Gå til innhold



Foto

Hummer - Dodge crash.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
46 replies to this topic

#21 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00

Hvis en amerikansk rammebil hadde truffet det treet som bmw en traff så hadde treet gitt etter og ikke bilen.wink.gif
Halvlitern på mila,og livet som innsats.
Det er ikke bare bakdeler med en tung bil;)wink.gif

Blazer 77 -83-83-78-89+suburban k10 83
mob nr 95142673

#22 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Hvis en amerikansk rammebil hadde truffet det treet som bmw en traff så hadde treet gitt etter og ikke bilen.wink.gif
Halvlitern på mila,og livet som innsats.
Det er ikke bare bakdeler med en tung bil;)wink.gif

Blazer 77 -83-83-78-89+suburban k10 83
mob nr 95142673




Opprinnelig postet av blazerteam



Skal jeg være 100% enig med deg i...!!



#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13960 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00





Suburban is the answer (what was the question again?…)

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394



#24 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Viktigst av alt: 1) Bruk setebeltet, uten det har man mye mindre sjanse,
2) Kjør med måte, hvertfall i sving og hvor det er trær langs veien,

(men dessverre får vi alle sammen svi lavere fartsgrenser ... 70 sone så man holder på å sovne overallt) bare pga. ungdommer som driver kappkjøring lørdagsnatta, og ender opp rundt et tre som vist ovenfor.... Jeg tror vel de fleste kjører med måte i Norge, bare så irriterende at det skal gå ut over oss moderate og forsvarlige " råkjørere" (vi som kun ligger 20 km over fartsgrensen hvor mulig)

Når det gjelder rammebiler, jeg synes dem ser ut til å bli veldig flate i taket ved rundkast eller kjøre av veien å treffe trær..
Ved en typisk norsk utforkjøring hvor man skrenser av veien og ned en skråning, og treffer et tre med siden av bilen, så tror jeg ikke forskjellen mellom rammebil og selvbærende er så stor. Man treffer ofte treet med taket først, og da hjelper det lite med ramme-bjelker under. Rammen sitter forholdsvis langt inn under bilen, og man blir vel ofte drept mot treet før rammen tar av veldig mye.

Dessuten er noen av ramme-bilene tyngre, det gjør vel at taket blir lettere "banket flatt" enn om en lettere personbil ruller rundt.

Dessverre dødsulykker skjer med alle biler, Men nå etterhvert kommer det enda mer airbag-gardiner på sidene også i større 4wd biler.
Dessuten gjør Staten/Veivesenet så godt dem kan med å gjøre kantene "myke", ved å glatte ut fjellskjæringer og fjerne trær som står langs veien. Dette er bra, og sammen med midt-delere mellom motsatt kjøreretning, så må man vel snart oppnå lavere dødstall i trafikken.

Imidlertid synes jeg dem har gått alt for langt når det gjelder å sette ned farten. Personlig vet jeg at jeg er mye mer konsentrert når jeg kjører langs f.eks E18 i 90 km/time enn om jeg skal kjøre samme veien i 70 km/t... Dette er bare helt latterlig hvor sakte det går der nå, og det værste er at man vanligvis kommer bak en "mann med hatt" som for sikkerhetsskyld ligger kanskje 7 km/time lavere enn fartsgrensen også

Hilsen
Gsimon

#25 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13960 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00



Her er en som er rullet.

sig


Suburban is the answer (what was the question again?…)

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394



#26 sivrt

sivrt

    Pirat moderator

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1350 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Men slik ser en BMW 3-serie ut etter crash med tre





Opprinnelig postet av gsimon



Helt feil!! Sånn ser en Ford Escort ut etter krasj med tre..

Morten.
`99 Jeep Cherokee Sport Jamboree 2.5TD
http://www.offroad.n...de=View&RID=160
Goodyear Wrangler MT/R
31x10,5-15
3,5" Rubicon Express + JKS sjakler

#27 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

http://offroad.no/sn...?TOPIC_ID=15258

Her er bilder av krasjen min i sommar..trudde med ein gong då de skjedde at no e de over og ut me både bilen og meg..rev med meg ca 5-6 meter autovern, pluss at eg var 1,5 til 2 meter over bakken med bilen..sjå og bedøm sjølv om eg og bilen hadde flaksB)

Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
user posted image
Alltid foran Kjøsen
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#28 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 08 October 2004 - 23:00

Jammen har du rett Sivrt,
fant bildet av den røde bilen på nettet, og der stod det at det var "Bmw" men det er jo helt feil, for det er en escort <94.

Chevy, bildet du viser av rullet Sub er nok på flatmark, ikke mot et tre... men jeg skal være enig, Sub må være blant de sterkeste.

Har selv gjort oppretting på en Vitara som hadde rullet og hadde nesten helt flatt tak, Der var det veldig tynne takstolper, Vitara er jo en japansk ramme-bil, men på slike biler virker det som dem har kompensert for ramme-vekten med å lage resten av bilen i ultra-tynne plater!

hilsen Gsimon

#29 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 24 October 2004 - 23:00

Det er litt egoistisk tanke du har Driving, Sub'en din som er så hard i nesa har større sjans å drepe motparten. Er vel ikke så trivelig det heller, å komme fra en crash men tenke på hva som skjedde i årevis etterpå fordi man knuste en personbil.

Det er vel bare et tidsspørsmål før bilene blir mer deformerbare som H2'en. Som CHEVYAZER sier, det er bedre hvis hastigheten bremses ved at fronten deformeres kontrollert. Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet. Det må jo være med hensikt at H2'en er myk helt forran. Dessuten minst halvparten av crashene i norge er vel 1 bil mot norsk natur, (fjellskjæringer eller trær) ...

#30 Solbakken

Solbakken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

hmmmm, hvor er resten av den røde escorten????
blush.gif hvis det er noe resten da???

solbakken
skulle hatt seg...4x4

#31 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 24 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Det er litt egoistisk tanke du har Driving, Sub'en din som er så hard i nesa har større sjans å drepe motparten. Er vel ikke så trivelig det heller, å komme fra en crash men tenke på hva som skjedde i årevis etterpå fordi man knuste en personbil.

Det er vel bare et tidsspørsmål før bilene blir mer deformerbare som H2'en. Som CHEVYAZER sier, det er bedre hvis hastigheten bremses ved at fronten deformeres kontrollert. Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet. Det må jo være med hensikt at H2'en er myk helt forran. Dessuten minst halvparten av crashene i norge er vel 1 bil mot norsk natur, (fjellskjæringer eller trær) ...


Hvor skal vi starte her da biggrin.gif.
Jeg eier ikke, kjører ikke, bruker ikke Suburban ! Har aldri skrevet det noe sted, ikke noe galt med subber men syns de er en smule for store for min del.

Kopi av melding:
Det er vel bare et tidsspørsmål før bilene blir mer deformerbare som H2'en.

Haha... hvor i huleste har du det ifra.... det eneste grunnen til at H2 ser ut som den gjør er at den møtte en som var kraftigere bygd !
H2 er bygd på tahoe understell, les rammebygg. Dvs ingen spesielle deformasjonsoner i H2 slik det er på nye personbiler idag. Har du noen gang sett under/ i fronten på H2 ?.... H2 er en av bilene som har fått kritikk for ikke å ha noen deformasjons soner(på samme måte som selvbærende bygg) siden dette er en ganske ny bil, dette kombinert med vekt og høyde på fronten gjør at H2 ikke er spesielt koselig å møte med en mindre personbil.
Rammebiler har stort sett ingen spesielle deformasjons soner slik som selvbærende karroseri har !.(kommer vel mer etterhvert på enkelte bilvarianter men langt ifra alle av helt naturlige grunner).

Kopi av melding:
Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet.

Det håper jeg da !.... men også ! hva har det med saken å gjøre.

Kopi av melding:
Dessuten minst halvparten av crashene i norge er vel 1 bil mot norsk natur, (fjellskjæringer eller trær) ...


Sitter ikke på den statistikken akkurat nå men det skulle overraske meg stort om du har rett. Kanskje 10 % maks, tenk bare på så mange folk som bulker hver dag !... Og de fleste bulker i Oslo...

Biler og mennesker er igrunn ikke laget for å kollidere og jeg tror vi alle satser på at vi slipper det. Skulle man først kollidere så for man vel prise seg lykkelig hvis alt går bra.

Har ingen egoistiske tanker rundt dette temaet... Ramser bare opp fakta og ønsker megselv ikke vondt... Syns det er for ille hvis folk mener at det å krasje i en toyota starlett er dødskult og mye bedre å krasje med enn en sub for eksempel ! Fordi den har deformasjons soner !!!fish.gif

For ordens skyld:
Hvis jeg skal kollidere med en fjellvegg og lignende så vil jeg gjerne ha en bil med deformasjons soner.
Hvis vi levde i den ideelle verden hadde alle typer kjøretøy hatt deformasjons soner og et ubrekkelig "bur" rundt kupeen. Og vekten til alle bilene hadde vært identisk og det fantes bare en måte å krasje på !




http://www.m4x4cn.com

#32 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Obs taket skal ikke deformeres hvis den skal holde noe i nærheten av 5 stjerner...


Obs gjelder ikke så veldig mye på cab !!!.biggrin.gif... Tak konstruksjonen på cab har lissom ingen mission i den strukturelle oppbygningen av karroseristivheten på kupen av slike biler...

#33 CHEVVYAZER

CHEVVYAZER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Dette er jo bare tull! Bilene skal deformeres i en krasj! Uansett om taket har begynt og deformere seg på h2`en så har jo karosseriet gjort akkurat det det skulle! Legg merke til at føreren har åpnet døra,det er helt etter boka! Bilen skal bli knust! Føreren av den andre bilen har kansje vært utsatt for større G-krefter enn føreren av H2 ! Det som ikke kommer fram fra bildet er farten kjøretøyene var i når de krasjet! Jeg krasjer heller i en 2004mod personbil med 5 stjerner i NCAP enn i en sub fra 90 !
Kopi av melding:
....ser faktisk ut som om H2'n har fått mest juling:o:o:o:fish:




512TR

Opprinnelig postet av 512TR



BLAZER S-10 (Sport???)

#34 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13960 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Så lenge de ikke kræsjer mot hverandre da...... da vet ihvertfall jeg hvor jeg ville sitte....

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394



#35 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Kanal24 sin Hummer H2 ble kondemnert no, då ein reporter var ute å køyrte..sklei på litt olje.. store bila som tåla lite tydlegvis.. skulle aldri tru det om Hummer.. H2 er vel ikkje likt oppbygd som storebror???

Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
user posted image
Alltid foran Kjøsen
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#36 markus22

markus22

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 141 Innlegg:

Posted 24 October 2004 - 23:00

Når du koker det helt ned kommer det til hvor fort kroppen stopper.
I en smell er det bil mot bil, kroppen mot bil. og indre organer mot kroppen. Ferdi ferdi. Slik er det.
Når det gjelder bilulykker, er det to utfall. Enten hadde du kanon flaks,
eller så hadde du uflaks. biggrin.gif Det værste er at det faktisk stemmer.

#37 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 24 October 2004 - 23:00

Så nettopp en chevy russevan som kræsja med en vw passat stasjonsvogn(Veldig gammel!) Van'n hadde fått bulk midt på front'n og passaten hadde blitt som renault megane, fått bakruta foran bakakselen:mellow:

#38 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Som CHEVYAZER sier, det er bedre hvis hastigheten bremses ved at fronten deformeres kontrollert. Alle bilfabrikkene kjører vel data-simuleringer for å utvikle bilene sine på tegnebrettet.

Opprinnelig postet av gsimon



Blir litt off-topic:

Renaulten min fra 1978 har såkalt dempende front. Dvs. at rammevangene som motoren er festet i(ja det er rammevanger på renaulten) skal krølle seg sammen som et trekkspill og dermed dempe krasjen.

Ser at enkelte japsemerker reklamerer med at de har utviklet denne "revolusjenerende" teknologien i 2004.......

__________________________________________________

"Outer diameter of all pipe must exceed the inner diameter. Otherwise the hole will be on the outside."

#39 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Har jobbet en del med rammekonstruksjon på rammebiler, monocoq (personbiler) og space frames (sportsbiler) i studietiden. Metoden for å gi en sikker bil i kollisjon er å absorbere (ta opp) energi. Derfor lages biler med kollisjonssoner og sikkerhetsoner. Hvis du kjører en rammebil inn i en vegg vil lite energi fra sammenstøtet absorberes i ramma. Dette blir da overført til de løse gjennstander og personer (varme +++). Ved å legge inn kollisjonssoner med kontrollert kolaps (energiopptak) vil ikke personene bli så skadet. I tillegg hjelper det betraktelig med allt annet sikkerhetsutstyr. Sjansen for å overleve er relativ og avhenger av mange faktorer.

ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N

#40 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Hei!

Egentlig litt "trist" tema, har selv hatt trafikkdødsfall i familien. Det som i jeg ikke har sett nevnt her, er at NCAP stjerner deles ut innen flere vektklasser (småbil, mellomklasse, storbil) og er ikke, jeg gjentar ikke sammenlignbare mellom biler i forskjellige vekt klasser. En stor tung bil vil alltid "vinne" mot en mindre og lettere. Eks. Mercedes E-klasse mot Renault Clio (Begge 4 stjerner ca. 2001 mod.). Vet hvilken jeg ville sittet i. Poenget er at dette kan virke misvisende i testene. En bil på 2000 kg. mot en bil på 1000 kg. vil uansett ha fysikkens lover på sin side, Stjerner eller ikke...