Gå til innhold



Foto

justering av speedometer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
55 replies to this topic

#21 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

3.73 var orginalt på min. Da viste den -6% med 33".
4.88 sitter på nå og da viser den 14-16% mer enn faktisk.

Riktig dreving kontra 33" blir ca 4.28 tror jeg, men det finnes ikke. Dessuten ville jeg ta ut det ekstra overskuddet som jeg kunne på drevingen for å få et kraftigere drag i bilen.

Feilvisningen i % er målt med GPS, men de vil måle den på tralle før de gjør noe. Da får jeg kalibrert den så å si 100%

user posted image

#22 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Etter det jeg har lest i FSM er det ikke noe å gjøre med speedometer på TJ. Signal fra drevet (VSS) gir 8 pulser pr. omdreining på drevet. Dette går til PCM. Selve speedometerdisplayet får data fra PCM via CCD data-bussen. En mulighet er å legge en konverter etter VSS som deler ned pulsene til f.eks. 4 ganger pr. omdreining.

Men det er noen tall her jeg ikke skjønner. Når du setter på større dekk, vil speedometeret vise mindre enn aktuell hastighet. Økning av utveksling i akslene gir motsatt. Gjør man begge deler vil det oppheve hverandre. Dere alle sier at speedometert viser mer enn aktuell hastighet. Da må dere ha satt i for stor uveksling i akslene i forhold til den dekkstørrelsen dere har valgt. Sett på større dekk. Det er 4.10 som er orginalt på 2.5 liters TJ. Jeg leste også på JU at DC kalibrerer speedomteret til 31" dekk, selv om den blir levert med 28", da de fleste setter på større dekk senere. Jeg er ikke sikker på at det gjelder som som er levert her. Til slutt BT er fornøyd om meteret viser litt for mye, men motsatt er ikke tillat. Det er heller ikke morsomt å bli tatt i 81 km/h i 80-sonen når man tror man ligger i 80. Da er det bedre å ligge i 70 km/h og tro man holder 80.

97 TJ 2,5L, Warn 8000i

#23 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Det stemmer det, men jeg har en fet blekke fra Amcar Klubben som anbefaler bilen godkjent innen for visse rammebetingelser, og det er bilen etter en konvertering og montering av enda bredere skjermer. Begge disse tingene blir fikset til uka.

user posted image

#24 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Men har du sjekket med BT før du koster på speedometer 2500 kroner at sporvidden ikke blir noe problem?
Med så store hjul, så er du garantert å få større sporvidde økning enn 15 mm pr aksel, og er de firkanta, så får du ikke godkjent da.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#25 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Ja, 2500 hørtes mye ut. Du vil få justert speedometeret ditt riktig med det tannhjulet osm jeg snakker om. Det koster ca 500 kroner med 41 tenner, 250 kroner med 40 tenner. Jeg var hos BT i larvik og det holdt at jeg beviste at speedometer var riktig i forhold til GPS. som da er +-1km feil.
Men det er elektronisk speedometer på TJ. Tannhjulet som jeg snakker om er bare en slags giver.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#26 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 10 June 2004 - 23:00

Da ble BT utsatt til etter Rena. Bilen skal til Norsk Speedometer Service torsdag for ombygging av speedometeret. Hvis det er et digitalt speedometer, kommer deler og jobb på 2500,-. Er det et mekanisk speedometer koster det ca halve prisen. Det kunne også hende at det var en justerings skrue i selve instrumentet. Det hadde han opplevd før på en del amerikanere.

Er det noen som vet noe om disse 3 alternativene ??

user posted image

#27 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

Helt i orden Rudi, min garasje er åpen for alle og det meste.

Morten, jeg har vært hos BT i larvik, og der holdt med at jeg beviste at speedometer var likt med gps. :-) men så er det sporvidden da. det er et annet kapittel.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#28 morten

morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 825 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

Veivesenet hadde godkjent 35" på min XJ hadde det ikke vært for sporvidden. Alt de krevde ellers var en godkjent speedometerkontroll, som jeg gjorde hos Kverneland Traktorservice, som har rullende landevei. De skrev ut en rapport med stempel og signatur som jeg viste på veistasjonen.

