mørketid=ordentlig lys
#1
Posted 21 August 2004 - 23:00
#2
Posted 01 November 2004 - 00:00
#3
Posted 18 October 2004 - 23:00
sig
Suburban is the answer (what was the question again? )
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394
#4
Posted 18 October 2004 - 23:00
Fenomenet dukker vel mest og best opp hos trailersjåfører......
Så en haug av bøtter med 160 deluxe ektra power osv.. vil jo nærmest gi en blind sjåfør etter at dem er slått av. Og vanlig kjørelys vil jo virke som et forskremt parklys.... på dem..
#5
Posted 18 October 2004 - 23:00
Som nordlenning har æ et nærmest lidenskapeligt forhold til ekstralys og bli mobba endel her på vestlandet av den grunn....hehe.....
På mine ulike billa har æ har hatt montert følgende lykter 2.3 el 4 stk : PIAA 80 PRO ( med org 135/90 W og 55/60 W) PIAA 60 ( H 3 100 W )
IPF 930 ( 170/140 W org)
BOSCH BIG KNICK + STOR KNICK vanlig og pecilbeam ( 55 W + 100 W og 130 W), BOSCH PROFI ( 55 + 100 W)
HELLA COMET 300 FF ( 55 W ) HELLA 2000 + 3000 ( 55 + 100 W)
EKSTRALJUS 3000 B ( 4 x 55 W hvite + GOLD ) Glimrende montert under skiltet med GOLD i snøvær
Det beste lyset var helt klart IPF'en men når de ble tent på tomgang sank turtallet og motoren hadde det tungt....
Tett etterfulgt av PIAA 80 PRO uansett pærestyrke...
Så følger BIG KNICK
PIAA 60
STOR KNICK
COMET 300 FF
3000
2000
PROFI
Men det som har overrasket mest er kor stor forskjell det er på lyskvaliteten på pærene, har opplevd bedre lys i PIAA 80 lyktene med PHILLIPS 55/60 W enn ukjente 80/100 W, og det samme er det med de andre lyktene og.... Så har man høyt strømforbruk er det bedre å kjøpe litt dyrere 55 W pærer enn billig 100 W, og no har er det jo så mange "farge varianter" på pærer at man må nesten prøve seg frem...
I et bilblad var det for noen år siden testet hvordan man kunne få bedre lys av bilens org lykter, da var konklusjonen at å kjøpe PIAA sine pærer va den beste løsningen, de koster endel,men det er absolutt verdt pengene.
Prøv å skift lyspære når det er litt mørkt og ha lysene mot en vegg og skifte en pære først så kan man sammenlign med den andre gamle OBS!!!!!!!!! Man kan få sjokk av forskjellen.......... hehe.....
Vil anbefale min 4 mm2 ledninger både fra batteri og til lyktene og som jord og bruke enten dobbelrele ( da med 6 mm2 + fra batteriet ) eller et rele til hver lykt......
En kompis monterte en gang HELLA 3000 og var så stolt, men da jeg var med å sku se lyset av de og ba han slå de på ble han helt stille, stoppet bilen, tok balltreet og gikk ut å knuste lyktene !!!! Det fordi han hadde de på allerede, å æ ikke la merke til det
#6
Posted 16 October 2004 - 23:00
Disse 160W pærene kune man få som ekstra til IPF 940 lyktene( orginalt 130W). Bosch navigator har laget en Blur print av disse lyktene. Men det ser ut som pærene ikke eksister på demes japanske hjemeside.
Man hever ikke 4x4 man bredder dem.
Hilsen
Ronny
#7
Posted 15 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Til islandur: Vis du skal kjøpe hella 3000, kjøp de med 17.5 graders spreder vinkel, selv anbefaler je Bosch 225 (de store runde) Kjøp med blått glass.
Må si jeg har litt tro på de Bosch-lyktene med blått glass og 160W pærer i....
Men slike pærer er jo ikke noe en får kjøpt på Esso eller Shell.....?
Noen som vet????
#8
Posted 15 October 2004 - 23:00
"We ride together, We die together, Bad Boys for life"
#9
Posted 15 October 2004 - 23:00
Det er ikke ren plast, men noe armerte greier som er mye hardere enn vanlig plast.
Jeg hadde sånne gitter utenpå lyktene på gamlebilen. Kjerringa skulle ut og kjøre, litt stressa, og starta bilen når den sto i gir. Klask rett i garasjeveggen. Og det er betong. Lampene var like hele, bortsett fra at ei pære gikk, og litt av gitteret til lykta satt fast i garasjeveggen !!
Fordelen med "plasten" er som nevnt før, den er lettere. Og den ruster ikke og holder seg like fin hele tiden. Og kan lett lakkeres i bilens farge, eller annen farge. For de som er litt jålete (hark kremt, som meg selv)
Har alltid kjørt med 100 watts pærer, og aldri hatt problemer med reflektorer.
Det som er dritt med 3000 er jordingstilkoblinga bakpå reflektoren. Den er utrolig jalla.
Der borrer jeg alltid et lite hull i siden på foten (altså reflektorfoten der pæra og ledningene er) og bruker en kabelsko type med hull og skrur fast jordinga.
Det er også viktig at ledningen ikke bender pæra ut av stilling, ellers lyser det kjempedritt.
Så perfekte er dem selvsagt ikke, men dem funker da
Subbeløs, men ikke motløs
#10
Posted 14 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
selg dem og kjøp bosch mye bedre lykter har bestrandig kjørt med 100 w pære ikke tatt skade av de hatt dem i 8 år snart tatt et par rein og med dem like hele enda
Hella Rally 3000 tåler også 100W pærer uten problem. På eskene til mine står det at det skal være 100W pærer i de.
Når det gjelder soliditet, så er plasten i lykthuset svært seig. Brodern har Hella Rally 3000 på sin Volvo. Han ble rygget på av en bobil. Festene som lyktene står på ble bøyd kraftig og lyktene ble trykt innigjennom grillen og knuste denne. Men lyktene er like hele.
Bosch sine lykter er mer solide, men så er de også mye tyngre og stiller større krav til festene for at lyset ikke skal vibrere.
Lurer VELDIG på hvor man får tak i 160W IPF-pærer som det var snakk om her tidligere....?
#11
Posted 14 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Er det noen som vet hvor kraftige pærer jeg kan ha i Hella Rallye 3000 ?
Har 4 stk liggende jeg tenkte å montere.. å når man først skal ha lys, så skal man vel ha best mulig og mest mulig lys =)
1990 Ford F-250 XLT Lariat , 7,3 International Diesel V8, 33"x12,5"16,5 BF Goodrich All-terrain
Så godt som original!
Opprinnelig postet av dalix
#12
Posted 11 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
med f.eks 160W IPF pære så blir det ett MEGT bra lys.
Hvor i all verden får du tak i slike pærer?
#13
Posted 11 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
jeg har fått tilbud om å kjøpe 2 stk hella 3000 til 500 kr, jeg synes det høres bra ut siden disse er helt nye og i eske, men er de big knigt bedre???
magnus
Opprinnelig postet av islandur
Nei det er dem ikke,men men jeg liker ikke lysbildet ti Hella da. Sammla lys mengde er røfli det samme på disse to lykdene, men Big Knigt kan man få i blå farge og med f.eks 160W IPF pære så blir det ett MEGT bra lys:D.
Man hever ikke 4x4 man bredder dem.
Hilsen
Ronny
#14
Posted 10 October 2004 - 23:00
magnus
#15
Posted 10 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
var på biltema i går og kjøpte følgende:
- "lysforsterkerkit" til orginal lyktene
- 90/130w h4 til orginal lyktene
- 100w h3 til linsene på taket
Funker "lysforsterkerkit"?? trenger mere lys!!
funker bra det, men hele poenget med "lysforsterker" er at man erstatter de tynne orginale ledningene til lysa, med noen kraftigere slik at man unngår spenningstap ved belastning.
på pajero er det orginale ledningsnettet til lysa veldig dårlig, dvs stort spenningstap ved belastning.
så på disse bilene vil man merke forskjell.
Ivar Kjøs
-----------------------
"ikjos, member of DEA fan club"
http://pajero.kkonsult.net
#16
Posted 09 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Rally Import på TLF 32850030 har vel pærer kan jeg tenke meg
Har disse noen website?
#17
Posted 09 October 2004 - 23:00
Trond3
#18
Posted 14 September 2004 - 23:00
- "lysforsterkerkit" til orginal lyktene
- 90/130w h4 til orginal lyktene
- 100w h3 til linsene på taket
men da jeg skulle til å kople...ja, da hølja det ned
Ivar Kjøs
-----------------------
"ikjos, member of DEA fan club"
http://pajero.kkonsult.net
#19
Posted 18 September 2004 - 23:00
Krewiik,member of DEA fan club
#20
Posted 18 September 2004 - 23:00
Har 4 stk liggende jeg tenkte å montere.. å når man først skal ha lys, så skal man vel ha best mulig og mest mulig lys =)
1990 Ford F-250 XLT Lariat , 7,3 International Diesel V8, 33"x12,5"16,5 BF Goodrich All-terrain
Så godt som original!