Gå til innhold



Foto

3.3 HAVARI!!!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 03 July 2004 - 23:00

FIKK EN RASLELYD I DAG... TOK UT MOTOREN Å SJEKKA, VEIVA E DA KNEKT RETT AV I 2 DELER!!
DÅRLEGE GREIER!!!sleep.giffish.gif

#2 Godseigaren

Godseigaren

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

TD 60 har den nøyaktige vekta på 605 kg uten gear kasse !

#3 Boye

Boye

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

130hk, kanskje en ponny eller to ekstra pga annen eksos og luftfilter.

Boye
jonboye@andersen.as

#4 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

jepp men 41 er da direkteinnsprøyta .. masse hp du har 40,n da??

#5 Boye

Boye

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

Har TD40 + ZF 5tr man i en Dodge PickUp, funker bra, men tør ikke å skru opp pumpa pga forkammertoppen på 40'en...

Boye
jonboye@andersen.as

#6 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 09 July 2004 - 23:00

Volvo Penta D2 4syl 55-75 HK
Volvo Penta D3 5 syl 2,5 liter 130-160 HK(heil alu motor frå bil V70)
Volvo Penta 30-32 4 syl 2,5 liter 126-170 HK
Volvo Penta D4 4syl 210 HK 450 kg
Volvo Penta 40-44 + 300 6 syl 3,6 liter 86-272 HK
Volvo Penta D5 (industri motor)
Volvo Penta D6 6 syl 5,5 liter 310 HK 730Nm ved 2000 rpm 550 kg
Volvo Penta 60-63 6 syl 6,3 liter ca 750 kg
Volvo Penta D7 (industri motor)
Volvo Penta 70-72 6 syl 7,2 liter ca 850 kg
Volvo Penta 73-74 6 syl 7,4 liter ca 850 kg
Volvo Penta 100-103 6 syl 9,6 liter
Volvo Penta 120-122 6 syl 12 liter op til 640 HK
Volvo Penta D12 6 syl 12 liter opp til 715 HK
Volvo Penta 160-165 6 syl 16 liter opp til 770 HK
Volvo Penta D25 6 syl 25 liter frå 660HK
Volvo Penta D30 6 syl 30 liter
Volvo Penta D34 V12 34 liter
Volvo Penta D49 V12 49 liter
Volvo Penta D65 V16 65 liter max 2500 HK ca 6,5 tonn

pluss mykje små rusk som er minder ein D2, heilt frå 10 HK

dokke kan godt få vite vektene på alle sammen og andre data.

hilsen Godseigaren !!!!

#7 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 08 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Vis oss finn ein 41 motor so trur eg at vi veit det som trengst.
Den står som bil motor i Volvo FL 4, men der tar dei ikkje so mykje HK.
Blokka og veiva i 41 motor er i grunnen den samme som i 40 motoren og heilt fram til den siste KAD 300 motoren på 3,6 liter og ca 272 HK.
Har skrua på dei i 7 år.

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Godseigaren</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Er ikke denne veldig tung, eller er det en helt annen motor enn den i F6? Jeg vurderte å kjøpe en F6 for å putte motorn i brannbilen min, men har nå fått anslått vekta til henholdsvis 700 kg med kasse og 900 kg uten av to forskjellige folk, + at den er nesten 1 meter høy. Riktignok to sylindre til på TD60'n, men likevel? (Eller er disse tallene feil?)

#8 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 08 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Vis oss finn ein 41 motor so trur eg at vi veit det som trengst.
Den står som bil motor i Volvo FL 4, men der tar dei ikkje so mykje HK.
Blokka og veiva i 41 motor er i grunnen den samme som i 40 motoren og heilt fram til den siste KAD 300 motoren på 3,6 liter og ca 272 HK.
Har skrua på dei i 7 år.
PS har vert med og prøvd ut den nye D serien til volvo med. RÅTT !!!
D6 er 310 HK og har 730 Nm ved 2000 rpm og max 3600 rpm.
Den lille grønne som skal ned i båten min ein gong var 128 HK når eg kjøpte han og no er den 230 ++


<i><div align="right">Opprinnelig postet av Godseigaren</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Da burde i hvertfall dere være de rette folka til å få det til:D! Hvor sannsynlig er det at den kommer på plass i nær fremtid, slike motorer vokser vel ikke akkurat på trær, men jobber man i bransjen så burde det jo være håp om at man kom over en brukbar. ER utrolig hvor mye krefter de har tatt ut av et forholdsvis lite volum i disse marine-dieslene, brutale krefter:D

#9 Godseigaren

Godseigaren

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 07 July 2004 - 23:00

Vis oss finn ein 41 motor so trur eg at vi veit det som trengst.
Den står som bil motor i Volvo FL 4, men der tar dei ikkje so mykje HK.
Blokka og veiva i 41 motor er i grunnen den samme som i 40 motoren og heilt fram til den siste KAD 300 motoren på 3,6 liter og ca 272 HK.
Har skrua på dei i 7 år.
PS har vert med og prøvd ut den nye D serien til volvo med. RÅTT !!!
D6 er 310 HK og har 730 Nm ved 2000 rpm og max 3600 rpm.
Den lille grønne som skal ned i båten min ein gong var 128 HK når eg kjøpte han og no er den 230 +mva

