Gå til innhold



Foto

trenger hjelp med fjuskete tahoe!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 joachim91

joachim91

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 29 September 2019 - 09:57

hei alle kloke, har nå fått kjøpt oss vår første tahoe. det er en 2001 modell 5,3 bensin med gass, men er et stort minus med denne bilen, den kan ikke kjøres uten at den fjusker og stopper hele tiden :blink: den begynner og fjuske sånn plutselig, og helst når den har oppnådd normal kjøretemp. på kald nystartet motor går den som en drøm :wub:  men etter og ha stått litt på tomgang eller i venting på i kryss så virker det som om den har "bygget" opp for mye bensin(?) som gjør at den begynner og fjuske og stoppe igjen, den stopper da i fart, og det er bare og sette den i "N" og vri om nøkkelen igjen og den starter. og etter dette så går den som en kule igjen, helt til nedbremsing/rulling på tomgang i nedoverbakke, da begyner problemet igjen.

har tatt ut feilkoder med en sånn sak til telefon, men får ikke opp noe :(  har snakket med verksted, og dem anbefalte ny orginal bensimpumpe og den ble kjøpt om montert av underskrevne, uten bedring... har prøvd og byttet bensinfilter uten hell, har prøvd og kjørt uten LMM og EGR og o2sensor uten at der er noen forandring. mister snart håpet her da denne bilen begynner og bli påkostet i form av større summer, kan nevne bremser rundt om, ny calipper, stabstag bak og bærekule fremme :o  håper virkelig det er noen der ute som har mere peiling på dette enn meg :innocent:  kan og nevne at det er det samme om den kjører på bensin eller LPG..



#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 September 2019 - 08:05

Underlig at verksted anbefalte ny bensinpumpe hvis de var klar over det du skriver i siste setning - at det er likt om du kjører på bensin eller LPG. De burde vite at dette er to forskjellige driftssystemer. Likedan så har ikke bensinfilter noe å si da heller ikke det er i bruk under LPG drift.

 

Jeg tror du skal konsentrere deg kun om bensindelen. Når du har fått den på stell, så vil LPG også være ok.

 

Er det under belastning dette skjer? eks du står i N og setter den i D, kutter den da? 

Holder den seg i gang om du kjører med venstre fot brems og høyre gass, slik at du holder turtallet litt over tomgang? Spør siden det virker som den fungerer når den er kald, dvs tomgangsmotor går noe høyere enn normal tomgang.


Edited by Chevy-LPG, 30 September 2019 - 08:08.


#3 joachim91

joachim91

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 30 September 2019 - 15:07

tja, belastning og belastning, det er nok at man ruller på e6 i 80 og skal gi på igjen når bilen har kommet ned på 75 så begynner den og fuske, men kan kjøre med den lenge etter den er begynt og fuske bare man ikke er for hard på gassen. det vil da si at du såvidt er bortpå den bare så du klarer og holde fremdriften... er man ikke var over dette og er litt for tung på labben så dør den ut, merker ikke at den dørpå noe annet vis enn at turteller detter ned og den slutter og respondere på pedalen. begynner og bli grå i håret av fortvilelse :( er dessverre ikke noe kjempekyndig mekaniker, og har heller ikke lyst tilog blakke meg med verkstedturer som ikke resulterer i noe.. har gått til innkjøp av kompressjonstester nå og sitter og manner meg opp til og begynne :innocent:  



#4 joachim91

joachim91

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 02 November 2019 - 17:38

Update: har nå byttet, bensinpumpe, bensinfilter, plugger, kamsensor, sjekket at det er gnist i pluggledningene, sjekket at coilene virker, tatt komp test, og endel andre deler iforbindelse med eu, men bilen har fortsatt samme problemene med fjuskingen og at den dør ut.. noen kloke hoder her?

#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 02 November 2019 - 20:06

Kaster ut noen skudd i blinde her som kan være felles for bensin- og gassdrift.

 

Start med det som er gratis eller billigst mulig:

 

-Vakuumlekkasje? Sjekk alle slangene (også de tynne) der framme. Innsugspakninger, prøv med startgass og se etter forandring i turtall.

-Jordingspunkter. Sjekk jordinger på og rundt motor. Har coilene en eller flere jordledning? Sjekk også jording mellom blokka/topp og chassis, kan skape krøll i elektronikken hvis denne er   dårlig.

-Rengjøring av throttle body. Se etter koks/sot ved spjeldet på throttle body. Er kjent for å skape røff gange, men da spesiellt på tomgang.

 

 

Ikke gratis, men du skriver at du har skiftet kamsensor. Kanskje veivsensor (crankshaft position sensor) kan være dårlig?


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 03 November 2019 - 18:00

Fruen sin Tahoe hadde noe liknende symptom for ei stund si. På hennes bil var det luftrøren fra luftfilteret til motoren som var løs noe som resulterte i at motoren sugte falsk luft. Som Sub03 skriver...sjekk vakuumlekkasje.

#7 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 03 November 2019 - 21:55

Ta gjerne samtidig en runde med alt som har med strøm å gjøre - altså batteri/ledninger/irr på polsko.
Noen Aldeco batteri er kjent for å ha internt brudd mellom sidepol og topp pol...

#8 joachim91

joachim91

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 16 January 2020 - 20:34

hei, lenge siden jeg var innom og sjekket her :innocent:  har nå byttet veivsensoren også uten hell.(har ikke fått i noe utstyr for og kode inn den nye, hvis det trengs)

har sjekket hele motorrom med startgass uten og funnet noe som kan trigge.. noen som kanskje har en oversikt over alle jordingspunkter på bilen?

har rengjort spjeldhuset, men ingen forandring.. :wacko:  begynner og bli litt lei av og koste på og ikke finne feilen :( men får gå på med friskt mot og sjekke ledninger og diverse en dag det er litt mildere vær :thumbsup:



#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 January 2020 - 16:17

er problemet der hvis du kun kjører på bensin? eller er det når du kjører i gass drift?


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 joachim91

joachim91

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 21 January 2020 - 13:28

fikk prøvekjørt den litt her om dagen, og da gikk den fint på gassdrift, faktisk :rolleyes2: har tidligere hatt samme problem med gass og bensin, men nå kom motorlampe frem ved kjøring på gass, "misfire cylinder 8", var bare blinkende lampe som ble borte igjen ved og stoppe og starte bilen igjen :dribble: men fant en god del harrykoblinger under rattstamme med svidde ledninger blant annet.. så kan være at man er på sporet av noe der :blink: må få sett mere på den "klompen" med ledninger, men har veldig begrenset kunnskap om strøm :huh:



#11 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 28 January 2020 - 21:45

Sjekk om batteri og jordkabler har god elektrisk kontakt spesielt de som sitter på motoren

må løsne på kabler og pusse rent 


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 February 2020 - 22:04

Sjekk også at begge O2-sensorene før katalysator faktisk fungerer.

Oppskrift finner du vel på nett, men tipper du må lese ut med en live-leser. Torque til Android klarer dette.

De to før katalysatorene leser blandingsforholdet og sørger for at dette til enhver tid er optimalt. Holder at en av de har tatt kvelden.

Mener å huske at de ikke er i bruk når motor er kald.

 

De to etter katalysatorene skal bare lese at kat har gjort jobben sin.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum