Gå til innhold



Foto

Nytt kjøretreff?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 03 October 2004 - 23:00

Blir det noe kjøretreff i oktober?

1998 XJ
JMA, member of DEA fan club

#2 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

Kurs vil jeg gjerne være med på!

offroadhilsen
Jørgen

#3 EWC

EWC

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

Alle flerhjuldrevete biler som er registrert og har gyldig avgiftsmerke kan kjøre uten videre dersom de går gjennom sikkehetskontrollen. (Hovedsakelig: Bremser, styring og lyddemping.) Om bilen er veteranregistrert betyr ingen ting i denne sammenheng.

EWC

#4 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

Jeg må bare hive meg litt inn i debatten...

Jeg setter kanskje ting litt på spissen nå men her snakkes det om regga kjøretøy med forsikring, hva da med Sugga mi???
Den er regget og forsikret men langt i fra godkjent, grunnlaget for at den har skilter er jo fordi den er 54 modell og alt før 1960 slipper EU kontrol etc..

Bilen er jo også godkjent for biltrail, men dere snakker også mye i denne tråden om "standardbiler" og hva er da definasjonen på n standard bil???

Er jeg og min vogn ønsket eller uønsket på NAF TT treff????


user posted image
Member of Taliban hunting club..

#5 EWC

EWC

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

Hei!
Har lest gjennom alle innlegg og synes det er mye posetive innlegg foruten et og annet surt gulp.
Jeg har ikke noe imot noe av dette. Jeg regner med at det er personlige meninger som er situasjonsbestemt.
Personlig så synes jeg dere jeg har møtt er flotte typer som er genuint interessert i offroad og det er slike medlemmer NAF MR OR ønsker å ha.

Som nevnt er vi kun 4 i styret og det er ikke alltid at alle 4 kan stille opp. Derfor har vi til tider problem med å takle mer enn en gruppe biler. I og med at det pr i dag er flest registrerte biler har vi konsentrert oss om dem. Sist vi kjørte hadde vi en åpning for uregistrerte biler. Da kom de 1 uregistrert og 8 registrerte.

Neste medlemsmøte er kl 19.00 den 25.10.04 på Kløfta.Jeg ser det som svært viktig at vi der tar opp denne diskusjonen og finner løsninger for fremtidige kjøretreff. Både med og uten skilter samt mannskapsproblemet.
Møt opp, si din mening og vær med å finne løsninger.

EWC

#6 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
syns ikke det er no bra at det er så mange som klager på ting og tang allerede nå, som vi har snakket om på møtene så skal det bli kjøring for alle sammen, men det er ikke kapasitet til å arangere alt på en gang, denne gangen valge gutta terreng touring og det er jo kjempe bra, neste gang blir det sikkert noe annet så dere uten skilter må ikke trekke dere ut med en gang og heller være med å hjelpe til når de få gangene dere ikke får kjørt så trengs det helt sikkert hjelpe mannskaper og så kan vi med "litt mere forsiktige" biler hjelpe til når dere uten skilter virkelig skal teste grom bilene deres....

klubben er under lagt NAF, noe som jeg personlig synes er kjempe bra, det er en veldig stor organsisasjon med god økonomi så der er det bare masse goder å hente.. hadde vi ikke hatt naf hadde vi ikke har no klubb lokaler en gang,,, da hadde det blitt å betalt fra egen lomme.. ikek glem det a.
Opprinnelig postet av EvoMan


Jeg er jo enig med deg Evo... Jeg sa jo også at jeg ikke klaget i forhold til det førstkommende treffet, for jeg har ingen ferdig bil enda uansett....
Det jeg sa var bare det at hvis det ikke ville bli kjøremuligheter for ureggede biler fremover i tid, så vil ikke jeg og andre med meg...med uregget kjøretøy få benyttet kjørefeltet til klubben.... og jeg mener at det er vel generelt flest uregistrerte offroadkjøretøy i sving.!!!???
Jeg vet at det har blitt snakket på møter om at det ikke skal utestenges uregg. kjøretøy, men jeg har ikke kunnet stille på alle klubbmøter så da blir man jo fort usikker på hva som kanskje kan ha kommet frem av nye ting om evnt. slike saker..
Derfor hang jeg meg på dette temaet her.
Det var ingen klage....biggrin.gif

Jeg er enig i at klubben er et kjempebra tiltak og vil gjerne bli med å yte mitt for klubben også da om klubben har spillerom for oss med uregg. kjøretøy.


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#7 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

syns ikke det er no bra at det er så mange som klager på ting og tang allerede nå, som vi har snakket om på møtene så skal det bli kjøring for alle sammen, men det er ikke kapasitet til å arangere alt på en gang, denne gangen valge gutta terreng touring og det er jo kjempe bra, neste gang blir det sikkert noe annet så dere uten skilter må ikke trekke dere ut med en gang og heller være med å hjelpe til når de få gangene dere ikke får kjørt så trengs det helt sikkert hjelpe mannskaper og så kan vi med "litt mere forsiktige" biler hjelpe til når dere uten skilter virkelig skal teste grom bilene deres....

klubben er under lagt NAF, noe som jeg personlig synes er kjempe bra, det er en veldig stor organsisasjon med god økonomi så der er det bare masse goder å hente.. hadde vi ikke hatt naf hadde vi ikke har no klubb lokaler en gang,,, da hadde det blitt å betalt fra egen lomme.. ikek glem det a.




President Of DEA Fan Club

#8 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Bra Arne. Rekker dere forresten å få orden på de nye TT-reglene til offroadkonferansen den 13/11?

Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#9 NBFs Ferdighetsseksjon

NBFs Ferdighetsseksjon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 272 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Det vil i mars 2005 bli holdt kurs for tekniske kontrollanter og stevneledere i offroad. Innkalling blir sendt til alle klubber med offroad-aktivitet under NBF.


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

#10 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Tom...
Dette låter bra.
Jeg bygger min bil slik at den skal kunne bli godkjent for trial. Derfor vil det bli interessant for min del om det ble dannet en tralgruppe som representerer NAF mr or.

Kom gjerne med mer detaljer om kurser som trengs for å kunne øke på anntall gyldige funksjonærer/dommere/instruktører i klubben.
Om det ser overkomlig ut for min del, så kan det godt være at jeg hopper på noe slike kurs sammen med Tom.
Det vil jo komme godt med for oss alle i så fall om klubben får bedre kapasitet administrativt ved kjøringer.


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#11 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Takk Arne for oppklarende svar. Vår klubb har alle muligheter til å få til biltrialtrening (og senere konkurranser). Både Emil, Ivar og Lasse har vel det meste av lisenser og kurs fra NBF. Men disse er vel de eneste. Nettopp derfor har det blitt slik denne gangen at det kun er treff for registrerte biler. De få i klubben som har mulighet til å stå ansvarlige og arrangere treff under NBF reglementet fokuserer denne gangen på Trophy-konkurranse/terrengtouring. Da er det rett og slett ikke kapasitet igjen til å arrangere biltrialtrening. Men neste gang?

Klubben trenger flere "skolerte" folk. Dette vi bør fokusere på nå til vinteren. Jeg stiller gjerne opp på NBF-kurs! Gjerne hele pakka. Økonomien i klubben er god så vidt jeg vet, så klubben burde kunne sponse kursavgiftene for de som er interessert.

Kanskje det hadde vært en idé å opprette en biltrialgruppe i klubben? Hovedoppgavene til gruppen ville kunne være å ordne med porter, merkebånd og alt det derre på treff, samt kansje å få til litt mere samkjøring når vi skal delta på konkurranser.
Bare forslag fra min side!

Prates.. Tom, sekretær i NAF MR Offroaders

#12 babyblue

babyblue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

ZukiJack:Det er de reglene jeg ikke har fått helt taket på...biggrin.gif

#13 NBFs Ferdighetsseksjon

NBFs Ferdighetsseksjon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 272 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Kjøringen skal alternativt arrangeres som Biltrial trening og i utganspunktet følges de regler som gjelder for løp;
normal teknisk kontroll av bilene, sikkerhetskrav som i Biltrial dvs. bur i alle biler, 4 pkt. seler, armstraps, normale seksjoner lages for klassene.

Kjøringen overvåkes av lisensiert stevneleder eller dommer. Frikjøring eksisterer ikke under NBF.


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

#14 babyblue

babyblue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Når du har vognlisens og førerlisens og kjører offroad så må du følge biltailtreningens regler..d.v.s med instuktør av et eller annet slag.....Har aldri fått helt taket på de reglene..biggrin.gif
All annen kjøring går på eget ansvar og risiko,ja...Rett meg hvis jeg tar helt feil her nå....

#15 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Når du har vognlisens og førerlisens og kjører offroad så må du følge biltailtreningens regler..d.v.s med instuktør av et eller annet slag.....Har aldri fått helt taket på de reglene..biggrin.gif
All annen kjøring går på eget ansvar og risiko,ja...Rett meg hvis jeg tar helt feil her nå....

Opprinnelig postet av babyblue


Hva går da under definisjonen instruktør?
Holder det at en person med erfaring følger med i løypa når du kjører, eller må det være en "offentlig" utnevnt person med instruktørbevis el.?


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#16 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Når jeg ser reaksjonene er det mulig jeg ikke skulle uttalt meg her overhodet, meningen var bare å klarlegge de faktiske forhold pr. dato.

Har man tillatelse til å bruke et kjøreområde, er det selvfølgelig mulig å ha frikjøring for uregistrerte biler. Forskjellen ligger kun i at alle da vil delta på eget ansvar og er helt uforsikret. En alvorlig ulykke vil selvfølgelig også ramme arrangøren, i dette tilfellet NAF.

Som nevnt forhandles det med forsikringsselskapene om å få til TT også for uregisterte biler fra 2005, men slike ting tar dessverre tid.


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

Opprinnelig postet av NBFs Ferdighetsseksjon



Nå snakker du vel om kjøring i Terreng Touring??
Ved klubbens egne møter ble det sagt at om man hever vognlisens og førerlisens...så er man forsikret...også med et uregget kjøretøy.

Jeg mener at det må kunne gå å kjøre treningskjøring med ureggede biler som har hevet vogn-/førerlisens samtidig med at det arangeres Trophy?


NAFs policy er vel å prøve å få mest mulig av motorsporten inn under kontrollerte og lovlige forhold.
Hvorfor da stenge ureggede kjøretøy ute fra et lovlig kjørefelt...og da risikere at man i steden får masse ulovlig kjøring runt om i skogen?


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#17 babyblue

babyblue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Om jeg kjører alene spiller ingen rolle....bare jeg kan få kjøre lovlig...og det tror jeg mange ønsker med uregistrerte biler.

Er det en offroadklubb så må vi få til at alle kan kjøre.biggrin.gif
Er redd at klubben vil dø ut hvis vi ikke får til slike treff for alle...og området er stort nok..Kanskje ikke for 50 biler,men så mange tror jeg aldri vil dukke opp der..biggrin.gif

#18 NBFs Ferdighetsseksjon

NBFs Ferdighetsseksjon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 272 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Når jeg ser reaksjonene er det mulig jeg ikke skulle uttalt meg her overhodet, meningen var bare å klarlegge de faktiske forhold pr. dato.

Har man tillatelse til å bruke et kjøreområde, er det selvfølgelig mulig å ha frikjøring for uregistrerte biler. Forskjellen ligger kun i at alle da vil delta på eget ansvar og er helt uforsikret. En alvorlig ulykke vil selvfølgelig også ramme arrangøren, i dette tilfellet NAF.

Som nevnt forhandles det med forsikringsselskapene om å få til TT også for uregisterte biler fra 2005, men slike ting tar dessverre tid.


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

#19 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Jeg også skriver under på at om det ikke blir muligheter for å kjøre med uregistrerte biler på klubbens kjøredager, så er jeg ut av klubben.
Siden jeg ikke er ferdig med min bil enda så kan jeg ikke uttale meg i forhold til det aktuelle kjøretreffet det nå sist er snakk om, men generelt fremover så er jeg også sikker på at denne klubben vil smuldre opp igjen om det skal utestenges ureggede kjøretøy.
Dette omerådet er da vel ikke SÅ lite at det ikke går ann å kjøre frikjøring/kjøretrening for uregistrerte biler samtidig med at det blir kjørt trophy???
Hvist det blir bekreftet her nå at det vil bli utestengelse av ureggede kjøretøy på flere treff fremover i tid, akter ikke jeg å heve medlemskontigent for neste år.


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#20 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Hoved grunnen til at jeg gjorde det innlegget jeg gjorde, var faktisk med tanke på at det "bør" jo være en av greiene at man kan møtes og kjøre og ha det morro da.. En annen ting er jo at i enkelte tilfeller er det ikke brått så mange som kommer på "treff" da, og det kan jo ikke være så svinaktig morro å brått sitte og kjøre alene da.. Jeg skjønner jo at NAF kanskje vil holde en viss profil eller kall det legning da, men da burde vel kanskje de som "ønsker" og kjøre Trophy kunne gjøre det, og de som hadde uregistrerte kjøretøyer få lov til å kjøre fri-kjøring, eller om det hadde lyst til å utøve berging, men nok en gang, dette er jeg ingen ryggdekning for å si, bortsett fra at dette er min helt personlige oppfattning og ide.. smile.gifsmile.gifsmile.gif

http://store1.yimg.c...on_1802_2596435
Jeepir, still member of DEA fan club..