Gå til innhold



Foto

Stjålet Jeep! - Endelig hjemme igjen...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#1 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Noen har stjålet bilen min:

Se bilde her:
http://www.offroad.n...de=View&RID=339

Dette er en Grand Cherokee 5.2 V8 Orvis edition. Bilen er moderat hevet. Den var behørig låst, - med aktiv startsperre og alarm, så jeg regner ikke med at det "små-kjeltringer" som har tatt den for å ha det gøy. Den er nok desverre tiltenkt slakt eller salg på kjeltringmarkedet.

Hvis noen skulle få øye på en slik bil, så er jeg takknemlig for tips.

Vi er oppfordret til å ikke oppgi reg.nr. på biler på forumet (og dermed avsløre sin identitet, adresse o.l.), og jeg har jo planer om å kjøpe ny Jeep e.l., så jeg foretrekker å ikke røpe nummeret.

Det er ikke så mange Orvis-V8'ere rundt omkring, så hvis noen ser en slik bil, så er jeg takknemlig for en melding med sted, tid og det du husker av reg.nr.

Spesielle kjennetegn:

  • Bilen har hvite skilter.
  • Venstre ekstralys foran har knust glass.
  • Jeg kjører uten reservehjul bak i bilen, og bagasjeromstrekket har jeg tatt bort.
  • Bilen er fra New Foundland og har et rødt skilt bak på venstre side fra butikken som leverte bilen når den var ny.
  • Orvis edition har fler-fargede skinnseter (jeg er dårlig på farger, men jeg tror setene mine var hovedsakelig beige, med grønn trimming).
  • Dekk: Cooper vinterdekk uten pigger.

Dette er deprimerende, - for jeg var meget fornøyd med bilen. Heldigvis er forsikringa i orden, så dersom ikke denne bilen dukker opp kommer jeg tilbake med en ny offroader (Jeep?)

Hilsen Jotto
som helst vil dra på byen og banke opp tilfeldige kjeltringer...

#2 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 15 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg tror du har rett mhp fargekombinasjonen. Beige/grønn=ORVIS


Æsj! - Det var BILEN som var grønn. Det er altså et vanlig beige interiør... De har bestillt beige dørtrekk til meg fra USA. Jeg skulle visstnok få kompensasjon for at dørtrekkene ikke er Orvis. Er det noen som har noen mening om hvor mange kroner dette bør være?

Setene er uskada (spesiell for Orvis). Midtkonsollen, rattkonsoll, hanskerom og taktrekk er vel så vidt jeg vet ikke spesiell på Orvis, så da er det bare dørene som blir feil. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe de tre dørtrekkene som er OK tilbake fra forsikringsselskapet, - i tilfelle jeg får tak i en erstatning for den som er ødelagt (VF).

Taksten er foreløpig på 117 kilokroner...

Jot2

#3 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 25 October 2004 - 23:00

En rask oppdatering til de som følger med: (Dessuten er det jo ingen som gidder å lese / svare på tråder som har havnet ut av førstesiden cool.gif)

* Har sett mer på bilen etter at den ble vaska. Høyresiden er merkelig nok uskada, mens venstresiden har 2-3 mindre bulker og masse riper i lakken. Hele denne siden blir lakket opp igjen.
* Orvis-setene er hele, men det er ellers en del herping innvendig.
* Har forøvrig satt opp en laaang liste over ting innvendig og utvendig som har blitt skadet eller ødelagt.
* Har avtalt med verkstedet at de sjekker karosseri / hjulstillinger, retter bulker, lakker, fixer låser og tenningslås i første omgang. Jeg får da bilen utlevert, og kan bruke den til interiørdelene har kommet (noen av dem må bestilles fra USA og har lang leveringstid). Fordelen med dette er at jeg får litt tid på meg til å prøve bilen skikkelig (lyder, styring, gearing, bensinforbruk, you name it...) før den blir ferdigstilt.
* Han jeg pratet med på merkeverkstedet sa at bilen min ikke har startsperre... Jeg har alltid trodd at den har det, men husker ikke hvor jeg har det fra. Stemmer dette? (Grand Cher LTD -95)

Jot2
som sykler mye for tiden...

#4 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

ohmy.gif Dette var kjedelig Jotto... Skjedde det i løpet av natta?

Du har jo ikke røpet hverken navn, reg. nr. eler bostedsaddresse, så det er helt umulig at noen kan ha funnet frem til bilen din v.h.a. offroad.no.

Men du har jo tyveriforsikring og bilen var nesten original, så det blir vel ikke det store økonomiske tapet. Det er straks verre hvis man har lagt ned flere hundre (tusen) timer med restaurering og ombygging. En mager trøst, men....

