Gå til innhold



Foto

Turtall regulering motor & dynamo?

chevrolet tahoe 2002 dynamo

  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 698 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 04 November 2019 - 22:56

Er det noe turtall regulering mellom en dynamo og motoren?
Opplever at motoren går på tomgang ned på et så lavt omdreining/turtall, at spenningen kryper ned mot 11v.
Da stopper motoren.

Spennings regulator sitter vel i dynamo - men den regulerer vel ikke turtallet?

#2 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 05 November 2019 - 13:00

Jeg trur nok ikke dynamo eller spenningsregulator regulerer turtallet på motoren, men på min (09 modell) er body control module med på å regulere ladespenningen utifra tilstand på batteriet, strømforbruk og temperatur. Dvs at jeg kan se spenningen droppe til ca 13 volt etter å ha kjørt en stund med moderat strømforbruk. Hvis jeg f.eks. slår på lysene manuellt øker ladespenningen til 14-14,5 volt. 

Ikke sikker på om det er slik på 2002 modellen, men 11 volt er i alle fall for lavt.

 

Jeg lurer på om det er en "høna og egget" problemstilling her; er det for lav tomgang som forårsaker lav spenning eller er det lav spenning som gjør at bilen går vondt på tomgang?

 

Jeg tipper det første, og ville da sjekket enkle ting som er kjent for å forårsake røff tomgang på bilene våre.

Rengjøring av MAF sensor og rengjøring av spjeldet på innsuget er de første tingene som popper opp i hodet mitt.


  • Arngor likes this
"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13949 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Sørum / Akershus
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Suburban 5.7B LPG -96
    Mercedes E220T CDI - 05

Posted 05 November 2019 - 13:01

Nei, turtallet reguleres av "tomgangsjusteren". 

 

Har du fullt batteri og dynamo leverer 11 v, så skal den ikke stoppe for det.. før batteri er utladet. 

 

Nå er ikke chevy kjent for at deres instrumenter viser så nøyaktig på voltmeter. Har du målt hva du har av volt på batteriet, og direkte på dynamo?



#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 698 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 05 November 2019 - 22:24

Har målt vha et kalibrert Fluke instrument.


Sub03 mmmm tror du har rett ut i fra noen artikler jeg fant på nett. Sto også noe om vakuum eller mangel på dette og varm motor.

MAF sensor er vel den som er mellom luftfilteret og rørene mot motoren?
Hvilke symptomer får jeg når den fusker? Er det noen parametere man må se etter i odb2 feil logger?

#5 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 06 November 2019 - 03:16

Jepp, MAF sitter i røret mellom luftfilteret og innsuget der spjeldet sitter (throttle body). Hvor merkbare symptomene er avhenger av hvor gærne signalene ECU får fra MAF er. Ofte er det bare MAF sensoren som er skitten og trenger en rens. Da vil du få en røff tomgang nesten som om den ikke går på alle sylindre. Kan antakelig utløse dårlig trøkk ved akselerasjon også. En defekt eller svært møkkete MAF vil også utløse feilkode og check engine light.

 

ECU bruker signalene fra MAF til å regulere bensinblandingen, så symptomene vil variere etter hvor store avvik det er på signalene fra den.

Hvis du skal rengjøre MAF sensoren må du være forsiktig da den er en skjør liten jævel. Ikke bruk trykkluft eller sterke midler på den. Det finnes massevis av videoer på Youtube om dette.

 

 

Hvis du har en OBDII leser med live data er det sikkert mulig å se hvilke tilbakemeldinger MAF gir. Jeg trur den gir varierende frekvens etter luftmengden som går igjennom den, dvs du skal ha et jevnt signal på tomgang som øker med mer gasspådrag. Jeg har også lest at du kan prøve å ta ut pluggen på MAF og ta en prøvetur. Hvis bilen går bedre da er det feil på sensoren. Du vil helt sikkert på check engine lampe når du gjør dette. Har aldri forsøkt dette selv.

 

Husk at en møkkete throttle body også gir røff tomgang. Det er masse videoer og info om dette på nett også.

 

Ellers er det som du skriver en god idè å sjekke at det ikke er noen vakumlekkasjer rundt omkring.

5,3 literen er kjent for å lekke i innsugspakningene, men vi håper det ikke er så ille. Spray litt startgass i området og lytt etter forandring i turtallet på tomgang. 


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#6 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 698 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 06 November 2019 - 22:41

Takker.

 

På nett reklameres det for performance utgaver av MAF sensoren. Er dette noe vits i å kjøpe (er ca 3-4x så dyre)? 
Mener jeg har hørt reklame for en Caprice model til en Tahoe også skulle gi noe bedre resultat.

 

På den orginale utgaven er det et gitter som stopper løv og fluer for å flyge videre inn i innsuget og for å bryte opp luftstrømmen.

Performance utgaven jeg tittet på hadde ikke noe slikt gitter - er litt skeptisk eller burde jeg ikke være det?

Jeg har fremdeles kun det orginale firkantede luftfilteret - ikke K&N performance filteret (vurderer å bytte til dette).

 

Eksos rør under bilen er Magnaflow - var lei av rust i rørene...


Edited by Arngor, 06 November 2019 - 22:43.


#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13949 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Sørum / Akershus
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Suburban 5.7B LPG -96
    Mercedes E220T CDI - 05

Posted 07 November 2019 - 11:21

Min erfaring med K&N kit og performance luftmengdemåler var at den kun ga feilkode, check engine var jeg ikke kar om å få fjernet på min 5.7 bensin med dette oppsettet. Riktig som du sier at det ikke var netting på performance. Så for meg så er nok standard luftmengdemåler det beste, når den ble satt tilbake så var alt ok igjen.

 

Jeg har brukt å gjøre ren trådene med kun å spraye bremserens på de og la de tørke, ikke rørt de med noen ting. 



#8 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 698 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 07 November 2019 - 18:22

Takker - da sparer jeg 3-4x beløpet på luftmengde måleren og heller kjøper standard utgaven av denne



#9 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 09 November 2019 - 11:06

Har du sjekket og funnet ut noe før du begynner å kjøpe deler til den?


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#10 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 698 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 10 November 2019 - 17:14

Hadde bil på et merkeverksted 2 ganger - så ikke ut til at de gadd/ville/prøvde å finne ut av problemet mitt.
Noe irriterende å slite med å få bilen til å gå på tomgang.

#11 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 10 November 2019 - 23:35

Jeg tenkte egentlig på om du har funnet ut noe de siste dagene, før du evt. kjøper ny MAF.

 

Har du prøvd å kjøre med MAF frakoblet, eller sjekket livedata fra den? Hvordan ser throttle body ut, og vakumslanger?

Jeg tenker det er greit å sjekke ut det enkleste før man begynner å bestille deler. Men igjen koster vel ikke en MAF-sensor så mye...


Edited by sub03, 10 November 2019 - 23:35.

"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#12 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 698 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 11 November 2019 - 21:11

Blir noe før jule gave til meg selv.
Delphi MAF enhet som er orginalt med et gitter
og et K&N firkantet luft filter som passer i orginal luft filterboksen.

Muligens sløser jeg med penger her, men jeg prøver...

Det er vinter 2 ganger i året i Norge. Jeg får sjekke om luft innsuget på motor er noe å gjøre med når julegavene mine kommer.
Ser ut i fra en YouTube film at det er en del man kan skru på innsuget for å reingjøre dette....
Er det noen kjente fallgruver som man bør være oppmerksom på?


Er det noen som tilfeldigvis samtidig har ei liste over anbefalte parameter verdier for ODB2 målinger for en Tahoe LT 2002 modell?