Gå til innhold



Foto

Chevrolet / amcar service Stavanger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Sceolan

Sceolan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 27 July 2019 - 21:38

Hei.

 

Er på bilferie med en 2004 TruckMaster (Express van 1500) og har fått litt problemer. Er noe med kjølesystemet, akkurat hva vet jeg ikke, men den blir veldig raskt varm. Så jeg tenkte bare å sjekke om det tilfeldigvis er noen som vet av noe verksted i Stavanger som kan ha muligheter for å ta en radiator / kjølesystem flush på sparket? :-) Har kjøpt meg noe rense greier, men vil helst unngå å måtte under bilen selv sånn i farta :-)



#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 28 July 2019 - 09:20

høres litt ut som en termostat som ikke åpner


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 Sceolan

Sceolan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 28 July 2019 - 13:24

Ja, var det jeg og tenkte først, eventuelt vannpumpe, før jeg snakket med en som tilfeldigvis hadde ei vannpumpe på lager som jeg kjøpte 'just in case'. Han mente at jeg måtte ha sirkulasjon ut i fra symptomene, og at det kunne være selve radiatoren. Er sikkert flere muligheter, men har nå kjørt ganske mange mil, og det ser ut til å gå greit, men må slå av kald luft / ventilere med varm luft i noen motbakker / ved høy lufttemperatur. Den går fortsatt høyt, men ikke oppi rødt, og stabiliserer seg relativt raskt når det flater ut, i alle fall når AC ikke står på. Kan det da fortsatt være termostat? Kanskje ikke så enkelt å si..., men om den ikke åpner så burde den vel bare gå varm helt?



#4 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 29 July 2019 - 07:47

Hej 

 

Clutch vifte på denna?? Vad man ser av partslista så är de de.

Att de plötsligt skulle tappa så nämnvärd effekt på kylning i kylet (radiatorn) skeptisk. Är mer Vatten pump, termostat eller vifte.

I och med att du får possetiv "effekt" av att använd kupevifta på varmt så tänker jag att du har cirkulation. Vatten pump och termostat bör fungera då.

Däremot så misstänker jag hellre clutchen i vifta som bara snurrar med men inte fyller sin funktion.

 

AC`n inverkar ju på 2 sätt. Dels effekt från motorn och värme effekt på kylmedium (Ac kylet). 

 

Kan du stå på tomgång efter du kört och bilen håller sig stabil på temp?

Vid kallstart första på dagen hör du att kylfläckten startar med en gång? (Lite osäker men har irriterat mig så många gånger när man startar på vintern att kylfläckten snurrar med första minuten på full fart). 

 

God Tur 

 

//M



#5 Sceolan

Sceolan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 29 July 2019 - 08:33

Hei.

 

Tror det er clutch vifte, men jeg vet ikke. Har ikke merket noe som helt problem med at den blir varm før akkurat nå på ferieturen, men da skal det også nevnes at bilen har blitt svært lite brukt egentlig. Vi var på en tyskland tur med den for 2 år siden, og da gikk den problemfritt. At den etter da gradvis har begynt å få problemet kan hende, uten at vi har merket det, da den ikke har vært kjørt i noe varme.

 

Om den først er varm, og vi kjører kald luft / AC og står på tomgang, så kan den nok gå noe opp, men har egentlig ikke testet akkurat det. Tror nok at den stabiliserer seg på tomgang, men kommer selvsagt an på utetemperaturen. Nå har det vært mye oppunder og over 30 grader på turen vår så langt. Ble kjørende en stund i sakte / stillestående kø i rundt 30 grader, og da måtte vi slå av AC i alle fall. Senere ble det litt regn, og temperaturdropp, og da samtidig mindre behov for AC, og ingen problem med motortemp da.

 

Skal se litt på viften når vi starter nå med kald bil. Eventuelt snurre den rundt om jeg kommer til før vi starter, for å kjenne motstand.

 

Tror nok vi får fullført turen uten noe utbedring, men er jo litt kjedelig :-/



#6 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 29 July 2019 - 10:28

Hei.

 

Tror det er clutch vifte, men jeg vet ikke. Har ikke merket noe som helt problem med at den blir varm før akkurat nå på ferieturen, men da skal det også nevnes at bilen har blitt svært lite brukt egentlig. Vi var på en tyskland tur med den for 2 år siden, og da gikk den problemfritt. At den etter da gradvis har begynt å få problemet kan hende, uten at vi har merket det, da den ikke har vært kjørt i noe varme.

 

Om den først er varm, og vi kjører kald luft / AC og står på tomgang, så kan den nok gå noe opp, men har egentlig ikke testet akkurat det. Tror nok at den stabiliserer seg på tomgang, men kommer selvsagt an på utetemperaturen. Nå har det vært mye oppunder og over 30 grader på turen vår så langt. Ble kjørende en stund i sakte / stillestående kø i rundt 30 grader, og da måtte vi slå av AC i alle fall. Senere ble det litt regn, og temperaturdropp, og da samtidig mindre behov for AC, og ingen problem med motortemp da.

 

Skal se litt på viften når vi starter nå med kald bil. Eventuelt snurre den rundt om jeg kommer til før vi starter, for å kjenne motstand.

 

Tror nok vi får fullført turen uten noe utbedring, men er jo litt kjedelig :-/

 

Om bilen hade haft cirkulations problem så är de inte långa turen även med låg ute temp som skall till före de blir över önskad temp. 

När du kom in i sakta/ stillastående kö så steg temp = ingen fartvind som kyler därför tänker jag att visco kopplingen på kylfläckten inte är på ställ.

Uppförsbacke mer värme energi = fartvinden klarar inte hålla ner kylvatten temp.

Ute tempen har ju inverkan men inte så att man klarar sig utan vifte vid stillstående. DIff i ute temp 10-15 grader hjälper lite.

 

//M



#7 Sceolan

Sceolan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 29 July 2019 - 20:05

Ja, tror nok du har rett i forhold til vifte-clutch. Forsøkte å snurre vifta i dag før oppstart, og det var ingen motstand. Skal vel godt gjøres om noen verksted på ferden har tid til å bytte den på sparket, men får sjekke litt. Uansett så ser det ut til å gå greit, nå som vi er obs på hva det er.



#8 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 31 July 2019 - 14:12

Ja den skall vara märkbart trög när man drar runt vifta. 

 

Bara att vara OBS så får ni ha en god tur !! 

 

//M



#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 04 August 2019 - 10:07

den kan jo sveises, men en sveiseperle slik at den sitter fast. da vil du ha kjøling hele tiden i sommer varmen

men minuset er at du vil høre vifta hele tiden og ikke tidvis som den blir pga den termiske vifteclutchen


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 Sceolan

Sceolan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 04 August 2019 - 23:48

Foruten noen fjelloverganger i over 30 grader, så merket vi egentlig ikke noe mer av problemet. Fikk noe regn og lavere temperaturer de siste dagene, og det gjorde susen. Kommer uansett nå til å bytte både vannpumpe, vifte-clutch og termostat + diverse når en først må demontere endel.

 

Men takker for hjelpen i alle fall :-)



#11 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 06 August 2019 - 17:24

problemet med gamle slitne termostater er at de hverken åpner eller lukker skikkelig.

 

Hadde de samme symptomer som du har på min gamle hi-ace, og måtte bruke varmapp. for å tileggskjøle på varme dager. Det var kjølesystemet som var halvtett pga en blokktetter jeg hadde på, som skulle hindre lekk til motorolja. Den funka bra og tetta også delevis kjølesystemet...