--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 35" dekk
1993 XJ, 3" heving, 31" dekk
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/

#29 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

Veeel, det er vel ikke Bygarasjen som ligger mitt hjerte nærmest, tenker mer på Hedmarks dype skoger:P
Bodylift MÅ på før Rena på en eller annen måte, og du er klar for Rena?
Eller i hvertfall treffet på lørdag?
Blir ikke noe mekking på lørdag uten håndtlanger på to år, så tror jeg stiller på Tollbodkaien i stedet:)
Sorry for å rote til emnet ditt Tomas, kanskje jeg burde få meg en garasjeside å kladde påblink.gif

<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi

#30 morild

morild

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

3" fjærer og 2" body-lift, Rudi? No begynner det å bli høyt, du må vel snart kjøpe større hjul? Og aldri meir parkering i bygarasjen.smile.gif

Wrangler 4.0 -96
OME 2" lift, 1" BL, ARB locker, 33x12,5x15

#31 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hm, kjipærn.
Trodde den 5% regelen gjaldt for speedometer slik at det skulle være sånn någenlunde riktig.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av tomas</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Sjekket på lovdata.no, og der står dette:
Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

Det står desværre ikke noe her om at 5% regelen gjelder uten speedometerkalibrering.sleep.gif

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#32 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Jeg var ute å sjekket min nå. i 60 km/t i følge gps, så viste speedometeret mitt i overkant av 70, altså en 11 - 12 km feil.
I 80 km/t i følge gps, så viste speedometeret 95, altså 15 km/t for mye. Dette utgjør ca19 - 20% feil.
Hvis da originalt drev i gearkassa er 37 tenner, så betyr det at jeg må ha 44 tenner for at det skal stemme. Og det er ikke å få tak i som jeg veit.

Hvis jeg skal ta utgangspunkt i at alle speedometer er ca 5 km feil, så er speedometeret 12,5% feil i 80 og 11,66% feil i 60. ca 12%.
og med originalt 37 drev, så må jeg øke til 41,5 tenner eller 41 da. Da viser speedometer litt i overkant av 5 km feil.

Skjønner ikke hvordan deres speedometer kun er 10% feil i følge gps.
Dere har jo det samme oppsettet som meg, 4.88 utveksling, 33" hjul, 2.5liter hjulvisp og manuell kasse??

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#33 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Sjekket min på vei hjem fra Offroadservice og da lå den ca 10 % under.

Gj. snitt fart var 27 km/t - 2-3 mil = halvtime stopp osv smile.gif

user posted image

#34 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Jeg har jo lave ståldører :-)
Må få på 2" bodylift før Rena, blir vel værre da.........

<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi

#35 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Helt i orden. Bærturer er tillatt. Er jo morsomere å dra på bærtur med jeep, da holder du bare bærplukkeren ut vinduet (hvis du rekker ned) og kjører gjennom skauen :-) :-)

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#36 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

joda, begge har gått til 4.88 utveksling og 33" hjul.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#37 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

Nå leste jeg litt grundigere:blush:
Jeg var visst litt på bærtur, sorry:blink:blink.gifblink.gif

<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi

#38 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Kopi av melding:Har gpsmålt min med 33x12,5, og speedoen viser ganske nøyaktig 10% for lite. Dette varierer vel fra bil til bil, og hjul til hjul

Måtte vi alle møte Våren Høyere og bedre skodd,
Rudi


Opprinnelig postet av Rudi




Men hva slags utveksling har du, og hvor mange tenner på drevet??
Jeg tror det er originalt med rundt 34 tenner.
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Orginalt, har ikke gjort noe med det.
Syns det var stor forskjell hos deg, s&w er jo ganske lik min på måling.
UPPS! Har ikke noen av dere byttet utveksling?
Da blir det jo endring.

<font color="red">M</font id="red">åtte vi alle møte <font color="red">V</font id="red">åren <font color="red">H</font id="red">øyere og bedre skodd,
Rudi

#39 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jeg har samme oppsettet som deg Tomas, men når speedometeret viser 90 så gjør bilen ca 80 - 81 km/t. Kan det være så stor forskjell fra din til min ?

Er med på en bestilling av drev forøvrig. Må jo ha det riktig.

user posted image


<i><div align="right">Opprinnelig postet av smart og wrangler</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hvis det er riktig målt med gps, så blir ditt speedometer 12-13% feil. Det betyr at hvis du har 37 tenner nå, så skal du ha 41,81 tenner biggrin.gif altså du greier deg med 41 tenner. da vil det vise ørlittegrann for mye.

sjekket pris hos klintenberg i fredrikstad, der kostet det 440 kroner. Usikker på om det var med eller uten mva.

Skal sjekke med jeep butikken i nærheten hos meg for å høre der også.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#40 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jeg har samme oppsettet som deg Tomas, men når speedometeret viser 90 så gjør bilen ca 80 - 81 km/t. Kan det være så stor forskjell fra din til min ?

Er med på en bestilling av drev forøvrig. Må jo ha det riktig.

user posted image


<i><div align="right">Opprinnelig postet av smart og wrangler</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hm, kanskje jeg skal kontroll måle en gang til. Det er ei stund siden jeg målte (før akselbruddet). kanskje jeg husker feil.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch