Gå til innhold



Foto

Koblingsskjema for ekstralys på SJ-


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Chrizze

Chrizze

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Innlegg:

Posted 19 September 2004 - 23:00

Noen som har koblingsskjema til biltema's ekstralyssett? Har rotet det bort og er litt "grønn" på alt som har med elektronikk å gjøre.
Takk
Chrizze

#2 ole7410

ole7410

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 25 September 2004 - 23:00

ble lys til slutt her gitt.. men det måtte mye banning å måling til..

primitiv bil, overlegen i terrenget

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Grunnen er at suzukiene er motsatte med hensyn til hovedlysene. Det står spenning på alle tre kontaktene til lyspæren, men så lenge ingen av de har kontakt med jord vil de ikke bruke noe strøm heller, og dermed ikke lyse. Strømtyven til styrestrømmen (eller skal vi si styrejord...?) koples til den kontakten på hovedlyspæren som MISTER spenningen når du skrur fjernlysene på... Husker også da dette emnet var oppe for lenge siden, at det fantes en alternativ kopling (Yakuza sin?), men resultatet ble det samme.




Suzuki sj 410

Opprinnelig postet av Zuki



flott skjema!
(bryteren kan også settes til å kutte plussen til 85 dersom det er enklere å få til rent praktisk.) Husk sikringer!

Når det gjelder de tre tilkoblingene på hovedlyspæra er det vel slik at den ene har pluss konstant, og så veksler de to andre om å ligge til jord alt ettersom om det er fjærn eller nærlys.
Dette er altså omvendt på andre biler der den ene polen ligger til jord konstant og de to andre veksler om å ligge til pluss..



Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#4 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Legger dette emnet inn i lasta over nyttige linker jeg...for dette er jo noe som er interessant for mange her blant oss "extralys-freaker"...hehe


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#5 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

fjærnlysene slo seg på når jeg slo på lyset i taket inne:blink:


hahahaha, da mangler det bare at bilen tuter som besatt når du trekker opp håndbrekket, så er forvirringen komplett!

Jeg kan se for meg fjeset ditt når du oppdaga dette, sikkert ikke ulikt mitt da jeg kopla ekstralysene på standardmåten ble forbanna da de ikke virka, og slo av hele greia (DA lyste det, da!!)biggrin.gif



Suzuki sj 410

Opprinnelig postet av Zuki



Har ikke brytrn til håndbrekket tilkoplet... men men:D

________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab
-Valmet 565 Cab

#6 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

haha morsomt biggrin.gif tror jeg fant feilen i dag, en ledning har hoppa av + polen, men har ikke gidda å festa den igjen enda



#7 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:

fjærnlysene slo seg på når jeg slo på lyset i taket inne:blink:


hahahaha, da mangler det bare at bilen tuter som besatt når du trekker opp håndbrekket, så er forvirringen komplett!

Jeg kan se for meg fjeset ditt når du oppdaga dette, sikkert ikke ulikt mitt da jeg kopla ekstralysene på standardmåten ble forbanna da de ikke virka, og slo av hele greia (DA lyste det, da!!)biggrin.gif



Suzuki sj 410

#8 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
hm jeg har det motsatte problemet, jeg vil gjerne ha automatisk kjøreløys, ente glemmer jeg å ta det på, ellers glemmer jeg å skru det av når jeg har huska å slå det på. Hvordan er det koblet?
og siden vi er inne på temaet: tuta mi funker ikke, bare fulltlysindikatoren på dashen lyser når jeg tuter. har vært borti dette på en 410, men det fiksa seg selv, noen som vet hva som er galt?



Opprinnelig postet av ShuDuck



Fikk samme problem med tuta når jeg prøvde et kompressor horn, fjærnlyset virka med tuta men ingen lyd, fjærnlysene slo seg på når jeg slo på lyset i taket inne:blink:, da var det en sikkring som var brendt:D

________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab
-Valmet 565 Cab

#9 Chrizze

Chrizze

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Tusen takk ZUki og dere andre. Tegningen stemte den, alt i orden med lysene nå. Igjen takk skal du ha.
Mvh Chrizze

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
hm jeg har det motsatte problemet, jeg vil gjerne ha automatisk kjøreløys, ente glemmer jeg å ta det på, ellers glemmer jeg å skru det av når jeg har huska å slå det på. Hvordan er det koblet?
og siden vi er inne på temaet: tuta mi funker ikke, bare fulltlysindikatoren på dashen lyser når jeg tuter. har vært borti dette på en 410, men det fiksa seg selv, noen som vet hva som er galt?



Opprinnelig postet av ShuDuck



har du det releet bak/under hanskerommet? skal se om jeg får tatt et bilde av det..

