Offroad konkuranser utenfor NBF.
#21
Posted 28 June 2004 - 23:00
Vi jobber med å få medlemmene til å prøve å sette seg inn i dette med regler.Hvem vet ,kanskje vi en dag blir medlem hos dere.
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Så er vi påŽn igjen..........hyggelig at man er engasjert, men denne diskusjonen har vi som det korrekt påpekes hatt i nærmere 20 år og motargumentene er de samme.
Enkelte hevder at NBF burde holde seg unna offroad.no, men nå har vi nå engang en avtale om å bruke nettstedet til Biltrial i år. Til enkeltes store frustrasjon velger jeg å bruke min "offisielle" login til dette innlegget, normalt brukes denne kun til å svare på konkrete spørsmål eller gi (etter min mening) velmente råd. Til private innlegg logger jeg meg inn som "Arne".
Egentlig prøvde jeg å ikke engasjere meg i denne diskusjonen, men jeg synes det blir feil å ikke gi meg til kjenne. Møtet det refereres til i Halden må ha gått meg hus forbi, men ellers tror jeg at jeg vært med på det meste innen offroad i NBFs regi etter den tid.
Alle har vi vel vært i forsvarsposisjon og forsøkt å hindre at andre skal legge retningslinjer for hvordan man selv skal bedrive sin egen hobby. Selv har jeg vært aktiv i offroadmiljøet siden 1980 og satt i styret for Offroaders Norway mesteparten av 80-tallet. På denne tiden hadde også jeg en svært lunken holdning til NBF inntreden i offroadmiljøet. Vi kjørte svært så offisielle cuprunder utenfor NBF fra 1986 til 1989, men flere styremedlemmer ble etterhvert redde for hvilket ansvar man påtok seg som arrangør. Vi brukte forholdsvis mye penger på advokater for å utrede dette med forsikringer. men dessverre var det eneste aktuelle tilbudet fra Lloyds i England og polisen for å dekke treff og konkurranser lød på svimlende summer.
I 1990 ble første offroadløp kjørt under NBFs paraply, dette fordi vi dro igang det første Monster Race i Norge. Dette paragrafrytteriet i NBF som vi alle hadde hørt om var rett og slett ikke tilstede og vi ble raskt tatt inn i varmen. Som en av mest aktive i miljøet den gang, ble jeg forespurt om å bli medlem av NBFs Dragracingkomité som dengang ble tillagt ansvaret for offroad. Vi har til en stor del fått forme vårt eget regelverk og jeg har siden 1993 revidert dette.
Biltrial under NBF kom noen år senere og absolutt ikke uten komplikasjoner. I flere år ble de offisielle konkurransene en ren parodi, med svært få deltagere. Først etter at Arendal Offroadklubb etter 3 års forhandlinger lot seg overtale til å forsøke Biltrial i NBFs regi, løsnet det hele. Det er derfor svært hyggelig at de som dengang var mest kritiske til NBFs inntreden, idag er noen av våre beste talsmenn for sporten.
Helt til slutt;
Dette handler kun om å ta et valg, NBF har ingen politimyndighet og kan ikke nekte noen som helst å kjøre løp.
De som velger å delta i NBFs arrangement, som deltager, funksjonær eller arrangør, akseperer samtidig de retningslinjer som er lagt for sporten. Dette innebærer også at man ikke kan delta i konkurranser utenfor NBF.
De som derimot synes det er greit å konkurrere utenfor NBF (og uten forsikringsdekning) må gjerne gjøre dette, men man kan ikke samtidig formvente å kunne stille til start i et arrangement i NBFs regi.
Vanlige fritreff sorterer ikke under NBF, slik at deltagelse her ikke på noen måte har sammenheng med man er lisensiert eller ikke. Ønsker man å ha ryggen fri, bør man derfor sørge for å ha egne forsikringer som dekker terrengkjøring.
Beklager at innlegget som vanlig blir langt, men det er visse fakta som må frem i lyset.
Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664
<i><div align="right">Opprinnelig postet av NBFs Ferdighetsseksjon</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
#22
Posted 28 June 2004 - 23:00
hyggelig at man er engasjert, men denne diskusjonen har vi som det korrekt påpekes hatt i nærmere 20 år og gumentene for og i mot er fortsatt de samme.
Enkelte hevder at NBF burde holde seg unna offroad.no, men nå har vi nå engang en avtale om å bruke nettstedet til Biltrial i år. Til enkeltes store frustrasjon velger jeg også å bruke min "offisielle" login til dette innlegget, normalt brukes den kun til å svare på konkrete spørsmål eller gi (etter egen mening) velmente råd. Til private innlegg logger jeg meg inn som "Arne".
Egentlig prøvde jeg å ikke engasjere meg i denne diskusjonen, men jeg synes det blir feil å ikke gi meg til kjenne. Møtet det refereres til i Halden på 90tallet må ha gått meg hus forbi, men ellers tror jeg at jeg vært med på det meste innen offroad i NBFs regi etter den tid.
Alle har vi vel vært i forsvarsposisjon og forsøkt å hindre at andre skal legge retningslinjer for hvordan man selv skal bedrive sin egen hobby. Selv har jeg vært aktiv i offroadmiljøet siden 1980 og satt i styret for Offroaders Norway mesteparten av 80-tallet. På denne tiden hadde også jeg en svært lunken holdning til NBF inntreden. Vi kjørte svært så omtalte cuprunder utenfor NBF fra 1986 til 1989, men flere styremedlemmer ble etterhvert redde for hvilket ansvar man påtok seg som arrangør. Vi brukte forholdsvis mye penger på advokater for å utrede dette med forsikringer. Dessverre var det eneste aktuelle tilbudet fra Lloyds i England og polisen for å dekke treff og konkurranser lød på svimlende summer.
I 1990 ble første offroadløp kjørt under NBFs paraply, dette fordi vi dro igang Monster Race i Norge. Paragrafrytteriet i NBF som vi alle hadde hørt om var rett og slett ikke tilstede og vi ble raskt tatt inn i varmen. Som en av mest aktive i miljøet den gang, ble jeg forespurt om å bli medlem av NBFs Dragracingkomité som dengang også satt med ansvaret for offroad. Vi har til en stor del fått utforme vårt eget regelverk og jeg har siden 1993 hatt ansvaret for revisjon av dette.
Biltrial under NBF kom noen år senere og absolutt ikke uten komplikasjoner. I flere år ble de offisielle konkurransene en ren parodi og svært få deltok. Først etter at Arendal Offroadklubb etter 3 års forhandlinger lot seg overtale til å forsøke Biltrial i NBFs regi, løsnet det hele. Det er derfor svært hyggelig at de som dengang var mest kritiske til NBFs inntreden, idag er noen av våre beste talsmenn for sporten.
Helt til slutt;
Dette handler kun om å ta et valg, NBF har ingen politimyndighet og kan ikke nekte noen som helst å kjøre løp. Politiet derimot skal normalt ikke gi tillatelse til billøp uten at NBFs tillatelse og forsikringsdokumenter kan forevises.
De som velger å delta i NBFs arrangement, som deltager, funksjonær eller arrangør, akseperer samtidig de retningslinjer som er lagt for sporten. Dette innebærer også at man ikke kan delta i konkurranser utenfor NBF.
De som derimot synes det er greit å konkurrere utenfor NBF (og uten forsikringsdekning) må gjerne gjøre dette, men man kan ikke samtidig forvente å kunne stille til start i et arrangement i NBFs regi.
Vanlige fritreff sorterer ikke under NBF, slik at deltagelse her ikke på noen måte har sammenheng med om man er lisensiert eller ikke. Ønsker man å ha ryggen fri, bør man derfor sørge for å ha egne forsikringer som dekker terrengkjøring.
Beklager at innlegget blir så langt, men enkelte påstander gjør at noe av historien må frem i lyset. Takk for oppmerksomheten.
Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664
#23
Posted 28 June 2004 - 23:00
Derfor er det vel en selvfølge at absoluttt allt kan legges ut her.
Du skriver så greit at treffene kan anbefalles til frikjørings entusiaster,ganske rart at du tidligere var veldig aktiv i konkuransen.
Spydigheter om den dyktige sekretæren,kan jeg være foruten.
Desverre er det ikke noen som vil overta den jobben.
Kunne godt tenkt meg å svart på tiltalen,men desverre så er det trynepolitikk inne på denne siden ,og da sletter de den.
Men kanskje når jeg blir proff.......ja en offroadegudinne så kan jeg svare på tiltalen.
Jeg må bare si det en gang til.
Drit i hva vi holder på med ,og årsmøtet har avgjort ,dette om vi skal bli organisert eller ikke.
Vi har også hatt en avstemming om vi skal organisere noe,dette er helt uaktuelt,da det ikke fallt i smak sist.
Dette må bare respekterest.
Jeg vet forskjell på konkuranse og frikjøring,nytt i år er at vi organiserer frikjøringskonkuranser.
Vi har vel ikke snakket om at noe er dyrt,verfall ikke jeg.Jeg er vel som kjerringer flest.....flink å bruke penger.
Det er ikke lengre diskusjon om reglene,da vi gjør det på vår måte nå.
Sånn er det når vi godtar tingene som det er.
Ikk evet jeg hvem som er mest utafor!!!!!!!!!!!
Du har foresten helt rett"avogtil burde man ikke starte ett emne"
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Av og til burde man vel ikke starte ett emne.
Det dette gjalt i utgangspunktet var om uorganiserte KONKURANSER burde få omtale her på forumet.
Ikke etter min mening,og jeg spurte etter andres mening om dette.
OffroadersHordaland ble brukt som ett eksempel.Kan ikke se att jeg har kritisert treffene deres,treff jeg godt kan anbefale for frikjøringsentusiaster.Treffene som avholdes på Valen er bra.
Dere kan spørre Åge Kolaas om min reaksjon da han la ut bilde for 2 år siden her på forumet da jeg vant Klasse 3 der...
Men som den meget dyktige sekreteren i den klubben vet,så har jeg ment i flere år att KONKURANSENE på treffet burde gå i organiserte former.
Når jeg for snart ett år siden begynte å forstå att jeg kunne skaffe en runde av NC/SC til vestlandet var det jo nettopp på Valen som var i tankene.Men det fantes ingen (nesten) interesse for dette,derfor havnet det i Sokndal,og så flyttet jeg jo etter så det passet jo greit for meg.
Sendte også skriftlig henvendelse til OffroadersHordaland og HaugalandOffroaders om vi skulle prøve å dra i gang VestlandsCup.Fra dem fikk jeg svar att de var intresert og fra dere fikk jeg telefon om att årsmøtet ikke var intresert.
Seriøs/useriøs?
Grunnen til att ingen som deltar i Cuper arrangert under NBF kommer fx til Valen og kjører konkuranse er enkel.
Man MISTER lisensen.
Det er også trist att noen ikke ser forskjell her på frikjøring/konkuranser.
NBF har (selvfølgelig) ingenting med frikjøring og frikjøringstreff.
Men også her vil klubb/fører/styre stå økonomisk ansvarlig for skade på 3 mann.
Men ikke dersom man IKKE tar betalt for kjøringen.Altså slik jeg forstår det,er deltakeren på frikjøring personlig ansvarlig når han fritt kjører på ett kjørefelt.
Det vil i praksis si slik jeg forstår det att ved en ulykke vil også grunneieren kunne bli dratt inn økonomisk ved en ulykke,om han tar leie fra arrangør klubb for område til frikjøring/konkuranse.
Har noen tenkt på det?
Så litt til om dette med trail konkuranser.
Er det for seriøst?
Er det for dyrt?
Det burde vel jeg og stallkompisene i Uber Hompf und Knøl være ett godt eksempel på att det ikke er...
Bilene våre har vel en samlet verdi på langt under 20 000kr,inkludert sikkerhetsutstyr.
