Gå til innhold



Foto

Nytt skriv inne til høring vedr. heving/ombygging


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#41 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Gøy å se ildsjeler med idéer som ihvertfall får MEG til å tro at dette er gjennomførbart! smile.gif Men jeg har litt å pirke på noe av det som er blitt sagt:

Jeg legger gladelig ut mine dokumenter, så sant det er med tillatelse av de jeg har fått dem ut fra. Det ene jeg har er et papir fra Amcar på motorbyttet mitt, dette er skrevet ut på rammenummeret mitt, og signert Amcar teknisk. Dette er gratis for amcarmedlemmer, noe jeg var da jeg fikk brevet, dvs. at amcar får betalt for det, de har jo tross alt hvertfall to mann ansatt på fulltid for å skrive disse papirene. TUV-papirene jeg fikk med Emu-settet er det vel Teubenreuter i Tyskland som har betalt for, en sånn TUV-godkjenning koster ganske mange penger, og dette betaler 4x4-Supply ekstra for for hvert sett de kjøper inn derfra, som jeg også må betale ekstra for når jeg kjøper settet. Det sier seg vel selv at jeg ikke bare kan legge ut disse papirene på nettet så alle kan printe dem ut?

Altså, for min egen del legger jeg det gjerne ut, men det er vel 1. begrenset bruksområde da de er skrevet ut, stemplet og signert på mitt rammenummer, og 2. mildt sagt "kjipt" for f.eks. 4x4-supply om jeg legger ut TUV-papirene, så alle heller kan ta inn fjærsettet fra USA eller Australia og printe ut arkene gratis. For ikke å snakke om kriminelt?


Som jeg har forstått det så krever Biltilsynet at slike papirer er skrevet ut på rammenummeret bilen gjelder. Dette er vel sikkert fordi de ikke til enhver tid kan ha oversikt over hvilke biler som er "like", da med hensyn til diverse konstruksjoner og komponenter. Så hvis man skal ha "generelle" papirer må man vel først ha et slags samsvarsregister... f.eks. "fra" rammenummer "til" rammenummer er likt osv. TUV-papirer på hevesett f.eks. blir vel umulig å kopiere, dette blir jo direkte stjeling fra de som har betalt for det. På den annen side er jo ikke et TUV-dokument verdt noe som helst om du skal kjøpe deg et sett Rubicon Express eller noe annet... så akkurat det er vel greit som det er, at det følger settet.

Amcar, derimot, sitter på veldig mye, og de kunne det kanskje gått an å samarbeide med... ? Selv om dette sikkert vil koste dem noe tap i inntekter osv på sikt... så kan man jo håpe at de er genuint interessert i å hjelpe oss/samarbeide, de jobber jo strengt tatt for samme sak selv.




#42 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Om det hadde blitt utøvet lik praksis hos alle Trafikkstasjoner landet over, med mennesker som har lik bakgrunn og forutsetninger for å godkjenne etter like kriterier ville det ikke vært nødvendig å ha en hel perm med papirer. Som vi har skrevet tidligere om samme emne, det praktiseres ikke likt, og det er ikke mer enn èn eneste en trafikkstasjon som har søkt for å få egen ombyggingsavdeling, og det forteller litt om interessen på landsbasis. TÛV papirer er udiskuterbare tilhørende de delene de er utstedt på med testresultater, disse papirene SKAL merkes med bilens reg.eller rammenummer og salgssted skal stemple og kvittere på at alle deler tilhørende det godkjente settet er levert. Vi kjenner Taubenreuther godt vi kjenner Eberle godt, de eneste som har brukt hundretusner på å teste diverse hevesett og bodyliftkombinasjoner, både OME og ProComp. Vi vet hva det koster, og det er en del av settet du kjøper ! Alle som er ofisielle importører av slike produkter som ikke innehar TÜV godkjenning, kan imidlertid skrive ut samsvarserklæring for å bekrefte at de innkjøpte/solgte delene er til biltypen de er montert på.

En database på slikt vil etter min mening inneholde kopier av vognkort.
Jeg kjenner ingen importør av slikt utstyr som legger ut dokumentasjon på nettet.
Den eneste produsenten som legger ut dette på web er COBRA (kufangere-Tyskland) Hvorfor? Fordi at de leverer ca 150.000 kufangere i året, og bilfirmaer er kjempeflinke til å rote bort papirerne som følger med i esken.

Om noen trenger hjelp, med produkter kjøpt hos BGnor, er det bare å sende en mail og dere vil få hjelp så fort det lar seg gjøre.

Undertegnende sitter med slik mail i snitt 4 timer hver dag. Ofte ringer de fra Trafikkstasjoner landet rundt med EU-kontroller og manglende dokumentasjon, vi produserer/overleverer da relevant dokumentasjon for gjeldende problem, dvs oversender TÜV og - eller dokumentasjon fra Teknologisk institutt eller Veritas, samt samsvarserklæringer til gjeldende ramme/reg.nummer.

Denne diskusjonen kommer bare til å fortsette...... men i Norge vil nok ikke Vegdirektoratet eller staten forøverig lette på regelverk, men heller stramme inn slik at vi alle til slutt kjører Fiat Uno devil.gif For det er skikkelig trafikksikkert...........................og TÜV godkjent.


Bruk hue, og gjør det skikkelig første gangen som Blom sier. Helhetsintrykket av redskapen er med på å gjøre alt lettere.

IROK ! You should too !!

#43 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Tydeligvis et brennhett tema.

Enig med Blom i at utførelsen er alfa omega, men det bør jo også være selvsagt. Macgayvertape og tyggis bør ikke være nivået, så helt enig i det! Men det skjer, og har skjedd mye i EU som vi (BT) etterhvert må ta standpunkt til. De har en jobb å gjøre rundt praktiseringen av endel nytt regelverk rundt produktgodkjenning o.l. Samsvarserklæringssystemet er tungvindt, og strider mot gjeldelde praksis innen EU. Her vil nok ting skje, og mye har skjedd. Fortolkningen og praksisen rundt import av kjøretøy er sterkt forenklet,en kan jo nå ta inn en Fiat Overledning 12.8 biturbo (hvis den eksisterer og er godkjent etter EU-krav),med garanti og ettermarkedsprodukter kommer nok etter. I hvilken lov er det hjemlet at godkjent utstyr til ombygging/endring skal være påført rammenr./bil.nr. på godkjenningspapirene fra produsent/teststed? At det er testet og funnet i orden til den aktuelle bilmodell (typegodkjenning) burde jo holde i monn. Folk har jo fått godkjent produkter som ikke selges i Norge, på bakgrunn av utenlansk dok./ tester som ikke er påført reg.nr. /rammenr. .så her er det noe som skurrer. Det er forhandlerproteksjonisme det + jobb til en som sitter 4 timer for dagen og sender over samsvarserklæringer til BT. Hvor mange like blir det i året ? Sikkert ikke få. Ikke for å være stygg med noen,men jeg mener det er håpløst tungvindt. Fokuset burde vært rundt selve monteringen av det. Riktig utført montering + godkjente produkter = godkjent bil. (Spesialbiler/flåklypabygging er ikke i mine tanker nå). En godkjenningsdatabase hos BT ville gjøre jobben lettere for alle parter.
Når en ringer for å spørre hva som er lov vil det bli mye enklere å få et konkret svar! Det er vel det alle ønsker?

#44 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Klippet alt det Amund sa over, alt er viktige poeng.

Men det virker som om en del ikke har fått med seg hvordan godkjenningsprosessen foregår. Det er 2 måter et kjøretøy kan bli godkjent i Gnore, enten via en typegodkjenning som er den metoden importørene benytter, eller via en enkeltgodkjenning, som er den metoden vi benytter ved våre ombygginger.

Ved en typegodkjenning, så forplikter (importøren) seg til at bil av type slik-og-slik er i henhold til en gitt typgodkjenning. Her foretas det *ingen* kontroll av enkelt kjøretøy, bevisbyrden for å oppfylle typegodkjenningen ligger hos importøren.

Ved enkeltgodkjenning så blir *hvert kjøretøy* betraktet som en *ny* godkjenningssak, uavhengig av om en hevder at det finnes en nøyaktig lik bil. Hvert kjøretøy *er* et unikt kjøretøy sett fra godkjenningssystemet og skal/blir håndtert som separate saker.
Det er derfor alle papirer fra f.eks. Amcar blir skrevet ut på rammenummer.
Dette betyr at det har liten verdi å hevde at "jammen se her, her er en maken bil".
Det er bedømmelsen av *ditt* kjøretøy, *din* utførelse av tekniske løsninger og *dine* papirer for *ditt* rammenummer som betyr noe.

Når det gjelder TÜV papirer, så betyr ikke det at *ditt* kjøretøy automagisk blir godkjent. Det betyr bare at de *delene* som blir benyttet er testet & funnet å oppfylle en rekke tekniske krav, gitt montert riktig osv..
Det er fortsatt *ditt* ansvar å utføre riktig montering osv., og det er tilslutt det ferdige kjøretøyet som blir bedømt.

Og hvis en tenker litt over dette, så er det slik det må være.
Tenk hvis det skulle være slik at f.eks. et gitt body-lift sett skulle være automatisk godkjent, hvor da en person samvittighetsfullt monterer etter beskrivelsene, mens en annen bruker noen bolter han "tilfeldigvis" hadde i skrot-kassa osv. Eller endrer litt på settet & bruker det på en litt annen modell.

Så en innsamling av f.eks. vognkort i en felles database har liten verdi, forøvrig finnes det allerede en slik database, kjøretøyregisteret.


*Derimot* så skulle jeg svært gjerne sett at vi fikk til en ordning lik den svenskene har med SFRO (se: http://www.sfro.com/)
Her er det etablert et sett med tekniske løsninger, som ved riktig utførelse *vil* bli godkjent.
Disse tekniske løsningene blir utgitt i bokform.
Og disse kunne meget vel ligge i en database på 'nettet.

Et eksempel kan være de forskjellige kravene som gjelder for konkuranse kjøretøy, f.eks. krav til veltebur, krav til sikring av lekkasjekilder, krav til strømsikring osv.
Tilsvarende for gate/offroad kjøretøy, krav ved montering/utførelse av body-lift, krav ved montering av større hjul, krav ved montering av fjærløft osv., osv.

Ved et slikt system, så er en helt uavhengig av hvor i Gnore en bor, kompetanse kravet til BT er gitt, hvilke krav som gjelder for oss som driver ombygging er kjent osv.

SFRO har representanter spredd over store deler av Sverige, som bistår kjøretøybyggere og BT ved ombygginger/oppbygginger.

Uten at jeg har snakket med noen av de organisasjonene som diskuterer dette temaet med myndighetene, så tipper jeg på at det er et lignende system en ønsker å etablere.

Men som kjent: TTT.


Regards,
PerJ

#45 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

<snipet mye>
Kopi av melding:

Denne diskusjonen kommer bare til å fortsette...... men i Norge vil nok ikke Vegdirektoratet eller staten forøverig lette på regelverk, men heller stramme inn slik at vi alle til slutt kjører Fiat Uno.


Og det er her Amcar, Rod miljøet, NMCU osv. arbeider med myndighetene for å komme frem til løsninger.
Og si ikke at det ikke gir resultater, det er utarbeidet regelverk for om/oppbygging av motorsykler. Ta en titt på www.nmcu.org.

Hovedproblemet er at dette er fryktelig ressurskrevende, så det krever en organisasjon av en hvis størrelse for å kunne gjennomføre et slikt arbeid.

Kopi av melding:

Bruk hue, og gjør det skikkelig første gangen som Blom sier. Helhetsintrykket av redskapen er med på å gjøre alt lettere.


De 2 setningene er hele saken i et nøtteskall.

Tenk over følgende: det går etterhvert ganske mange Rod'er i Gnore, hvor mye TÜV godkjente deler tror dere det er på de bilene ??
*Allikevel* er de godkjente...


