Gå til innhold



Foto

Start problem


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 17 October 2019 - 19:01

Skulle starte min 6,2 idag men fikk et sjokk! Når jeg skulle starte hørtes det ut som en gammel sporvogn fra motorrommet :-( 

Turte ikke prøve igjen da dette hørtes helt forferdelig ut. Tenkte først på om det kunne være start motoren? Noen som har en tanke før jeg skruer den ut og sjekker?  

 

Oppdate: Starteren var litt løs pga en knekt skru. Men hadde allerede ødelagt starteren.  


Edited by Tominge, 18 October 2019 - 17:14.


#2 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 19 October 2019 - 19:57

Du är inte förste mann på detta ...
Köp orginal bult o ta med orginal skiver är de bästa bulten är lite tjockare i "kroppen". 
https://www.maldalim...hevy-6265d65td/
https://www.ebay.com...0-/321870025786
 
Eller M10x1,5 bult av passande längd. DOCK kontroll mät längd nu så att du inte "bottnar" gänger i blocket med orginal bult. I värsta fall så spricker yttre fästet på motorn.
Har sett de fler än en gång.
 
Sitter fästpunkt nr 3 på start motorn? Annars kan detta vara bra att få på. Trångt o trist o därför rationaliseras detta bort.... Tänker att detta kan vara en orsak till bultbrott på start motor. 
https://www.ebay.com...12652228?_ul=CL

//M



#3 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 21 October 2019 - 16:37

Takk for info :-)

 

Bolt og feste er bestilt. Fikk skrudd ut biten som sto igjen også idag, så nå er det bare å vente på starter og bolter :-) 



#4 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 25 October 2019 - 14:20

Da er ny starter montert. MEN nå har jeg mistet ALL strøm! Har fulle batteri. Kan en sikring eller rele ha gått? Ingen sikringer inne i bilen er gått, en i motorrom? Trur min bror begynte å skru av den gamle starteren før jeg fikk tatt strømmen. Noe der? 



#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 25 October 2019 - 22:48

Det er helt sikkert en eller annen fusible link som har gått hvis du trur broren din har kortslutta noe.

 

Fusible link er en form for sikring som sitter rett på lederen den skal beskytte. De pleier å sitte på kabel fra generator eller på +kabel mellom batteri og torpedoveggen.

Den fungerer ved at en tynn ledning er skjøtt inn i serie med kabelen slik at den tynne lederen brenner av først ved en kortslutning.

Kan se slik ut:

 

  20954-7c1ab6d194ff10d3d62923ce07a341e1.jpg

 

Det anbefales ikke å erstatte en fusible link med en vanlig ledning. Da er kretsen ubeskyttet og kan i verste fall forårsake brann. Blir litt som å sette inn en spiker i sikringsskapet i huset ditt.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 27 October 2019 - 11:30

Ja sånne har jeg sett, Har ikke vist hva det er :-)  Hvordan skifter men en sånn? Kan ikke huske å se at den kunne åpnes? 



#7 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 27 October 2019 - 12:56

Kan jeg erstatte den med en sikring og god sikringsholder? 



#8 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 27 October 2019 - 13:55

De kan ikke åpnes, kun skiftes ut. Sikringen er egentlig ledningen etter "klumpen" du ser på bildet. Den kan byttes mot en ny link i riktig størrelse.

Men det enkleste er som du foreslår å bytte den med med en vanlig sikring.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#9 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 27 October 2019 - 19:08

Nå forstår jeg :-) Har aldri hørt om dette før, så mange takk for hjelpen  :thumbsup:   

Dette er min første amcar som jeg har siklet etter lenge, så det er mye nytt å sette seg inn i, hehe.

   Da trur jeg det blir å søke imorgen og finne rett "sikringen" og skifte ut med sikring og god sikringsholder. 



#10 Tominge

Tominge

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 31 October 2019 - 17:33

Da har jeg funnet feilen, de var en fusible link som hadde tatt kvelden. nå slår starteren inn og fungerer som den skal. (Skiftet til en god sikring med holder)   Takk for hjelpen, hadde ikke funnet ut av det uten dere  :thumbsup: