mørketid=ordentlig lys
#21
Posted 18 September 2004 - 23:00
- "lysforsterkerkit" til orginal lyktene
- 90/130w h4 til orginal lyktene
- 100w h3 til linsene på taket
Funker "lysforsterkerkit"?? trenger mere lys!!
aldri på sydentur...
#22
Posted 17 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Hvorfor skal jordinga til batteriet? Har du skikkelig jording på lyktene, og på batteriet er dette like godt. Bare å måle spenningsforskjellen fra pæra og til minus på batteriet, hos meg er dette 0.00volt.= samme som rett på batteriet. Ladespenninga er 14.6volt, og det tåler pærene. Lyktene står godt fast, ingen vibrasjoner.
Snakka med Holern, og han mente det er varmen som tar de, for pærene blir veldig varme...
Xenon lampene jeg har på min andre bil, av typen små, lyser mye bedre en IPF ene, og to rally lamper jeg har på. Men de er jo dyre da....
Bruker piia pærer nå, i 135w, fungerer bra, holder de pærene.
Member of GIHK
Opprinnelig postet av ZR-900
Nå du gjør denne målingen så gjør du ikke det med 30Amp last!, for det er det som er interesankt hva spenningsfallet er når lasten er der, spesielt i det første 100ms-1s av last øyebliket. Når man ikke kobler jord ledningen til ett godt jort punkt kan dette foråsake at man får en spenings puls, dette er svert uheldig for disse pærende som sitter i IPF lytene. Viss du ser på en defekt pære så vil det se en liten dråpe på tråden, dette kommer av at du har fått en spennings puls som kan være på 18-22V i 10ms.1s og nå man får dette noen ganger så ryker pærene.
Hvorfor skjer dette kun med Stor halogen pærer!, det er fordi det er kun store halogen pærer som påfører bilen el.anlegg så stor enkelbelstnig, mine 3stk IPF 930 tar 45Amp, det er en svært betylig andel av bilen totale kapasitet. som er kun 65Amp.i kontant belastning. Store gode batteri er med på og dempe eventuele spenningspulser.
Varmgang: disse pærene utvikler mye varme, men der er grunnen til at lyktehuset er i aluminum og ikke i f.eks stål det er for og tanspotere varmen bort fra pæren. Nå det er sakt så er ikke hodbarheten like stor på dise 170W pærene som f.eks 55W, det har med kostruksjonen til Wolfgang tåden som brukes i halogen pæren, når tempraturen øker så øker også fordampningen av tråden slik at tråden leve tid sveks med høy tempratur. Men holdbarheten kan vel antas og være til <1/2 av en ordinær 100W pære i samme lykten viss de oversående faktro er det samme.
Man hever ikke 4x4 man bredder dem.
Hilsen
Ronny
#23
Posted 17 September 2004 - 23:00
Snakka med Holern, og han mente det er varmen som tar de, for pærene blir veldig varme...
Xenon lampene jeg har på min andre bil, av typen små, lyser mye bedre en IPF ene, og to rally lamper jeg har på. Men de er jo dyre da....
Bruker piia pærer nå, i 135w, fungerer bra, holder de pærene.
Member of GIHK
#24
Posted 12 September 2004 - 23:00
Krewiik,member of DEA fan club
#25
Posted 12 September 2004 - 23:00
Priser?
#26
Posted 12 September 2004 - 23:00
****TheChieF****
#27
Posted 11 September 2004 - 23:00
Det er min erfaring.
Mazdaen er fortsatt til salgs, det er bra anlegg, men noe arbeid med for og bakstilling. Ta kontakt
#28
Posted 11 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Disse pærene holder ei uke ca, hadde to stk på min pajero, og etter 6 pærer gikk jeg over til noe anna, da ei pære faktisk koster ca 550kr........
Ikkeno som slår xenon, men de IPF 930 lyser sinnsykt bra!! Greit nok med 100w h4 pærer. mye bedre en bosch og hella lykter. Har prøvd alle
typene...
Member of GIHK
Opprinnelig postet av ZR-900
Da må du ha gjort noe feil, eller så er din bils el.anlegg er for dårlig.
Man hever ikke 4x4 man bredder dem
Hilsen
Ronny
#29
Posted 11 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
BG Nor tar vel ca 6000.- for ett sett "2stk" med lednigsnett og det helle.Har kjørt både med DC=flod, ogSC =spot og jeg liker spot lyset helt klart best.
Hvordan er holdbarheten på disse 170W pærene til disse lyktene?