Regards,
PerJ

#46 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Kan ikke gi seg nå smile.gif

Kopi av melding:
Så en innsamling av f.eks. vognkort i en felles database har liten verdi, forøvrig finnes det allerede en slik database, kjøretøyregisteret


Jeg mener at dem faktisk bør være i en database for å dokumentere samt for at man kan slå opp og finne ut hva som tidligere er godkjent. For eksempel å kunne slå opp på hva den største dekkdimmensjonen på en spesifikk bil godtatt i norge vil være ?
Registeret som biltilsynet har over biler og endringer er ikke offentlig tilgjengelig og kan dermed ikke benyttes av oss til å slå opp i.

Kopi av melding:
En database på slikt vil etter min mening inneholde kopier av vognkort.


Syns den ikke bare skal inneholde kopier av vognkort gjerne også hva slags deler som er brukt samt prossesen rundt evt. montasje og godkjenningsprosses samt om det er brukt deler som har en godkjenning eller om dette er "selvbygg". Og eventuelt annet av interesse.

Skjønner at godkjenningspapirer, spesielt de som er skrevet ut til en bil har lite eller ingen nytte i en database men eventuelt kanskje generelle godkjenningspapirer om den som innehar noe sånt ønsker å dele.


Kopi av melding:
1. Hvordan skal opplysninger sendes ut. Personlig mener jeg at reg.nr IKKE skal ligge tilgjengelig på web da dette KAN føre til flere tyverier av biler.
2. Hva hvis noen selger bilen sin? Hvordan sikkrer man at den blir slettet, eller ny eier godtar videre registrering
3. Administrasjon, hvem skal vedlikeholde?
4. Hvordan sørge for seriøsitet? Man kan få BT til å bruke denne basen dersom man fremstår seriøst. Man kan f.eks selge den opp med at dersom en biltype er registrert med endringer, og det foreligger anbefalingsdokument bør denne kunne godkjennes, men man bør også være kritisk til hva som bli registrert. Vi vet at det går godkjennte biler som ikke har noe på veien å gjøre


Registreringsnummeret burde registreres inn basen som en slags autentisering men bør være frivillig å dele videre på nettet. Eventuelt kan man kreve en email for å gi ut registreringsnummeret til de som allerede har gått med på å dele dette.

Hvis noen selger bilen sin og glemmer å si ifra så kan dette oppdages ved tips eller sjekk mot biltilsynet og den nye eieren kan kontaktes.

Seriøsitet sikres ved at data ikke misbrukes..... Tror det vil være en lang vei til at BT kan se noe nytte i en slik base... De ligger i tilfelle langt inn i fremtiden, BT sitter allerede på alle vognkort...

Hvis det er stor nok interesse for noe slikt burde man jo prøve... og et sted må man jo starte ! .. . .


#47 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
En godkjenningsdatabase hos BT ville gjøre jobben lettere for alle parter.
Når en ringer for å spørre hva som er lov vil det bli mye enklere å få et konkret svar! Det er vel det alle ønsker?


Joda... tror alle er enig der, men BT kommer ikke til å gå igang med noen base... Hvorfor skulle de gidde det ?... Syns poenget er at man kan ikke sitte å vente på ting som ikke skjer... da for man heller ta tak selv å gjøre noe !.

#48 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Hvis alle her på forumet og andre oppfordres til å ringe/maile teknisk avd. hos BT og etterlyser en database for godkjenninger av ombygginger/endringer så kan det jo hende at ting skjer, å diskutere det her hjelper vel ikke stort på det?

#49 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Gå inn på vegvesen.no - regioner - kontakt,dersom du ønsker å prøve dette. Sist jeg var på "min" lokale trafikkstasjon(voss), så fikk jeg kaffe mens jeg ventet, så ting er jo i endring:)

"Det umulige tar bare litt lengre tid"

#50 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Hvis alle her på forumet og andre oppfordres til å ringe/maile teknisk avd. hos BT og etterlyser en database for godkjenninger av ombygginger/endringer så kan det jo hende at ting skjer, å diskutere det her hjelper vel ikke stort på det?


Å diskutere det her hjeper en god del hvis man skal prøve å få til noe.. wink.gif

#51 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
[quote]
Å diskutere det her hjeper en god del hvis man skal prøve å få til noe.. wink.gif

Opprinnelig postet av Driving



Var ikke så stygt sagt som det var ment da:wtf: eller?
Neida, skjønner pointet, men prøvde bare å rette blikket fram. Satt vel eg. å drømte om et "nytt BT", hvor de tar ut den røde løperen når du kommer, og kommer løpende og spør om hva vi kan hjelpe deg med idag da, hr. Davidsen. Litt sånn som tyrkiske skinnjakkeselgere...biggrin.gif

Men nå er jeg tilbake, begge beina på bakken:blink:

#52 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Phew! begynte et lite øyeblikk å lure på om vi måtte sende en bil fullastet med folk i hvite frakker med piller i alle farger og fiiine jakker med remmer på for å hente deg... wink.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#53 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Phew! begynte et lite øyeblikk å lure på om vi måtte sende en bil fullastet med folk i hvite frakker med piller i alle farger og fiiine jakker med remmer på for å hente deg... wink.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Er ikke særlig storvokst av meg, så det hadde sikkert holdt å sende en...på mopedB)

#54 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 22 November 2004 - 00:00

Da var jeg hos BT i dag og fikk merke effekten av rundskrivet. Papirene fra Amcar om 33" var ikke bra nok, og TUV-papirene fra 4x4 Supply var ikk ebra nok, fordi det var 5 og ikke 4 blader i fjærpakka foran. Hrmf....


Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#55 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 November 2004 - 00:00

Hvilken trafikkstasjon var du på sånn av ren nysgjerrighet !

#56 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 22 November 2004 - 00:00

Oslo. Jeg hadde en OK kar, det var ikke det det stod på. Innskjerpingen kom fra VD.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#57 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 22 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Oslo. Jeg hadde en OK kar, det var ikke det det stod på. Innskjerpingen kom fra VD.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE


Opprinnelig postet av simon



Dette er så vanvittig tragisk, skal de kriminalisere alle oss som driver å bygger biler nå, uansett byggemetode? Hvis det blir slik, så blir jo moralen at man bør bygge bilen så billig som mulig, slik at man har tapt minst mulig penger hvis man blir stoppet. Dette er for min del helt uforståelig, Veidirektoratet blir medskyldige i at det kommer til å dukke opp enda flere biler som ikke er bygget om på en forsvarlig måte:devil:devil.gifdevil.gif

Det overrasker meg egentlig ikke, men i dag fikk jeg nesten sjokk da jeg var innom BT for å forhøre meg om motorbytte. Han jeg tidligere har kranglet med et høyt antall ganger, var plutselig ekstremt hyggelig og imøtekommende, var nesten slik at jeg lurte på å spørre om godkjenning av dekk i samme slengen. I dag var det definitivt rette dagen å spørre på for mitt vedkommende.

Spørsmålet gjaldt ombygging fra 280-gelandewagen-motor til en 300 turbodiesel. Selv om det er færre hester i diesel-motoren, så regner jeg med å måtte bygg om motorfester og litt av hvert. Uansett, så fikk jeg bare beskjed om at det var en god idë, for første gang i norgeshistorien, så ville han ikke ha noe papirer av noe slag, hverken fra mercedes-importør eller noe annet uavhengig laboratorium, slik jeg tidligere har fått til svar, om det så bare gjaldt bruk av uorginale støtdempere eller biltema-lyspærer istedet for orginale osv. på bilen. Nei, dette skulle de ta på strak arm, skulle bare komme med bilen (trengte ikke en gang å bestille time) når det passet så skulle de skrive det inn i vognkortet for meg. "Ikke noe problem, bare husk å ta med en form for kvittering på motoren, slik at du kan dokumentere at den ikke er stjålet", var det siste svaret jeg fikk.