Gå til innhold



Foto

Nytt skriv inne til høring vedr. heving/ombygging


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#1 Seedy

Seedy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Snakka med BT i Egersund i dag. Disse folka, og spesielt en person, har godt rykte på seg. Dette gjelder ombygging av bil så vel som motorsykkel.
Fikk oversendt dette skrivet som jeg har kopiert inn.
Vi må bare få ut fingeren og lage ett forum som har linker og dokumentasjon til biler og heving og ombygging, fort som bare det.
Nå blir det krig. smile.gif







Informasjon vedrørende heving av bil

Trafikkstasjonene får en del henvendelser vedrørende heving av bil, noe som er mest aktuelt på en del 4-hjulstrekkere/terrengkjøretøy. Det har vært noe uklare føringer for hvordan vi skal behandle disse ombyggingene, og vi vil derfor gå ut med noe nærmere informasjon til dere som ønsker å foreta slike ombygginger.

Det er kapittel 7 i Kjøretøyforskriften som i utgangspunktet regulerer ombygging av kjøretøy og som setter krav til dokumentasjon vedrørende slik ombygging. Videre regulerer Kjøretøyforskriftens øvrige kapitler sammen med utfyllende brev og rundskriv fra Vegdirektoratet hva som kan gjøres på de enkelte komponenter mv.

Ett av hovedkravene i forhold til ombygging av kjøretøy, er at kjøretøyet ”skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe” (Vegtrafikklovens §13). Ved heving av bil kan man lett komme i konflikt med dette hovedkravet. Det er lite gunstig fra et rent trafikksikkerhetsmessig at bilens tyngdepunkt blir høyere. I tillegg er det stor sannsynlighet for at en hevet bil vil påføre andre trafikanter (biler og særlig fotgjengere/syklister) større skader ved en eventuell kollisjon på grunn av høyden.

Utfra et slikt rent trafikksikkerhetsmessig synspunkt vil vi derfor ha en restriktiv holdning i forhold til heving av kjøretøy.

Dersom man ønsker å heve en bil med ramme, så brukes det ofte et såkalt bodylift-sett som hever bilens karosseri i forhold til rammen. Ved bruk av slike sett, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium i forhold til innfesting/ forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv.

Videre blir biler ofte hevet ved hjelp av andre fjærer eller ombygging av fjærer/fjærfester/ heveklosser. I disse tilfellene skal det også legges frem dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium når det gjelder styrkekrav, fjæringsvei, krengingsstabilitet, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. I tillegg skal det også dokumenteres og spesifiseres dersom man må skifte/bygge om støtdempere, stabilisatorstag, pitmanarm, bremser eller andre hjulopphengsdetaljer i forbindelse med ombyggingen.
De fleste ønsker også å montere andre hjul på bilen i forbindelse med en heving; både for kanskje å heve bilen ytterligere men også for å få større sporvidde og bedre stabilitet. I den forbindelse minner vi om at Kjøretøyforskriftens §13 vedrørende bytte av dekk og felger gjelder. Hovedkravene her er at man ikke kan bruke dekk med rulleomkrets som varierer med mer enn +/-5mm i forhold til original dekkdimensjon, samt at bilens sporviddeendring ikke må overstige 15mm.

Foruten dette må det påses at kravene til dekk og felg ellers er oppfylt i forhold til merking, belastning og hastighet. Videre må det være tilfredsstillende plassforhold for hjulene og avskjermingen av hjulene må være i henhold til Kjøretøyforskriftens §32.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til tyngdepunktets høyde, bilens ”stuping” og fjæringsvei samt i forhold til blokkeringsrekkefølge.

Det skal tas kontakt med trafikkstasjonen før man påbegynner en slik ombygging.


Kjøretøy - Sør-Rogaland
Med hilsen

#2 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Enig med Junkern.... like mange svar som BT gutter. Om de ikke innehar faglig kompetanse vil de velge å spørre etter dokumentasjon på alt mellom himmel og jord... Finner du den rette kompetente kontrolløren ser han fort hvordan ting er satt sammen. Vi har det sort på hvitt fra Vegdirektoratet at det er opp til hver enkelt kontrolant å godkjenne forandringer på kjøretøyets originale spesifikasjoner. Bodylift er foreksempel ikke nevnt med ett eneste ord i kjøretøyforskriften... det bedømmes etter skjønn. Det krever sin mann for å godkjenne slikt, det skal noen år til med erfaring og spesiell interesse for å være kvalifisert. Det vet alle som har prøvd, inkl undertegnede !

PS husk at om du har blitt nedstemt ett sted, betyr det ikke at bilen ikke kan bli godkjent, du kan holde på så lenge du orker med forskjellige trafikkstasjoner, helt til du finner en som er kompetent til jobben.

Det er derimot viktig å ha alle kvitteringer og andre dokumenter i en perm som forteller at du er seriøs i hva du gjør. Jallamek rekker aldri frem, og lager problemer for resten... De har faglige møter flere ganger i året, og de husker godt skrekk-eksemplene !



IROK ! Just In Time

Opprinnelig postet av Hoelern



Her er svaret jeg fikk fra BT. De som har litt greie på bil, vil nok se at det ikke er alle opplysningene jeg har gitt som er like vesentlige (f.eks. ny innmat i framaksling o.li.), men jeg tror det bidro til å gi et ordentlig og ryddig inntrykk ovenfor BT, slik at de forsto at bilen var bygget på en grundig og ordentlige måte, med fjærer o.l. fra kvalitetsleverandører. Har fått endel spørsmål fra folk som har ønsket kopier av søknaden jeg skrev, jeg vil derfor spesifisere at jeg IKKE ønsker at folk kopierer innholdet, for så å sende det til BT. Bruk det isåfall kun som inspirasjon, men bruk egne ord!

Følgende ble sendt til BT

"Jeg har over lengre tid pusset opp, restaurert og bygget om min 1988 modell Toyota LandCruiser, registreringsnr. *****, og ønsker i den forbindelse å få godkjent bilen med dekk i dimensjonen 35x13,5 R15 (jeg oppga riktig størrelse, altså ikke det som står på dekket, men så store de faktisk ER, i dette tilfelle 36x14,5, det er forresten det som står på dekket som er avgjørende, ikke reell størrelse).

I forbindelse med denne ombyggingen er det utført følgende på bilen:

-Montert Old Man EMU fjærer og støtdempere (disse fjærene hever bilen 5 cm og det foreligger også tûv-papirer på dette)

-Montert 5 cm bodylift/karroserihevingsett fra 4x4-leverandøren BGNor. Dette er et komplett karroserihevingssett hvor det følger med alt som trengs for å løfte karroseriet, dvs. heveklosser, lengre bolter, lengre påfyllingsslange for diesel og braketter for å flytte ned radiatoren. Bremseslangene er lange nok slik de er, så disse er ikke forlenget. Jeg har også papirer som bekrefter at bodyliften ikke endrer styringsgeometrien på annen måte enn at rattstammen forlenges ca. 1mm, som naturligvis er helt ubetydelig.

-I styringen er alle foringer byttet, framakslen er i tillegg overhalt slik at all innmaten er ny. Styringen er også forsterket ved hjelp av en kraftig styredemper fra Old Man EMU. Det er forresten både stiv foraksel og bakaksling. Ombyggingen har ingen innvirkning på bilens forstillingsgeometri, men jeg har alikevel, for ordens skyld foretatt en firehjulsmåling. Den bekreftet at alt var i orden i hht Toyota sine spesifikasjoner.

-Det er montert skjermbreddere i kraftig glassfiber på bilen. Disse bredderne er spesiallaget av profesjonelle folk i Norge, og er beregnet for dekk i dimensjonen 38x15,5, mao. så ligger dekket GODT dekket innenfor skjermene. Det er også skjært ut litt av skjærmene og laget nye innerskjermer da det var litt rust på de gamle innerskjermene.

-Bremsene på bilen er svært gode. Det er byttet bremseskiver og klosser på bilen, bremsekraftforsterkeren er byttet og jeg har i tillegg byttet ut et bremserør. Bilen bremser svært godt, selv med 35 tommere. Det finnes ikke noe kast i bremser og bilen trekker heller ikke sideveis ved nedbremsing. Det er samme diameter på bremseskivene på denne bilen og hiluxene som Artic Trucks modifiserer i hopetall.

-Speedometeret på bilen er kalibrert hos Norsk Speedometerservice, slik at det blir korrekt med 35 tommere. Her foreligger det dokumentasjon fra firmaet som utførte jobben.

Dekkene jeg ønsker å benytte er at det velkjente merket, Mickey Thomson og måler som sagt 35x13,5 R15. De står på 10" bred felg med minus 48 i innpress. Det er ikke benyttet spacere, og dekket går ikke borti noen steder, hverken ved fullt rattutslag eller full fjærvandring. Det skal også være sagt at bilen er betydelig bedre å kjøre med de modifikasjonene som er utført på bilen nå, det har jeg fått bekreftet både ved egen erfaring og andre som har prøvd bilen.

Jeg har bestilt time for visning av bilen Fredag **.**** kl.0800, og ønsker i den forbindelse innspill fra dere om hva som er avgjørende for at denne bilen kan bli godkjent med disse dekkene. Jeg jobber forresten på Toyota og har utført store deler av ombyggingen der, i samråd med de andre mekanikerne.

Vedlagt følger også noen bilder av bilen slik at det kanskje blir lettere å danne seg et bilde av jobben som er utført på bilen. Dekkene som er avbildet er i samme dimensjon, men et annet merke enn de jeg skal benytte meg av.

Jeg ser fram til å høre fra dere og håper på et godt samarbeid frem mot visningen som finner sted om en drøy uke!

Vennlig hilsen
****************


Jeg fikk følgende svar:

"Hei

Ombyggingen som er foretatt virker ok. Vi må skifte arbeidsoppdrag innbyrdes og får litt tidsnød, pga at vi ofte bruker lengre tid på et slikt oppdrag. Regner allikevel med at dette skal løse seg.

Med hilsen

*************

#3 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 March 2005 - 00:00

hei Simon, beklager har litt gullfisk hukommelse for tiden... Du får bare si fra når dere trenger hjelp eller annen ass. ifb med ombygg eller likn. Har en kamerat som jobber i BT med ombygginger her i Rogaland, samt de andre i Egersund.

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#4 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 01 March 2005 - 00:00

Joda, det var meg, Vidar. Ja, Blom, det er helt vesentlig at det IKKE skal bli noe merkeorientering, ei heller noe spesielt for amerikanske biler, selv om JCN og Amcar er sterkt inne i bildet. Men, siden Amcar har et så omfattende bibliotek og historie med kontakt med myndigheter og vellykkede kampanjer mht godlkjenning av mye rart, så er det nok lettere å komme gjennom med amerikanske merker i førstningen.
Både Toyota og Suzuki har relativt god historikk i godkjente ombygninger, og mange ildsjeler. Det med ildsjeler er viktig. Vi prøver å starte med de sakene som er lettest å få gjennom, og så kan det brukes som argumentasjon ifb biler av lignende konstruksjon.



Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

#5 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 March 2005 - 00:00

Har da klart å miste emailen til den som kontaktet meg, tror kanskje det var deg simon??

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#6 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 March 2005 - 00:00

Leste dette på Amcar:
Slik er reglene for brukte personbiler, vare/ lastebiler:
Det må kunne dokumenteres at bilen tilfredsstiller kravene for godkjenning i USA eller innen EØS. Basis for å dokumentere dette er at det legges frem gyldig registreringsdokumentasjon så som ”title”/utenlandsk vognkort eller dokumentasjon fra fabrikant, sertifiseringssticker på bil, eller dokumentasjon fra kompetent laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller i USA er tilfredsstilt.

Brukt bil som er i den utførelsen som levert fra fabrikk skal la seg registrere uten at det legges frem dokumentasjon på at den tilfredsstiller tekniske krav i kjøretøyforskriften, så som krav til bremser, støy, avgasser, styring, bilbelter osv.
Bilen må ha lykter med farge som angitt i kap. 28 i kjøretøyforskriften.
Det vil si hvitt parklys foran og rødt bak og oransje blinklys foran og bak. Eventuelle sidemarkeringslys må være gule foran og bak. ”Cornering Lights”, hvitt lys som sitter foran på begge sider og som lyser ut til siden når blinklyset slås på, skal godkjennes. De amerikanske hovedlyktene, nær/fjernlys, skal også godkjennes slik de er.


dette vil da muligens si at en Suzuki f.ex. som er godkjent med ombygginger i USa og har en title der, kan innføres i Norge og godkjennes her. Dvs også si at alle godkjenninger i Usa, DOT department og transp. skal kunne godkjennes her på lik linje med Tuv??

Enige?

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#7 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 March 2005 - 00:00

Det blir en mest mulig bred gruppe, med alle merker involverte, ingen glemt.

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#8 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 February 2005 - 00:00

I det praktiske liv får denne innskjerpingen følgende konsekvens at man heretter må henvende seg til sin lokale trafikkstasjon med søknaden om ombygging. Om dette er såpass enkelt at man kan avgjøre dette lokalt, gjør man dette, men for mer omfattende ombygninger vil man sende saken inn til gruppen sentralt som da ser på ombygningen opp mot hva som tidligere har vært gjort, hvordan ombygningen er i forhold til regelverk, fremvist dokumentasjon osv osv før en så gir en anbefaling tilbake til lokal trafikkstasjon.

Jeg fikk føling med dette for ca. 2 måneder siden da jeg forespurte samme person som godkjente hiluxen min om han også kunne godkjenne min fetters Hilux, men det hadde han ikke mulighet til å gjøre. Dog kunne han, siden han har godkjent hiluxen min og fulgt ombyggingen av den, foreta vurdering og godkjenning av ny dekk/felg kombinasjon med tanke på 10" felg og bredere breddere. Jeg har foreløpig ikke tatt opp dette med å øke dekkstørrelse, da jeg sitter og lager endel dokumentasjon (regnestykker/kalkulasjoner/tegninger) på dette.

Det jeg fikk klarhet i er at det er en hr. Bakkevig i Haugesund og en Hr. Ekkeren her i Bergen som er med i denne gruppen og som da her vestpå vil være de rette personer å henvende seg til angående ombygning.

Målet med dette var også at alle i hele landet skulle behandlet likt og at det ikke lengre skulle være ønskelig å dra til "snille" stasjoner for å få godkjent bilene sine.


Synes det er særdeles hyggelig at folk innen Jeep og Suzuki miljøet kommer på banen for å snakket "vår" gren av bilhobbyen sin sak. Håper dog at man også kan snakke om alle bilmerker og ikke bare spesifikt for sine egne merker og modeller, selv om det nok er ganske naturlig å ta for seg det man kjenner best.



Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#9 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 28 February 2005 - 00:00

MEGET god ide:P

Støttes.


mob nr 95142673


Mo i Rana Offroad Team

#10 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 28 February 2005 - 00:00

Hei, fikk nettopp kontak med en fra Norwegian Jeep club, hvor de holder på å sette sammen en gruppe som skal jobbe opp mot BT som en interessegruppe. Jeg skal være en kontaktperson for Suzuki merket, mange andre er på banen, håper dette kan bli bra.

Vidar
Tze Suzuki meizter...

#11 haavardhj

haavardhj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

assa... Jeg er ny her.. MEN jeg har skjønt at det er endel folk her som kjenner hverandre personlig her. Finnes det noen ildsjeler her som kan ta seg tid til å møtes over en pils og sette seg ned og snakke om dette.. Utarbeide noen konkrete greier, få det ned på et papir, og sende til biltilsynet. Gjerne med kopi av denne diskusjonen, evt. underskrifter etc. for å vise BT at det faktisk er stor interesse for dette.

Mange nok mennesker, som en "interesseorganisasjon" pleier å få ting til å skje. Og offroad miljøet er stort. interessen er stor.

- Håvard -

#12 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

Jeg pratet lenge med Moe på teknisk avdeling på Amcar. De har jobbet med denne saken også, men VD har hatt lite tid å ofre på dem pga mye arbeidskrevende ESØ-regler.
Det er helt klart atr Amcar er med denne gruppen, og vi (Jeep Club Norway) har meldt vår interesse for å samarbeide med Amcar i saken. Fra myndighetenes side gjelder det selvsagt ALLE ombygninger, dvs rodder, stivrammer, risbrennere, nytt treverk i gamle Morgan og 4x4.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#13 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

En oppdatering rundt den saken som blir kjørt for å få til et felles ombyggingsregime / oppbygginsregime.

http://www.nmcu.org/...ter/041104.html

http://www.chopperweb.com/nfsok.htm

Legg merke til at "NFSOK" skulle være en sammensluttning av forskjellige interessegrupper, men at det ser ut som om det kun er MC-siden som er representert i denne gruppen.

Så mitt ? er: finnes det tilsvarende gruppe® som jobber med våre interesser overfor vegdirektoratet ?

Hvis ikke, så bør de som har diskutert dette ivrigst *snarest* sette seg ned og etablere noe. Tror også det er smart hvis de forskjellige gruppene greier å koordinere sine innspill overfor vegdirektoratet.


Regards,
PerJ

#14 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Snakka med BT i Egersund i dag. Disse folka, og spesielt en person, har godt rykte på seg. Dette gjelder ombygging av bil så vel som motorsykkel.
Fikk oversendt dette skrivet som jeg har kopiert inn.
Vi må bare få ut fingeren og lage ett forum som har linker og dokumentasjon til biler og heving og ombygging, fort som bare det.
Nå blir det krig. smile.gif







Informasjon vedrørende heving av bil

Trafikkstasjonene får en del henvendelser vedrørende heving av bil, noe som er mest aktuelt på en del 4-hjulstrekkere/terrengkjøretøy. Det har vært noe uklare føringer for hvordan vi skal behandle disse ombyggingene, og vi vil derfor gå ut med noe nærmere informasjon til dere som ønsker å foreta slike ombygginger.

Det er kapittel 7 i Kjøretøyforskriften som i utgangspunktet regulerer ombygging av kjøretøy og som setter krav til dokumentasjon vedrørende slik ombygging. Videre regulerer Kjøretøyforskriftens øvrige kapitler sammen med utfyllende brev og rundskriv fra Vegdirektoratet hva som kan gjøres på de enkelte komponenter mv.

Ett av hovedkravene i forhold til ombygging av kjøretøy, er at kjøretøyet ”skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe” (Vegtrafikklovens §13). Ved heving av bil kan man lett komme i konflikt med dette hovedkravet. Det er lite gunstig fra et rent trafikksikkerhetsmessig at bilens tyngdepunkt blir høyere. I tillegg er det stor sannsynlighet for at en hevet bil vil påføre andre trafikanter (biler og særlig fotgjengere/syklister) større skader ved en eventuell kollisjon på grunn av høyden.

Utfra et slikt rent trafikksikkerhetsmessig synspunkt vil vi derfor ha en restriktiv holdning i forhold til heving av kjøretøy.

Dersom man ønsker å heve en bil med ramme, så brukes det ofte et såkalt bodylift-sett som hever bilens karosseri i forhold til rammen. Ved bruk av slike sett, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium i forhold til innfesting/ forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv.

Videre blir biler ofte hevet ved hjelp av andre fjærer eller ombygging av fjærer/fjærfester/ heveklosser. I disse tilfellene skal det også legges frem dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium når det gjelder styrkekrav, fjæringsvei, krengingsstabilitet, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. I tillegg skal det også dokumenteres og spesifiseres dersom man må skifte/bygge om støtdempere, stabilisatorstag, pitmanarm, bremser eller andre hjulopphengsdetaljer i forbindelse med ombyggingen.
De fleste ønsker også å montere andre hjul på bilen i forbindelse med en heving; både for kanskje å heve bilen ytterligere men også for å få større sporvidde og bedre stabilitet. I den forbindelse minner vi om at Kjøretøyforskriftens §13 vedrørende bytte av dekk og felger gjelder. Hovedkravene her er at man ikke kan bruke dekk med rulleomkrets som varierer med mer enn +/-5mm i forhold til original dekkdimensjon, samt at bilens sporviddeendring ikke må overstige 15mm.

Foruten dette må det påses at kravene til dekk og felg ellers er oppfylt i forhold til merking, belastning og hastighet. Videre må det være tilfredsstillende plassforhold for hjulene og avskjermingen av hjulene må være i henhold til Kjøretøyforskriftens §32.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til tyngdepunktets høyde, bilens ”stuping” og fjæringsvei samt i forhold til blokkeringsrekkefølge.

Det skal tas kontakt med trafikkstasjonen før man påbegynner en slik ombygging.


Kjøretøy - Sør-Rogaland
Med hilsen


Opprinnelig postet av Seedy



Det finnes like mange forskjellige svar som antall ansatte hos BT, bare forsøk en annen stasjon, så skal du se at du vil få et helt annet svar. Det han utelater å si er at kontrollørene som fagfolk skal kunne avgjøre om ombyggingen er foretatt på en riktig måte og kunne vurdere om bilen er sikker å kjøre med eller ikke. Det innebærer at ved enkeltgodkjennigner, så er de ikke pålagt å kreve dokumentasjon, men de kan be om det. Jeg har noe greier far BT ang. godkjenning av landcruiser'n med 36", men rekker ikke å legge det ut akkurat nå.

#15 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Enig med Junkern.... like mange svar som BT gutter. Om de ikke innehar faglig kompetanse vil de velge å spørre etter dokumentasjon på alt mellom himmel og jord... Finner du den rette kompetente kontrolløren ser han fort hvordan ting er satt sammen. Vi har det sort på hvitt fra Vegdirektoratet at det er opp til hver enkelt kontrolant å godkjenne forandringer på kjøretøyets originale spesifikasjoner. Bodylift er foreksempel ikke nevnt med ett eneste ord i kjøretøyforskriften... det bedømmes etter skjønn. Det krever sin mann for å godkjenne slikt, det skal noen år til med erfaring og spesiell interesse for å være kvalifisert. Det vet alle som har prøvd, inkl undertegnede !

PS husk at om du har blitt nedstemt ett sted, betyr det ikke at bilen ikke kan bli godkjent, du kan holde på så lenge du orker med forskjellige trafikkstasjoner, helt til du finner en som er kompetent til jobben.

Det er derimot viktig å ha alle kvitteringer og andre dokumenter i en perm som forteller at du er seriøs i hva du gjør. Jallamek rekker aldri frem, og lager problemer for resten... De har faglige møter flere ganger i året, og de husker godt skrekk-eksemplene !



IROK ! Just In Time

#16 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Siste nytt (ihvertfall i Oslo m. omegn) er at det er opprettet en spesialavdeling i Oslo som skal ta seg av all godkjenning av ombygde kjøretøyer. Dette ble jeg fortalt når jeg ringt BT her om dagen. Dette skulle ha vært på plass fra 1.juni, men de henger litt etter, men er forsåvidt igang.
Fikk også navn og tlf.nr på en kontaktperson der.

98 XJ
2.5" løft, 31" XTR på 8x15 Rockcrawler streetlocks. Snacks på vei fra usa.

#17 Seedy

Seedy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Fantastisk! Lenge siden dette skjedde?

#18 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 06 November 2004 - 00:00

Er det veteranen Åge Krisitansen som skal lede gruppa ?


IROK ! Just In Time

#19 supersurfer

supersurfer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 06 November 2004 - 00:00

Noen som har erfaringer fra bt i bergen ang. ombygging(heving)?

#20 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 06 November 2004 - 00:00

Det er ikke lett, virkelig ikke lett....

IROK ! Just In Time