Gå til innhold



Foto

Info til Vidar, vedrørende brev til Suzuki Norge


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#61 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

det betyr at min 798ccm motor original kan økes til 1098ccm, det er nesten 1324ccm som er i Sj413....

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#62 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
BT blir glade om det dokumenteres at (hevesett-)produsenten er ISO 9001-sertifisert.

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

Opprinnelig postet av JCP



Sikker på det? Trudde at ISO9001 gjekk på bedrifta sine interne rutiner og ikkje på produktspecs..

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
garasje: http://www.offroad.n...=ShowID&id=1554

#63 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Her brevet sendt til markedsjefen Suzuki Norge for gjennomlesing:

Suzuki Norge / RSA Suzuki
V/ Morten Wettergreen
3221 Drammen

Angående ombygging av Suzuki type LJ, SJ og Vitara.
Viser til tidligere samtaler vedrørende ombygging av Suzuki type LJ, SJ. Jeg er formann i interesseklubben Suzuki 4x4 Norge, klubben vår teller for tiden over 100 medlemmer på landsbasis og vi er raskt voksende.
I den senere tid er det blitt synlig for oss at ettermarkedet til disse bilene er raskt voksende på feltet utenfor de originale delene som leveres av Suzuki Company i Japan. For oss som er entusiastisk opptatt av disse bilene har det blitt nødvendig å utstyre bilene med deler som ikke er originale. I denne sammenhengen har det også en del biler blitt ombygget.
Da det tidligere ikke, oss kjent, er utstedt noen slags anbefalinger fra Suzuki Norge angående ombygginger av de nevnte biler, drister jeg meg til å lage en anbefaling. Jeg skriver denne anbefalingen med basis i vårt gode samarbeid med markedsjef Morten Wettergreen.
Når vi kommer til en felles forståelse for hvilke ombygginger dere kan gi deres anbefaling til, vil det selvsagt være vår oppgave å se at disse anbefalingene skjøttes vel og ikke brukes til å skape trafikkfeller ute på veiene.
Vår hovedintensjon i dette er å få våre biler godkjente av Statens Vegvesen Trafikkstasjonene. De anbefalinger som dere gir vil selvfølgelig bli overprøvd av den aktuelle godkjenningsmann på Biltilsynet.
Vedlagt vil det følge flere sider med biler som Suzuki Tyskland godkjenner ombygget.
Vi håper på et fortsatt fruktbart samarbeid og håper dere ser med åpne øyne på vårt initiativ. Vi har som vårt fremste mål å skape tryggere biler for våre medlemmer, dette gjøres best ved at de blir skikkelig godkjent og gjennomgått både av Biltilsynet og oss.


Våre anbefalinger omfatter:
Alle ombygginger vil bli prøvet av Statens Vegvesen, den lokale Trafikkstasjonen. De eventuelle anbefalingspapirer vil være i Suzuki 4x4 Norge og R.S.A. Suzuki´s besittelse og de vil være de eneste som kan utstede dem gjennom samarbeid med Suzuki 4x4 Norge og representant Vidar Tøge.

Dette vil i praksis si at Suzuki 4x4 Norge klubben med meg som representant vil være den som gir ut disse dokumentene etter en grundig gjennomgang av de modifiseringer som er utført. Det skal ikke være tvil rundt modifiseringen, og vi vil være strenge med utgivelse av dokumentene.

Type Suzuki Lj-serien
Motor:
Bytte motor til Sj410 med type F10A motor eller nyere.
Bytte motor til Sj413 med type G13A, eller motorer type G13B, G13BA, FQ8 eller XUD9A.

Motorbytte fordrer også i tillegg bytting til den aktuelle modellens bremser eller tilsvarende.
Forutsetter sveising av nye fester i samme materialtykkelse og type som den opprinnelsesmodellen. Sveisingen må kunne dokumenteres at den er faglig utført. Dvs fagbrev eller mekanisk verksted.

ELLER

Bytte til ettermarkedes ferdigstilte deler som selges fra USA. Slik som nye motorfester til Sj413 til bruk av en 1600ccm motor.

Eksempel: Lj80 med 410 motor, bytte til skivebremser fra 410 som passer rett på Lj80 forakselen, samt beholde Sj410 fremre eksosanlegg og Sj410 bremsesylinder.

Girkasse
Bytte til Sj410, Sj413 eller Samurai girkasse. Forutsetter sveising av nye fester i samme materialtykkelse og type som den opprinnelsesmodellen. Sveisingen må kunne dokumenteres at den er faglig utført. Dvs fagbrev eller mekanisk verksted. Bytte til ettermarkedes ferdigstilte deler som selges fra USA eller Europa.

Transferkasse
Bytte til Sj410, Sj413 eller Samurai transferkasse. Forutsetter sveising av nye fester i samme materialtykkelse og type som opprinnelsesmodellen.

Karosseri
Bruke hevesett som løfter karroseriet maksimalt 5 cm opp fra rammen. Som mellomlegg må det enten brukes hardplastklosser med en minimumsdiameter større enn 60mm eller aluminiumsklosser med samme diameter. Det må i tillegg til klossene brukes gummipakning av olje- og varmebestandig materiale slik som Neoprene eller liknende. Som bolter som det kun brukes syrefaste A4 bolter med en tykkelse minimum M12, og bruddstyrke på 12,9. Som festepunkt brukes skiver med en minimumsdiameter på 30mm og tykkelse 3mm.
Eventuelt TÛV godkjent hevesett fra 4x4 Supply i Lier. Samme type og fremgangsmåte.

Dekk og felg
Godkjenne 235/75x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne 30x9,5x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne 31x10,5x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne samme dekk med 8” x 15” felg. Herunder at hele dekket og felgen er dekket av skjermutbyggere.

”Kufanger / lysbro”
Kufanger må være av godkjent fabrikat eller av samme type som fabrikat. Innfesting og funksjon må være slik at det ivaretar de myke trafikanters sikkerhet.
”Lysbro” må være forskiftsmessig montert og ikke å overskride de lumen oppgifter som er tillat på kjøretøyet.

Type Sj410
Motor:
Bytte motor til Sj413 med type G13A, eller motorer av type G13B, G13BA, FQ8 eller XUD9A.

Motorbytte fordrer også i tillegg bytting til den aktuelle modellens bremser.
Forutsetter sveising av nye fester i samme materialtykkelse og type som den opprinnelsesmodellen. Sveisingen må kunne dokumenteres at den er faglig utført. Dvs fagbrev eller mekanisk verksted.

ELLER

Bytte til ettermarkedes ferdigstilte deler som selges fra USA. Slik som nye motorfester til Sj413 til bruk av en 1600ccm motor.

Eksempel: Sj 410 med Sj 413 motor, bytte til skivebremser fra Sj413. Samt beholde Sj 413 fremre eksosanlegg og Sj 413 bremsesylinder.
Girkasse
Bytte til Sj 413 eller Samurai girkasse. Forutsetter sveising av nye fester i samme materialtykkelse og type som opprinnelsesmodellen.

Transferkasse
Bytte til Sj 413 eller Samurai transferkasse. Forutsetter ikke noe sveising av nye fester.

Karosseri
Bruke hevesett som løfter karroseriet maksimalt 5 cm opp fra rammen. Som mellomlegg må det enten brukes hardplastklosser med en minimumsdiameter større enn 60mm eller aluminiumsklosser med samme diameter. Det må i tillegg til klossene brukes gummipakning av olje- og varmebestandig materiale slik som Neoprene eller liknende. Som bolter skal det kun brukes syrefaste A4 bolter med en tykkelse minimum M12, og bruddstyrke på 10,9. Som festepunkt brukes skiver med en minimumsdiameter på 30mm og tykkelse 3mm.
Eventuelt TÛV godkjent hevesett fra 4x4 Supply i Lier. Samme type og fremgangsmåte.

Dekk og felg
Godkjenne 235/75x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne 30x9,5x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne 31x10,5x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne samme dekk med 8” x 15” felg. Herunder at hele dekket og felgen er dekket av skjermutbyggere.

”Kufanger / lysbro”
Kufanger må være av godkjent fabrikat eller av samme type som fabrikat. Innfesting og funksjon må være slik at det ivaretar de myke trafikanters sikkerhet.
”Lysbro” må være forskiftsmessig montert og ikke overskride de lux verdier som er tillat på kjøretøyet.




Type Sj413 og Samurai
Motor:
Bytte motor til andre typer Samurai / Sj413 med type G13A, G13B, eller motorer av type G13BA, FQ8 eller XUD9A.

Motorbytte fordrer også i tillegg bytting til den aktuelle modellens bremser.

Forutsetter sveising av nye fester i samme materialtykkelse og type som den opprinnelsesmodellen. Sveisingen må kunne dokumenteres at den er faglig utført. Dvs fagbrev eller mekanisk verksted.

ELLER

Bytte til ettermarkedes ferdigstilte deler som selges fra USA. Slik som nye motorfester til Sj413 til bruk av en 1600ccm motor.

Eksempel: Sj 413 med Samurai motor, beholde skivebremser fra Sj413 da de er like de på Samurai. Samt beholde Sj 413 eksosanlegg og Sj 413 bremsesystem.

Girkasse
Bytte til Samurai girkasse. Forutsetter ikke sveising av nye fester.

Transferkasse
Bytte til Samurai transferkasse. Forutsetter ikke noe sveising av nye fester.

Karosseri
Bruke hevesett som løfter karroseriet maksimalt 5 cm opp fra rammen. Som mellomlegg må det enten brukes hardplastklosser med en minimumsdiameter større enn 60mm eller aluminiumsklosser med samme diameter. Det må i tillegg til klossene brukes gummipakning av olje- og varmebestandig materiale slik som Neoprene eller liknende. Som bolter skal det kun brukes syrefaste A4 bolter med en tykkelse minimum M12, og bruddstyrke på 10,9. Som festepunkt brukes skiver med en minimumsdiameter på 30mm og tykkelse 3mm.
Eventuelt TÛV godkjent hevesett fra 4x4 Supply i Lier. Samme type og fremgangsmåte.

Dekk og felg
Godkjenne 235/75x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne 30x9,5x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne 31x10,5x15 dekk av diverse merker.
Godkjenne samme dekk med 8” x 15” felg. Herunder at hele dekket og felgen er dekket av skjermutbyggere.

”Kufanger / lysbro”
Kufanger må være av godkjent fabrikat eller av samme type som fabrikat. Innfesting og funksjon må være slik at det ivaretar de myke trafikanters sikkerhet.
”Lysbro” må være forskiftsmessig montert og ikke overskride de lux verdier som er tillat på kjøretøyet.


Vedlagte dokumenter:
• Dok 1: Godkjenning av Suzuki Sj 410 / F10A motor i Suzuki Lj80
• Dok.2: Tysk vognkort som godkjenner Suzuki Lj80 med heving, 36 cm over bakken til akslingen. Mot originalt 21 cm.
• Dok.3: Godkjenning av Sj413 motor type G13a / G13ba i Sj410 og Samurai.
• Dok.4: Tysk vognkort med Suzuki Lj80 og 30x9,5x15 dekk / 235/75x15.
• Dok.5: Tysk vognkort med LJ80 registert med glassfiberkaross, kufanger og 205/75x15 dekk.
• Dok.6: TÛV dokument som godkjenner Mangels 8”x15” felger på alle LJ, SJ og Vitara.
• Dok.7: TÛV dokument som godkjenner ASP-Eberle hevesett til alle Suzuki SJ og LJ typer, hever ca 45mm.
• Dok.8: Suzuki Sj510 / samme som Suzuki Sj413 lang type, godkjent med 140mm heving foran og bak. 33x12,5x15 dekk og 8”x 15” felger.
• Dok.9: Godkjent Suzuki Grand Vitara med 305/70x16. 5cm heving på ramme pluss 5cm heving på fjærer. Samt kufanger.
• Dok.10: Godkjent Suzuki Sj413 med Volvo B21A motor og girkasse, dekk 31x10,5x15 og 8x15 felger.
• Dok 11: Godkjent Suzuki Jimny, med 5cm fjærheving, dekk 255/70x16, felger: 8”x16”. Skjermutbyggere og Speedometerkonverter 170604-151-EW. Suzuki Jimny har i helhet samme ramme og liknende bremser som Sj413 og Samurai. 255/70x16 er samme som



Vidar
Tze Suzuki meizter...

#64 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 January 2005 - 00:00

tok meg friheten til å sende en mail til TUV i tyskland og etterspørre dokumentasjon på forskjellig de hadde testet til suzuki sj, samurai og vitara, men fikk dette svaret.. nederst er kopi av mailen jeg sendte..

Sehr geehrter Herr Glosli,

die entsprechenden Gutachten werden jeweils vom Inhaber des Gutachtens an die Kunden mitgegeben. Aus datenschutzrechtlichen Gründen ist uns die Weitergabe von Gutachten an Dritte nicht möglich.

Mit freundlichen Grüßen

Hans-Ulrich Sander
Competence Center
TÜV Kraftfahrt GmbH

hans-ulrich.sander@de.tuv.com
T 0190/88388838

Vorname: Sven
Name: Glosli
E-Mail: svenglosli@tiscali.no
Firma:
Straße / Nr.:
PLZ / Ort:
Land: NORWAY
Telefon:
Fax:

Bitte um weitere Informationen per E-Mail

Betreffzeile: documentation on suzuki sj series
Nachricht: Hello

I am in search for documentation on behalf of the Suzuki 4x4 club of norway which we can use for the authorities here in norway while upgrading our cars (suzuki sj410/413/samurai/vitara).
The authority which approve vechiles for roaduse are strict, so TUV documentation will do this a lot easier. and in many cases possible.

When I say documentation I mean documentations on equipment to mount on the veciles, as well as upgrades(ie bigger wheels, engineswaps, suspension upgrades an such). which You have tested.

Thank you

Sven Glosli



er det noen her som er stødige i tysk.. merka plutselig at sovinga mi i tysktimen ikke hjelper iallefall:D

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#65 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 10 April 2005 - 23:00

BT blir glade om det dokumenteres at (hevesett-)produsenten er ISO 9001-sertifisert.

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

#66 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 14 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Dekk: Har fått svar fra tysk forhandler at 31x10,5x15 på 10x15 er det største man får godkjent i tyskland.


Jeg har, to ganger, fått et skriv fra Suzuki Norge som bekrefter godkjenning med opptil 255/et-eller-annet R 15. Første gang var det ganske enkelt å få dette skrivet hos Suzuki i Drammen. Andre gang jeg prøvde meg (5 år senere), var svaret 'nei'. Men da jeg fortalte at de hadde gitt meg et slikt skriv tidligere, men at jeg lot det følge bilen da jeg solgte den fikk jeg et nytt. Vet ikke om jeg fremdeles har dette liggende, men jeg kan jo sjekke....

mvh
HC

#67 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 14 January 2005 - 00:00

Det er sikker 255 60R15, den dimmen var i allefall "godkjent" på vitara sa selger til meg når eg kjøpte min, og disse har jo samme orginal dim.

tåffår 928 52 178
zuki sj413 - Kjent fra diverese bilcrossfilmer
vitara`n

#68 mortenov

mortenov

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 15 January 2005 - 00:00

Hei, fikk godkjent min Vitara med 255 60R15 påmontert ved visning hos BT våren 2004. Bilen har skjermbreddere og dekk kommer helt ut til kant på disse. Fikk ikke kommentar på dekka en gang.

Morten

MOV

#69 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Hei, fikk godkjent min Vitara med 255 60R15 påmontert ved visning hos BT våren 2004. Bilen har skjermbreddere og dekk kommer helt ut til kant på disse. Fikk ikke kommentar på dekka en gang.

Morten

MOV


Opprinnelig postet av mortenov



dersom du ikkje fekk kommentar på dekka er dei vel ikkje innskrevne i vognkortet regnar eg med?
Temaet i tråden er ombyggingar som er vurdert og godkjent av biltilsynet.

husk at så lenge en ikkje overskrider rulleomkrets vesentlig, og dekket har overdekning av skjerm eller skjermbreddere er det som regel ok for BT.


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
garasje: http://www.offroad.n...=ShowID&id=1554

#70 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 18 January 2005 - 00:00

Tudelu!
Hvordan gikk det med det prosjektet her Vidar:wtf:
Har du fått no tilbakemelding fra RSA:wtf:
Har du fått no svar i det hele tatt:wtf:

OJ....det går det!?
Tlf 98204312

#71 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 28 February 2005 - 00:00

Jeg kunne tenkt meg å funnet ut hva som er mulig å få godkjent av større hjul, heving og bodylift på min 88 mod Vitara JLX.

Drømmen er å få den godkjent med 3" bodylift, 3" Calmini hevesett og 31x10,5x15 på 8" felg. Eller gjerne større hjul også.

_____________________
Roar Hovet
98883546
Sukke, Andebu i Vestfold
88 mod Suzuki Vitara JLX Cab