Gå til innhold



Foto

Suburban / Tahoe 1500 vs 2500


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Hasse77

Hasse77

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 07 September 2018 - 09:51

Hei,

Skal strax anskaffe meg min første amerikanske bil.

Det blir Suburban eller Tahoe ca 2000-2005 mod.

Lurer på om noen vet hva som er forskjellen på 1500 og 2500. Hørt rykter om stive akslinger og ikke, men ønsker et svar fra noen som vet. Skal kjøres på kl B førerkort.

Og: Kan noen komme med for/mot på disse bilene?

Takker for svar:)


Edited by Hasse77, 07 September 2018 - 09:51.


#2 Roy H Pedersen

Roy H Pedersen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 421 Innlegg:

Posted 07 September 2018 - 14:57

Tahoe 2000 til 2005 har vel uavhengig fjæring i front og stiv aksling bak, nyere har Autoride som for mæ ser ut som en litt fancy utgave av gamle High jackers  :thumbsup:  og motorer e vel 5,3 vorteck motor og muligens 6.0 bensin. Kopisen har en 2003 (trur æ) og den har ett forbruk på rundt 1.2  1.3 på mila. 

Det e jo en nydelig langtursbil men pga vekt så kan den bli litt dyr i forbruk ved småkjøring.

Men æ trur æ kan si løp og kjøp.



#3 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 07 September 2018 - 20:24

Hovedforskjellen på de to er i hovedsak understellet, bremser og drivlinje. 2500-utgaven er mer arbeidshest konstruert for tyngre last og trekking av store ting. De er like i karosseri og interiør, eneste forskjellen jeg vet er at 2500 har måler for girkassetemp i dashen. Begge har skivebremser på alle fire hjul.

Kjente problemer med begge utgavene er bensinpumpen i tanken og framhjulslager.

 

 

1500: har så langt jeg vet samme understell som Tahoe. De har uavhengig fjæring foran og stiv bakaksel. Spiralfjærer på alle hjul (trur jeg). De kommer med 4L60E girkassen som kan havarere ved misshandel og mangel på vedlikehold. Leveres med 5,3 liter med 275-300 hk avhengig av årsmodell hvis jeg husker rett.

 

2500: har kraftigere understell, kjennes lett igjen med 8 hjulbolter. De har også uavhengig fjæring foran og stiv bakaksel, men har torsjonsfjærer foran og bladfjærer bak. Utstyrt med 4L80E girkassen som tåler bedre tyngre oppgaver. Leveres med 6,0 (320 hk)eller 8,1(340 hk) som ikke umiddelbart oppleves kjappere en 5,3 literen, men har masse mer moment i bånn. De har også større differensial foran og kraftigere bakaksel. Bruker 2-3 dl mer på mila. Jeg trur den har kraftigere ramme også, men det er jeg ikke sikker på

 

 

 

Min første Suburban var en 97-modell 1500 med 5,7 l bensinmotor. Det var en nydelig bil å kjøre med førsteklasses komfort, tilnærmet lydløs i kupèen og faktisk ganske sprek.

Da jeg etter hvert skulle bytte den ut var jeg på jakt etter neste generasjon Sub (2000-2006). Jeg ville helst ha en 1500-utgave. Det var svært få 1500-utgaver på markedet, derfor endte jeg opp med en 2003-modell Suburban 2500 med 6,0 literen.

Min erfaring er at det er litt forskjell på disse når det kommer til komfort. 1500 har en stasjonsvogn-aktig følelse med behagelig fjøring og lavt støynivå. 2500 støyer noe mere og er for stiv etter min smak, særlig når den kjøres uten last. Men hvis du skal bruke bilen til trekking av henger/mye last er nok 2500 å foretrekke.

 

 

1500 argumenter for: komfort, kjøreegenskaper, litt lavere forbruk.

2500 argumenter for: Bra til trekking/mye last, skuddsikker drivlinje (særlig girkassen), solid som f...

 

 


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 09 September 2018 - 10:14

1500 er 1/2 tonn

2500 er 3/4 tonn


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 Hasse77

Hasse77

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 09 September 2018 - 18:07

Her var det mange gode svar på akkurat det jeg lurte på!
Utseendemessig og plass har jeg en liten knapp på Suburban. Og nå i tillegg girkassa.
Men komfort spiller inn når bilen stort sett brukes til å frakte familien og bikkja til hytta. Ikke har jeg kjempestor henger heller. Kanskje lurt å tenke komfort når jeg endelig har fått fruen med på dette...
Blir å ta noen runder før det bestemmes. Forbruk er allerede kalkulert:-)

Tusen takk for bra svar!!

#6 AVIATOR

AVIATOR

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 Innlegg:

Posted 06 January 2019 - 08:16

Jeg hadde ikke fryktet en 4L60E kasse.

Why are the latest Fords so aerodynamically designed?

It improves the Chevy tow truck fuel consumption.
Min garasje


#7 Tahoechase

Tahoechase

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 06 January 2019 - 22:04

Har en 03 Tahoe bensin, er fornøyd med denne.
Har byttet bensinpumpa i tanken, litt forstillingsdeler, skiver, klosser, abs sensor, vindusheis, bremserør, steppermotorer i instrumentcluster, setetrekk/pute førerside ... overkommelige gårdsplassjobber og greie delepriser.
Men forbruk under 1,5 er mer som en fantasi..
Ang kasse handler nok dette mye om behandling.. ikke problem å mishandle denne til en rask død dersom man ønsker det.
Ved pen kjøring og bytte av atf holder den leeeenge.
Jeg skifter oljer/filter iht intervallene og steller forøvrig godt med den.

Edited by Tahoechase, 06 January 2019 - 22:10.