Gå til innhold



Foto

justering av speedometer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
55 replies to this topic

#1 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Jeg veit dette har vær et emne tidligere, har søkt i et par timer nå, uten å finne noe.

Er det noen som husker eller veit hvor den tråden eller siden er?

Jeg trenger å bytte det plast drevet i gearkassa.
Var en tabell med utvekslinger og dekkstrørrelser som fortalte hva som skulle bli rikig.

Har 4.88 utveksling på en TJ med 33" hjul.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#2 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 26 June 2004 - 23:00

Så det innlegget her for en tid siden. Jeg fikk ikke noen spørsmål om misvisningen på speedometeret av BT, men har lyst til å fikse det så det er helt riktig, både nåla og teller. Greit at det funker sånn ca med tanke på kjørelengde og forsikring, etc. Hadde sikkert holdt med en bekreftelse på misvisningen fra NAF el.

Ellers takk for tipset. Absolutt ingen dum ide:)

user posted image

#3 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 26 June 2004 - 23:00

Bygget om bilen min til 33" (LC LJ73) og speedometeret viste dermed for lite. Dette godkjente ikke biltilsynet og jeg måtte gjøre noe lurt. Var innom NAF speedometer kontroll (de har slike rundt om på bensinstasjoner og på stasjonene) for 200 kr. Fikk utskrift som viste at jeg måtte justere 17% for å få helt riktig speedometer.

Etter en runde i tenkeboksen demonterte jeg speddometeret og la skiva inn i scanneren. Etter litt manipulering med Photoshop fikk jeg flyttet alle tallene og punkene 17% oppover, så printet jeg ut resultate på et selvklebende ark og limte på skiva. Dermed hadde jeg et helt riktig speedometer.

Bilder ligger her:
http://offroad.no/sn...?TOPIC_ID=12385

ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N

#4 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 26 June 2004 - 23:00

Veldig interresert ! Det ene nye stabstaget klarte jo merkeverkstedet å ødelegge ved montering, så jeg bør jo bytte det igjen åkke som. Få pris fra deg på dette så er jeg 99% med på å bestille.

Trodde TÜV papirer fulgte med hvis en kjøpte hos BgNor, så å få godkjent de bør jo i teorien gå.

user posted image

#5 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 26 June 2004 - 23:00

Men jeg må nok kjøpe et sett av deg for å ha på for alltid. mine stikker alt for mye utenfor til at det hadde gått ann til å diskutere seg ut av en bot eller visning hos BT ved en eventuell kontroll.

Lurte på om jeg skulle bestille QDC (quick-dis-connects) ifra statene. Men etter som jeg har hørt, så får man ikke bilen godkjent med det. Så de må nok monteres etter en visning.
Er du interessert i dette?

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#6 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 25 June 2004 - 23:00

Ingen fare.
Lagde noen nye breddere på 22mm, så da er jeg nesten oppe i 9" skjermbreddere totalt. Så nå er den klar for BT mandag morgen biggrin.gif Det skal akkurat gå, burde vel kanskje ha vært 25mm de siste bitene, men med fullt trykke i dekka så går de greit innenfor.

Jobb i fred du Tomas, så fikser jeg noen breddere til deg når du skal vise bilen.

user posted image

#7 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 25 June 2004 - 23:00

Hvis du sier ifra til BT så kan det vel hende at det går bra å utsette time litt vel?
Jeg har ikke nummeret ditt, men jeg så melding i dag om at du ville hente skjermer i dag.
Blir kanskje noe sent, men kan ikke du ringe meg da så kan vi prøve å ordne noe?
Men jeg bruker bilen min hver dag til jobb, så du kan ikke ha de så veldig lenge. må ha de igjen i løpet av først kommende uke.
Hvis du ringer, så kan vi prøve å bli enige om noe. Eller så får du sende meg en sms så jeg får nummeret ditt så kan jeg ringe.

Det blir jobbing på meg i morgen, søndag, også. Litt usikker på hvor lenge, men jeg regner med å være ferdig før seks en gang. Men Time will show.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#8 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Nei, fant ingen pris. Dagen gikk lukt at helvete!! 3 av oss skal nedover på jobb i tyskland men 1 av de 2 som skulle kjøre semien nedover har blitt sjuke så jeg som skulle møte dem der nede og ta fly måtte pakke opp semien og antageligvis kjøre nedover på søndagen. Da blir det problemer med etterkontrollen hos BT mellow.gif Den må jo gjøres iløpet av uka.



user posted image

#9 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Fant du en forhandler som kunne selge deg det drevet S&W???
Litt spent på pris også.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#10 Roadrunner

Roadrunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Aner du hvor dette drevet skal sitte hen ? Har vel fått med meg at det skal være et eller annet sted nede bak på kassa, men ikke vet jeg.. Kan noen bekrefte plasseringen?

<i><div align="right">Opprinnelig postet av smart og wrangler</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Stemmer det. Kan ikke unngå å se kabelen som går til drevet, når du legger deg ned under bilen...
Fant forøvrig en writeup på hvordan å bytte drev:
http://www.4x4xplor.com/speedo.html

Roadrunner
'97 TJ

#11 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Du har helt sikkert 231 kasse, men det er uvesentlig siden dette er likt uansett kasse.
Mer link:
http://www.jeepsunli...=article&sid=28

#12 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Takker for tipset, men har jeg en slik en fordelingskasse ? 242 hørtes kjent ut men....

UFF, nå føler jeg meg litt dum som ikke vet det:blush:

user posted image

#13 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Helt bak på fordelingskassen. 10 minutters jobb. Piece of cake...
Tips:
http://www.nagca.com...erregearing.htm

#14 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Aner du hvor dette drevet skal sitte hen ? Har vel fått med meg at det skal være et eller annet sted nede bak på kassa, men ikke vet jeg.. Kan noen bekrefte plasseringen?

#15 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Jeg mener å ha hørt at det skal være ganske enkelt. må bare passe på å sette det ned riktig vei som du tok det andre ut, mener jeg å ha hørt.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#16 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Spurte de jeg kjøpte bilen hos men de hadde det ikke. Får høre med en annen sjappe imorgen evnt med Klintberg & Way. Takker for delenummeret. Det hjelper:)

Noen som vet hvor gøy det er å montere, eller er det like så greit og sette det bort ??

user posted image

#17 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Det er bare å reise til en forhandler som har jeep, og si at du skal ha dele nr. 5206 7641. Det siste tallet står for antall tenner. Dette hjulet koster ca 450 kroner tror jeg. Og det er det hjulet du skal ha om du har 4.88 utveksling og 33" hjul, og det har du jo. Skal du ha på 35" hjul senere, med samme utveksling så skal du ha 39 tenner. Altså 39 i siste nummer på dele nummer. Husk at dette hjulet legger sikkert til den origianale missvisingen også. vil du at det sal treffe riktig, så må du nok eksperimentere littegran. 39 tenner tror jeg kostet 250 kroner.
Uansett, hjulet får du hos alle jeep verksteder.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#18 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Uff denne speedometer justeringen ble for dyr for meg med den "sorte boksen".

Er klar for å bestille 41 tenners drev og teste det. Dette skal jeg gjøre ASAP !!! Hvem er med og hvor bestiller jeg det hen ?? MÅ få bestilt dette før tirsdag neste uke, da blir jeg borte i 14 dager og håper det ligger en pakke til meg når jeg kommer hjem igjen da.....

user posted image

#19 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 13 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Etter det jeg har lest i FSM er det ikke noe å gjøre med speedometer på TJ. Signal fra drevet (VSS) gir 8 pulser pr. omdreining på drevet. Dette går til PCM. Selve speedometerdisplayet får data fra PCM via CCD data-bussen. En mulighet er å legge en konverter etter VSS som deler ned pulsene til f.eks. 4 ganger pr. omdreining.</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Dette stemmer. Det de gjør er å sette inn en "sort boks" som de kan omprogrammere / justere signalene på. Skulle jeg da ønske å sette på 35", er det are å justere på et potmeter for å kompansere de nye 2". Må jeg ha på org hjula så er det igjen bare et par vridninger på justeringen som skal til.

Dog koster dette 2500,- til 3000,- for delene og jobben, men jeg føler at det er en grei investering. Tror vel ikke BT blir sure for at jeg gjør alt 100% og ikke "kutter svingene" med enkle billige løsninger.

user posted image

#20 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 11 June 2004 - 23:00

Denne linken gir vel egentlig svaret, er i miles menmen....smile.gif
http://www.raingler....speedoChart.asp

Tread heavy...it will grow back!