fjerning av skillevegg i varebil
#1
Posted 29 June 2004 - 23:00
jeg vurderer å fjerne skille veggen i en varebil kl. 2 (grønne skilt). Bilen hadde akkurat 10års bursjdagen sin nå. Grunnen er bedre plass til seteinstilling og at jeg kan gå bak når jeg "camper" med bilen.
Nå er det bare spørsmål om den skal gjøres om til vare kl. 1 eller personbil.
Hadde kontakt med forsikringsselskapet og der var det samme pris for vare kl. 2, kl.1 og personbil.
Fyren jeg snakket med på BT var mer eller mindre uvitende om kl.1 og mente når veggen er borte er det personbil.
Er det noen bakdeler å reg. den som personbil? Stilles det andre tekniske krav (f.eks. ved EU kontroll) til personbil en varebil?
eks.:
Hvet om dette problemet med biler med katalysator, den ble obligatorisk for personbiler i 89, men først i 91 for varebiler. Also folk som omreg. 90mod. varebil uten kat. hadde et problem.
Er det noe jeg må være obs på her?
#2
Posted 16 July 2004 - 23:00
Bilen MÅ ha vært registrert i norge for 10 år siden.
Hvis du importerer en 10 år gammel bil og regger den i Norge, må du vente i 10 nye år før den blir helt avgiftsfri.
Hvis du importerer en 5 år gammel bil, så må du også vente i 10 nye år før den blir helt avgiftsfri.
Dog så synker avgiftsnivået ganske så greit de siste årene, men det utgjør noen kroner alikevel.
For å fjerne veggen og evnt sette i flere seter, MÅ du vise bilen og få nytt vognkort.
#3
Posted 05 July 2004 - 23:00
Har klasse 2 med vegg, bilen er over 10 år, kan jeg fjerne den med andre ord?
Trond
#4
Posted 05 July 2004 - 23:00
#5
Posted 05 July 2004 - 23:00
Det lokale BT ville nå ikke reg. en personbil med kun 2 seter, dem mente det verble en varebil da. Finns det noen begrensing på bagasjerommet på en personbil med 2 seter???
Jeg kjører alrede rund uten veggen, kom for noen uker siden hjem fra utlandet og inn i Toll kontroll, og pulsen gikk opp, tenkte at bil med grønne skilt og uten skillevegg, det må bli litt bråk (bilen var akkurat over 10år, så det ville jo ikke oppstå noen avgiftskrav).
Men tolleren, som til og med lette i bilen rett bak setene sa ingenting på det!
#6
Posted 04 July 2004 - 23:00
#7
Posted 03 July 2004 - 23:00
Motforestillinger mot dette? Sikkert regler til størrelsen på lasterommet som har medført dette. Var det 180 cm
sig
Suburban is the answer (what was the question again?…)
#8
Posted 03 July 2004 - 23:00
Må bestille time for å vise at veggen er borte (men tror da at en personbil har lov å ha en vegg der???), koster kr. 550,- + nye skilt.
Får se når jeg får time, sikkert lang ventetid på det, tar jo 30sek. å se at veggen er borte!
Får jeg det ikke før ferien, reiser jeg bare uten omregistrering og uten veggen!
#9
Posted 29 June 2004 - 23:00
har lurt på å sette inn et fleksibelt nett isteden, noen som vet om det kan være bra nok?
er noe drit med trang bil hehe
Mvh Trond
#10
Posted 29 June 2004 - 23:00
Ser ingen grunn til å registrere bilen som klasse en, det er samme tekniske krav som på varebil, men tror nok BT er litt mindre pirkete på utforming av veggen.
#11
Posted 29 June 2004 - 23:00
#12
Posted 29 June 2004 - 23:00
Ta den ut, og kjør til noen sier noe.
Hans
#13
Posted 06 July 2004 - 23:00
Motforestillinger mot dette? Sikkert regler til størrelsen på lasterommet som har medført dette. Var det 180 cm
sig
Suburban is the answer (what was the question again?…)
Jeg hadde engang en Land Rover Freelander hvor jeg satt med rattet i magen når jeg kjørte, og løsnigen på dette var:
Borret ut pop-naglene som holdt festene i topp av varevegg, la veggen ned i varerommet og bøyde festene motsatt vei, satt inn nye pop-nagler og vips så var veggen ca: 15 cm lengre bak i topp. Dermed kunne jeg stille inn setet i en normal og behagelig stilling! Det beste av alt; ingen kunne se at det var gjort!
De nye naglene fikk en omgang med sort lakk og det så da helt nytt og urørt ut! Eier nå en JEEP CHEROKEE og her er det montert slik at setene lar seg stille inn normalt så her er det ikke behov for justeringer (om man ikke er 205 høy da...)
Det finnes en løsning for alt.....
...My JEEP is not a SUV - Your SUV is not a JEEP.....
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Chevy-LPG</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
#14
Posted 29 June 2004 - 23:00
Husk at bilen må være registrert i Norge i 10 år for å kunne bygge om uten å betale avgift.
#15
Posted 29 June 2004 - 23:00
#16
Posted 10 August 2004 - 23:00
#17
Posted 11 August 2004 - 23:00
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Dette var nok helt korrekt (krav om "E" merkede setebelter).
*MEN* fra 1.juli kan en bruke orginale USA setebelter, under forutsettning av at de har dobbelt låsemekanisme (alle nyere amerikanske biler har dette).
Regards,
PerJ
Regards,
PerJ
#18
Posted 11 August 2004 - 23:00
Mvh.
alangved
#19
Posted 11 August 2004 - 23:00
<i><div align="right">Opprinnelig postet av alangved</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Det er forskjellen på personbil og kl. 1. Varebil kl. 1 har samme engangsavgift som personbil, men andre monsregler som du nevner. Varebil kl. 2 har 80% rabatt på engangsavgiften.
97 TJ 2,5L, Warn 8000i
#20
Posted 11 August 2004 - 23:00
offroadhilsen
Jørgen









