Gå til innhold



Foto

røkker og nøkker


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 trrond

trrond

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 26 December 2018 - 11:49

Etter en tur over fjellet så begynte tahoen (99 mod) å røkke og nøkke. først fikk jeg inntrykk at det var kryssa som var slitt pga vibrasjon ved pådrag, men dette ga seg sporadisk. (kommer til å bytte dem uansett). Så begynte ABS lampa å lyse, 

om dette er pga vibrasjonene vet jeg ikke. så begynte speedometeret å fuske litt. gearkassa gearer helt greit,  Tanken om hjullagrene er dårlige med tanke på abs er årsak til abs lampa..  Noen som har noen tanker om dette? 



#2 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 27 December 2018 - 16:16

Kan det være problemer med Vehicle Speed Sensor (VSS)?

Jeg ser på forumet at du har feilsøkt på dette for et par år siden.

 

Grunnen til at dette slår meg er at speedometer fusker samtidig som ABS lampe tennes, da er VSS en fellesnevner for disse.

Feil signaler fra VSS vil også føre til at girkassa blir forvirret og faller ut og inn av gir, noe som kan føles som vibrasjoner eller rykking som du beskriver.

 

Et skudd i blinde her altså, men du kan sjekke tilkoblinger til VSS, evt. sjekke sensoren for metallspon/skader.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#3 trrond

trrond

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 27 December 2018 - 21:20

ABS lampa har slukket etter at bilen sto i ett døgn. kryssene bytter jeg i morgen.  bilen gikk bra i en mil og da begynte den å "fuske/røkke" igjen. fylte opp tanken igjen. da forsvant det.. (kan det være noe så enkelt som kondens? men skal vel få varsel om det er vann i dieselen? Skal ta en lengre tur i morgen etter at kryssene blir byttet..  

VSS, hva er det? Turen over fjellet var ganske humpete, så kan være noe så enkelt at det er vibrert løst eller noe.. 



#4 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 28 December 2018 - 16:08

VSS er Vehicle Speed Sensor. Den sitter ved utgående aksel på transfer eller girkassa. Den måler hastigheten til bilen på samme måte som ABS-sensorene på framhjulene, ved at en tannkrans på aksel passerer sensoren og induserer pulser.

 

Det er flere saker som benytter målingene fra VSS, bla.a. speedometer, cruise control, automatkasse og ABS på bakhjulene. Derfor var det noe som slo meg siden du melder om ABS lampe og feil på speedometer.

 

Ble også nevnt i tråden du startet for to år siden:

 

https://offroad.no/f...65-td-tahoe-99/


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#5 trrond

trrond

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 28 December 2018 - 22:13

ah... Tok ut den bakerste sensoren i gearkassa i stad. den var rimelig slitt og møkkete.. prøve å bytte den til uka. ene krysset var også rimelig slitt. så det var på sin plass å bytte det  skal sjekke de andre sensorene på kassa til uka.  ABS lampa har sluttet å lyse da.  var mindre "vibrasjon" etter at byttet kryss og renset sensoren. men den bør byttes ser jeg. 



#6 trrond

trrond

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 04 January 2019 - 16:31

update.... Byttet den slitte sensoren og det ble bra, etter at jeg hadde kjørt ca 1 mil så ble det mye værre. Når jeg byttet sensoren så stakk jeg fingeren inn for å kjenne om det var mye møkk og slikt. Det kjentes ut som det var en del. Kan det være det som gjør at det sensoren brått klikker? Kan det danne seg så mye gugge bak ved utgående aksel? At jeg rett og slett må ta ut mellom aksel for å gjøre rent inni der?



#7 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 05 January 2019 - 01:11

Det er sikkert ingen dum idè å rengjøre der inne. Jeg tenker først og fremst at metallspon kan forårsake problemer. Sjekk også for slark i utgående aksel slik at du vet at ikke avstanden mellom tannkrans og sensor forandrer seg. Blir på samme måte som ABS sensorene foran når det er rust ved sensorene.

 

Edit: sjekk også kontakten og lendinger til sensoren når du er under der, så ikke dårlig kontakt i ledningsnettet lurer deg...


Edited by sub03, 05 January 2019 - 01:13.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#8 trrond

trrond

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 05 January 2019 - 13:13

Tok ut den nye sensoren for å sjekke.. den var slått helt i stykker. Det vil tilsi at det er mye slark skulle jeg tro. at akselen får rom til å vibrere slik at tannkransen vil slå i stykker sensoren..  Det drar opp et annet spørsmål. Er dette en stor jobb å gjøre under bilen? 



#9 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 05 January 2019 - 17:54

Jeg vet sannelig ikke, har aldri rotet med tranferkasser på mine, men jeg trur du må plukke ut hele og dele den på benken.

Kanskje noen her inne har mer erfaring med dette.

 

Er det merkbar slark i utgående aksel?

Noen ulyder under kjøring?

Noen mulighet for at du har glemt en O-ring e. l. på VSS så den stikker for langt inn i T-case? -krysser fingrene for at det er tilfelle :)


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#10 trrond

trrond

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 08 January 2019 - 16:34

Skulle ta ut bakre del av gearkassa, men det var visst transfer kassa som satt bakerst  gett.. når jeg dro ut mellomakselen så så jeg at bakre foring var helt løs. at den satt i tetningsringen. noe besynderlig altså.. Dette virker som en stooor jobb for en gammel bil.. ikke særlig moro når man står ute i gården nå..