Gå til innhold



Foto

Beltehjul på Lada


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#1 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 09 June 2004 - 23:00

Er det noen som har prøvd beltehjul eller vet hvordan det fungerer på Lada?
Hvor kan det kjøpes og hva koster det?

Otta:devil:

#2 zellus

zellus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 13 July 2004 - 23:00

Kom åsså over dette på nettet:

DELTA SF
Small track(FRONT


DELTA SR
Small track(REAR



DELTA M
4WD(RV,VAN,ONE BOX,etc,.)



DELTA L
Heavy(3~4Ton TRACK,etc,.)


#3 zellus

zellus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 13 July 2004 - 23:00

Interresant det her, men scooter belter er nok best på snøføre, prøv å kjør snøscooter på barmark så blir du veldig skuffet!! du blir egentlig ståendes stille får i si det rett ut!!! Men kan tipse med at et firma som heter Trysi Bilberging selger på nye og brukte snøscootere, dem har også masse brukt ståendes på lager så kanskje de har noen belter?

Trysil Bilberging A/S
Mosanden Næringspark
2420 Trysil
Tlf.: 62 45 09 90
Faks.: 62 45 06 03
E-mail: vidarbil@online.no

#4 cmp

cmp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 13 July 2004 - 23:00

Mulig det går, atleno, men de er kanskje litt lange. Hvis de kan deles/skjøtes er jo ikke det noe problem. Bredden er jo litt sjef da, men ikke akkurat noe å lukeparkére med... blink.gif Si fra hvis du hører om noen utslitte snøscooterbelter.


Christian

#5 atleno

atleno

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 257 Innlegg:

Posted 12 July 2004 - 23:00

Forsvaret kjørte mange BVer til hugging.. kanskje det kan brukes? Evt dele de på langs eller no..

#6 cmp

cmp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 12 July 2004 - 23:00

Det var det med den derre tida vettu'... Det er mye å gjøre på jobben om dagen og jeg skal snart på ferie.

Hvis noen ønsker fortgang i prosjektet så er det spesielt på belte-fronten at bitene mangler. Hvor og hvordan får man tak i rimelige belter? På snøføre bør scooter-belter være velegnet, men med en fullpris på 5-6000,- pr. stk. blir det i overkant. Jeg synes at systemet bør koste ca. 20.000,- ++ helt komplett (for 4 hjul). Da må det jobbes med å få tak i rimeligere belter. Hvis noen har idéer,- rop ut! ohmy.gif Et velegnet, brukt belte for å ha noe å jobbe ut fra er også nødvendig.

Orginale løpehjul for scooter er dyre, så det bortfaller også (mulig at det finnes billigere enn de jeg undersøkte). Hva finnes av brukbare løsninger her og hva kan man få tak i brukt?

Hvis det er flere av oss som er interessert i dette tipper jeg det blir et slags byggesett hvor all sveising og maskinéring er ferdig, men at man må male, smøre og montére greiene selv.

Det tar lang tid å komme fram til en god kombinasjon av komponenter for at dette skal fungere, være rimelig og lett å vedlikeholde. Men når den jobben er gjort så er det jo bare å klemme igang pressa. tongue.gif

Christian

#7 JRHauge

JRHauge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 12 July 2004 - 23:00

cmp: Har du funnet ut noe mer eller er det blitt lagt litt på is?

Kjører hvor det kjøres kan!

#8 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

Land Cruiser har hatt dette systemet en stund. Det kan leveres originalt fra Toyota.


Sjekk også:
http://nlck.toyota.n...ser_crawler.htm

ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N

#9 cmp

cmp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

Veldig inetessant link! Jeg har skrevet en mail for å spørre om brosjyre og opplysninger. Positivt at vi nå kjenner to forskjellige leverandører av slike,- da er det mest sannsynlig ikke noe patent-problematikk ute å går laugh.gif

Christian

#10 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 04 July 2004 - 23:00

Tøfft prosjekt.

Her er en link til flere biler

http://www.ramadbk.c...ler/deltaeq.htm

ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N

#11 JRHauge

JRHauge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 25 June 2004 - 23:00

Gleder meg til å se hva du får til viss du starter dette prosjektet. Uansett blir det mye billigere å lage enn å kjøpe mattracks sine!

Kjører hvor det kjøres kan!

#12 cmp

cmp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Enig med Roadrunner. Dette er kun et utkast for å bygge videre på, men det ville nok fungere greit på snø. Det enkleste systemet til Mattracks er temmelig likt det jeg har modellert. -Det er kanskje beregnet for snøkjøring.

Det ville vært kjekt å ha to sett boggi løpehjul, -som eventuelt også kunne være hydraulisk/elektrisk justérbare slik at beltelengden som tar bakken kan bli kortere og dermed er lettere å svinge med. Samt at beltet får en angrepsvinkel i forhold til underlaget. -Det bedrer jo fremkommeligheten. Det blir selvfølgelig mer kostbart, men skal man først lage et system så bør det jo fungere wink.gif

Angående belter så kan det se ut som om snøscooterbelter kan være en løsning. Da jeg ringte å spurte hos Yamaha skulle de ha 3800,- +moms for et rimelig belte (LxBxH : 3070x380x23). Hvis man undersøker litt rundt burde det gå an å få tak i brukbare belter for 2-3000,- -Brukte belter er sikkert enda billigere, men litt vanskeligere å få tak i like... Et slikt belte er lagd for å trekke igang minst 500kg last, tåler hastigheter over 100km/t og har færre tenner i inngrep på en scooter enn det vil ha på et beltedrift-system til bil. Det skulle være bra odds,- hvertfall på snø.



