Gå til innhold



Foto

kjølemidel ac på suburban? Ny info i dag Søndag


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 tka

tka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 29 July 2004 - 23:00

Hei
lurte på. på alle de bilene jeg har ring på så mangler det kjølemidel i ac.. hvorfor er det noe som nesten altid mangler på bila??? og hva koster det og fikse ???? og er det vanskligt og fikse?

Vikeplikt?
Hva f** er vikeplikt kjører da suburban trenger ikke slikt da smile.gif

Mvh
Tord Aasen
It Konsulent

#2 Berre

Berre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 29 July 2004 - 23:00

Heisann!
Litt på gyngende grunn her:

Siden du også snakker om kjerra mi kan jeg jo si hva jeg tror.
Årsaken tror jeg er at rørføringene sitter fast i motorhuset, mens delene de sitter koblet til nødvendigvis sitter på motoren.
Siden det er mye bevegelse i motor blir det før eller senere et tretthetsbrudd i aluminiumsrørene.
Da forsvinner kjølemediet, som på disse gamle subbene er en eller annen "drivhus"-uvennlig gass.

Dette bruddet kommer sikkert på en tid i året hvor AC ikke er så veldig nøye, og blir enten ikke oppdaget før varmen slår inn, ellers så venter man. Nå har jeg fått det forklart fra en kjøleekspert at om ikke lekasjen tettes i løpet av relativt kort tid (mnd+++) så er det noe i systemet som tørker ut. Lurer på om det var filter, svamp eller noe sånt han sa. Når dette skjer så må også det byttes.
Siden kjølemediet ble forbudt fra (tror jeg) 01.01.03 er det sikkert ikke like enkelt å få fyldt opp, men jeg vet det fortsatt går.
Jeg sjekket pris i fjor sommer da ville påfyllingen ha kostet meg rundt tusenlappen og byttingen av svamp/filter (hjelp meg å forklare hva dette er noen) anslo fyren til rundt 1500.
Det er vel da de fleste tenker som meg, at AC er luksus.

Lurer på om det lureste er å oppgradere hele opplegget til den nye og lovlige gassen, må da finnes noe slikt liggende fra nyere motorer. Tilpassning bør vel la seg gjøre....

Vel det var mine innspill, nå får guruene klippe det i stykker bit for bit og forklare hvilken uvitende tosk jeg egentlig er.

:-) Berre

#3 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 29 July 2004 - 23:00

Det stemmer nok ikke, iallefall ikke i mitt tilfelle, hvis bilen er bruktimportert eller flyttegodsimportert blir denne gassen tappet av fordi den er ulovlig å ta inn i norge, du kan kjøpe ny gass å ha på men den er skikkeli dyr regn med 10.000+ for å fylle på systemet masse avgifter da denne gassen er ganske miljøskadelig.

-Knut

1978 Blazer K5

#4 chevyman

chevyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 29 July 2004 - 23:00

På de eldre AC systemene som var før 1992 var det gassen R12 som ble brukt, denne gassen er nå ulovelig i norge.

Men hvis du har R12 og skal etterfylle så etterfyller dem med en ny miljøvennlig gass som kan blande seg med R12.

Hvis anlegget er tomt så koster det ca kr:1500,- å fylle det. Og du får en miljøvennlig gass som erstatter R12.

#5 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 29 July 2004 - 23:00

Det var ikke det dem sa på radiatorservice i stavanger.... bare gassen kosta ca 5000 så tok det lang tid å fylle med automatisk apparat som sjekker for lekkasjer med trykkluft først og fyller automatisk etterpå tar en hel dag... fikk jeg vite og det var på min lille ford ranger...

-Knut

1978 Blazer K5

#6 chevyman

chevyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 30 July 2004 - 23:00

Tror Radiatorservice må være den dyreste i landet da...
Mekonomen har jeg bor bruker 45min og da renser dem systemet før det fylles opp igjen og dem tar kr:1500,-
R12 systemet skal bare ha ca 1,3kg med R12 og tviler for at gassen koster nesten 4000kroner pr.kg.

Jeg fyldte mitt selv og det tok 2timer uten noen automatiske apparater.

Hadde vacum pumpe på i 1time for å få vacum på systemet, og fyldte der etter gass.

#7 tka

tka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 30 July 2004 - 23:00

ok, men du sier at du fylte opp selv, men du for da ikke gjort det nå siden r12 gassen ikke selges mer?. men ser at du prater om at det går an og blande i annen gas, er det du har gjort?? da du fylte opp selv? men som jeg har skjønt det så må man bytte 0ringer og pakkninger vis man skal bytte gas siden den er litt forksjelig fra r12 eller???


Vikeplikt?
Hva f** er vikeplikt kjører da suburban trenger ikke slikt da smile.gif

Mvh
Tord Aasen
It Konsulent

#8 tka

tka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 31 July 2004 - 23:00

Hei!
sende en mail til bilspesialisten som liger ved dal like utenfor gardemoen
siden deres kan dere besøke her
http://www.bilspesialisten.no/
dette var det jeg skrev
"Hei
Driver og handler meg en chevy suburban 1990 model, men har hørt at ac gassen r12 er ulovlig og kan ikke brukes. Er det sant? Og har og hørt det lønner seg og bygge om til ny lovlig gass. Hva slags kostnader kommer det på og bruker dere lang tid på og utføre denne reparasjonen"

Fikk i dag svar, hehe søndag

Koster ca. kr. 3000,- for ombyggingssett og fylling av gass.
Ca. 2 timers arbeid.
Bare ta kontakt hvis du ønsker dette utført.
MVH
Petter
BILSPESIALISTEN

så da har vi fått en avslutning på hvor mye det eventuelt kan koste og og hvor lang tid det tar
så vis det er noen der ute som vil benyte seg av dette tilbudet hade jeg foreslått at dere gjør det. for det første så for man da den godkjente gassen og at systemet er i tipp topp stand
og da til neste service koster det da ikke så mye og bara fylle ny gass,
og for dere andre som sa andre priser. så er det helt sikkert andre som tar dyrere men her har vi da hvertfall 1 verkstad som tar en bra pris, er ikke så gæli den prisen.

Vikeplikt?
Hva f** er vikeplikt kjører da suburban trenger ikke slikt da smile.gif

Mvh
Tord Aasen
It Konsulent

#9 tka

tka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 29 July 2004 - 23:00

hm. ja mye info her ja, men vis jeg da har skjønt det så går det an og fikse eller? må sjekke litt mer her på nettet

Vikeplikt?
Hva f** er vikeplikt kjører da suburban trenger ikke slikt da smile.gif

Mvh
Tord Aasen
It Konsulent

#10 Carrescue

Carrescue

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 August 2004 - 23:00

Du får kjøpt komplett sett for å bygge om fra R12 til 143A som er det nye kjølemidlet.
Gjør det selv sett. Tror det koster ca.4-500.-$ sist jeg sjekket
Her jeg bor i Grimstad koster det fra 800.- til 1500.- fylle anlegg.
cool.gif

Offroader again...

#11 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Du får kjøpt komplett sett for å bygge om fra R12 til 143A som er det nye kjølemidlet.
Gjør det selv sett. Tror det koster ca.4-500.-$ sist jeg sjekket
Her jeg bor i Grimstad koster det fra 800.- til 1500.- fylle anlegg.
cool.gif

Offroader again...

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Carrescue</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Den miljø vennlige gassen heter R134A ikke 143, R12 er fremdeles i salg, men ikke som ny. det er gammel gass som er renset og gjennvunnet.

R134A vil ikke ha noen effekt under minus 10, fordi den da fryser. R12 fungere uansett temperatur.(I hverfall de temperaturene vi har her i norge.)

Sjekket dette med min unkel, som driver et stort kulde og ventilasjons firma.

****Behov for billig bildeler levert RETT HJEM til deg? Besøk min webside.****

#12 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 23 August 2004 - 23:00

Ja det er riktig skulle skrevet 134A Har drevet med dette selvså jeg burde sett at at jeg skrev feil:blush:

88`Outdoorsman Suburban/`81 Blazer 2WD/`82 Blazer K5 4WD