Gå til innhold



Foto

Walkie Talki


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
79 replies to this topic

#1 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00


Crazy Teddy Webmaster
Suzuki 4X4 Club Norway.
Bur 2min gåing fra Valen Kjørefelt YEAH biggrin.gif
*************************
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901
rogererens@hotmail.com

#2 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 08 October 2004 - 23:00

He he. Har ikke sett noen som har hatt 11 meters antenne. Hadde sett passe teit ut.

Lengden på kabelen har ikke så mye å si. Man har tap i all kabel, men om du har 1.5 meter eller 6 meter kabel vil du ikke merke noen forskjell.

Det sies at ved lengder over ca 15 meter, ved bruk av rg58 burde man bytte. Det har jeg aldrig gjort. Har brukt opp til 25 meter og det har fungert utmerket.

Ved veldig høye wattstyrker bør man bruke tykkere kabel.

Subbeløs, men ikke motløs

#3 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 08 October 2004 - 23:00

11-meters-antenne er veldig overkill, ja! Jeg tenkte mer i retning 93 cm kontra 140 cm, og montering på sida av framskjermen for å slippe å dra kabel gjennom hele bilen. Det er plass til en Danita 1240 under bilradioen, og da kan jeg dra antennekabelen gjennom torpedoveggen sammen med all den andre kabelsalaten, håper jeg.
Har lengden på antennekabelen mye å si?

offroadhilsen
Jørgen

#4 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

Jo det er klart at det vil fungere. Antenneforholdene blir nok ikke påvirket av en radioantenne til vanlig bilradio. Men det blir heller det at man kan lage forstyrrelser på bilradioen hvis pr antenne og bilradioantenne stor for nært. Men har aldri vært noe problem for meg ihvertfall. Og jeg bruker en radio i bilen som gir 8 watt. Altså dobbelt av vanlig effekt.

Det kan tenkes, hvis antennene av en eller annen grunn skulle komme borti hverandre når du trykker inn senderknappen at du kan ødelegge noe i bilradioen. Det går tross alt litt effekt ut fra pr antenna. Så det kan være derfor dem setter 1 meter som minimum avstand.

Slikk på fingrene og hold på antennetuppen og noe metall på bilen, så skjønner du hva jeg mener.

Du får helt sikkert følelsen av å bremne deg godt på fingrene, og du kan også få brannsår.

Jeg har gjor det flere ganger biggrin.gif

I båt og i dårlig vær blir det ofte statisk elektrisitet rundt ei sånn antenne. Da kan man se spenninger og sånt rundt antenna. Og da burde man holde seg unna, for det sier bare helt jævlig SMAKK. Så kan det komme et minilyn du ikke trodde var mulig.

Mange som har blitt litt lange i maska av det smile.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#5 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
I monteringsanvisninga tel glassantenna jeg monterte på Tahoen står det at den skal være minst 1 meter fra andre antenner.
Opprinnelig postet av Tahoe



Som produsent/leverandør er det greit å ha ryggen fri hvis det ikke skulle fungere... Så derfor tar de jo også i litt. Vil tro at det garantert fungerer på langt under 1 meter.

Raymond
1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#6 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

Det blir ikke så mye øsing ang glassantenner, for jeg har aldri bukt dem selv. Så dem skal jeg ikke si for mye om. Ikke annet at dem som selger dem sier at dem ikke er SÅ bra liksom smile.gif

Jeg tror at ei "dårlig" antenne til montering på front/bakrute etc gir den samme effekten som en nogenlunde bra antenne vil gjøre på en skjerm. Men dette er min teori, og skal absolutt ikke taes for god fisk wink.gif

Setter man ei antenne i en universal antennefot (27mhz) kan man i toerien bruke så lang antenne du bare gidder, eller får kjøpt. Du kan jo sette på en helbølge. Men den blir ca 11 meter høy smile.gif Og det blir en smule vnskelig å få tak i skulle jeg tro. Men å lage går jo. Men det blir jo selvsagt idioti da smile.gif

Da er det bedre med en litt bra antenne midt på taket (man får kjøpt skikkelige magnetfester og rå antenner hos MO Elektronik) så kan man velge om man vil bruke et effekttrinn eller ikke.

Jeg har aldri brukt det i bil. Og det er vel tvilsomt om jeg kommer til å gjøre det også. Jeg har da mobiltlf smile.gif

Med tanke på min kunnskap som noen nevner så vær litt snille hvis jeg tar feil innimellom. Det skyldes både det at det er ting man ikke vet. Og ting man har glemt. Man blir litt rusten innimellom.

Stort sett så går det greit.

Men jeg synes det er kjempetøft at folk begynner med 27mhz igjen. Storhetstiden er nok forbi. Men utrolig nok er dette en av 2 sambandsformer som er gratis i Norge. Det andre frekvensbåndet er på UHF, altså 400mhz, 433 og 446 sånn ca smile.gif

Men altså. lle antenner vil gå et greit stykke uansett plassering. Når jeg sier at ei antenne montert på en skjerm/hjørne går dårlig så er det i forhold til hva jeg er vant til med antenne midt på taket.

Så skjermmontering funker altså. Det er tross alt der 90% av alle sambandsantenner blir montert tongue.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#7 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 07 October 2004 - 23:00

Hva gir da best signal: montert i skjermen, eller på glassantenne på ruta? Om jeg skrur den fast i skjermen, kan jeg kanskje bruke en som er lenger? Antar du mener glassmontert til frontruta; er det da noen forskjell om den står midt på, eller den ene sida?

Fint for alle oss som ikke har snøring, at du øser av din kunnskap Chevysub!

offroadhilsen
Jørgen

#8 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Det er fordi man ikke skal forstyrre bilradioen. Men de fleste bruker vel ikke begge deler samtidig.

Men kjekt å vite. Har aldri brydd meg om det jeg da cool.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#9 Tahoe

Tahoe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 401 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

I monteringsanvisninga tel glassantenna jeg monterte på Tahoen står det at den skal være minst 1 meter fra andre antenner.





-96 Tahoe

#10 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

E det et problem at radio antenna står attme? bør dæ stå langt uina kværandre? korsjn antenna bør æ kjøpe, skal stå på pajen m ståltak. Bilde av apperatet e i garasjen min...


Dein som har mæst når han dør han vinn!


Pynt e for homsa å småpie!

#11 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Det kan bli litt lite jording, men jordplanet, altså refleksjonen av signalene kommer an på hvor stativet står.

Vet om flere som har dem der, og det fungerer jo greit. Ikke optimalt selvfølgelig, men helt ok.

Det viktigste er å få antenna høyest mulig. Det kan kanskje se litt jalla ut, men du får best resultat med antenna midt på taket.

Subbeløs, men ikke motløs

#12 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Korsjn e det dær m jordplan kain æ ha antenna på et takstativ??


Dein som har mæst når han dør han vinn!


Pynt e for homsa å småpie!

#13 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Jeg holder en knapp på skjermmonteringa. da får du litt bedre jordplan og forhold enn hvis du setter antenna på stolpen.

Men du trenger ikke båtantenne foran hvis du skal ha den på skjermen.

Men du får jo kjøpt glassantenne som du setter på ruta. den er ikke dritbra, men ikke dritdårlig heller. Og så ser det litt lurere ut.

Tror at dittvalg har de fleste vanlige typene. Men det verierer litt i pris i de forskjellige butikkene. Så det lønner seg å sniffe litt rundt.

Subbeløs, men ikke motløs

#14 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Jeg er en av de heldige med glassfibertak, så magnetfot er uaktuelt. Ikke at det gjør noe, for jeg foretrekker fastmonterte ting.
Spørsmålet er hvilken antenneløsning som vil fungere best: båtantenne (TA27 INOX) fra dittvalg.no, montert på framskjerm, eller TS27F fra micropower.no, montert høyt opp på d-stolpen. En TS27F på hver side av bilen vil i alle fall se tøft ut, om ikke annet. Borer gjerne hull til antenne®, men ikke til ledningsgjennomføringi karosseriet.

offroadhilsen
Jørgen

#15 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

En antenneforsterker kan være tre forskjellige dingser.

Ren forsterker for ut-effekt.

Ren forsterker for inn-effekt.

eller en kombinasjon som forsterker signaler både inn og ut.

Dem forsterker ikke signalene inn i watt, men db.

Så hvis du har en forsterker (pa-trin/brenner/bestemor) som gir f.eks 200 watt ut, så forsterker den ikke det inn. det er litt varierende hvor mye dem øker innsignalet ( i DB ) men som regel vil alle signaler bli forsterket. Inklusive støy også. Så det er ikke alltid like moro med en sånn.

Det kan lønne seg med forsterkere (både inn og ut) som kan slåes av, delvis eller helt. Radioen vil virke som normalt da disse er slått av.

Subbeløs, men ikke motløs

#16 bjørn

bjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Ja er nok lurest å ta en handletur! :-)

Men hva er en antenneforsterker iforhold til en sånn brenner?

#17 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 01 October 2004 - 23:00

De firmaene i sverige som jeg vet om sender bare innen sveriges grenser. Men det er ikke noe problem å få sendt det til et postkontor i sverige, altså poste restante. Da må du selv ringe det postkontoret og høre om din pakke har kommet. Butikken som ev selger deg varen hjelper deg sikkert med dette. Dem er mye flinkere med kundeservice i sverige enn her i Norge.

Større ting sendes med buss etc. Schenker osv. Da kan du hente det på en togstasjon eller rutebuss-stasjon. Det går tog til f.esks Strømstad, så det er helt kult å få sendt ting dit.

Kombinerer man det med en "harrytur" blir det bare en liten ekstrasvipp innom togstasjonen smile.gif

Skal du ha sendt varene dine inn i Norge, hvis man finner et firma som gjør det, blir det moms på alt over 200 kroner. Da får du moms på kjøpesum og fraktkostnader. Og du må betale et gebyr for at tollvesenet (enten tollen hos posten eller oslo tollvesen) skal tolle inn din pakke. Dyrt og totalt unøvendig.

Vær Harry, reis til Sverige smile.gifbiggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#18 bjørn

bjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 01 October 2004 - 23:00

Hvordan får man fraktet en antenne fra sverige til norge? Sender dem med posten når antenna blir flere meter lang?

#19 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Regner med at det blir litt avstand, men det er ikke noe problem hvis radioen og antenna er nærme. biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

Opprinnelig postet av Chevysub



Muli at æ e svimmel men.....skjønte ikkje heilt svaret evnt. så skjønte du ikkje spørsmålet....blush.gif

det æ lurte på hva om det blei et problem om antenna tel walkietalkien står attme antenna tel P4 radioen.... hadde tænkt å ha di på samme stativ?

Korsjn vet æ kor lang antenna æ træng tel walkien?


Dein som har mæst når han dør han vinn!


Pynt e for homsa å småpie!

#20 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Regner med at det blir litt avstand, men det er ikke noe problem hvis radioen og antenna er nærme. biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs