Gå til innhold



Foto

Ekstralys på taket


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#21 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Må det da være originale arbeidslys, eller kan jeg ha vanlige big knick?

Mazdaen er fortsatt til salgs, det er bra anlegg, men noe arbeid med for og bakstilling. Ta kontakt

#22 Tahoe

Tahoe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 401 Innlegg:

Posted 21 October 2004 - 23:00

Hvist du kopler de slik at de kun kan lyse sammen parklys skal de kunne godkjennes som arbeidslys.





-96 Tahoe
Garage: http://offroad.no/sn...p?TOPIC_ID=9883

#23 Mr-4Runner

Mr-4Runner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 01 November 2004 - 00:00

trur egentli at regelen : har du lyst, har du lov men har du vet, lar du ve! regelen gjelder vel?
har sjølv 6tusenmetringa på taket på min....
fattern min blei stoppa i an og då spurde dei berre om da va has bil!
han sa nei og fekk kjøra vidare....
bra?
mon tru kossen da går om eg blir stoppa....

dødstraff uansett forbrytelse!

#24 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 27 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Etter reglene skal "ekstra fjernlys" stå forran fremste aksling på bilen
og det er kunn tillatt med to ekstra lyspunkt.
"Arbeidslys" skal kun virke sammen med parklys og ha egen bryter.
Dette er i alle fall slik det praktiseres i Harstad hos BT.
Da burde det ikke være tvil om hvor eller hvordan det skal være:o
Men jeg er ikke enig med de at det skulle være slik.biggrin.gif

- 94 Suburban
- 79 K5
Member off non fan club ??
Bad ass boys drive bad ass toys

Opprinnelig postet av Bent



Det står ingenting i forskriftene om at fjernlys må monteres bak forre aksling, står i det hele tatt lite annet enn antall og ang sjenanse for sjåfør. BT både i Tromsø og Trondheim sier at du kan ha lys på taket (har spurt de spesifikt om pick-up'en min), men trur de har forskjellig oppfatning om hva som er sjenerende reflekser fra takmonterte lys.

Det at seigmennan i harstad sier at det er sånn, behøver ikke å bety at det er rett wink.gif


'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.

#25 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 23 October 2004 - 23:00

Det e nu lov å ha ekstralys på taket. Snakka m BT og dude'n sa at så lenge det ikke va sjenerende refleksjoner så va det fritt fram, for snutebiler va det å trekke lysan bakover på taket eller matt svart panser dugandes alternativer. Det va gjort endringer i forskriftan, med lite konkret men med refereringer til EU-direktiver, så det va ingen som kunne nekte dæ lys på taket. Arbeidslys va fritt fram, ingen problem. E faktisk litt usikker på om man kunne ha mer en 2 ekstralys også, men det va iallefall max 100 % totalt som va tillatt.


'84 Chevy K20 pickup 6.2 (brøytebil)
Fine greier, berre ræva.

#26 MaxxWiking

MaxxWiking

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Lys på taket burde ikke være noe problem, så lenge de er koplet som arbeidslys. Type og størrelse skal i utgangspuntet ikke være noe tema for BT.
Kjøretøyforskriften er grei her;

ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Glem allikevel ikke forskriftene om fjern- og nærlys;

FJERNLYS
1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
cool.gif Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.
1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

NÆRLYS
2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):
a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
cool.gif Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
2.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover.
2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.
2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.
2.5 Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer.
2.6 Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.
2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent.
2.8 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte.


Generelt er BT's vurderinger om lys på tak basert på disse to siste punktene om fjern- og nærlys.
Dette innebærer at max 2 stk. lykter på tak, som ikke på noen måte sjenerer fører ved bruk (her brukes det mye skjønn...), skal kunne brukes så lenge max lysstyrke ved bruk av fjernlys ikke overstiger 360 lux målt 25 meter foran bilen.

BT blander ofte kravene om høydeplassering osv. av fjernlys med tilsvarende krav for nærlys (mellom 50 cm og 120 cm over vegbanen osv...).

Mvh
Roy I.





OffRoaderWannabe... Trives best på "alle fire"!

#27 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 02 November 2004 - 00:00

skjedde ikke det samme når det kome ne volvo på markedet med gule sidelys?

plutselig ble det lov.....

Land Rover 109" Ex-mil

#28 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

jo, også når volvo kom med høytsittende bremselys (i 1986?). det kan innimellom virke som om alt som kommer fra statene er forbudt om det ikke leveres av andre merker først... sad.gif

Chevy Diesel Drivers Norway

#29 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 17 December 2004 - 00:00

480 lux sa mannen på BT i Tromsø. mellow.gif

Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

#30 mo-lars4

mo-lars4

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 17 December 2004 - 00:00

Forskriftene er nettopp endret med tanke på lux før var det 360lux, nå er det 480.... kom tidligere i år

mvh
morten larsen

#31 MaxxWiking

MaxxWiking

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 18 December 2004 - 00:00

Jupp, det stemmer det. Beklager glippen:blush:

Roy I.

OffRoaderWannabe... Trives best på "alle fire"!