Gå til innhold



Foto

Nytt skriv inne til høring vedr. heving/ombygging


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#21 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 06 November 2004 - 00:00

her på forumet finnes masse ekspertise og folk med lang erfaring vedrørende overnevnte. Det som er viktig nå er at vi som interesseorganisasjon kan fremstå som en seriøs samlet enhet vedr ombygging av våre kjære biler.
Viktig at oi opptrer som et broderskap i så måte mht et register ang ombygging av biler.
Synes det er et flott initiativ!
Vi må også oppfordre folk her på forumet til å ta dette seriøst, og ikke bruke idiotløsninger som båtruller fra Biltema etc da dette får store konsekvenser, ikke bare for vedkommende bileier mht regress etc, men også oss andre som har denne hobbyen og blir assosiert med disse dustepåfunnene.

#22 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 06 November 2004 - 00:00

Det er en ting som slår meg når jeg leser endel innlegg her på forumet, ikke at jeg skal ødelegge eller noe, men det skal da opprettes database med biler som er ombygget og således gjøre det enklere for andre å også gjøre dette.

I mitt tilfelle kjøpte jeg et hevesett av norsk forhandler og fikk TUV papirer på dette utskrevet med bilens reg-nummer etter at forhandleren fikk se at dette faktisk var påmontert min bil. Dette som underlag var da grunnlaget for at BT (på Voss, jeg bor i Bergen) godkjente bilen uten anmerkning og sa også at dette så meget bra ut. Senere hadder jeg 2 reg-nummer på tilsvarende biler bygget om på forskjellig måte men med store dekk, sammen med noen kalkulasjoner jeg gjorde på veltevinkel mm og litt emails fra "kjentfolk" inne ombygning og dette gjorde at jeg fikk godkjent 36x12,5 på Hiluxen min.

I etterkant har jeg hatt flere forespøsler om kopi av disse TUV papirene, men det har jeg ikke levert ut da dette er en del av hevesettet og synes det også er feil ovenfor forhandler at det flyter rundt kopier av dette.

Synes derfor at i noen tilfeller, les : i noen tilfeller, det virker som noen ønsker å flyte på andres jobb, enten det er høyt betalte tester for å få TUV papirer på deler eller måter ting er gjort på, eller enkeltpersoners omfattende arbeid for å få spesielle ting godkjent. Eventuelt også at man vil sideimportere deler for å spare penger kontra norsk forhandler som gjerne har bidratt til kostnadene med TUV papirer.

I de tilfellene folk har spurt meg om papirer, har jeg derfor sagt nei til kopiering, men bedt dem om å sette seg ned foran skjermen og lete etter tilsvarende biler så de kan finne reg-nummer og se hva som står i vognkortet på disse bilene. Enkelte er meget forsiktig med å oppgi reg-numre, mens andre gir pokker. Synes derfor man må respektere de som ikke ønsker at reg-numrene på bilene demmes "flyter rundt".

I utgangspunkt er ikke det første innlegget noe verre enn reglene er er idag, det bare poengteres at ting skal gjøres skikkelig og påpeker noen av farene med ombygginger. Bruker man skikkelige deler, gjerne med TUV eller andre tester/godkjenninger, så vil det i fremtiden fremdeles være mulig å bygge om biler, men det både skal og må gjøres skikkelig.
At det opprettes fagrupper innne ombygning har jo vært etterlyst siden slutten av -70 tallet av Amcar der de også har etterlyst den svenske modellen der de hadde egne besiktingsmenn som gikk nøye igjennom det ombygde kjøretøyet før det evetuelt kunne godkjennes. Synes dette i så fall er på høy tid !

Jeg

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#23 trulz

trulz

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 08 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:

I de tilfellene folk har spurt meg om papirer, har jeg derfor sagt nei til kopiering, men bedt dem om å sette seg ned foran skjermen og lete etter tilsvarende biler så de kan finne reg-nummer og se hva som står i vognkortet på disse bilene. Enkelte er meget forsiktig med å oppgi reg-numre, mens andre gir pokker. Synes derfor man må respektere de som ikke ønsker at reg-numrene på bilene demmes "flyter rundt".

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

Opprinnelig postet av Blom



Er enig at man skal være litt restrektive på TuV som er tilrettelagt for det enkelte kjøretøy. Men det med å 'dele' reg nr på biler er jo ikke så ille som du skal ha det til. I mitt tilfelle hjalp det meg mye, da jeg har kjøpt en bil med ikke-godkjent hevesett. Var så heldig og fikk 'låne' reg nr av 2 eier med samme hevesett som hvar godkjent på deres bil. Dette har hjulpet meg godt på vei. Men for all del bør man spørre som 'tillatelse' til å oppgi reg. nr først!

