Hatt litt merkelig oppførsel på 6.5'n i det siste. Har stått noen uker og var klar for kjøretur. Har jo vært kaldt en periode (-3->-17C).
Har konstandt lading på den (vedlikehold) da de 2 Maxima-batteriene kun er på 55A og har aldri tålt og stått uladet særlig mange dager.
Etter en runde med motorvarmer, startet som normalt ved ca. -5C. Nå skal det sies at jeg jeg fremdeles har sommerdiesel på tanken.
Når jeg da skulle begynne å kjøre så merket jeg at allerede ved minimalt gasspådrag, begynte den å fuske. Jeg klarte å få gassa den forsiktig opp når bilen sto i ro, men opplevde noen ganger at selv om jeg slapp gassen så holdt den fremdeles høyt turall noen sekunder, kanskje til og med økte. Ved tomgang så la jeg merke til at turtelleren sto på 0 og ikke responderte før jeg gassa på en del igjen...
Ved pådrag så fuska den gjerne ganske stygt også og nesten ingen power.
Ladelampa lyste også. Sjekket med V-meter og kunne ikke se den ladet over hode (målte kun ved batteripolene). V-meteret i bilen viste også samme resultat, ingen lading, også dette når batteriladeren var tilkoblet, ca. 12.05V. Burde jo indikere høyere ladespenning da....
Har ikke sjekket batteriklemmene for dårlig kontakt, ser ok ut men,,, Antar om at det hadde vært veldig dårlig kontakt i klemmene så hadde ikke bilen startet så lett/normalt?
Samme skjedde også i dag, men la merke til at når jeg gasset den opp litt rett etter start så viste den normal lading for en liten stund, men sjekket likke om det var nok power i den for kjøring, men rett etter så sluttet den å lade igjen...
Har lufta i dieselfiltret, ser ut som den får greit med diesel,,, drenert filtret vha kranen.
Har jo tenkt litt på ev. dårlig jording, FSD, feil med gasspedalen, om ladingen/mangleinde lading kan få bilen til å oppføre seg slik.... Ev. om det skulle være noe dårlig dieselflow i tillegg (liftpumpa er nesten ny).
Bortsett fra ladingen og rar oppførsel på turtelleren så kan jo gangen og ristingen i bilen tyde på manglende diesel (selv om jeg også har luftet under tomgang, bra flow).
Kan da manglende lading/defekt dynamo være årsak til at bilen oppfører seg så merkerlig?