Må du bytte ofte?
Lurer på hvordan disse lyser i forhold til Hella sine Luminator Xenon...?
Opprinnelig postet av Pajerosan
Satt mine 3 stk på nå april, har kjørt 22000km siden da, og har ikke enda skiften pærer. Bruker lysen så si vær dag. Det er viktig at man har skikkelig batteri,god regulator og konstant 14.4V. Alle jord kabler rett på batteriet er svært viktig.
Xenon er på 35W, nå er effekten av lys bue er mange gang bedre en glådelampen men det tilsvarer ca 110W halogen, så det er ett stykke til 170W for Xenon, men siden Xenon har ca 5500-6000K og IPF 4500-5000K så oppfater øyet lyse fra Xenon lamene som blåere(mer behagelig forde det er = dagslys) men lys mengden er ikke større på Xenon lampen en IPF 930 med 170W. Men KC har en lykt på 50W Xenon det hadde vært rokcen roll.
Man hever ikke 4x4 man bredder dem
Hilsen
Ronny
#30
Posted 11 September 2004 - 23:00
Ikkeno som slår xenon, men de IPF 930 lyser sinnsykt bra!! Greit nok med 100w h4 pærer. mye bedre en bosch og hella lykter. Har prøvd alle
typene...
Member of GIHK
#31
Posted 11 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
BG Nor tar vel ca 6000.- for ett sett "2stk" med lednigsnett og det helle.Har kjørt både med DC=flod, ogSC =spot og jeg liker spot lyset helt klart best.
Hvordan er holdbarheten på disse 170W pærene til disse lyktene?
Må du bytte ofte?
Lurer på hvordan disse lyser i forhold til Hella sine Luminator Xenon...?
#32
Posted 11 September 2004 - 23:00
Med boschene er det faktisk klar forbedring i snevær, du ser refleksene fra brøytestikkene mye lenger frem.
Bedre strøm til pærene hjelper ikke til vanlige hvite glass, du får refleksene i sneen likevel, så her i Finnmarka hvor det sner ganske mye så er de blåe glassene klart best.
Jeg har løst problemet ved og montere 4 stykk big knick på taket, 2 med vanlige glass og 2 med blåe glass, da brukes kun de blåe i snevær, og alle 4 ellers.
Mazdaen er fortsatt til salgs, det er bra anlegg, men noe arbeid med for og bakstilling. Ta kontakt
#33
Posted 11 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Noen som vet hva disse IPF 930-lyktene koster?
Opprinnelig postet av Pajerosan
BG Nor tar vel ca 6000.- for ett sett "2stk" med lednigsnett og det helle.Har kjørt både med DC=flod, ogSC =spot og jeg liker spot lyset helt klart best.
Det er få lys som kan referere til samme lys mengden som disse lyktene, men PIAA har en lykt som hetter 4x4 offroad med 25cm åpning og 185/135W H4.
Man hever ikke 4x4 man bredder dem
Hilsen
Ronny
#34
Posted 10 September 2004 - 23:00
Krewiik,member of DEA fan club
#35
Posted 10 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Har PIAA lykter med H4 pærer. Hvor store pærer kan jeg sette i de?
sig
Suburban is the answer (what was the question again?…)
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394
Opprinnelig postet av Chevy-LPG
Siste 2 åra har jeg brukt orginale PIAA 90/150W H4 i mine PIAA 80 lamper, disse får du hos Monty i Oslo.
Bruker 80/100w i hovedlampene.
http://www.reelactiondiving.com
#36
Posted 10 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Hvis du skal kjøpe nye lykter, og valget står mellom bosch og hella, så bør du kjøpe bosch sine!! Kan sammenligne Bosch Big Knick blue og Hella Rally 3000 blue. Bosh lyktene får du for 700,- hos clas ohlson, hella-lyktene koster ca 100 lappen mer.
Hvorfor sette solbriller på lyktene, blueline er bare sprøyt. Bruk stor nok kv på ledninger og relee slik at spenningen er riktig på pærene, da blir farge temperaturen på lyset også optimal. For høyere farge tempratur er gassutladings lamper (zenon) eneste alternativ.
http://www.reelactiondiving.com
#37
Posted 09 September 2004 - 23:00
________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab
-Valmet 565 Cab
#38
Posted 09 September 2004 - 23:00
#39
Posted 09 September 2004 - 23:00
Vi gærne har det godt! *Kenneth*
#40
Posted 09 September 2004 - 23:00
slek går no dagan