Gå til innhold



Foto

Vibrasjoner på patrol 97 mod.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 snekker

snekker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 19 July 2004 - 23:00

Hei har en 97 patrol 2,8. Kjøpte den i vinter og med relativt smale vinterdekk merket jeg ingenting. Etter å ha montert 31-10,5-15 sommerdekk merker jeg en utrolig ubehagelig vibrasjon ved ca 90km/t.
Har sjekket luft.balansem.m. Har blitt fortalt at dette er en svakhet på denne modellen???
Det kan da ikke være umulig å bli kvitt dette.
Håper på litt hjelp.

#2 mixgas

mixgas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 20 July 2004 - 23:00

Har hatt det samme problem på min -98 mod. Hjulene må balanseres med et verktøy som sentrerer hjulet i bolthullene og ikke i felgens senterhull som er vanlig når det spennes opp i balanserings maskinen, http://www.holmen-as.no/1.html er ett av få bilgummi verksteder som kan gjøre dette for deg. Ved montering bør hjulene først sentreres på navet med 3 stk koniske hjulmuttere, fest så hjulet med tre stk orginale muttre før du fjerner sentrerings muttrene og monterer de siste tre orginal muttrene.

En annen ting er at slakk og slitasje vil forsterke en begynnende vibrasjon, sjekk særlig nedre styrelagre (i stede for opphengskuler) disse blir lett fyllt med vann og smuss om f eks skrape pakningene på nokkhusene er dårlige, lagrene slites dermed raskere. Det er mye jobb å skifte disse.

Min bil har gått 160K km, var ferdig med dette på min bil i går kveld. Det kan være lurt å ta denne jobben for å samtidig få pakket om drivaksel knuter og hjullagre og på denne måten spare seg for litt utgifter senere.

http://www.reelactiondiving.com

#3 Patr-ola

Patr-ola

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 20 July 2004 - 23:00

Mixgas, hva vil det si å pakke om drivakselknuter og hjullagre, og hvordan gjør en det?

1998 Patrol 2,8tdi
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

#4 mixgas

mixgas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 20 July 2004 - 23:00

Oh boy, å "pakke om" vil si å vaske vekk gammelt fett og pakke / fylle opp med nytt fett i lagre osv..

Sjekk om det er slakk i styrelagrene fortrinnsvis nedre, før du begynner slik at du kan kjøpe deler. Om du må skifte noe lønner det seg også å skifte skrape pakningene på nokkhusene samtidig. Jeg skiftet nedre lagre på begge sider og skrape pakn på nokkhusene, ca 2500,- i deler. Bilen ble merkbart mer rettnings stabil på vegen, men ble også mer presis på styringen etter at dette er utført.

Hjullagre foran: skru av br. calipter, calipterkloen, frihjulsnav og løsne lager justeringen for så å få av bremseskivene. Vask lagrene og sett inn med nytt fett. Husk at hjul lagrene må justeres med riktig forspenn ved montering.

Drivaksel ledd / knuter: (forts. fra avsnitt over) tappe ca 2L olje av difrensial, fjerne c-clips og shims på drivaksel, skru av hjul lager spindel, skru av bremse skjold, turne drivaksel slik at de to flate sidene står oppe og nede, trekke ut drivaksel uten å skade simringen som sitter inne i kardang hylsa. Vask vekk gammelt fett, kontroler leddet for slitasje og pakk inn nytt fett.

Styre lagre: (forts. fra avsnitt over) fjern ABS sensor om mulig (er som regel rustet fast), press fra hverandre enneledd, skru av festering for skrape pakning og sving stopper, løsne lagerholder for styrelager (4 skruer), lagerholderen og yttre lagerskål må bankes ut med slager og messingdor. Ved montering må riktig forspenn på lagrene justeres med shims for å unngå slakk.

Begge sider tar ca 8-9 timer om du har verktøy og har gjort dette før, anbefaler ikke å begynne på dette om man ikke er temmlig bil kyndig !

