivlinje (særlig girkassen), solid som f...
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."