Hvilken fødepumpe til 6,5 TD?
#1
Posted 25 January 2020 - 17:20
Fattern sin 95 Suburban lever ennå i beste velgående, men trenger ny fødepumpe.
Den vi fjerna nå var en Holley Blue.
Har regulator og har utført dieselflow.
Original pumpe er da ikke lenger tilstrekkelig pga større inngang på IP.
Holley blir det ikke igjen.
Min erfaring er at børstene er utslitt etter kun 20-30K km.
Har hatt flere av dem på både min gamle og fatter sin bil.
Denne ble bytta i 2017, og den bilen har gått svært lite.
Så.. hva er det siste, og hvor får man bra pumpe for passe sum?
Har søkt, men fikk dårlig med treff i forumet?? Merkelig.
Sjekka også kjapt på FB, og der nevnte noen Leroy diesel sin pumpe.
Men $450 for ei pumpe synes jeg er noe stivt??
Hvor lenge holder denne?
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#2
Posted 26 January 2020 - 11:03
#3
Posted 28 January 2020 - 09:14
Jeg monterte denne pumpa
https://quadstartuni.../fass-lift-pump
sammen med dette rele oppsettet
https://quadstartuni...p-relay-harness (dette trenger vel ikke du på 95')
Veldig godt fornøyd, motor responderer bedre, har da konstant 10 - 11 psi trykk frem til IP, absolutt til å anbefale.
Edited by Intimidator, 28 January 2020 - 09:15.
#4
Posted 28 January 2020 - 14:08
Jeg monterte denne pumpa
https://quadstartuni.../fass-lift-pump
sammen med dette rele oppsettet
https://quadstartuni...p-relay-harness (dette trenger vel ikke du på 95')
Veldig godt fornøyd, motor responderer bedre, har da konstant 10 - 11 psi trykk frem til IP, absolutt til å anbefale.
Husker ikke helt hvordan dette var. Lenge siden.
Er det 95 og 96 som kan kjøre fødepumpa direkte på kretsen?
Mener å huske jeg ikke hadde ekstra relé på min 96.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#5
Posted 28 January 2020 - 21:34
Hei Kai lenge siden sist
Holley blue er ikke egnet til diesel den blir for tykk og pumpa slites ut spesielt hvis det blir en del motstand i filtere også
jeg monterte en son ligner denne på min https://www.summitra...601hp?rrec=true
og denne funker enda etter 10år... og den kan du kjøre uregulert når dieselflow er utført
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#6
Posted 29 January 2020 - 07:37
Husker ikke helt hvordan dette var. Lenge siden.
Er det 95 og 96 som kan kjøre fødepumpa direkte på kretsen?
Mener å huske jeg ikke hadde ekstra relé på min 96.
95 har samme greiene som 94, all strøm som fødepumpa drar går gjennom oljetrykkbryter i bakkant av blokka, dette er en veldig dårlig patent, oljebryter tåler ikke dette på sikt, når den ryker har du ikke strøm til fødepumpa. Uten strøm til fødepumpa så vil motor fortsatt gå men dette sliter fælt på IP. Med et rele oppsett før du mer spenning fram til fødepumpa da originale nettet er for dårlig. Dette ble vel utbedret av GM fra 96' modell.
#7
Posted 30 January 2020 - 22:43
Hei Kai lenge siden sist
Holley blue er ikke egnet til diesel den blir for tykk og pumpa slites ut spesielt hvis det blir en del motstand i filtere også
jeg monterte en son ligner denne på min https://www.summitra...601hp?rrec=true
og denne funker enda etter 10år... og den kan du kjøre uregulert når dieselflow er utført
Hei! Ja, har blitt en stund nå
Takker for tips! Blir nok denne. Ser den har fått mange bra tilbakemeldinger på Summit.
95 har samme greiene som 94, all strøm som fødepumpa drar går gjennom oljetrykkbryter i bakkant av blokka, dette er en veldig dårlig patent, oljebryter tåler ikke dette på sikt, når den ryker har du ikke strøm til fødepumpa. Uten strøm til fødepumpa så vil motor fortsatt gå men dette sliter fælt på IP. Med et rele oppsett før du mer spenning fram til fødepumpa da originale nettet er for dårlig. Dette ble vel utbedret av GM fra 96' modell.
Var sånn det var, ja. Takker!
Min var 96 og hadde ikke ekstra relé. Blir å ordne relé på denne til fattern da.
Bestiller ny OPS i samme slengen, samt nytt relé til fødepumpa. Billige deler uansett.
Og ny fødepumpe som KapteinMike foreslo.
Da vet jeg at alt som styrer fødepumpa er på stell. God forsikring.
Edited by ChevyHoe, 01 February 2020 - 22:34.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#8
Posted 01 February 2020 - 22:40
Da ble det en Carter P4601HP fra Rock Auto. Den var $36 billigere der enn Summit.
Bilen har regulator installert fra før av, så kan uansett justere trykket som jeg vil.
Ellers ble det også besilt ny OPS og nytt relé til fødepumpa. Da vet man at alt er i orden.
Blir å bygge om så LP (fødepumpa) får strøm fra egen krets, kun med styrestrøm fra OPS.
Takk for alle gode råd
Lenge siden jeg har hatt dieselbil, så man blir litt bakpå
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum