Gå til innhold

Foto
- - - - -

-- The Suzukis of the Yakuza --

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
209 replies to this topic

#181 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 11:17

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 6 Oct 2009, 10:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tror fire mann løfter og bærer den over korte avstander om en har noen gode slynger så en får tak i den. Jeg vil tippe at den veier rundt 230 kg et sted.

En slik en jeg kunne tenkt meg den gangen jeg letet etter kompressor men jeg endte opp med den største til Biltema med 150 liter tank og fritt avgit på 545 l/m og den veier 165 kg. Og den går langt fra stille, men jeg har vært godt fornøyd med den. Det blir aldri for stor tank.

Utsatte planen om å sette den nede i kjelleren på garasja, så det vart oppe på "hemsen". Fikk baksa den opp med elefanten og deretter sekkehjul og litt hjelp så kom den på plass. Tanken om å bære den ned ei trapp frista lite. Den tek en god del plass så mulig eg flytter den ned likevel etterkvart, men då demonterer er kompressor og motor som er i en klump og bærer tank og dupeditter kvar for seg..

Han som solgte den ringte og minte meg på at den måtte gå rett vei for å få kjøling. Sikkert nyttig info for andre som har shoppa 3-fas kompressor. Dei lager trykk sjøl om dei går feil vei så går vel an å bomme på dette om en glømmer å sjekke. eg hadde sjekka og funne at den gikk feil vei.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#182 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 22:08

QUOTE(yakuza @ 6 Oct 2009, 12:17) <{POST_SNAPBACK}>
Utsatte planen om å sette den nede i kjelleren på garasja, så det vart oppe på "hemsen". Fikk baksa den opp med elefanten og deretter sekkehjul og litt hjelp så kom den på plass. Tanken om å bære den ned ei trapp frista lite. Den tek en god del plass så mulig eg flytter den ned likevel etterkvart, men då demonterer er kompressor og motor som er i en klump og bærer tank og dupeditter kvar for seg..

Han som solgte den ringte og minte meg på at den måtte gå rett vei for å få kjøling. Sikkert nyttig info for andre som har shoppa 3-fas kompressor. Dei lager trykk sjøl om dei går feil vei så går vel an å bomme på dette om en glømmer å sjekke. eg hadde sjekka og funne at den gikk feil vei.

Det har jeg overhodet ikke tenkt på med min 3-fas kompressor fra Biltema. Men de er kanskje ikke avhengige av rotasjonsretning for å få kjøling siden de er luft/viftekjølt. Den har gått en god del timer så det gikk vel bra, men det skal jeg jammen undersøke for jeg koblet jo 3-fasen selv på den.

Hva tror du den veier samlet? Er det noe jeg savner når jeg ligger ute på asfalten og skrur så er det faktisk trykkluft.

#183 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 10:45

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 6 Oct 2009, 23:08) <{POST_SNAPBACK}>
Det har jeg overhodet ikke tenkt på med min 3-fas kompressor fra Biltema. Men de er kanskje ikke avhengige av rotasjonsretning for å få kjøling siden de er luft/viftekjølt. Den har gått en god del timer så det gikk vel bra, men det skal jeg jammen undersøke for jeg koblet jo 3-fasen selv på den.

Hva tror du den veier samlet? Er det noe jeg savner når jeg ligger ute på asfalten og skrur så er det faktisk trykkluft.

er vel litt forskjell på vifta om den blåser eller suger? den er sikkert tenkt å gå i en retning for optimal kjøling..
3fas er kobla hipsomhap så om en bytter kontakt på veggen kan det plutselig snu retning.

tipper min kompressor veier rundt 200kg. dette er kun gjetting utifra kva eg ser tilsvarande produkt har oppført som vekt i kataloger og slikt. tipper min veg litt meir nye på rundt 160-180kg pga direktedrevet (snekke/gir?) ikkje reim, og at den eldre. meir tradisjon for å lage ting stort stygt og sterkt før. tviler på den er meir enn 200kg sidan eg "lett" løfter den i den lettaste enden.

#184 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 October 2009 - 20:49

om du har en direktedrevet kompressor som trenger kjøling fra motorvifta så bør den presse lufta igjennom vifta og gjennom kjøreribbene.. snur du dreieretningen kan du risikere at den trekker lufta stortsett fra rett rundt viftedekslet og ikke igjennom kjøleribbene... sugeluft er mindre "effektiv" enn blåseluft...

hjemme hos deg er den kanskje litt hip som happ, men på de fleste bedrifter er de ganske konsekvente på fasefordelinga... nettopp fordi ikke en flyttbarmaskin skal gå feil vei når man kobler den til...

hadde tatt seg ut om heisen vi bruker når vi er nede på silobeholderene plutselig hadde gått andre veien biggrin.gif

#185 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 October 2009 - 22:33

QUOTE(sven @ 8 Oct 2009, 21:49) <{POST_SNAPBACK}>
om du har en direktedrevet kompressor som trenger kjøling fra motorvifta så bør den presse lufta igjennom vifta og gjennom kjøreribbene.. snur du dreieretningen kan du risikere at den trekker lufta stortsett fra rett rundt viftedekslet og ikke igjennom kjøleribbene... sugeluft er mindre "effektiv" enn blåseluft...

hjemme hos deg er den kanskje litt hip som happ, men på de fleste bedrifter er de ganske konsekvente på fasefordelinga... nettopp fordi ikke en flyttbarmaskin skal gå feil vei når man kobler den til...

hadde tatt seg ut om heisen vi bruker når vi er nede på silobeholderene plutselig hadde gått andre veien biggrin.gif

Ja, men hjemme har jeg så lite som går på trefas at jeg glemmer totalt å tenke på det.

Faktisk så har jeg ikke engang trefas i det hele tatt for tiden så derfor står kompressoren lagret i uthuset hos foreldrene mine.

#186 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 21:05

Lite nytt her no for tida på grunn av:
iso01.jpg
Oppussing..

Bytter ut den gamle isoleringa som besto av sirkulerande luft med Gava og går frå 7cm til 22cmisolering totalt.
Legger opp nytt el, tv og datanettverk, byttar etpar vindu, nytt golv og nymala takpanel.

Regnar med å være ferdig i god tid før jul så det blir forhåpentligvis tid til garasja og bilen over jul..

Edited by yakuza, 09 November 2009 - 21:26.

#187 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 22:32

QUOTE(yakuza @ 9 Nov 2009, 21:05) <{POST_SNAPBACK}>
Lite nytt her no for tida på grunn av:
iso01.jpg
Oppussing..

Bytter ut den gamle isoleringa som besto av sirkulerande luft med Gava og går frå 7cm til 22cmisolering totalt.
Legger opp nytt el, tv og datanettverk, byttar etpar vindu, nytt golv og nymala takpanel.

Regnar med å være ferdig i god tid før jul så det blir forhåpentligvis tid til garasja og bilen over jul..

Det blir utrolig bra. Bare det å øke isolasjonen fra niks til 22 cm gir en lunhet som er utrolig. Husk å legge opp tilstrekkelig med strøm nå. Og masse lys, en trenger mer lys med alderen.

Synes nok det har vært litt stille hos deg i det siste ja. ;-)

#188 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 08:22

øker ikkje frå niks, men frå 7cm. Det vart utlekta på utsida av det gamle huset i '81, men i praksis ofte niks pga det tomme reisverket innafor som mange plasser var åpent ut til minusgradene. Merker det godt allereie faktisk no når veggane er klare til plater og all isolasjonen er kome på. Lunt og fint oppe i det som var et kaldt hjørne av huset.

har lagt opp 30m med ferdigtrekte rør for kontakter og ca 90m med rør til TV, data og høgtalerkabel. Trur det holder på ei stue som er ca35m2 Med åpne vegger gikk det å snike inn rør til nettverk til tilstøytande rom også.

Vart ikkje downlights i stua, men skal legge inn LED downlights på kjøkkenet. satser på at disse er kalde nok og med bra nok kapsling til å ettermontere uten bokser over himling.

#189 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 12:49

QUOTE(yakuza @ 10 Nov 2009, 08:22) <{POST_SNAPBACK}>
øker ikkje frå niks, men frå 7cm. Det vart utlekta på utsida av det gamle huset i '81, men i praksis ofte niks pga det tomme reisverket innafor som mange plasser var åpent ut til minusgradene. Merker det godt allereie faktisk no når veggane er klare til plater og all isolasjonen er kome på. Lunt og fint oppe i det som var et kaldt hjørne av huset.

har lagt opp 30m med ferdigtrekte rør for kontakter og ca 90m med rør til TV, data og høgtalerkabel. Trur det holder på ei stue som er ca35m2 Med åpne vegger gikk det å snike inn rør til nettverk til tilstøytande rom også.

Vart ikkje downlights i stua, men skal legge inn LED downlights på kjøkkenet. satser på at disse er kalde nok og med bra nok kapsling til å ettermontere uten bokser over himling.

Downlights i stue er ut. Det blir borte igjen.

Det som er hot nå er uplights på bad og i hallen.

Jeg har lest så mye interiørblader siste året at jeg blir helt svimmel. Sjekk denne www.heta.dk og se på aqualine ovnene. Da får du en ovn du kan koble til varmtvannsberederederen din og så kan du varme forbruksvann mens du fyrer i peisen. Da kan du virkelig redusere fyringsutgiftene.

Hva gjør du med vinduene? Der er det jo utrolig mye å hente om en feks setter inn et trelags med u-verdi ned på 1,0.

Edited by Nöcke Gunnar, 10 November 2009 - 12:53.

#190 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 20:19

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 10 Nov 2009, 12:49) <{POST_SNAPBACK}>
Hva gjør du med vinduene? Der er det jo utrolig mye å hente om en feks setter inn et trelags med u-verdi ned på 1,0.

bytter berre mindre vinduer no, 140x80cm så då er det lite å hente om det er 1 eller 1.2W pr. m2. Skal derimot kjøpe trelags når eg bytter store vindusflater.
Det er fortsatt et gammalt hus, og andre deler av huset har ned i 7cm isolasjon fortsatt så om eg skal legge pengar i noko er det nok andre plasser eg bør legge inn innsatsen.

er faktisk berre 3-4 år sidan eg bytta det siste enkle vinduet i denne etasja, og står igjen etpar slike i kjelleren.

#191 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 21:41

QUOTE(yakuza @ 14 Nov 2009, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
bytter berre mindre vinduer no, 140x80cm så då er det lite å hente om det er 1 eller 1.2W pr. m2. Skal derimot kjøpe trelags når eg bytter store vindusflater.
Det er fortsatt et gammalt hus, og andre deler av huset har ned i 7cm isolasjon fortsatt så om eg skal legge pengar i noko er det nok andre plasser eg bør legge inn innsatsen.

er faktisk berre 3-4 år sidan eg bytta det siste enkle vinduet i denne etasja, og står igjen etpar slike i kjelleren.

Absolutt enig. Sjøl har jeg lagt opp til 40 cm isolasjon i taket og vinduer med 1.0 men så har jeg to vegger i stua som er nesten bare glass. 3 meter høye vinduer og da betyr det en del med 1,0 eller 1,2 i forhold til kaldraset som skapes.

Nok om det.

Sitter og ser på at SJ413 eller SJ80 som den mer korrekt heter ble produsert med spiralfjærer de siste to årene SJ80 ble produsert. Masse av dem i Australia og lurer på om jeg skal kjøpe et komplett sett med akslinger som jeg får sendt hit og så sette det over på SJ min. Må sveise feste for panhardstaget men ellers er det stort sett bare å skru fast i eksisterende fester i ramma.

#192 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 November 2009 - 00:59

kult med spiral. men kvifor ikkje ta hit heile bilen?

Eg er bekymra for siste nytt frå godkjenningsfronten no. Er det berre lause rykter?

#193 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 November 2009 - 11:38

QUOTE(yakuza @ 15 Nov 2009, 00:59) <{POST_SNAPBACK}>
kult med spiral. men kvifor ikkje ta hit heile bilen?

Eg er bekymra for siste nytt frå godkjenningsfronten no. Er det berre lause rykter?

Jeg var først lysten på å ta inn hele bilen og gjorde litt beregning på kostnader, men høyreratt er et problem da. Kanskje ikke all verdens problem å bygge om til venstreratt men kanskje en like godt skal gå for komplette Jimnyakslinger.

Hva det blir ut av det hele i denne runden vet ikke jeg. Men at det på sikt, i løpet av noen år ikke blir lov til å gjøre endringer på kjøretøy det er jeg sikker på. Heving, bredding, ekstralykter. Alt sånt kommer til å bli forbudt.

Vi skal ha et regulert samfunn hvor det ikke eksisterer avvik, hvor alt kan beregnes av byråkratiet. Organisasjonene flates tilsynelatende ut men, det store byråkratiet som tar avgjørelser uten å måtte stå politisk til ansvar så lenge det er definert som realisering av politisk visjon bygges opp i EU sin sentralorganisasjon. Det er et stygt troll som kan lage mange morsomme regler.

I forhold til husbygging kommer de med regler om at nye hus i 2020 skal produsere mer strøm enn de forbruker selv. Når årsavregninga fra everket kommer så får du utbetalt penger. ;-) Problemet er at det blir så dyrt at det er snart ingen som får råd til å bygge hus lenger. Når de kan komme med vedtak som er så omfattende så er det ingening i forhold å vedta at det ikke kan gjøres endringer i forhold til typegodkjenning ELLER endring godkjent av fabrikken.

#194 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 01 February 2010 - 23:16

Sidan Shu påstår hardnakka at han aldri har sett bukplata mi så får eg legge opp bilde av den her då:

bukplate01.jpg

bukplate02.jpg

På langt nær verdens beste bilde av noko grått i grått på grå bakgrunn..

Edited by yakuza, 01 February 2010 - 23:17.

#195 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 01 February 2010 - 23:42

sjå der ja, det har jeg masa om lenge biggrin.gif ser veldig bra ut den, ser godt brukt ut og
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#196 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 02 February 2010 - 08:04

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 15 Nov 2009, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg var først lysten på å ta inn hele bilen og gjorde litt beregning på kostnader, men høyreratt er et problem da. Kanskje ikke all verdens problem å bygge om til venstreratt men kanskje en like godt skal gå for komplette Jimnyakslinger.

Hva ble beregningene til?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#197 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 February 2010 - 17:35

QUOTE(Bergum @ 2 Feb 2010, 08:04) <{POST_SNAPBACK}>
Hva ble beregningene til?

Husker ikke hva jeg kom til, ark med tall på ligger og flyter litt frem til jeg glemmer hva det handlet om og vips så er det søppel.

#198 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 12:16

Fryktelig lite som skjer inni garasja, anna enn vanlig vedlikehold, men satser på å få gjort massevis til hausten.
Men utanfor garasja skjer det derimot store ting:

garasjebilde02.jpg
Har endelig fått asfalt! ikkje så veldig offroadpreg som det tidvis har vore utanfor garasja, men akk så kjekt likevel.

Tok plutselig å kjøpte meg ny bil for to veker sidan så eg hadda noko å kjøre på treff med, her avbilda som Samuraivogntog:
lang_heng01.jpg
Må få ræva i gir og få slengt inn søknad på hengeren snart..

Ellers lite planer for nybilen. Den har ok motor med weber og header, og ellers original. Den blir dagligbil og kona har allereie lagt sin elsk på den til og frå stallen/hestebeitet..
Står fortsatt litt småfiks igjen på den etter panikkmekking før treffet som tok seg av det meste av stygge feil.

Den grøne blir solgt så snart eg har bytta bakdiff, sjakkelforinger og sveisa litt smårust. Fortsatt uvisst i kva konfigurasjon.

#199 MOE413

MOE413

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 20:13

herlig henger du har cool.gif har vurdert noe i samme duren, men med et Pickup plan rolleyes.gif

så du hadde HS 58172 på den grønne HR'n din. jeg har HS 56176 på den blå min smile.gif
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#200 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 22:39

QUOTE(MOE413 @ 2 Jul 2010, 21:13) <{POST_SNAPBACK}>
herlig henger du har cool.gif har vurdert noe i samme duren, men med et Pickup plan rolleyes.gif

så du hadde HS 58172 på den grønne HR'n din. jeg har HS 56176 på den blå min smile.gif

Hehe.. la merke til det samme på treffet ja smile.gif Lillehammer vistnok. Min gikk på Otta eller der til rundt '95 før ei ung dame i Nordfjord kjøpte den og seinare bytta den inn på en forhandler i Ørsta. Når kona kjøpte den i '97 hadde den gått 73000km og var dønn strøken men det er mykje skog, 13 år og 60000km på salta veier sidan no..

Var imponert over bilen din gitt. trur min HR var omtrent like fin når vi kjøpte den, får nesten litt dårlig samvittigheit for den, men har no hatt mykje moro med den i tilegg til daglig bruk, og den funker no fortsatt smile.gif