Gå til innhold



Foto

Ekstralys på taket


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 21 October 2004 - 23:00

Jeg tenkte og montere 4 lys på stativ på taket til subben.
Er det noen som vet om man får det godkjent som brøytelys, hvis man kobler de til parklysene og ikke fjernlysene?
Og hvis de blir godkjent, får man skrevet de inn i vognkortet?


Mazdaen er fortsatt til salgs, det er bra anlegg, men noe arbeid med for og bakstilling. Ta kontakt

#2 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Snakka med biltillsynet og fikk han til å lese fra regelverket. Man kan ha lys på teket. " ekstre lys (hvist de skal brukes som fjernlys) De måtte ikke skinne i panseret, å måtte heller ikke overskride 480 lux når hovedlysene på bilen blir tatt med. Såe....monter i vei!
Når det gjeldre arb.lys, så kan man ha det på taket hvist de ikke er koblet sånn at de kåmmer på når man slår på fjernlys. Altså, ha egen bryter, å kunne fungere sammen med parklys. Sånn, da tror jeg at jeg skal ha tatt med det meste av hva han sa. wink.gif
Og det med at lysene ikke kan være over 100 cm fra bakken er bare bull! Lastebilene vi har i firma har lys på taket, og de ER godkjent!!!! da var veø det oppklart.
Hvist man blir stoppet, så krev å se regelverket! blink.gif

Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

#3 Big noZ

Big noZ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 544 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Bent: det står ikke "kun" sammen med park.. det står park skal lyse, ikke noe om at andre ikke kan lyse samtidig.. det står bare "forran på bilen".... ikke noe iforrhold til aksler....cool.gif

#4 Bent

Bent

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 Innlegg:

Posted 26 October 2004 - 23:00

Etter reglene skal "ekstra fjernlys" stå forran fremste aksling på bilen
og det er kunn tillatt med to ekstra lyspunkt.
"Arbeidslys" skal kun virke sammen med parklys og ha egen bryter.
Dette er i alle fall slik det praktiseres i Harstad hos BT.
Da burde det ikke være tvil om hvor eller hvordan det skal være:o
Men jeg er ikke enig med de at det skulle være slik.biggrin.gif

- 94 Suburban
- 79 K5
Member off non fan club ??
Bad ass boys drive bad ass toys

#5 d21

d21

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 01 November 2004 - 00:00

Den X-Trail modellen er visstnok typegodkjent(det riktige ordet?) med de taklysene etter det jeg har hørt.

87 King Cab 2.5

#6 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 26 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Var gjenom denne smørja her med BT på lillehammer, jeg hadde 2 arb.lys som ryggelys. Dette var ikke tillatt, forde lyktene satt mer enn 100 cm over bakken (dette gjelder nærlys, fjernlys, tåkelys, spredere, 1000metere, ryggelys.) de eneste lyktene dette ikke gjaldt for, er baklys, bramselys & arbeidslys.
pr. definisjon arbeidslys er lykter montert over bryter uavhengig av annet lys, med varsel-lampe i dash'n...

(dette var det de sa der, han måtte se i den store stygge boka, men det kan være feil-tolkning, så ikke skyt budbringeren)

du finner jo MASSE lastebiler med mange ekstralys over hytta, så det burde jo i teorien være mulig...

Chevy Diesel Drivers Norway

Opprinnelig postet av VCE



Arbeidslys kan du fritt ha på taket. Spurte BT spesifikt om 2 lys retta framover og 2 bakover, va ingen problem.


'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.

#7 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 26 October 2004 - 23:00

Var gjenom denne smørja her med BT på lillehammer, jeg hadde 2 arb.lys som ryggelys. Dette var ikke tillatt, forde lyktene satt mer enn 100 cm over bakken (dette gjelder nærlys, fjernlys, tåkelys, spredere, 1000metere, ryggelys.) de eneste lyktene dette ikke gjaldt for, er baklys, bramselys & arbeidslys.
pr. definisjon arbeidslys er lykter montert over bryter uavhengig av annet lys, med varsel-lampe i dash'n...

(dette var det de sa der, han måtte se i den store stygge boka, men det kan være feil-tolkning, så ikke skyt budbringeren)

du finner jo MASSE lastebiler med mange ekstralys over hytta, så det burde jo i teorien være mulig...

Chevy Diesel Drivers Norway

#8 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 26 October 2004 - 23:00

Skulle bare hive meg på å si at det ER lov å ha lys på taket på biler også med vanlig panser (Pickuper, subber osv..). Hvor mange osv. er en annen sak....


