Jump to content



Photo

Bedre lys på 88 suburban m/arbeidsbeskrivelse.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Espen4x4

Espen4x4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 posts

Posted 20 July 2004 - 23:00

Mange, meg selv inkludert sliter med dårlig lys på fullsizerne fra 80 talllet. Det er en helt opplagt grunn til at lampene ikke lyser skikkelig og det er at en tynn lang ledning går fra motorrommet, gjennom bryteren, og ut til alle 4 lyktene i grillen. Spenningsfallet er extremt. Jeg målte 9,56 V ute ved pæresokkelen når bilen ikke gikk. Derfor går jeg inn med noen relee'r. Ett relle er konstruert som en bryter. Når du gir den strøm åpner den for strøm ut. Slik at man kan bruke lysbryteren inne i bilen kun som styrestrøm. Mine relle'r er 30 amp. De slipper mye strøm gjennom seg,(mye mer en orginalledningen) derfor kan man legge opp optimale forhold for å få mest mulig volt frem til lysa.

Her ser vi den brune ledningen som orginalt driver alt av fjernlys på bilen til høyre på bildet,(hanskerom-lyset ditt har samme ledningstykkelsen!!?ohmy.gif) ,til sammenligning driver nå dette releet kun de venstre fjærnlysa, med strøm direkte fra batteriet i dobbel så tykk ledning, og kun styrestrøm fra den brune ledningen:



Oppå innerskjermen på førersiden ligger en strømpe med ledninger til lysa. Fin de to som 1.driver langlys og 2 driver nærlys. hos meg var den brune langlysa og en lyse grønn drev nærlys.

Men først må lampene av, barbie hjelper til så jeg kan konsentrere meg om bilde tagningen:P:D:D:







Voila!




Her er den røde til langlys, den grønne til nærlys(kutt den røde vekk fra den orginale pingle ledningen) og den svarte til jord(sjekk at den jorder skikkelig,VIKTIG!). Lampen under skal også av, og den grønne derfra spleises sammen med den røde fra den øvre lykten. Lodding går greit, eller man kan og kjøpe kabelsko som man klemmer på. De to ledningene går da over til en ny tykk fin en som man trekker til relee't.



Relee't skal ha
1.jord (86)
2.tykk ledning rett til batteriet's + (30) HUSK SIKRING!!
3.Ledning til der vi spleiset sammen ledningene fra fjærnlysa (87)
4.styrestrøm(den orginale strømtilførselen til lyktene) (85)

Nummerene 86, 30, 87 og 85 står på stiftene under relle't:)

Så når dette er koblet opp kan man måle på nytt, Uten at bilen går ble resultatet en økning på nesten 2,5 volt:o:



Jeg brukte totalt 4 relle'r. Siden det er 2 fjærnlys på hver side av grillen brukte jeg ett relle på hvert par, i tilegg gjorde jeg samme jobben på nærlysa mine så hvert nærlys får nå strøm direkte fra det batteriet som er nærmest. Overkill kanskje men så slipper jeg å se nærlysa dimme i takt med turtallet som på en tempo corvette fra 60 tallet.devil.gifsmile.gif



Ferdig resultat, sinnsyk forskjell:




Lykke til! og bare spør hvis noe er uklart. Høsten nærmer seg!smile.gif


1988 Suburban.hevet 4".315 75 16

#2 Chevrolet

Chevrolet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 posts

Posted 13 October 2004 - 23:00

så stor spenning som chevy-dynamoer fekk dom faktisk sagt! LOL!

"Chevrolet, Ingen over men mange under!"

#3 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 posts

Posted 12 October 2004 - 23:00

far min har opplevd at et biltema-rele har eksplodert på van sin, det kan jo selvsagt være et feil med det releet, men biltema unskyldte seg med at releet var ikke designet for så stor spenning som chevy-dynamoer leverer.

Chevy Diesel Drivers Norway

#4 wrecker

wrecker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 posts

Posted 12 October 2004 - 23:00

Biltema har såkalte "lysforsterkingssett" til en billige penge med rele, kabler og det man trenger. Monterte dette i en Sierra for noen år siden med bra resultat...

#5 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 posts

Posted 12 October 2004 - 23:00

jeg hadde nesten samme problem som deg (tore m) men hos meg var det nærlyset, etter 10-15 minutter ferdstid begynnte lysene å blinke.... sad.gif

Chevy Diesel Drivers Norway

#6 Chevrolet

Chevrolet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 posts

Posted 12 October 2004 - 23:00

Espen87sub: Bra innlegg! Jeg har kobla det på lik måte på Suburban til far min her i sommer. ble bedre lys! kobla rele på Full lys lampa under også!

#7 Tore M

Tore M

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1104 posts

Posted 27 July 2004 - 23:00

Kjempefint forklart:lol: Jeg gjorde tilsvarende jobb på en '76 Malibu som jeg hadde for noen år siden. Der var hovedproblemet at lysbryteren ble varm med fjernlys på og koblet seg ut. Da ble det helt mørkt foran:devil:mellow.gif Løsningen var å montere rele slik du gjorde.

user posted image

- '95 Explorer
- '78 Blazer K5

#8 Bent

Bent

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 posts

Posted 25 July 2004 - 23:00

Dette er virkelig god dokumentasjon Espen.
Slikt skulle flere gjort det når det skrus på biler.
Skal måle på min Sub får å se hvilken spenning jeg har
på pæresokkelen.
Men hvor var Ken ?
Han sitter vell å drikker øl i varmen.biggrin.gif:D
Likestilling ?

- 94 Suburban
- 79 K5
Bad ass boys drive bad ass toys

#9 Espen4x4

Espen4x4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 posts

Posted 24 July 2004 - 23:00

Det er nok den bilen ja. Bilen er meget bra den. Den var rusta opp i hjulhusene bak + nedkant vinduene i bakdørene. Men det ble sveist på ett par kvelder. Ellers så er jeg godt fornøyd, mye bil for pengene!smile.gif





1988 Suburban.hevet 4".315 75 16

#10 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 posts

Posted 24 July 2004 - 23:00

Dette gjorde jeg på en -83 sierra for noen år siden og de er ikke kjent for og ha de beste lysene akkurat.
Det ble bare lagt opp et nytt rele til nærlys, men etter og ha sett effekten så ble det nytt rele til fjernlys også.
Jeg kan garantere for at det blir som natt og dag.
Dette har særdeles god effekt på biler som har pingleledninger frem til pære , og det gjelder jo de fleste biler.
Godt jobba med oppskrifta Espen, er det denne subben som var til salgs i fjor sommer, som var rød på ene siden og rød med sølvstriper på andre siden?
Hadde tenkt meg til Harstad og kjøpe den, men det ble ikke noe av det.
I tilfelle det er den, har du hatt noen problemer med den?
Den er ihvertfall RÅ nå.

Mazdaen er fortsatt til salgs, det er bra anlegg, men noe arbeid med for og bakstilling. Ta kontakt

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 posts

Posted 21 July 2004 - 23:00

Er jo ingen sak når du har så god hjelp!!!

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#12 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 posts

Posted 21 July 2004 - 23:00

Bra innlegg.cool.gif
Få med Ken også,og gjerne med den rosa bilen(rosa sub).biggrin.gif

Blazer 77 2,5 tomms hev.36-16,50-15 Dick CepekfcII 350/350/241 10 bolt foran og bak+auburn diffbrems og karoosseri bygd før god tilfart.
Blazer 83 prosjekt
Blazer 84 prosjekt
Blazer 89 prosjekt
mob nr 95142673

#13 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 posts

Posted 21 July 2004 - 23:00

Hiv de gamle sealed beam dritt lampene, jeg bytta ut mine med H-4 lamper på alle foran, da ble det godt lys. Rele er et must smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#14 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 posts

Posted 20 July 2004 - 23:00

Hva slags dieselfilter har du forresten Espen??? Ettermontert eller er det fra modellen før kassetfilteret???

#15 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 posts

Posted 20 July 2004 - 23:00

OBS!!! Husk å monter sikringer, når man henter strøm rett fra batteriet..... Max 15 cm fra polsko skal sikringsholderen være. Hvis dette ikke gjøres kan man få et bål man sent glemmer! + at det er en 2'er feil ved EU kontroll... Mvh Eyvind

#16 r6blue

r6blue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 268 posts

Posted 20 July 2004 - 23:00

Genialt innlegg, sånt ser jeg gjerne mer av!!biggrin.gif:D:D:D
Har relativt godt lys må min, men skal sjekke ut det her!


1988 Blazer K5 Silverado

#17 Espen4x4

Espen4x4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 posts

Posted 20 July 2004 - 23:00

Sikringer på direktestrømen fra batteriet er nok en god ide ja. Jeg har ikke kommet så langt enda...kremt kremt:blush:smile.gif klokketro på egne evnerB)biggrin.gif:mellow:

Det er ett gammelt glassfilter, Motoren er vistnok fra en Van og har ikke noe egr, eller resirkulering av eksosen .. J-innsug..Litt uklart hva som er gjort av tidligere eiere, men den går bedre med 35" enn hva K5'n min gjorde, så sprek er den hvertfall....cool.gif

1988 Suburban.hevet 4".315 75 16