Edit: Patr-ola, er det 33"x 12,5"- 16 som er montert på sommerbildene av din bil her på forumet. Subber dette uten heving, evnt ved terreng kjøring.

http://www.reelactiondiving.com

#5 Patr-ola

Patr-ola

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 21 July 2004 - 23:00

Mixgas, Takker og bukker for en meget god forklaring på fremgangsmåten.
Nei ingen subbing med de dekka der på maks fleks. Y61 har som du vet rimelig bra dimensjonert hjulbuehus. Synes at Y61en (og andre) kler mye bedre større reimer enn orginalt, orginalt blir ofte litt puslete når det er litt størrelse på skuta.

1998 Patrol 2,8tdi
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

#6 snekker

snekker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 21 July 2004 - 23:00

Takk for tips. Tror jeg setter den inn på verksted for å være på den sikre siden. Skal ta ett bilde av bilen å legge den inn her så alle for se. Fin bil med kufanger 4 ekstra lys og sota ruter. Har blitt patrol frelst men sikler etter Y61, men den blir for dyr som 5 seter.

#7 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 July 2004 - 23:00

Mange er utrolig slurvete under avballansering av dekk...mad.gif
Jeg hadde risting i rattet på min Pajero. Kom v ca 70 km/t.
Dro til Dekkmann og fikk forhjulene (31-10,5-15) avballansert. Ble bare litt bedre.
Funderte på om bremseskivene hadde skylden... = relativt dyrt!
Tenkte jeg måtte prøve ei anna dekksjappe her i byen, før jeg bestillte nye skiver.
Fyren rista på huet og banka på en masse lodd på hjulene mine! Disse kan da umulig ha vert på noe avballanseringsmaskin sa han. Han ville ikke ha betaling før jeg hadde tatt en prøvetur med bilen. Bilen ble en drøm å kjøre og han fikk sine vel fortjente 140 kr.
Dekkmann tok 480!mad.gifdevil.gif

#8 mixgas

mixgas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 22 July 2004 - 23:00

Ja, har vel samme erfaring selv også. Nå er Patrol regnet for å være følsom på ubalanse og høyde / sidekast i dekk og felg. Slik at prosedyren jeg nevnte lenger oppe i tråden bør følges om man vil ha et sikkelig resultat.

Dette med sentrering av felgen når den monteres på bilen er faktisk viktigere enn man skulle tro, siden det ikke er koniske hjulmuttre.

http://www.reelactiondiving.com

#9 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 560 Innlegg:

Posted 28 July 2004 - 23:00

Hmmmm..... tror ikke dårlig avbalansering er årsaken til vibrasjonene du beskriver. har hatt 2 GR patroler, og vibrasjonene og "vinglingen" ble borte først når jeg byttet casterforinger og styredemper foran - etter det var det ikke vibrasjoner selv med 33 eller 35' hjul - uten avbalansering - og med bulker i felgene

OME har både demper og foringer til formålet!

En skikkelig bulk i døra er mye kulere enn ti små riper på taket...

#10 KLAA

KLAA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 591 Innlegg:

Posted 28 July 2004 - 23:00

Har samme "problemet" på 94mod min. Har nye foringer,styrelager og ny styredemper. Hjula er avballansert (31" på 10x15") Men så har det seg slik at jeg oppdaget ved en tilfeldighet her for en stund siden at hele navet, eller mer eksakt annlegsflaten som felgen ligger imot er skjev. (V.S) Prøver å få tak i brukte deler,men det er ike lett til den modellen. Så hvis noen tilfeldig skulle ha noe slikt liggende, er jeg veldig interessert i å kjøpe det. Trenger også V. stikkaksel forran. Har forøvrig mest uballanse rundt 100. Men man behøver jo ikke kjøre i 100 når det ikke rister i 120:D

Vi gærne har det godt!