-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#9 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

hvordan er det med Jeep Cherokee, der er det en "spesial" modell med originale lys på taket. Har sett en med norske skilt. den er egentlig ulovlig?


det står vel i regelen at lyset ikke skal speile/blende i panseret, hva om en lakkerer det med matt farge. blir det godkjennt?

#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 November 2004 - 00:00

Fikk en Nissan brosjyre i posten i dag. Der er en X-Trail med integrerte ekstra lys på taket. Når dette selges i norge må det vel til en viss grad være lovlig?

http://www.autopress.....n X-Trail.jpg

Vet linken er til en ikke norsk side, men var bare for å vise et bedre bilde av den enn på Nissan norge sin side.....

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=15394



#11 odin

odin

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 747 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

nei du kan ikke ha lys fremover for det lyser i pansret, det er bare et fåtal biler med kort snute som får det godkjent, ikke lenger en max 40 cm bak hovedlyktene,

slek går no dagan

#12 Big noZ

Big noZ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 544 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Står ikke noe om ikkeblendende.. men de skal gi god spredning og kunne stilles i forskjellige stillinger...(4-6 stk kan jo gi god spredning he he..).. de SKAL lyse sammen med park; men står ikke noe om at de ikke kan lyse sammen med nær/fjern... og de skal ha kontrollampe inne i bilen som viser når arb.lys er tent...cool.gif

#13 ikjos

ikjos

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1635 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

esol: det er den regelen jeg lever etter også biggrin.gif

men her nede i siddis-land (stavanger) wink.gif HATER BT alt med lys på taket....helt sykt...så jeg har kjøpt meg noen små "linser" på BilExtra som jeg har på taket. er ikke så synlige om dagen og lyser helt OK.

smile.gif

Ivar Kjøs
-----------------------
"ikjos, member of DEA fan club"
http://pajero.kkonsult.net
user posted image

#14 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Da er det bare og kjøre til man blir stoppet, ta av lys, vise bilen og vips på igjen.
Det går vel bra noen ganger.
Er det noen som vet om big knick leveres med arbeidslysglass?


Mazdaen er fortsatt til salgs, det er bra anlegg, men noe arbeid med for og bakstilling. Ta kontakt

#15 ikjos

ikjos

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1635 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

de driter vel i om arbeidslysene blender eller ikke....så lenge de har en paragraf å slå deg i hodet med..... mad.gif

Ivar Kjøs
-----------------------
"ikjos, member of DEA fan club"
http://pajero.kkonsult.net
user posted image

#16 Tahoe

Tahoe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 401 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Hvist BT mener at arbeidslys ikke er blendende har ikke de sett mange arbeidslys.





-96 Tahoe
Garage: http://offroad.no/sn...p?TOPIC_ID=9883

#17 sivrt

sivrt

    Pirat moderator

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1350 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Arbeidslys skal visstnok være av en " ikkeblendende" type..

Morten.
`99 Jeep Cherokee Sport Jamboree 2.5TD
http://www.offroad.n...de=View&RID=160
Goodyear Wrangler MT/R
31x10,5-15
3,5" Rubicon Express + JKS sjakler

#18 ikjos

ikjos

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1635 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

jeg fikk mangellapp av BT fordi jeg hadde 1000-metere som "arbeidslys".....måtte plukke dem ned og vise bilen hos BT!! fish.gifmad.gif

var ikke lov å bruke 1000-metere til arbeidslys.....

fish.gif

Ivar Kjøs
-----------------------
"ikjos, member of DEA fan club"
http://pajero.kkonsult.net
user posted image

#19 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Tror neppe du får det inn i vognkortet, jeg var på Biltilsynet med min vogn og de komenterte lysene og sa det var "greit", men de kunne ikke skrive det inn i vognkortet da de lysene var absolutt ulovlige..

Lysene mine er koblet på park m/ bryter så jeg kan bestemme om det er to eller fire som skal lyse samtidlig på taket.. smile.gif

http://store1.yimg.c...on_1802_2596435
Jeepir, still member of DEA fan club..

#20 Tahoe

Tahoe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 401 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Akkurat det er jeg ikke sikker på, men tror det skal la seg godkjenne så lenge de ikke virker sammen med nærlys elller fjærnlys.





-96 Tahoe
Garage: http://offroad.no/sn...p?TOPIC_ID=9883