#5 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Trasig sleep.gif

Dessverre er det ikke noen stor sak å stjele en bil selv om den har alarm. Spør meg hvordan jeg vet...mad.gif

Enig med HH, det er ikke noe vi kan gjøre når vi ikke vet hvor du holder til eller reg.nr.
Og du skal ikke overvurdere verdien av dette forumet for tyvpakk. Skal du tjene penger på å slakte en bil, så vil jeg tro at en helt original bil er mer verdt enn våre "spesialiserte" biler.

Lykke til.

#6 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 11 October 2004 - 23:00

Er ikke helt enig i at våre "spesialisert" biler ikke er attraktiv, det er nok ikke bare de "snille" gutta som har interesse for 4x4 biler.devil.gifmad.gifdevil.gifmad.gif

Og akkurat siden vi har mange kostbare deler, akslinger, sperrer, løftesett, wincher, dekk/felger...you name it, hvor "lett" er det ikke for en kjeltring å kjøpe seg en utrangert 4x4 og bygge den opp på på "godies" fra en ribbet stjelt bil ?

Håper det ikke er slikt i 4x4 miljøet, men en kan trekke paraleller med Harley miljøet hvor dette er/har vært et stort problem, hvor nettopp bygging og modifisering er det som gjelder.

Har selv noen spesielle kjøretøyer, og ingen av dem kan spores ved å få bostedsadresse hos BT. Dette har jeg kunne gjøre, siden jeg i jobbsammenheng har bodd flere plasser, og konsekvent ikke meldt adresseforandring til BT.smile.gif

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#7 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 12 October 2004 - 23:00

Hei!

Slikt er veldig kjedelig.
Jeg må innrømme at jeg får "vonde tanker", som ikke passer inn i et sosialdemokrati, når jeg leser slikt.
Du kunne jo oppgi Hvilke bokstaver, og kanskje første tallet i regnummeret. Det er ikke lett å se sprekte glass og tofargede seter når man møtes i 90+. Men hvis jeg møter en grønn en og vet at reg.nummeret er XX4......
Då jæklar.....

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#8 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 14 October 2004 - 23:00

Takk for trøst!!

Jeg er litt i tvil om det med å oppgi nummeret eller deler av det, for jeg har ikke peiling på hvor lett eller vanskelig det er å søke på alle Cherokee'er med bokstavene XX i reg.nr. Dessuten regner jeg med at de skiltene er skrudd av for lengst...

Jeg håper ingen føler seg "forskurket"... Her på forumet er man jo oppfordret til å være anonym, og det skyldes ikke alle "dere der ute", dvs. dere som har brukernavn og sender gode tips, hyggelig prat og trøst til tjuverioffere. Jeg opplever dette forumet som en stor gjeng med hyggelige og flinke folk med felles interesse. De, derimot, som bruker forumet som "bestillingskart" for tyverier er tause lesere vi ikke vet noe om... (måtte de brennes langsomt devil.gif...)

Jeg har forresten 3 tilsvarende biler på gang, to 96-modeller og en 93-modell, alle er V8'ere... 93-modellen er forresten en MP1, hva betyr det?

Skal se på 96-modellene i dag. Jeg kommer nok til å kjøpe ny bil før det har gått 1 mnd (blir den gamle funnet før det, er den fortsatt min, så da har jeg to...). 96-modellene selges fra butikk, og de har sagt at de kan hjelpe meg med å selge den videre med garantier hvis den gamle dukker opp før det har gått en mnd. En liten sjanse å ta, men jeg er ikke av den tålmodige typen...

Jot2
missing indian

#9 sza

sza

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 14 October 2004 - 23:00

Jeg føler med deg etter flere inbrud i bilene mine.
Men er du ikke vel paranoid.
Isåfal vil jeg anbefale deg å registrere bilene dine
på noen bekjente.
Men har disse små devil.gif fått bestiling på en
bestemt bil så er det en sånn bil de rapper
fra en stakkars sliter.
Lykke til med leitinga.


Stian var her

#10 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 14 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Men er du ikke vel paranoid.


Joda, - jeg er kanskje det. Det går sikkert snart over. "Brent barn skyr ilden" vet du...

Jot2

#11 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 14 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Jeg har forresten 3 tilsvarende biler på gang, to 96-modeller og en 93-modell, alle er V8'ere... 93-modellen er forresten en MP1, hva betyr det?
Opprinnelig postet av jotto



MPI betyr "Multi Port Iinjection. Det har alle disse motorene. 96 var det første året etter endring. Endring på dashbord spesielt rundt radio og klimakontroll-området og forfanger, kladdinger utvendig. Det kom også ny utgave av transfer (249) det året med "low lock". Den gamle fordelte 50/50 foran og bak, mens den nye trekker mest bak. På 93-modellen er nok også trommelbremser bak, men det er skiver fra -94.

Jeg ønsker deg lykke til i søket etter ny Jeep.

#12 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 October 2004 - 23:00

Synd med bilen..

Forumet oppfordrer vel ikke til å holde identitet hemmelig.
Ved registrering er det meningen at du skal oppgi navn og sted.

Sikkert litt lettere å se etter bilen dersom bilde og skiltnr blir lagt ut.
I Norge blir det stjålet et rimelig høy anntal med biler pr dag, så jeg tror nok bilene som blir stjålet blir tatt pga at de ser bra ut, ikke pga om skiltene eller eier viser sin identitet her på forumet.



#13 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Hei igjen!

Link til bilde finnes i mitt første innlegg. Nok om det...

Det hyggelige er at det har dukket opp en bil som virker veldig OK (etter å ha besiktiget to som ikke var OK...) Dette er også en Grand Cherokee, 96-modell, V8. Denne har jeg prøvet og sjekket halvveis, - og den virker lovende. Iflg. håndboka til denne bilen har den "bare" 211 gamper, mens jeg trodde de skulle ha 220. Er det noen som vet om det finnes flere utgaver av V8'ern? PÅ transferkassa er det to stillinger i tillegg til nøytral (synes å huske at det var "full time 4WD High" og part time 4WD low". Er det 249-kassa? Har den diff. mellom for- og bakhjul, eller er det kun viskosekobling?

Jot2

#14 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Det er den nye versjonen av 249-kassa med "low lock" Den har viskosekobling. Hvilken effekt motoren har står i vognkortet. Jeg ville heller stolt på det enn det som står i instruksjonsboka.

#15 JeepZJ

JeepZJ

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 388 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Hva er egentlig viskosekoblingen egentlig. Vet hvor den er men ikke hvilken jobb den gjør?????

He he, endelig kan jeg trekke skinnet av pølsa!!!! Å d på skikkelig vis!!!

#16 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 17 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Hva er egentlig viskosekoblingen egentlig. Vet hvor den er men ikke hvilken jobb den gjør?????
Opprinnelig postet av JeepZJ



Den fungerer som en dif-brems. Styrt av olje som blir tykkere når den blir varm. Herav ordet viskose.

#17 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 19 October 2004 - 23:00

Lurer litt på fornuftig pris...
Dette er altså en tidlig 96-modell av Grand Cherokee V8 LTD. Den har gått 35.000 km. Jeg har ikke funnet noen feil med den enda, men stusset litt over at den er blå (tror ikke jeg har sett blåe sånne før). Er blå en av originalfargene?

Prisantydningen for denne bilen er 230.000, noe som nok er mere enn det jeg får for den som ble stjålet.

Har noen noen mening om denne prisen? - Jeg tror selv at det er litt mye når det er privat og dermed uten noen garantier...

Jot2

#18 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 19 October 2004 - 23:00

Ja, den finnes i blått. Er det varebil eller stasjonsvogn? Denne har gått lite og er den km-standen riktig, kan den være verdt prisen.

#19 jotto

jotto

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 19 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Ja, den finnes i blått. Er det varebil eller stasjonsvogn? Denne har gått lite og er den km-standen riktig, kan den være verdt prisen.


Det er stasjonsvogn med hvite skilter, ja.

Gikk forresten inn på Jeep VIN decoder og sjekka litt: På den stjælte bilen fikk jeg opp "Limited" i feltet series, mens jeg på den "nye" fikk "4-speed automatic (Europe)" i samme felt. Dette skal være en limited og den har alt utstyret som skal til, så jeg regner med at det ikke er noen ombygging senere. Ble litt skuffa når jeg så i dekoderen at bilen er satt sammen i Østerrike. Jeg var jo så fornøyd med at min gamle var satt sammen i selveste am-car-hovedstaden Detroit... Alle europa-jeep'er er kanskje satt sammen i Europa?

For den som lurer på hva Jeep VIN decoder er, sjekk her:
http://www.jeep.avto.../VIN/vin_en.asp

Jot2

#20 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 19 October 2004 - 23:00

Sjekk nøye om km-standen er riktig og ikke har vært tuklet med. Den registreres ved peridosk kontroll og bør stige jevnt. Ligger det servicehefte i bilen?

De begynte å rodusere ZJ 8eller ZG som den heter da) i 1996 i Østerrike. Den har orange blinklys foran. Laredo har ikke display på takkonsollet, VIC'en med bilde av bilen som lyser når dører er åpne osv. og automatisk klima. Har den dette er det en Ltd.