Takstativ til Pajero
Started by
far
, Jul 05 2004 23:00
13 replies to this topic
#1
Posted 05 July 2004 - 23:00
Hei, er det noen som har noen gode råd eller erfaringer om takstativ? Trenger et "vanlig" stativ for å feste ymse ræl som kajakk, ski ol på til min 2.8 TD 98 Mod. Bilen har vanlige taklister. Har sett på Thules modell, men kunne tenke meg noe mer "strømlinjeformet".
Thule har tydeligvis noe bortimot monopol:devil:, så hvis det er noen som vet om andre aktuelle modeller så setter jeg pris på råd.
FAR
Thule har tydeligvis noe bortimot monopol:devil:, så hvis det er noen som vet om andre aktuelle modeller så setter jeg pris på råd.
FAR
#2
Posted 10 July 2004 - 23:00
Takker for gode svar, tror nok Biltema tipset er mest nærliggende.
FAR
FAR
#3
Posted 07 July 2004 - 23:00
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Har kjørt en Grand Cherokee med over 200kg på taket, var som å ri et esel med 7,0 i promille,
<i><div align="right">Opprinnelig postet av BO</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
jasså !!!
høres jo spennende ut hehe
Lat at grinda....kyra frys
www.pajeroteam.com
Har kjørt en Grand Cherokee med over 200kg på taket, var som å ri et esel med 7,0 i promille,
<i><div align="right">Opprinnelig postet av BO</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
jasså !!!
høres jo spennende ut hehe
Lat at grinda....kyra frys
www.pajeroteam.com
#4
Posted 07 July 2004 - 23:00
ok, regnet med noe sånt...Da blir stål uaktuelt...må forhøre meg litt med noen som kan sveise alu først!
Takk for raske svar!
Takk for raske svar!
#5
Posted 07 July 2004 - 23:00
Hmmm, er ikke stål tyngre en alu da..? I mine øyne er jo Pajero`en bare "litt" hevet fra før, så en kan jo liksom ikke kjøre med pedal`n i bunnen ned Trollstigen i utgangspunktet, selv om det sikkert er fullt mulig og sette hjerte i halsen på passasjerene, det blir liksom en sånn helhets greie, med bredding, høyde løft og ikke minst riktige dempere og huske litt på hva en holder på med.. Derfor er jeg litt mer tilhenger av bodylift-kit enn demper og aksel heving, da dette gjør at du hever tyngde-punktet, noe du ikke gjør i den grad med bodylift-kit..
Nå ringte jeg han kroppen som laget "rail`n" min og han husket jo ikke eksakt vekt, men sånn ca. 40 kg. veier min alu handle-kurv, så spurte jeg samme kurv i stål, og jeg fikk beskjed om i alle fall dobbelvekt om ikke mer..
Nå ringte jeg han kroppen som laget "rail`n" min og han husket jo ikke eksakt vekt, men sånn ca. 40 kg. veier min alu handle-kurv, så spurte jeg samme kurv i stål, og jeg fikk beskjed om i alle fall dobbelvekt om ikke mer..
#6
Posted 07 July 2004 - 23:00
ja, litt! Cluet med makslast er jo egentlig ikke hva taket tåler, men at litt vekt så høyt oppe slår stort ut i svinger o.l. (Kraftxarm).
Har kjørt en Grand Cherokee med over 200kg på taket, var som å ri et esel med 7,0 i promille, minste skjelving på rattet slår jo hardt ut.
Har du noen ide om hva det stativet ditt veier? og om noen vet hva tilsvarende vil veie i f.eks. stål?
Ellers takk!
Har kjørt en Grand Cherokee med over 200kg på taket, var som å ri et esel med 7,0 i promille, minste skjelving på rattet slår jo hardt ut.
Har du noen ide om hva det stativet ditt veier? og om noen vet hva tilsvarende vil veie i f.eks. stål?
Ellers takk!
#7
Posted 07 July 2004 - 23:00
Sveisingen har jeg null-peil på, derfor ble dette satt bort så der kan jeg ikke hjelpe deg desværre.. Vi tittet på denne max tak-last og tenkte rimelig mye frem og tilbake, før vi fant ut at dersom en bruker fire bein i stedet for to vil jo dette bare bli midt i blinken..
I utgangspunktet er "handle-kurven" min mest beregnet for å stå i, dersom vi pluttselig må filme noe fra høyden, noen sperringer eller lignende som er i veien.. Sånn som bilen er nå, merker jeg ikke noe særlig til "rail`n" litt i begynnelsen, men ikke mere nå..
Fikk du svar på noe av det du lurte på..?
I utgangspunktet er "handle-kurven" min mest beregnet for å stå i, dersom vi pluttselig må filme noe fra høyden, noen sperringer eller lignende som er i veien.. Sånn som bilen er nå, merker jeg ikke noe særlig til "rail`n" litt i begynnelsen, men ikke mere nå..
Fikk du svar på noe av det du lurte på..?
#8
Posted 07 July 2004 - 23:00
Flere spørsmål!
-Dette er alu? Spesielt sveiseapparat/teknikk? (Kan ikke det!)
-Hvor mye veier dette? Blir det sjanseløst tungt å lage noe lignende i stål?
-Hvor får man kjøpt det man trenger? Har kikket litt rundt og funnet noe på www.astrup.no...Noen andre?
Jeg har vært å kikket på den villedninga på m4x4cn før, ser bra ut det!
Og Jeepir den "handlekurven" din ser utrolig sjef ut, liker spesielt de lysene på siden - praktisk! Har selvfølgelig kikket litt på sidene dine...må ta det i små doser for å ikke miste grepet og bytte bil og kjøpe mye rart!
PS! I vognkortet på min korte '86 2,6B står det ikke noe maks taklast? Noen som har noen data på dette? Når blir bilen et helvete å kjøre på vei?
-Dette er alu? Spesielt sveiseapparat/teknikk? (Kan ikke det!)
-Hvor mye veier dette? Blir det sjanseløst tungt å lage noe lignende i stål?
-Hvor får man kjøpt det man trenger? Har kikket litt rundt og funnet noe på www.astrup.no...Noen andre?
Jeg har vært å kikket på den villedninga på m4x4cn før, ser bra ut det!
Og Jeepir den "handlekurven" din ser utrolig sjef ut, liker spesielt de lysene på siden - praktisk! Har selvfølgelig kikket litt på sidene dine...må ta det i små doser for å ikke miste grepet og bytte bil og kjøpe mye rart!
PS! I vognkortet på min korte '86 2,6B står det ikke noe maks taklast? Noen som har noen data på dette? Når blir bilen et helvete å kjøre på vei?
#10
Posted 06 July 2004 - 23:00
jeepir: spørsmål. Hva slags bunn har du oppe i kurven din?
#11
Posted 06 July 2004 - 23:00
I handlekurven min er det vel sånn 5mm dørkplate, dersom jeg ikke husker helt feil da..
www.jeepir.com ei vannvittig bra side m/ gjestebok..
www.jeepir.com ei vannvittig bra side m/ gjestebok..
#12
Posted 06 July 2004 - 23:00
"" Hvis du vil ha noe som er skikkelig sjef, bør du ta en titt på f.eks. Jeepir sitt 4hjulede monster, skikkelig godt arbeide lagt ned i hjemmesnekret takgrind. ""
Takk for det, men nå skal vi vel ikke lage ting så vrient at jeg får sånn prestasjons-angst nede i Arendal vel.. Begynner så smått og sove litt dårligere nå enn før, er liksom ikke helt sikker på hvorfor, men det får gå..
Takk for det, men nå skal vi vel ikke lage ting så vrient at jeg får sånn prestasjons-angst nede i Arendal vel.. Begynner så smått og sove litt dårligere nå enn før, er liksom ikke helt sikker på hvorfor, men det får gå..
#13
Posted 06 July 2004 - 23:00
God idè fra BO. Man bør vel finne ut om man vil at det skal være/se råest ut, eller om man nøyer seg med at det funker godt nok til sitt bruk. I så fall er Bilextra og Biltema sine stativ gode som gull. Hvis du vil ha noe som er skikkelig sjef, bør du ta en titt på f.eks. Jeepir sitt 4hjulede monster, skikkelig godt arbeide lagt ned i hjemmesnekret takgrind. Men skal du ha slikt bør du nok alliere deg med en som er god til å sveise...
Step on it!
Bergern
- Kan det berges, står du ikke hardt nok fast..!
Step on it!
Bergern
- Kan det berges, står du ikke hardt nok fast..!
#14
Posted 06 July 2004 - 23:00
BILTEMA = 179,- FOR TO BØYLER M/ALT! IKKE STRØMLINJEFORMET I DET HELE TATT, MEN LOW COST OG VELFUNGERENDE! BEDRE Å LEGGE PENGENE I SYKKELHOLDER/KAJAKKHOLDER/SKIHOLDER E.L., DA JEG VIL TRO AT DET ER STØRRE FORSKJELL PÅ F.EKS. BILTEMA KONTRA THULE HER! HAR DU PENGER TIL OVERS, LEGG DE I SKI ELLER ANNEN MORO...F.EKS. STÅ PÅ SKÌ?!?