Gå til innhold



Foto

Hvor godt tåler en pajero å dra tungt og bli brukt?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Jegs

Jegs

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 10 July 2020 - 00:32

Hei.
Har for kort tid siden gått til innkjøp av en pajero gen3 3,2l 2005mod. Og jeg må si at jeg virkelig er fornøyd! En fantastisk både familie og arb bil!

Men, nå har ikke jeg mye erfaring rundt store 4x4 biler og hvor mye dem "tåler" uten å ta skade.

Det jeg lurer på er:
-tåler den greit å dra tung henger, f.eks oppi 2,5-3t en sjelden gang? Gjerne opp noen lange bakker..

-Tåler bak diff om man er uheldig å glemmer å sette den i 4x4 med henger opp et par bakker?

-Er motor/understell/drivverk/hengerkrok sterkt på disse?

Bakgrunnen for innlegget er at jeg kjørte opp to undersjøiske tunneler med totalvekt på henger ca 900kg og hadde glemt å sette den i 4x4. (Tenker jo selv at dette må det tåle).
Men ble litt usikker da jeg så under på diff etterpå og la merke til litt svetting ut fra diff mot stikkaksel på ene siden. (Vet ikke om dette var sånn fra før)

Deretter kjørte jeg gjennom 3 undersjøiske tunneler med henger vekt på ca 3,1t (selvfølgelig i 4x4 og låste den i gir)
Kjente i bakkene at det var tungt og den jobbet hardt.

Takker på forhånd for alle svar!

#2 Frankern

Frankern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 15 July 2020 - 07:11

Hei

 

Har en 2004 modell.

Registrert hengervekt mener jeg er 3390 kg. Men den tåler vel litt til.

Anbefaler på det sterkeste å alltid bruke 4x4 når man drar henger. Tom henger er vel ok uten. Det går "som regel bra" men akslingene er ikke dimensjonert for å tåle belastningen av tung henger i oppoverbakke uten 4x4. Svettingen har sikkert vært der fra før.

Bruker selv automatigir når jeg trekker last og da jobber den lett selv om jeg trekker andre biler eller tunge hengerlass.

Bruker kun "manuell" gir når jeg skal ned bakker med last for å hindre akselerasjon. Eller når jeg skal sakte framover.

 

 

 



#3 Jegs

Jegs

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 13 August 2020 - 22:46

Hei og takk for svar:)

Men ang låsing av gir, så mener jeg det er best for girkassa å låse den ved kjøring i oppoverbakke ved tung henger.
Dette grunnet at om ikke, så kan den ligge å slure mellom to gir og skape varmgang i olja og slite på converter og girkasse. Om den derimot låses i et gir og heller kjøre med litt høyere turtall f.eks omkring 2200-2500rpm eller høyere. Så vil ikke girkasse jobbe like tungt å muligens ligge å slure.(bedre at motor jobber litt hardere) lockup heter det mener jeg å huske.