#10 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 07 July 2004 - 23:00

hehe e de no nokken som får de til e de vel dei/ skrotnissen , begge har jobba på volvo penta så..
men men bli vel ei løysning på de smile.gif))))))

#11 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 07 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">berre du å finne en de... so ska ej sette dn inn

<i><div align="right">Opprinnelig postet av skrotnissen</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Dette med båtmotorer har vært diskutert endel i landcruiser-miljøet før ettersom yanmar har bygget en motor som leverer ca. 400 hk og 780 nm på toyota sin 4,2 liter's blokk som blant annet sitter i hzj, hdj80 og mange fler. Det sitter forresten to av disse yanmar-maskinene i redningsskøyta som jeg er skipper på, og det er kjempegode motorer, uten tvil de beste vi noen sinne har hatt. MEN, ifl. yanmar så er det over 700 komponenter som er forskjellig på yanmar-marine motoren kontra landcruiser-motoren, og hvis jeg ikke husker feil, så ville forbruket bli betydelig høyere. Motorene jeg ofte er borti er bremset til 350 hk for å hente ekstra lang levetid på motorene, men selv ved marsjfart, ca. 30 knop, så renner det fort unna ca. 120 liter i timen, dvs. 60 liter per motor. Disse motorene går jo i konstant motbakke. Ved marsjfart, ca. 3000 omdr. så kjører vi med et ladetrykk på 2 bar, ca. 2,7 bar på maks /3500 omdr. Det er ganske høyt, men vanlig for båtmotorer. Yanmar mente i hvertfall at hvis vi satt en slik motor i en bil, så ville det bli et problem med at motoren gikk varm, samt at marine-motoren er konstruert for konstant turtall, noe som vil redusere levetiden betydelig hvis den blir satt i en bil. Høyt fobruk vil også være et problem (jeg mener å huske at det var snakk om rundt 4-5 liter på mila i en hzj).

Jeg vet ikke hvordan det er med volvo-motorene, hva disse er bygd på, men i maritim sammenheng så er topper/turboer som ryker en vanlig gjenganger på volvo, selv på splitter nye motorer (nyere enn 5 år)så er det forholdsvis ofte. Jeg vet av egen erfaring, både fra redningsselskapet og fra kystvakta et volvo-motorene er på vei ut fordi de ikke holder mål. Det er noe jeg ofte får bekreftet gjennom havarister på sjøen også som har alvorlige problemer med forholdsvis nye volvo-motorer.

Jeg mener ikke å ødelegge for prosjektet ditt, det hadde vært spennende å se hvordan det fungerer (vet at det er en yanmar-motor på vei inn i en lc), men iflg. yanmar, så mente de som sagt at det kunne bli problematisk (problemer kan vel løses).

#12 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 07 July 2004 - 23:00

berre du å finne en de... so ska ej sette dn inn

#13 Godseigaren

Godseigaren

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 07 July 2004 - 23:00

Volvo Penta Tamd 41 har 7 rammelager og mykje kraftigare VEIV !!!!!!!!

#14 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

jaaa de er berre 4 rammelager på den

#15 Taco

Taco

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

Har hørt d er vanlig at veiva ryker på oppskremte patrolmotorer fordi veiva har for få opplagringer...
Kan dette stemme?

#16 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

ja d gjeng vel ik me en 2,4 sugdiesel .........

#17 Godseigaren

Godseigaren

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 06 July 2004 - 23:00

PS !!
Det er ingen som har laga so lange (doble) svarte spor. ca 50 meter av gangen !!
Kan kanskje ha litt og gjer med at det ikkje held, og hengaren er jo på nesten alltid

#18 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 05 July 2004 - 23:00

ca 1 år me tuunge henera!!
hadde bobcatn på henger når den smalt ca 2 tonn da (berre)

#19 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 05 July 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">hei jukern kjikk litt på bilde da so ser du coolern!!!
er fra volvofh12!!
godt 1,2 bar i laddetrykk passe me diesel.. oppstilde dyser-nytt innsug- 3"annlegg -konfilter-
km stand- akkurat pasert 300tusen

<i><div align="right">Opprinnelig postet av skrotnissen</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Det var overraskende, knukket veiv, også ikke gått en halv million en gang. 1,2 bar er jo litt drøyt da, men jeg ville tro at turboen eller toppen kom til å ryke før veiva knakk. Jeg har en stor intercooer fra saab 9000, men om jeg noen gang kommer så langt at jeg får montert den (er vanvittig treig for tiden). Det er en annen sak, spørs om det ikke kommer på plass 3" rør først.

Hvor langt har du kjørt med så høyt trykk? Er det snakk om flere år eller røyk motoren etter forholdsvis kort tid? Jeg mistenker at jeg har en litt dårlig sylinder på bilen min (men jeg har jo enda 5 igjen), så det blir spennende å se hva som skjer når den skal skremmes opp litt.biggrin.gif

#20 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 04 July 2004 - 23:00

hei jukern kjikk litt på bilde da so ser du coolern!!!
er fra volvofh12!!
godt 1,2 bar i laddetrykk passe me diesel.. oppstilde dyser-nytt innsug- 3"annlegg -konfilter-
km stand- akkurat pasert 300tusen