Gå til innhold



Foto

"Forsterka" gearkasse, forskjeller, oljeskift og slikt.

4l60/4l80

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 11 August 2020 - 09:35

Bilen er en 96 Silverado 6.5 L diesel 2500HD

På høy tid å bytte olje på kassa. Den har "bare" gått ca 50.000 km siden siste skift. Men siden det er 10 år siden, så er det vel på høy tid. Dessuten blir det endel småkløring. Olja er fortsatt rød og fin, men i det siste kan jeg se noen sorte partikler på peilepinnen.

Bunnpanna har 17 bolter og har tappeplugg. Da er det en 4L80 kasse sa de på Sarp.motor (handler mesteparten derfra, bra butikk med hyggelige folk), og du må ha minst en liter olje ekstra.

 

Hva er egentlig forskjellen på 4L60 og 4L80? Er 80'n mer robust?

 

Av en tidligere eier, har jeg fått opgitt at kassa havarerte rundt 220.000 km. Blei overhalt og "forsterka". Vet dere hva denne forsterkinga egentlig går ut på?


Edited by Jonta, 11 August 2020 - 09:38.


#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 August 2020 - 09:40

80 kassa skal være kraftigere enn 60 kassa, mener den også bruktes på bigblock. 60 kassa står vel i hovedsak i bensin mens 80 står i diesel når vi snakker om tahoe/ silverado/ suburban. 

 

Forsterket er vel et vidt begrep, vet RATS er blant de som kan dette skikkelig. Hva som fysisk gjøres vet jeg faktisk ikke.



#3 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 11 August 2020 - 10:40

Akkurat.
En forsterkning kan være på sin plass uansett, da disse kassene ryker mellom 150.000 og 250.000. Slik jeg har fått inntrykk av.

Bilene burde kanskje vært kallt tilbake da de første tilfellene dukket opp, akkurat som med pumpestyringa.
Ellers, veldig bra biler da...


Edited by Jonta, 11 August 2020 - 21:45.


#4 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 12 August 2020 - 21:42

4L80E = 4 trinns Longitudinal (langsgående) 80 moment den tåler Elektonisk styrt.

 

4L80E ble også levert på bensin Siverado/Suburban 2500 utgaver. Min 2003 modell Suburban 2500 med 6 liter hadde den.

Litt fælt å si at de ryker etter 150-250.000 km. De er faktisk rett så robuste hvis man passer på oljeskift/filter, men alt kan kjøres i filler vet du. ;)  

Min gikk feilfritt med pen bruk som familiebil, den hadde gått 220.000 km da jeg solgte den.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#5 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 13 August 2020 - 06:56

Enig med Sub03. Blir feil av noen å si at kassa ryker etter et viss antall tusen km. Alt avhenger av service/vedlikehold og kjørestil osv.
Eg solgte en diesel Tahoe i 2012 med 80 kassen og verken eg eller eieren etter meg har hatt problemer, og nå har bilen rulla over 400000 km😎

#6 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 787 Innlegg:

Posted 13 August 2020 - 16:44

Ok, jeg tar kanskje litt feil. Men jeg hadde hørt om mange havarier da, og fikk det inntrykket. Mange "glemmer" vel også oljeskift, og da får du vel neppe kassa til å gå 200.000.
Det er vel en fordel med oljekjøler også, med høy belastning på varme dager. Tror jeg har det?