Christian

#13 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Der er bilder, men ikke nærbilder. Oppløsningen er også lav.
Kan maile det til deg og CMP, så kan dere se selv.



#14 Roadrunner

Roadrunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 24 June 2004 - 23:00

Lada2121, er det noen bilder av systemet i den pdf-broskjyren du fikk?
Ser nemlig for meg at løpehjulene nede bør kunne flexe litt i forhold til hverandre, slik at beltene vil ta ujevnheter i terrenget bedre.

Roadrunner
'97 TJ

#15 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Utrolig bra jobba!

Ser ut som du er inne på noe.
For min del er det nok mest aktuelt på snø, er liksom litt kos med hjul
på barmark.
Tror nok at det må konstrueres en stopper, ja. kjedelig å sete fast den ramma i innerskjermen.
Må vel ha et fjærbelastet strammehjul en plass for å stramme/slakke beltet etter terrenget?



#16 cmp

cmp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Rullediameteren blir en god del mindre med dette systemet, så belastningen burde ikke være noe problem for den roterende akslingen. Det momentet som går gjennom hjullageret kan derimot bli større,- avhengig av hvor høyt man ønsker å kjøre. Et annet moment kan komme inn i understellet hvis man ønsker å ha stoppere på rotasjonen av ramma, slik at beltet ikke kan svinge opp i skjermbuene.

Hvis systemet kun skal brukes på bakhjulene må det legges inn gearing slik at beltet har samme rullehastighet som ytterdiameteren på framdekket (sikkert dyrt), eller så må framhjulene frikobles. -Det er jo ikke veldig ønskelig... men på snø er jo ski et alternativ.

Christian

#17 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Hei cmp! Liker godt det jeg ser, kunne vært artig å prøvd dette på Ladan er gang i fremtiden.Jeg erspent på hvordan akslinger takler dette. Jeg har en bekjent av meg som selger snøscooter og div. som skal forhøre meg med, kanskje han har løse belter evt. vet om noen selger dette. Kan ikke forsvaret ha noe liggende fra en utgått mod. som man kunne delt opp og brukt til flere.


Ingar
Lada Niva Fan

#18 cmp

cmp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 23 June 2004 - 23:00

Her kommer noen "skisser" som viser beltedriften i sin enkleste form, uten fjæring eller detaljer, men et sted må man jo begynne. Et greit utgangspunkt å klistre idéer på.









Kjørte også en enkel analyse på ramma for 500kg vertikal last + 500kg horisontal last. Det tåler den greit. Den ryker nok ikke før lasta ligger rundt to tonn,- den kan med andre ord gjøres lettere... (ramma veier ca 18kg slik den er modellert).











Når det gjelder belter så har jeg ikke lykkes i å få tak i noe katalog på variable beltelengder og dimensjoner. Det meste selges som standard belter til eksisterende maskiner. De er kraftige, tunge, litt for lange og har nok litt for stor bøyeradius. Snøscooter-belter kan være tingen. De er lettere, rimeligere og har mindre bøyeradius. Men de tåler nok ikke like mye jord og stein... Snø derimot... cool.gif

Når det gjelder kulelager i navet kan man bruke vanlige hjullager,- de er ikke dyre. Rullene til snøscooterbelter vet jeg ikke hva koster, men det det kan vel ikke være allverden.

Når det gjelder patenter skriver MATTRACKS at de har et såkalt : rubber track conversions system that features the patented rubber torsion anti-torque system... Det ser med andre ord ut som at det er ett eller annet med en detalj av systemet deres som er patentert, og ikke hele mekanismen. I så fall skulle det ikke by på trøbbel å kopiere litt her og der blink.gif

En snøgående Niva hadde vært stas biggrin.gif

Christian

#19 Salamon

Salamon

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 16 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">hei, et spørsmål, va nån av dok i mo i rana helga som va på sommertreffe, æi så en lada niva me offroad.no i front ruta.
vi kjørte en blå volvo 240 me 17"alu fælg.
vi kjørte på sia av han et stykke fra bana.....

va det nån av dok kanskje:wtf:

King of the Mountain!

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Kingcab Killer</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

eor: kjører en hvit Lada, med noen 4tusenmeter på taket. Mulig det var han, for han bor i Mo i Rana. Hvis han har fått i stand motoren.cool.gif

<i><div align="right">Opprinnelig postet av ingos</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

kunne høres ut som "Nivers" Lada, se bildene under rigs. -=salamon=-

#20 Blaz

Blaz

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Posted 16 June 2004 - 23:00

nei desverre. har ikke sett den selv heller.