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#11 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

hm jeg har det motsatte problemet, jeg vil gjerne ha automatisk kjøreløys, ente glemmer jeg å ta det på, ellers glemmer jeg å skru det av når jeg har huska å slå det på. Hvordan er det koblet?
og siden vi er inne på temaet: tuta mi funker ikke, bare fulltlysindikatoren på dashen lyser når jeg tuter. har vært borti dette på en 410, men det fiksa seg selv, noen som vet hva som er galt?



#12 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Det eneste som er forskjell fra de fleste andre biler er at det er minus (jord) som blir brutt på fjernlysene slik at en skal ha fast pluss på styrestrøm på ekstralysreleet, og den andre polen får minus (jord) fra ledningen til fjernlyset.

ellers er resten av koblingen som vanlig.

btw: noen som har fått til å koble de automatiske kjørelysene på en mer fornuftig måte? Har det store releet under/bak hanskerommet noe med kjørelyset å gjøre?

kunne tenke meg å ha muligheten til å slå av lyset, eller i det minste ned på park selv om motoren går..




Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#13 Hotti

Hotti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 666 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

vis du skal koble di lysan på en sj e det en spes måte å koble på,mene at det va zuki som la ut en link om kosn man ska gjøre det..

Tor-Arne : 950 51227.

#14 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Noen som har koblingsskjema til biltema's ekstralyssett? Har rotet det bort og er litt "grønn" på alt som har med elektronikk å gjøre.
Takk
Chrizze
Opprinnelig postet av Chrizze



på releet er det fire kontakter. to av disse er styrestrøm til releet og de to andre er til bryterkontaktene i releet som skal slå på og av de ekstra lysene.
kan variere litt hvordan releer ser ut.

til styrestrøm på releet tar du en ledning fra pluss og den andre fra minus på fjernlyset. denne ledningen kan du putte en bryter på om du vil, til å slå av ekstralysene. Dette er spesielt for suzuki da andre biler oftest har pluss og minus omvendt på hovedlyset.

så trenger du hovedstrøm til fjernlysene. En ledning fra plussen på batteriet til bryterkontaktene i releet og videre til ekstralysene. denne MÅ sikres med en sikring nær batteriet. Minus til lysene tar du fra en skrue nær hovedlysene som er festet i ramma eller karosseriet.

skulle vel helst ha tegnet dette opp til deg men, men.. håper det er til hjelp.

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#15 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Prøvde å finne dette emnet som var oppe for lenge siden, men det er visst for gammelt til at jeg finner det i rekkene av emner. hadde også et skjema jeg la inn om hvordan jeg koplet mine, men det finner jeg ikke. SÅ nå har jeg prøvd å rekonstruere, men vær snill å vente med å montere inntil noen har bekreftet hukommelsen min (eller protesterer vilt...)

Releet har som tidligere nevnt 4 kontakter, merket med hvert sitt nummer, normalt har de følgende kopling i følge monteringsanvisningene som finnes til vanlige, kjedelige biler:

85 - jord
87 - ledninger til plusspolen på pæren til hver av ekstralysene
86 styrestrøm, koples med en "strømtyv" til den ledningen på det ene hovedlyset som gir strøm når fjernlyset er på.
30 - koples til pluss-polen på batteriet via en sikring (15A?)

MEN som andre også har nevnt (og jeg smertelig erfart), kopler du dette slik på suzukiene vil du oppleve at det er søkk mørkt, helt til du i forbannelse slår av fjernlyset... Da blir det lys...biggrin.gif Gjett om jeg bannet og skjønte lite da DET skjedde!

Grunnen er at suzukiene er motsatte med hensyn til hovedlysene. Det står spenning på alle tre kontaktene til lyspæren, men så lenge ingen av de har kontakt med jord vil de ikke bruke noe strøm heller, og dermed ikke lyse. Når du skrur på fjernlyset, vil denne kontakten få jord, og dermed tenne. Konsekvensen av dette er, at skal du få noe kontrollerbart lys kan du kople den ledningen som vanligvis skal til jord (stikk nr 85 på releet) sammen med ledningen som skal til pluss-polen (nr 30). Strømtyven til styrestrømmen (eller skal vi si styrejord...?) koples til den kontakten på hovedlyspæren som MISTER spenningen når du skrur fjernlysene på... Husker også da dette emnet var oppe for lenge siden, at det fantes en alternativ kopling (Yakuza sin?), men resultatet ble det samme.

Mener å huske at det ble sånn, ser som sagt gjerne at noen bekrefter eller avkrefter hukommelsen min før du skrur i vei. Her er det i "onkel tegner og forteller-versjon":





Suzuki sj 410

#16 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
vis du skal koble di lysan på en sj e det en spes måte å koble på,mene at det va zuki som la ut en link om kosn man ska gjøre det..

Tor-Arne : 950 51227.

Opprinnelig postet av Hotti



De er litt spesielle disse zuki bilene våre når det gjelder det elektriske:D

________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab
-Valmet 565 Cab