Beltehjul på Lada
#1
Posted 09 June 2004 - 23:00
Hvor kan det kjøpes og hva koster det?
Otta:devil:
#2
Posted 13 July 2004 - 23:00
DELTA SF
Small track(FRONT
DELTA SR
Small track(REAR
DELTA M
4WD(RV,VAN,ONE BOX,etc,.)
DELTA L
Heavy(3~4Ton TRACK,etc,.)
#3
Posted 13 July 2004 - 23:00
Trysil Bilberging A/S
Mosanden Næringspark
2420 Trysil
Tlf.: 62 45 09 90
Faks.: 62 45 06 03
E-mail: vidarbil@online.no
#4
Posted 13 July 2004 - 23:00
Christian
#5
Posted 12 July 2004 - 23:00
#6
Posted 12 July 2004 - 23:00
Hvis noen ønsker fortgang i prosjektet så er det spesielt på belte-fronten at bitene mangler. Hvor og hvordan får man tak i rimelige belter? På snøføre bør scooter-belter være velegnet, men med en fullpris på 5-6000,- pr. stk. blir det i overkant. Jeg synes at systemet bør koste ca. 20.000,- ++ helt komplett (for 4 hjul). Da må det jobbes med å få tak i rimeligere belter. Hvis noen har idéer,- rop ut! Et velegnet, brukt belte for å ha noe å jobbe ut fra er også nødvendig.
Orginale løpehjul for scooter er dyre, så det bortfaller også (mulig at det finnes billigere enn de jeg undersøkte). Hva finnes av brukbare løsninger her og hva kan man få tak i brukt?
Hvis det er flere av oss som er interessert i dette tipper jeg det blir et slags byggesett hvor all sveising og maskinéring er ferdig, men at man må male, smøre og montére greiene selv.
Det tar lang tid å komme fram til en god kombinasjon av komponenter for at dette skal fungere, være rimelig og lett å vedlikeholde. Men når den jobben er gjort så er det jo bare å klemme igang pressa.
Christian
#7
Posted 12 July 2004 - 23:00
Kjører hvor det kjøres kan!
#8
Posted 06 July 2004 - 23:00
Sjekk også:
http://nlck.toyota.n...ser_crawler.htm
ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N
#9
Posted 06 July 2004 - 23:00
Christian
#10
Posted 04 July 2004 - 23:00
Her er en link til flere biler
http://www.ramadbk.c...ler/deltaeq.htm
ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N
#11
Posted 25 June 2004 - 23:00
Kjører hvor det kjøres kan!
#12
Posted 24 June 2004 - 23:00
Det ville vært kjekt å ha to sett boggi løpehjul, -som eventuelt også kunne være hydraulisk/elektrisk justérbare slik at beltelengden som tar bakken kan bli kortere og dermed er lettere å svinge med. Samt at beltet får en angrepsvinkel i forhold til underlaget. -Det bedrer jo fremkommeligheten. Det blir selvfølgelig mer kostbart, men skal man først lage et system så bør det jo fungere
Angående belter så kan det se ut som om snøscooterbelter kan være en løsning. Da jeg ringte å spurte hos Yamaha skulle de ha 3800,- +moms for et rimelig belte (LxBxH : 3070x380x23). Hvis man undersøker litt rundt burde det gå an å få tak i brukbare belter for 2-3000,- -Brukte belter er sikkert enda billigere, men litt vanskeligere å få tak i like... Et slikt belte er lagd for å trekke igang minst 500kg last, tåler hastigheter over 100km/t og har færre tenner i inngrep på en scooter enn det vil ha på et beltedrift-system til bil. Det skulle være bra odds,- hvertfall på snø.
Christian
#13
Posted 24 June 2004 - 23:00
Kan maile det til deg og CMP, så kan dere se selv.
#14
Posted 24 June 2004 - 23:00
Ser nemlig for meg at løpehjulene nede bør kunne flexe litt i forhold til hverandre, slik at beltene vil ta ujevnheter i terrenget bedre.
Roadrunner
'97 TJ
#15
Posted 23 June 2004 - 23:00
Ser ut som du er inne på noe.
For min del er det nok mest aktuelt på snø, er liksom litt kos med hjul
på barmark.
Tror nok at det må konstrueres en stopper, ja. kjedelig å sete fast den ramma i innerskjermen.
Må vel ha et fjærbelastet strammehjul en plass for å stramme/slakke beltet etter terrenget?
#16
Posted 23 June 2004 - 23:00
Hvis systemet kun skal brukes på bakhjulene må det legges inn gearing slik at beltet har samme rullehastighet som ytterdiameteren på framdekket (sikkert dyrt), eller så må framhjulene frikobles. -Det er jo ikke veldig ønskelig... men på snø er jo ski et alternativ.
Christian
#17
Posted 23 June 2004 - 23:00
Ingar
Lada Niva Fan
#18
Posted 23 June 2004 - 23:00
Kjørte også en enkel analyse på ramma for 500kg vertikal last + 500kg horisontal last. Det tåler den greit. Den ryker nok ikke før lasta ligger rundt to tonn,- den kan med andre ord gjøres lettere... (ramma veier ca 18kg slik den er modellert).
Når det gjelder belter så har jeg ikke lykkes i å få tak i noe katalog på variable beltelengder og dimensjoner. Det meste selges som standard belter til eksisterende maskiner. De er kraftige, tunge, litt for lange og har nok litt for stor bøyeradius. Snøscooter-belter kan være tingen. De er lettere, rimeligere og har mindre bøyeradius. Men de tåler nok ikke like mye jord og stein... Snø derimot...
Når det gjelder kulelager i navet kan man bruke vanlige hjullager,- de er ikke dyre. Rullene til snøscooterbelter vet jeg ikke hva koster, men det det kan vel ikke være allverden.
Når det gjelder patenter skriver MATTRACKS at de har et såkalt : rubber track conversions system that features the patented rubber torsion anti-torque system... Det ser med andre ord ut som at det er ett eller annet med en detalj av systemet deres som er patentert, og ikke hele mekanismen. I så fall skulle det ikke by på trøbbel å kopiere litt her og der
En snøgående Niva hadde vært stas
Christian
#19
Posted 16 June 2004 - 23:00
vi kjørte en blå volvo 240 me 17"alu fælg.
vi kjørte på sia av han et stykke fra bana.....
va det nån av dok kanskje:wtf:
King of the Mountain!
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Kingcab Killer</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
eor: kjører en hvit Lada, med noen 4tusenmeter på taket. Mulig det var han, for han bor i Mo i Rana. Hvis han har fått i stand motoren.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av ingos</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
kunne høres ut som "Nivers" Lada, se bildene under rigs. -=salamon=-
#20
Posted 16 June 2004 - 23:00