Den største forskjellen faktisk for meg nå i disse konkuransene,kontra de jeg kjørte på Valen,er att alle forholder seg til reglene så vi slipper diskusjoner om det forran hvert løp.
Frem til offroadkonferansen trengte man kun hjelm,nå er det krav til brannhemmende dress og armstraps.Altså IKKE brannsikkert undertøy,dress,ansiktsmaske,hansker ol. som kreves ved hastighets løp.
Motargumentene som går igjen blant de "utenfor",er stort sett svada etter min mening.
Og mange ser ut til å resonere feil.
Og til sist igjen,må aller opfatte alt kritisk som personangrep?
Du er heldig,OffroadguruSolli, tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av offroadguru Solli</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
#24
Posted 28 June 2004 - 23:00
Vet du hvor mye arbeid vi legger ned her på Vestlandet???
Tror ikke det.
Kan ikke bare dere godta at vi gjør tingene på vår måte.på samme måte som at vi godtar at dere gjøre tingene på deres måte.
"Feie for egen dør"
Du kan gå inn på www.offroadershordaland.net sin side og se når vi skal ha treff,så er det bare å komme.Alle er velkommen hos oss!
De fleste i styret er på treffene,vist du vil snakke med oss.
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hei igjen Veronika
En ting du MÅ legge av deg er å kalle oss seriøse og dere useriøse. jeg vet hvor mye arbeid dere legger ned på vestlandet....
Sist vi var hos dere så var det også mange som mente vi var for proffe, vi gjør dette av samme grunn som dere, vi har det gøy med det vi holder på med....
Du skal ikke se bort fra at vi kommer ned på ett treff til dere,men kan dere sende klubben en innvitasjon.
Jeg kommer gjerne opp som tilskuer hos dere, hadde vært fint om vi da kunne f.eks. hatt et møte også med styret eller medlemmene så kunne vi informert om hva vi holder på med, dere kunne kommet med spørsmål..
Dere må også gjerne komme ned som tilskuere til det vi holder på med, dra i gang en bil og kom på dette : http://www.arendalof...lubb.com/xtreme
I tillegg til løpet så kan dere campe på Hove, et flott sted, det blir egen Offroad camp, med fest og levende musikk (Torgeir og kjendisene).
Dere kan om dere vil frikjøre på eget kjørefelt...
Vi kan faktisk å ha det morro....
Tommy Olsen
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Tommy</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
#25
Posted 28 June 2004 - 23:00
-Jon
#26
Posted 28 June 2004 - 23:00
Jeg har vært på Valen å kjørt jeg vettu!!!
Tommy Olsen
#27
Posted 28 June 2004 - 23:00
La oss holdes oss til det som blir diskutert! nemlig biltrail sporten og ikke personer!!
"An expert is somebody who learns more and more about less and less until one day they know absolutely everything about nothing"
#28
Posted 28 June 2004 - 23:00
Det dette gjalt i utgangspunktet var om uorganiserte KONKURANSER burde få omtale her på forumet.
Ikke etter min mening,og jeg spurte etter andres mening om dette.
OffroadersHordaland ble brukt som ett eksempel.Kan ikke se att jeg har kritisert treffene deres,treff jeg godt kan anbefale for frikjøringsentusiaster.Treffene som avholdes på Valen er bra.
Dere kan spørre Åge Kolaas om min reaksjon da han la ut bilde for 2 år siden her på forumet da jeg vant Klasse 3 der...
Men som den meget dyktige sekreteren i den klubben vet,så har jeg ment i flere år att KONKURANSENE på treffet burde gå i organiserte former.
Når jeg for snart ett år siden begynte å forstå att jeg kunne skaffe en runde av NC/SC til vestlandet var det jo nettopp på Valen som var i tankene.Men det fantes ingen (nesten) interesse for dette,derfor havnet det i Sokndal,og så flyttet jeg jo etter så det passet jo greit for meg.
Sendte også skriftlig henvendelse til OffroadersHordaland og HaugalandOffroaders om vi skulle prøve å dra i gang VestlandsCup.Fra dem fikk jeg svar att de var intresert og fra dere fikk jeg telefon om att årsmøtet ikke var intresert.
