Gå til innhold



Foto

Luft i clutchvæske - Pajero II (2,5L)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Pajero2

Pajero2

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 24 November 2018 - 13:35

I dag fikk jeg åpenbart luft i clutchsystemet. Må stoppe motor for å få inn 1. gir, og justere turtall for å få inn øvrige gir mens jeg ruller...

Bilen er "ny" for meg, og jeg kjenner ikke oppbygningen. Men sjekket væskenivå til brems (OK), og fant en påfyllingsstuss med (antatt) bremsevæske ved siden av denne (også OK nivå). Altså ingen stor lekkasje noe sted, for da hadde vel væskenivået vært synlig minket(?).

 

Bilen er gammel (96), så noe er slitt. Er litt usikker på hvor jeg bør starte. Delepriser er svært overkommelig, og jeg vurderer å bestille både master- og slavesylinder. Dog gjør jeg ikke denne jobben sjøl, men finner noen som kan fikse det for meg.

 

Er det andre ting jeg bør se på som kan være årsak? Jeg tenderer til å tro slitt mastersylinder, i den tro at hvis det hadde vært slavesylinderen så ville vel væskenivået kanskje minket pga lekkasje?

 

Tips mottas med takk! Litt oppgitt over at egne kunnskaper ikke strekker til her, men som sagt, nylig anskaffet doningen og kjørt 4000 problemfrie km med den, til nå.



#2 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 26 November 2018 - 21:41

Ingen hjelp, kun tips...

Jeg hadde samme problem på Hyundai Galloper (som er en Pajero gen 2). Luftet fra topp til slave, luftet med latmannslufter, luftet med vakuum via slavesylinder, luftet ved å klemme slavesylinderens stempel i bunn og rette luftenippelen slik at denne var det øverste punkt... Kjøpte ny master og ny slave. Niks og null.

Girkassa var tilnærmet umulig å få i 1. gir og i revers med motoren i gang. Men med avslått motor... som glovarm kniv i smør.

I begynnelsen gjorde jeg som du: slo av motoren for deretter å starte i gir. Tilslutt lærte jeg meg trikset med motoren i gang: kjørte girstang først til femte gir, lot den stå et lite sekund, deretter raskt via tredje til førstegiret - og det uten skraping. Samme prosedyren for å få den i revers: femte, tredje - tilbake til femte og rett i revers. Fast'n plingplong.

Galloperen var forøvrig kanonbil, men rust i ramma - og den havnet som delebil i slutten av oktober d.å.

Så - ingen hjelp, kun røvertips til mulig problemfri kjøring.
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 November 2018 - 08:12

Synes mer det høres ut som utslitt clutch... Er det plutselig luft i systemet så vil du se det på nivåbeholderen, og da må det være lekkasje noen plass, så lufta kommer seg inn.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere