justering av speedometer
#21
Posted 10 June 2004 - 23:00
4.88 sitter på nå og da viser den 14-16% mer enn faktisk.
Riktig dreving kontra 33" blir ca 4.28 tror jeg, men det finnes ikke. Dessuten ville jeg ta ut det ekstra overskuddet som jeg kunne på drevingen for å få et kraftigere drag i bilen.
Feilvisningen i % er målt med GPS, men de vil måle den på tralle før de gjør noe. Da får jeg kalibrert den så å si 100%
#22
Posted 10 June 2004 - 23:00
Men det er noen tall her jeg ikke skjønner. Når du setter på større dekk, vil speedometeret vise mindre enn aktuell hastighet. Økning av utveksling i akslene gir motsatt. Gjør man begge deler vil det oppheve hverandre. Dere alle sier at speedometert viser mer enn aktuell hastighet. Da må dere ha satt i for stor uveksling i akslene i forhold til den dekkstørrelsen dere har valgt. Sett på større dekk. Det er 4.10 som er orginalt på 2.5 liters TJ. Jeg leste også på JU at DC kalibrerer speedomteret til 31" dekk, selv om den blir levert med 28", da de fleste setter på større dekk senere. Jeg er ikke sikker på at det gjelder som som er levert her. Til slutt BT er fornøyd om meteret viser litt for mye, men motsatt er ikke tillat. Det er heller ikke morsomt å bli tatt i 81 km/h i 80-sonen når man tror man ligger i 80. Da er det bedre å ligge i 70 km/h og tro man holder 80.
97 TJ 2,5L, Warn 8000i
#23
Posted 10 June 2004 - 23:00
#24
Posted 10 June 2004 - 23:00
Med så store hjul, så er du garantert å få større sporvidde økning enn 15 mm pr aksel, og er de firkanta, så får du ikke godkjent da.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#25
Posted 10 June 2004 - 23:00
Men det er elektronisk speedometer på TJ. Tannhjulet som jeg snakker om er bare en slags giver.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#26
Posted 10 June 2004 - 23:00
Er det noen som vet noe om disse 3 alternativene ??
#27
Posted 09 June 2004 - 23:00
Morten, jeg har vært hos BT i larvik, og der holdt med at jeg beviste at speedometer var likt med gps. :-) men så er det sporvidden da. det er et annet kapittel.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#28
Posted 09 June 2004 - 23:00
--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 35" dekk
1993 XJ, 3" heving, 31" dekk
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/
#29
Posted 09 June 2004 - 23:00
Bodylift MÅ på før Rena på en eller annen måte, og du er klar for Rena?
Eller i hvertfall treffet på lørdag?
Blir ikke noe mekking på lørdag uten håndtlanger på to år, så tror jeg stiller på Tollbodkaien i stedet:)
Sorry for å rote til emnet ditt Tomas, kanskje jeg burde få meg en garasjeside å kladde på
<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi
#30
Posted 08 June 2004 - 23:00
Wrangler 4.0 -96
OME 2" lift, 1" BL, ARB locker, 33x12,5x15
#31
Posted 08 June 2004 - 23:00
Trodde den 5% regelen gjaldt for speedometer slik at det skulle være sånn någenlunde riktig.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av tomas</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Sjekket på lovdata.no, og der står dette:
Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
Det står desværre ikke noe her om at 5% regelen gjelder uten speedometerkalibrering.
OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS
#32
Posted 08 June 2004 - 23:00
I 80 km/t i følge gps, så viste speedometeret 95, altså 15 km/t for mye. Dette utgjør ca19 - 20% feil.
Hvis da originalt drev i gearkassa er 37 tenner, så betyr det at jeg må ha 44 tenner for at det skal stemme. Og det er ikke å få tak i som jeg veit.
Hvis jeg skal ta utgangspunkt i at alle speedometer er ca 5 km feil, så er speedometeret 12,5% feil i 80 og 11,66% feil i 60. ca 12%.
og med originalt 37 drev, så må jeg øke til 41,5 tenner eller 41 da. Da viser speedometer litt i overkant av 5 km feil.
Skjønner ikke hvordan deres speedometer kun er 10% feil i følge gps.
Dere har jo det samme oppsettet som meg, 4.88 utveksling, 33" hjul, 2.5liter hjulvisp og manuell kasse??
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#33
Posted 08 June 2004 - 23:00
Gj. snitt fart var 27 km/t - 2-3 mil = halvtime stopp osv
#34
Posted 08 June 2004 - 23:00
Må få på 2" bodylift før Rena, blir vel værre da.........
<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi
#35
Posted 08 June 2004 - 23:00
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#36
Posted 08 June 2004 - 23:00
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#37
Posted 08 June 2004 - 23:00
Jeg var visst litt på bærtur, sorry:blink:
<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi
#38
Posted 08 June 2004 - 23:00
Måtte vi alle møte Våren Høyere og bedre skodd,
Rudi
Opprinnelig postet av Rudi
Men hva slags utveksling har du, og hvor mange tenner på drevet??
Jeg tror det er originalt med rundt 34 tenner.
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Orginalt, har ikke gjort noe med det.
Syns det var stor forskjell hos deg, s&w er jo ganske lik min på måling.
UPPS! Har ikke noen av dere byttet utveksling?
Da blir det jo endring.
<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi
#39
Posted 08 June 2004 - 23:00
Er med på en bestilling av drev forøvrig. Må jo ha det riktig.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av smart og wrangler</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Hvis det er riktig målt med gps, så blir ditt speedometer 12-13% feil. Det betyr at hvis du har 37 tenner nå, så skal du ha 41,81 tenner altså du greier deg med 41 tenner. da vil det vise ørlittegrann for mye.
sjekket pris hos klintenberg i fredrikstad, der kostet det 440 kroner. Usikker på om det var med eller uten mva.
Skal sjekke med jeep butikken i nærheten hos meg for å høre der også.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#40
Posted 08 June 2004 - 23:00
Er med på en bestilling av drev forøvrig. Må jo ha det riktig.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av smart og wrangler</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Hm, kanskje jeg skal kontroll måle en gang til. Det er ei stund siden jeg målte (før akselbruddet). kanskje jeg husker feil.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch