350 TBI
#1
Posted 27 December 2019 - 21:55
Hva er forbruket og ytelse/moment i forhold til den nyere Vortec motoren?
Mvh
Lars K.
#2
Posted 28 December 2019 - 01:39
Jeg trur det blir som natt og dag hvis man skal sammenligne 350 TBI med LS motorene som kom i 99/2000 (5,3 og 6,0)
Dreiemomentet er ikke så veldig forskjellig hvis jeg husker riktig med unntak av 6-literen, men når det gjelder hestekrefter er LS motoren overlegen med 60-90 hk mer avhengig av årsmodell.
LS motorene er mer moderne på mange områder. I tillegg til det åpenbare med sekvensiell fuel injection, har de bedre flow i toppene og roll-on ventilløftere. Jeg tipper det er ganske merkbart mtp bensinforbruk.
Min eneste negative erfaring med 5,3 Vortec er at jeg synes den mangler litt moment på lavt turtall. Den må litt opp i omdreininger før det begynner å skje noe.
'
Fordelen med TBI er at det er et ganske enkelt system hvis du skal feilsøke og skru selv.
Rent mekanisk mener jeg at 350 er helt skuddsikker. Dette er small block Chevy på sitt beste. Husk at dette V8 designet har vært produsert siden midt på 50-tallet.
Jeg har kun eid en TBI motor. Det var en -89 modell Pontiac med 307 TBI motor. Jeg hadde ingen god erfaring med TBI-systemet på den, men trur det kom av mangel på vedlikehold av tidligere eiere. Endte med å montere på en 4-ports forgasser og en gammeldags fordeler. Jeg har hørt at TBI skal være OK når det kommer til driftsikkerhet. Jeg hadde også en -97 modell Suburban med 350 Vortec. Den likte jeg svært godt. Ingen problemer og den gikk veldig pent. Den var faktisk også ganske sprek.
Det ble ganske langt det her, men grovt oppsummert etter hukommelsen:
350 TBI 350 Vortec 5,3 Vortec(GMT800)
210 hk 250 hk 270-300hk
420 Nm? ca 450 Nm ca 450 Nm *usikker på dreiemomentet, men sånn ca...
#3
Posted 28 December 2019 - 09:30
Det stemmer att LS motoren er lat på lave turtall, jeg har hatt to Gmt 800 tidligere, nå har jeg ikke det og lengselen etter en
amcar er stor.
Jeg har vurdert japs, koreansk, tysk og kommer hele tiden tilbake til Amerikansk på ønskelisten, pga billige deler ,god deletilgang ,
lette å skru på osv, og ikke minst feel good følelsen den skal man ikke kimse av.
Minuset med asiatiske biler er pris på mange deler, de kan være astronomiske, sidespeil på en Lancruiser (1stk) koster 12.000kr) sånne priser er stygge. Videre er servicen på på desse bilene svært dyre.
Tyske biler som X5 , ML er tvilsomme etter hvert som tiden går, alt for komplekse biler på elektronikk og andre systemer, de kan utvikle seg til en orkan av utgifter, og da blir bensinutgiftene på en Tahoe som bagateller i forhold.
Jeg kjenner flere som har X5 og ML ,så dette er ikke tatt ut av løse luften.
Avsnittene ble litt rotete etter jeg la inn dette innlegget men la gå😜
Edited by wellcraft, 28 December 2019 - 09:34.
#4
Posted 28 December 2019 - 20:06
Helt enig med alt du skriver. Feelgood-faktoren skal man ikke kimse av. Selv har jeg kun hatt amcars siden 1993, men på jobb har jeg kjørt diverse merker.
Toyota, Hyundai og nå VW Amarok. Det som dukker opp i hodet mitt er at disse bilene er dørgende kjedelige. Kunne aldri tenke meg noe slikt privat. Man blir faktisk dritlei en del av de etter to uker...
Tyske biler har en tendens til å være over-engineered. For ti år siden hadde kona en 2001 Audi A6 med 2,4 liter V6'er. Jeg holdt pusten hver gang jeg kjørte og jammen var det en del småfeil på den. Med all verdens teknologi brukte den jaggu over literen den også. Ikke var den noe bedre å kjøre enn Suburban jeg hadde da, med stiv bakaksel og bladfjærer. Forspranget ligger i teknikken my ass...
#5
Posted 28 December 2019 - 23:15
Store problemer med oljeforbruk på nyere motorer(mange bilmerker).
Det ser rett og slett ut som kvaliteten i alle ledd er betydelig mindre holdbar en det tidligere biler hadde.
Så å kjøpe en nyere bil i den tro du får ett ´problemfritt´ bilhold ,glem det , det vil aldri skje.
De snakker om at levetiden på nye EL biler blir ca 8 år😳 miljøvennlig ? neppe........