Gå til innhold



Foto

W460 280GE


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Nybegynneren280ge

Nybegynneren280ge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    1986 W460 280GE

Posted 06 January 2019 - 18:07

Kjapt spørsmå fra en som ikke kan så alt for mye om motor:
Noen her inne som vet hva de idielle turtallet for en w460 280ge å ligge på når den går på tomgang?

Jeg sliter nå med å få den til å gå lavere enn 1800... Om jeg prøver å justere den mye ned, så dør motoren. Justerer jeg den ned til 1500, så dør den når jeg setter den i gir. Har vanskelig for å forstå hva jeg må justere for å få den til å gå normalt.

Har byttet alt av slanger i motorrommet, alle dysene, tennpluggene, tennplugg kablene, bensinpumpe virker, filter byttet og bensinen kommer frem til motor. Alle sikringene er byttet. Så nå står jeg virkelig fast, i hva som blir mitt neste trekk?

#2 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Larvik, Norge
  • Mine Kjøretøy:
    86 Isuzu Trooper,
    80 Mercedes 300 GD,
    43 GMC 6x6 2.5T,
    89 BMW M5,
    94 BMW 540,
    71 Ford Corina,
    71 Bedford TK,
    98 Subaru Forester,
    91 Case IH 885XL,
    78 Hymac 580C,
    61 International B-2275
    + diverse eldre lastebiler

Posted 07 January 2019 - 16:51

Nå skal jeg på ingen gi inntrykk av å kjenne 280'n godt, men dersom motoren ikke vil gå på tomgang under 1800 RPM så er det noe veldig galt. 1800 på en rekkesekser er overhodet ikke tomgang, jeg vil tippe den skal ligge et sted mellom 600 og 800.

 

Når det gjelder mulige årsaker så kjenner jeg som sagt ikke motoren, men sånn generelt så er det gjerne to muligheter: Helt elendig kompresjon (da snakker vi stempelringer som er mer eller mindre borte eller ventiler som ikke tetter) eller feil bensin/luft blanding. Det første jeg ville lett etter er "falsk luft", altså om det er lekkasje noe sted som gjør at den suger luft inn steder den ikke skal og på den måten får alt for mye luft i forhold til bensin. Dersom det ikke er noen lekkasjer noe sted, så er det selvsagt et utall muligheter for feil med innsprøytingssystemet som noen med mer kunnskap om dette må uttale seg om.