Seriøs/useriøs?
Grunnen til att ingen som deltar i Cuper arrangert under NBF kommer fx til Valen og kjører konkuranse er enkel.
Man MISTER lisensen.
Det er også trist att noen ikke ser forskjell her på frikjøring/konkuranser.
NBF har (selvfølgelig) ingenting med frikjøring og frikjøringstreff.
Men også her vil klubb/fører/styre stå økonomisk ansvarlig for skade på 3 mann.
Men ikke dersom man IKKE tar betalt for kjøringen.Altså slik jeg forstår det,er deltakeren på frikjøring personlig ansvarlig når han fritt kjører på ett kjørefelt.
Det vil i praksis si slik jeg forstår det att ved en ulykke vil også grunneieren kunne bli dratt inn økonomisk ved en ulykke,om han tar leie fra arrangør klubb for område til frikjøring/konkuranse.
Har noen tenkt på det?
Så litt til om dette med trail konkuranser.
Er det for seriøst?
Er det for dyrt?
Det burde vel jeg og stallkompisene i Uber Hompf und Knøl være ett godt eksempel på att det ikke er...
Bilene våre har vel en samlet verdi på langt under 20 000kr,inkludert sikkerhetsutstyr.
Den største forskjellen faktisk for meg nå i disse konkuransene,kontra de jeg kjørte på Valen,er att alle forholder seg til reglene så vi slipper diskusjoner om det forran hvert løp.
Frem til offroadkonferansen trengte man kun hjelm,nå er det krav til brannhemmende dress og armstraps.Altså IKKE brannsikkert undertøy,dress,ansiktsmaske,hansker ol. som kreves ved hastighets løp.
Motargumentene som går igjen blant de "utenfor",er stort sett svada etter min mening.
Og mange ser ut til å resonere feil.
Og til sist igjen,må aller opfatte alt kritisk som personangrep?
Du er heldig,OffroadguruSolli, tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.
#29
Posted 28 June 2004 - 23:00
Tommy Olsen
#30
Posted 28 June 2004 - 23:00
<<there is no spoon!>>
#31
Posted 28 June 2004 - 23:00
Tommy Olsen
#32
Posted 28 June 2004 - 23:00
hva da med tillfellet rena?. man gasser friskt på gjennom et gjørmehull, mister kontrollen og kjører på en som står og heier på siden. hvilken forsikringen dekker dette?.
<<there is no spoon!>>
#33
Posted 28 June 2004 - 23:00
Vi var nok på samme møte, vi fra sørlandet gikk før pause, vi skjønte hvor dette bar hen og vi likte det ikke...
La meg ta deg tilbake noen år til et en hendelse som gjorde at vi ble skikkelig skremt.
Jon S Rimstad fra Halden bygde en bil som skulle brukes både til trial og monsterrace, var flere biler som ble brukt til begge deler den gangen.
dette var en skikkelig stylteracer, med 40 cm fjærgang og en motor på 660 HK!!!!
På et løp i Arendal hvor vi skulle kjøre gjenomm et langt gjørmebad, hang speeden seg opp og ingen sikkerhetsregler i verden kunne stoppe den. bilen akslererte inn mellom publikum, ingen skjønnte helt hva som skjedde før det var over, heldigvis.
Jonis fikk satt bilen i den største Eika i området, sammanstøtet var så hardt at forakslen(Dana 60) bøyde seg allet sat forover bøyde seg, Codriveren måtte oppsøke lege, 4 punkt selen lagde solide blodutredelser over begge skuldrene, hun satta seg aldri mer i en bil.
Når motoren endelig stoppet ble det stille som i graven, det eneste som kunne høres var en lite barn som gråt helt hysterisk... sekundene sto stille da...
Heldigvis så ble ingen skadet, men hadde ikke bilen truffet dette treet, kunne folk fort blitt drept, denne dagen hadde vi kanskje 600-700 tilskuere halvparten barn..
kunne tatt med flere sånne nesten ulykker, men dette var nok den værste..
