Gå til innhold



Foto

Modifieringar på LJ73


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 BorkJonas

BorkJonas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 17 August 2004 - 23:00

Vad skall man modifiera på en LJ73 för att det skall bli en bra offroad bil?? Den är redan höjd med RR fjädrar (enligt förra ägaren) och det sitter 33x12.5/15 på!

Hur skall man få upp effekten i motorn på bästa sättet? Funderar på att sätta på 2.5" eller 3" Eksos! Vilket ger bäst effekt? Något mer man kan göra utan att man förstör motorn? Skruva upp dieselpumpen? Skruva upp turbon?? Kom gärna med er goda och dåliga erfarenheter! Det är en orginal 2.4liters turbodiesel i!

Mvh// Jonas

#2 BorkJonas

BorkJonas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Tack för hjälpen TOY2!! Nu vet jag vart jag skall leta! Nu blir det drag i det gammla skåpet!! cool.gifbiggrin.gif:)tongue.gif:hug:

Mvh// Jonas

#3 Toy2

Toy2

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 646 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Hær er noen bilder av skruven til bedre dareg biggrin.gif:D
Bare å følge de røde piler wink.gif

user posted image

user posted image

user posted image

#4 BorkJonas

BorkJonas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
2,5" exos, litt mer diesel (skru opp til motor øker tomgang med 300 varv), Intercooler mellom turbo og innsug ((kjøpes brukt på blocket.se, (mellom 500 og 1000.- sek for en grei IC) saab 900 feks, slanger bør være av silikon men ikke nødvendig, gjerne bensin/exos slanger til båt.)) Legg 2 stk 12mm muttere mellom vastegateventilen og godset på turbo (ca 0,3 bar økning).
Dette skulle gjøre susen..... Skulle øke noen NM og HK.
Skjekk evnt andre tråder på dette forum. Masse å finne.
Mvh Dracan tongue.gif

"Abusos non tollit usum"
(Misbruk utelukker ikke bruk)
Garasje: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=14175

Opprinnelig postet av dracan

Hej försökte få lite snurr på min LJ73:a igår.

Jag la emellan distanser mellan Wastgaten och godset på Turbon. Skall man lägga emellan två 12mm muttrar på varje skruv? Eller en på varje skruv? Skall muttrana vara 12mm breda eller skall det vara M12 muttrar? Hur gör man för att komma upp runt 1.1 - 1.4bar? Har någon någon bra bild eller bra beskrivning på vart skruven till dieselpumpen sitter? Är det något mer som behöver justeras? Jag skall sätta på 3" Exos också...skall man använd en stor eller en liten "potte" då?

Tacksam för svar!

Mvh// Jonas

#5 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Det vet jeg ikke! Må jo passe på stusser/exos osv.
Jeg skal montere en 900 IC snart (har slanger klart, mangler bare tid)
Skal legge ut bilder på min garasje så snart dette er i box.
Jeg må nok legge ut radiatoren en smule for å få plass til slanger.
Tenkte å legge dem bak batteri (venstre side sett forfra) og ned ved siden av radiatoren. Mulig at jeg må kappe litt stål.....
Lykke til med ljen....
Mvh Dracan

"Abusos non tollit usum"
(Misbruk utelukker ikke bruk)
Garasje: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=14175

Opprinnelig postet av dracan




Jasså, blir det saab-intercooler på bilen din allikevel, lik som den jeg kjøpte av deg??biggrin.gif Jeg satt intercoolern på Patrolen, det var omtrent bolt-on, to timers jobb så var alt i boks. Merka riktignok ikke noe særlig forskjell, men det er nok fordi turbo og eksos er orginalt (foreløpig) Jeg tror saab-intercoolern er veldig kurrant å sette inn på ljen. Skal ta noen bilder fra Patrolen, så kan du se hvordan det er gjort der. Jeg la mellom 2" firkantrør mellom radiatoren og infestningen slik at den kom 2" lenger bak, også har jeg lagt intercoolern imellom. Passet omtrent perfekt. Fjernet foresten kjølekappen.

#6 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Det vet jeg ikke! Må jo passe på stusser/exos osv.
Jeg skal montere en 900 IC snart (har slanger klart, mangler bare tid)
Skal legge ut bilder på min garasje så snart dette er i box.
Jeg må nok legge ut radiatoren en smule for å få plass til slanger.
Tenkte å legge dem bak batteri (venstre side sett forfra) og ned ved siden av radiatoren. Mulig at jeg må kappe litt stål.....
Lykke til med ljen....
Mvh Dracan

"Abusos non tollit usum"
(Misbruk utelukker ikke bruk)
Garasje: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=14175

#7 BorkJonas

BorkJonas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
2,5" exos, litt mer diesel (skru opp til motor øker tomgang med 300 varv), Intercooler mellom turbo og innsug ((kjøpes brukt på blocket.se, (mellom 500 og 1000.- sek for en grei IC) saab 900 feks, slanger bør være av silikon men ikke nødvendig, gjerne bensin/exos slanger til båt.)) Legg 2 stk 12mm muttere mellom vastegateventilen og godset på turbo (ca 0,3 bar økning).
Dette skulle gjøre susen..... Skulle øke noen NM og HK.
Skjekk evnt andre tråder på dette forum. Masse å finne.
Mvh Dracan tongue.gif
"Abusos non tollit usum"
(Misbruk utelukker ikke bruk)
Garasje: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=14175

Opprinnelig postet av dracan


Tackar så mycket för tipsen!! Skall åka hem och prova i helgen! Jag har faktiskt en gammal Saab 900 Turbo stående, jag får ta Intercoolern från den! Kan man använda sig av Turbo aggregatet till den också, eller är det för stort (kan det skada motorn)?? smile.gifcool.gifbiggrin.giftongue.gifwink.gifblink.gif

#8 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 17 August 2004 - 23:00

2,5" exos, litt mer diesel (skru opp til motor øker tomgang med 300 varv), Intercooler mellom turbo og innsug ((kjøpes brukt på blocket.se, (mellom 500 og 1000.- sek for en grei IC) saab 900 feks, slanger bør være av silikon men ikke nødvendig, gjerne bensin/exos slanger til båt.)) Legg 2 stk 12mm muttere mellom vastegateventilen og godset på turbo (ca 0,3 bar økning).
Dette skulle gjøre susen..... Skulle øke noen NM og HK.
Skjekk evnt andre tråder på dette forum. Masse å finne.
Mvh Dracan tongue.gif

"Abusos non tollit usum"
(Misbruk utelukker ikke bruk)
Garasje: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=14175

#9 2 BAD

2 BAD

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 19 August 2004 - 23:00

Svarer for dracan jeg (Han er borte) denne IC'en er mye mindre, den er fra en 900. Det er god plass til IC'en foran radiatoren, han flytter den bakover litt for å ikke skjære så mye for å få frem slanger. IC'en har ikke cross flow dvs inn og ut er på samme side.

Regner med at når du får 3" eksos merker du effekten av IC'en:P:P

By the way: Hvor går LJ'en din, fikk den ett godt hjem ?