Gå til innhold

Foto

fjerning av skillevegg i varebil

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Wickie

Wickie

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 29 June 2004 - 23:00

Hei,
jeg vurderer å fjerne skille veggen i en varebil kl. 2 (grønne skilt). Bilen hadde akkurat 10års bursjdagen sin nå. Grunnen er bedre plass til seteinstilling og at jeg kan gå bak når jeg "camper" med bilen.

Nå er det bare spørsmål om den skal gjøres om til vare kl. 1 eller personbil.
Hadde kontakt med forsikringsselskapet og der var det samme pris for vare kl. 2, kl.1 og personbil.

Fyren jeg snakket med på BT var mer eller mindre uvitende om kl.1 og mente når veggen er borte er det personbil.

Er det noen bakdeler å reg. den som personbil? Stilles det andre tekniske krav (f.eks. ved EU kontroll) til personbil en varebil?
eks.:
Hvet om dette problemet med biler med katalysator, den ble obligatorisk for personbiler i 89, men først i 91 for varebiler. Also folk som omreg. 90mod. varebil uten kat. hadde et problem.

Er det noe jeg må være obs på her?

#2 Stein-K

Stein-K

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 16 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Har klasse 2 med vegg, bilen er over 10 år, kan jeg fjerne den med andre ord?</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Bilen MÅ ha vært registrert i norge for 10 år siden.
Hvis du importerer en 10 år gammel bil og regger den i Norge, må du vente i 10 nye år før den blir helt avgiftsfri.
Hvis du importerer en 5 år gammel bil, så må du også vente i 10 nye år før den blir helt avgiftsfri.

Dog så synker avgiftsnivået ganske så greit de siste årene, men det utgjør noen kroner alikevel.

For å fjerne veggen og evnt sette i flere seter, MÅ du vise bilen og få nytt vognkort.

user posted image

#3 Trondroen

Trondroen

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 737 Innlegg:

Posted 05 July 2004 - 23:00

2 BAD: du skriver du kjører uten vegg, og at den regges om til klasse 2? går det altså, uten vegg?`eller mente du at du registrerer den til personbil?

Har klasse 2 med vegg, bilen er over 10 år, kan jeg fjerne den med andre ord?

Trond

#4 2 BAD

2 BAD

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Tollern bryr seg ikke om sånt............ har nok ikke noe myndighet på den fronten.

#5 Wickie

Wickie

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

chevy-lpg: Sålenge bilen er over 10år (reg. i N), skulle ikke det være noe problem, det skulle da ihvertfall bli en personbil. Men hos BT hvet du aldri!

Det lokale BT ville nå ikke reg. en personbil med kun 2 seter, dem mente det verble en varebil da. Finns det noen begrensing på bagasjerommet på en personbil med 2 seter???

Jeg kjører alrede rund uten veggen, kom for noen uker siden hjem fra utlandet og inn i Toll kontroll, og pulsen gikk opp, tenkte at bil med grønne skilt og uten skillevegg, det må bli litt bråk (bilen var akkurat over 10år, så det ville jo ikke oppstå noen avgiftskrav).
Men tolleren, som til og med lette i bilen rett bak setene sa ingenting på det!

#6 2 BAD

2 BAD

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 04 July 2004 - 23:00

Jeg har KL 2 (regges om i disse dager) kjører uten vegg, referer til BT i Drammen, og vet ikke noe mer enn det...... [ohmy.gif)blink.gif

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 July 2004 - 23:00

Kunne også tenkt å ta veggen på min kompi en 10 cm lengre bak øverst. Slik at baksetene kom i det riktige "hakket". Slik det er i dag går de ikke i det første hakket og i lås.

Motforestillinger mot dette? Sikkert regler til størrelsen på lasterommet som har medført dette. Var det 180 cm

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)

#8 Wickie

Wickie

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 03 July 2004 - 23:00

Har snakket med BT en tur til, for kl.1 må veggen være 40cm høy, men det er ikke noe problem å registrere den som personbil med 2 seter.
Må bestille time for å vise at veggen er borte (men tror da at en personbil har lov å ha en vegg der???), koster kr. 550,- + nye skilt.

Får se når jeg får time, sikkert lang ventetid på det, tar jo 30sek. å se at veggen er borte!
Får jeg det ikke før ferien, reiser jeg bare uten omregistrering og uten veggen!

#9 Trondroen

Trondroen

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 737 Innlegg:

Har en 88 pajero varebil, har fjernet øverste delen av skilleveggen for å få setet bakover, men er fortsatt trangt, lurer på å fjerne bunnen og, må jeg da i teorien omregistrere den?

har lurt på å sette inn et fleksibelt nett isteden, noen som vet om det kan være bra nok?

er noe drit med trang bil hehe

Mvh Trond

#10 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Når du omregistrerer bilen til personbil må du velge hvor mange seter du vil ha. Du må vise bilen med det antall seter du vil ha. Deretter kan du evt ta ut ett eller flere seter når og dersom du trenger det. Du kan med andre ord ha færre seter en bilen er reg for, men ikke flere.

Ser ingen grunn til å registrere bilen som klasse en, det er samme tekniske krav som på varebil, men tror nok BT er litt mindre pirkete på utforming av veggen.

#11 FrankWS

FrankWS

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Du har også muligheten til å registrere bilen som 2 seters personbil. Da har du ingen skillevegg. En kompis av meg har gjordt dette med en Chrysler Voyager, tidlig nitti mod. Tror han betalte rundt 400 kr for kontroll og nytt vognkort.

#12 Hans Holmboe

Hans Holmboe

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Jeg har vist bilen min som er en kl 2 varebil på eu kontroll uten skillevegg. Dette sa de ikke noe på.
Ta den ut, og kjør til noen sier noe.

Hans

#13 Chubb

Chubb

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Kunne også tenkt å ta veggen på min kompi en 10 cm lengre bak øverst. Slik at baksetene kom i det riktige "hakket". Slik det er i dag går de ikke i det første hakket og i lås.

Motforestillinger mot dette? Sikkert regler til størrelsen på lasterommet som har medført dette. Var det 180 cm

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)

Jeg hadde engang en Land Rover Freelander hvor jeg satt med rattet i magen når jeg kjørte, og løsnigen på dette var:
Borret ut pop-naglene som holdt festene i topp av varevegg, la veggen ned i varerommet og bøyde festene motsatt vei, satt inn nye pop-nagler og vips så var veggen ca: 15 cm lengre bak i topp. Dermed kunne jeg stille inn setet i en normal og behagelig stilling! Det beste av alt; ingen kunne se at det var gjort! biggrin.gif
De nye naglene fikk en omgang med sort lakk og det så da helt nytt og urørt ut! Eier nå en JEEP CHEROKEE og her er det montert slik at setene lar seg stille inn normalt så her er det ikke behov for justeringer (om man ikke er 205 høy da...)
Det finnes en løsning for alt.....cool.gif

...My JEEP is not a SUV - Your SUV is not a JEEP.....

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Chevy-LPG</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

#14 KC

KC

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Jeg trodde at så lenge det er varebil, skal det være skillevegg.

Husk at bilen må være registrert i Norge i 10 år for å kunne bygge om uten å betale avgift.

#15 2 BAD

2 BAD

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Du kan bare ta ned veggen, en bekjent av meg hadde den diskusjonen med BT i Drammen. De var totalt uvitende, men det ble til at den ikke behøvde å være der. Dette var en -86 mod

#16 wrecker

wrecker

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 10 August 2004 - 23:00

Den tidligerer eieren av min 87 Sub fjernet skilleveggen og omregistrerte til personbil..Dette utløste krav om TÜV godkjente belter i baksetet da de amerikanske plutselig ikke var gode nok..Tror dette kostet ham ca 4500,-..men han traff nok feil mann hos bt, med dagens 4. tolkning av lovverket..helt avhengig av vindretningen..

#17 Renegade

Renegade

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 11 August 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Den tidligerer eieren av min 87 Sub fjernet skilleveggen og omregistrerte til personbil..Dette utløste krav om TÜV godkjente belter i baksetet da de amerikanske plutselig ikke var gode nok..Tror dette kostet ham ca 4500,-..men han traff nok feil mann hos bt, med dagens 4. tolkning av lovverket..helt avhengig av vindretningen..
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Dette var nok helt korrekt (krav om "E" merkede setebelter).

*MEN* fra 1.juli kan en bruke orginale USA setebelter, under forutsettning av at de har dobbelt låsemekanisme (alle nyere amerikanske biler har dette).

Regards,
PerJ

Regards,
PerJ

#18 alangved

alangved

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Forskjellen på Kl. 1 og 2 er egentlig bare merverdiavgiften.Kl 1 kan du registrere en personbil som varebil kl. 1 i 8 månder,så registrerer du om til personbil ,får momsen igjen og "vips" har du en 8 mndr.gammel personbil som du har fått momsen igjen på. Men må presisere at en må være selvstendig næringsdrivende med momsplikt. Kl. 2 får du bare momsen igjen på vare bil,men må kjøre i 10 år med skillevegg,såfremt du ikke løser inn. Alle typer bil kan regges som KL.1,men bare stasjonsvogner med visse mål kan regges som Kl.2.
Mvh.

alangved

#19 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Forskjellen på Kl. 1 og 2 er egentlig bare merverdiavgiften.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av alangved</div id="right"></i>

Det er forskjellen på personbil og kl. 1. Varebil kl. 1 har samme engangsavgift som personbil, men andre monsregler som du nevner. Varebil kl. 2 har 80% rabatt på engangsavgiften.

97 TJ 2,5L, Warn 8000i

#20 JCP

JCP

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Etter 31. Mars -04 er det ikke lenger momsfritak på kl.1 for næringsdrivende. Dessverre. Det som skjer, er vel at kl.1 stille forsvinner, etter som den har mistet den mest praktiske funksjonen; nemlig momsfritaket. Sikkert noen nisser oppe i systemet, som plutselig oppdaget at staten tapte penger når systemet ble utnyttet av fattige næringsdrivende med familie...

offroadhilsen
Jørgen