Jeg bryr meg for mye om Norsk biltrial til å ikke bry meg..
Skjer det en alvorlig ulykke er det tragiskt, skjer det en alvorlig ulykke uten forsikring er det fatalt, ikke bare for den lille klubben der det skjer men for hele miljøet..
Burde vel være unødvendig at det skjer en ulykke før man får øynene opp.
Biltrial er fortsatt en svært billig motorsport, sett deg inn i realitetene Nasse snakk med alle de førerene som var imot den gangen vi gikk inn under NBF, i dag er de strålende fornøyd, det må være en grunn til at dette ikke er et tema i miljøet..
Det er viktig for meg at Biltrial er billig, Men det er enda viktigere at biltrial er sikkert, sikkert for delltagere, tirlkuere og funskjonærer, Jeg er enig i at det ikke blir sikrere for det om det arrangeres under NBF, men skjer det noe så har man i det minste ryggdekning økonomisk..
Jeg har selv kjørt over foten på en funksjonær, han knakk beinet, greit for meg å vite at han i det minste får dekket utgifter han skulle ha med dette....
følte bare for å blåse ut litt;)
Tommy Olsen
#34
Posted 28 June 2004 - 23:00
et annet argument var at man kunne offisielt kalle seg norgesmester i trail når den tid kom, og det er det helt sikkert mange som vil. det tok altså 20 år før NBF kom på og erklærte at vi ikke trengte å bruke sunn fornuft lengere for det var implementert i NBF's regelverk. jeg har til gode å høre om et alvorlig ulykkestilfelle i offroadsammenheng. før NBF kom på banen. jeg mener dette er på grunn av lav fart og fornuftige folk.
sorry gays/girls. måtte bare blåse ut litt:)
<<there is no spoon!>>
#35
Posted 28 June 2004 - 23:00
Har selv lyst til å prøve dette da jeg synes bilkjøring og store firehjulstrekkere er morro. Men for min del vil det aldri være ett alternativ og prøve dette utenfor NBF sine arrangemanger, den sjansen tar jeg ikke.
-Jon
#36
Posted 28 June 2004 - 23:00
Er ikke akkuratt noen ulisensierte Bilcross løp noen steder, med biler uten bur og seler!!!
(Det hadde vel folk flest syntes hadde vært for villt!!!)
Tommy Olsen
#37
Posted 28 June 2004 - 23:00
Har ikke vært så mye borti dette hittil, annett enn bilcross i Harstad for en del år siden der jeg var litt banemannskap/starter, men kanskje noen "foretrekker" å kjøre dette utenfor NBF ?
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#38
Posted 28 June 2004 - 23:00
Iallefall her vest så er det små avvik på regelverket mellom det man bruker i disse "uoffesielle" kontra NBF biltrail reglement, men etter det jeg forstår ikke større enn at dette kan samordnes om det skulle bli aktuelt.
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Blom</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Det du skriver her gjør det enda mere ubegripelig for meg att man ikke kan få det inn i ordnede former først som sist.
Vis vi bruker konkuransene på Valen som exempel,ikke for å henge ut en klubb/ett arrangemang,men for å se hvor lite som må forandres.
Der hadde vi:teknisk kontroll-RødeKors-startavgift mm.
Akurat slik som man må ha ved ett "lovlig" stevne.
Man mangler lisensiert løpsleder,hoved dommer og teknisk sjef.Kan lånes fra hvor som helst.
Så må man samarbeide med en tilsluttet klubb fx.ACCN,NAF,KNA,NMK ol.
Så tegne en forsikring og skaffe engangslisenser eller påse att førerne har gyldig lisens.
Lisensen er egentlig en ansvarsforsikring.
Motargumentene er ikke argumenter mot dette,men av typen "33 toms hjul er jo bedre.","Hva er vitsen med 2 hovedstrømsbrytere?" osv.
Klasse indelingen som blir brukt i NC/SC er for å gi like vilkår til de konkurerende i samme klasser.Vil en klubb ha egne klasser,er det vel egentlig bare å melde dette inn til NBF,og det blir vel godtatt hvis bare SIKKERHETSKRAVENE blir fulgt.
Altså bur,4 punkt sele,hjelm og armstraps/nett uansett klasse indeling.
Blir dette for strengt,burde heller klubbene satse på terengturing,også organisert hjennom NBF,men for regisrerte biler og med mildere sikkerhetskrav.
Hvis noen oppfatter dette som et surt oppgulp fra min side,så tar de feil.
Men jeg kjenner per i dag ikke til en eneste offroader/klubb som har økonomi til å ta de økonomiske konsekvensene en alvorlig ulykke vil føre med seg.
Du er heldig,OffroadguruSolli, tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.
#39
Posted 28 June 2004 - 23:00
Tommy Olsen
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Såvidt jeg kan se, så er den eneste forskjellen at NBF tilbyr en forsikringsordning, og det jeg har sett av slike forsikringer, så er de generellt underdekket.
Kan noen kort gå igjennom vilkårene (skade 3.e person, dødsfall 3.e person, skade på eiendom osv).
Jeg tenker *ikke* på førerforsikringen, som dekkes av førerlisensen.
Den er en vits ...
(og ja, jeg vet hva den er, har akkurat betalt førerlisens for guttungen i.f.m. gokart, som er en del av NBF).
Når det gjelder reglement, så er det vel ikke noe spes. med det reglementet som NBF har, kontra det som andre motorsportorganisasjoner har ??
Kjører motorsykkel sammen med noen som kjører aktivt, og har derfor lest litt av reglementet som gjelder for roadracing.
Det er de samme tingene som går igjen, tilpasset formålet.
Så for meg er det vanskelig å se forskjell på reglement "X" og reglement "Y".
Det som jeg synes *er* interessant, er at disse reglementene er kun fokusert på konkurransekjøring. Det finnes ingenting *enkelt* for de av oss som *ikke* ønsker å konkurrere, kun kjøre litt for morro skyld.
Dette gjelder både MBF og Motorsportforbundet.
Her har alle forbund en betydelig utfordring hvis de ønsker å heve rekruteringen.
Når en skal kjøre, så skal en ha vognlisens til xxx kr, førerlisens til YYY kr, medlemskap til klubb tilknyttet NBF, for mindreårig, foresattlisens, foresatt medlemskap i klubb og til slutt evn. treningsavgifter til banen.
Noen av lisensene koster en del, men det er ikke så viktig, det viktige, er at dette er ganske/for komplisert *for de av oss som kun ønsker å kjøre litt av-og-til*.
Det burde være noe langt enklere (og kanskje rimeligere) for de av oss som ikke driver kokurranse.
Ja jeg vet at det finnes engangslisenser, men det er akkurat det det er - engangslisens.
Utfordring herved oversendt.
(Og jeg er *ikke* enig i at det slettes innlegg, men det har vi diskutert før)
Regards,
PerJ
#40
Posted 26 June 2004 - 23:00
Såvidt meg bekjent så har man uhøytidlige trail konkurranser også innenfor LandRover miljøet og som jeg vet om her vest i offroaders miljøet. Slik jeg leser inlegget til Solli er han ikke imot at disse avholdes, men at man i det hele tatt lager publisitet om disse. Jeg vil tro, rent publisitets messig, så ligger dette et sted mellom ren frikjøring på diverse kjørefelt og de NBF arrangerte biltrail (og forsåvidt også Formula Offroad) arrangementene.
Iallefall her vest så er det små avvik på regelverket mellom det man bruker i disse "uoffesielle" kontra NBF biltrail reglement, men etter det jeg forstår ikke større enn at dette kan samordnes om det skulle bli aktuelt.
Siden hjulene begynte å trille har det blitt avholdt konkurranser i mange slags former og jeg lurer jo på om det faktisk i norsk lov er et forbud mot at 2 eller flere biler da konkurrerer utenfor NBF sitt regelverk.
Såvidt jeg husker fra forumet her ble det faktisk avholdt en form for konkurranse på Rena en gang i fjor det det ble kjørt på tid opp en løype, eller tar jeg feil ?
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80