MVH. Trulz.
-----------



#24 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Selvfølgelig har du et poeng Blom......ingen problemer med å forstå det. Men.....Det viktigste er at vi står sammen om felles interesse og deler våre erfaringer samt at likhet for loven blir respektert. Det gjør det ikke i dag, og med politikere som Høybråthen & Co er det ikke noe som er sikkert i det hele tatt. Skulle kanskje hatt Jesus-godkjenning på hevesettet!!.
Å dele ut reg.nr på bilen ser jeg ingen problem med. Hvis din bil er godkjent med et visst oppsett, og en annen med samme oppsett får underkjent godkjenning blir jo dette noe rart. Selv om du har hatt en del arbeid med dette må det jo være bra å kunne dele dette med andre. Dette vil jo etterhvert komme deg til gode også.....hvis en annen har gjordt jobben før deg......ikke sant.
Dette forutsetter selvfølgelig seriøsitet....og det MÅ alle forstå.
Min erfaring med BT er at de helst sier nei til noe dem ikke er sikker på.....bare for å bli kvitt meg. Det blir litt David mot Goliat dette.
Vi må utlikne dette ved å stå sammen som en maktfaktor. Innmari dumt hvis alle skal sitte på hver sin høye hest når vi alle deler samme interesse!

#25 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
SeDet viktigste er at vi står sammen om felles interesse og deler våre erfaringer samt at likhet for loven blir respektert. Det gjør det ikke i dag, og med politikere som Høybråthen & Co er det ikke noe som er sikkert i det hele tatt.
Opprinnelig postet av Eivind37

PS husk at om du har blitt nedstemt ett sted, betyr det ikke at bilen ikke kan bli godkjent, du kan holde på så lenge du orker med forskjellige trafikkstasjoner, helt til du finner en som er kompetent til jobben
Opprinnelig postet av Hoelern

Ja det er jo dette som er det store problemet! Er jo ikke uten grunn at noen kjører 100mil for å kunne vise bilen sin i Trondheim. Slik skal det ikke være! Om du bruker skikkelige deler og gjør jobben ordentlig så skal det være uvesentlig hvor du viser bilen! I Tromsø får vi ikke godkjent 31" på Pajero en gang, selv om bilen absolutt er dimmensjonert for det!

På den annen side så er det helt på sin plass at de er litt restriktive, (synes bare de er litt vel mye...) for vi vil vel ikke ha amerikanske tilstander her???



If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#26 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Enig Amund, men vi gjør jo mye de samme ombyggingene, på mye de samme bilene, Og lik typegodkjenning = lik teknikk. Ikke så fælt vanskelig for BT.

-Ja til en liste med typegodkjenningsendringer på sugga til Mad Max!!biggrin.gif

#27 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Hei!

Helt enig med Eivind 37 og Hardkåre. Når noe er blitt godkjent bør BT legge inn en godkjenningskode som vil være gjeldende for alle like tilfeller over hele landet på angjeldende kjøretøy ut i fra kjøretøyets typegodkjenning. Alt annet blir feil! Her har BT en jobb å gjøre, for to like ombygginger skal behandles likt. Man skal ikke måtte finne "snille og flinke" BT folk for å få ting til. Det skulle være enkelt for dem å bygge opp et register over hva som er godkjent på hva. At jobben blir "tyngst" for dem som bygger om først er jo selvsagt rett. Kanskje dette burde kvalifisere til tittelen "offroadpioneer", men ikke til at alle skal måtte gå gjennom det samme, hver gang. Det blir i beste fall for dumt!
Noe av problematikken er også knyttet opp i mot "forhandlerproteksjonisme" (egne typegodkjenninger som de for alt i livet ikke deler ut). De nye produktgodkjenningsdirektivene fra EU gjør at i prinsippet skal alt være godkjent over alt, så lenge produktet er godkjent (TUV/DEKRA osv.). Dette er aktuelt i forb. med f.eks. sideimport. Synes ikke synd på dem i det hele tatt, jeg. Om TUV-papirene ligger inne fra Ola Gokk eller en bedrift skal i prinsippet være ett fett. At dette undergraver importører/forhandlere er meg revnende likegyldig fordi de enten; lever fett pr idag, eller så må de se seg om etter nye og tøffere innkjøpsansvarlige! Det går mot et marked folkens!
Og like priser inn bør gi like priser ut!. At vi er få i Norge, og har litt lengre vel fra produsent utgjør lite, og er ikke et argument for vesentlig høyere priser enn i andre land. (Dagens markedsmoral, men kjenner problematikken fra flere bransjer).

#28 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Jesus-godkjenning på hevesettet!!


Hihihi, den var god! blink.gif

Men:

Kopi av melding:

Å dele ut reg.nr på bilen ser jeg ingen problem med. Hvis din bil er godkjent med et visst oppsett, og en annen med samme oppsett får underkjent godkjenning blir jo dette noe rart.
Opprinnelig postet av Eivind37



Det er vel ikke rart? 1. TUV-papirer og alle andre godkjenningspapirer tilsynet godtar skal være skrevet ut, stemplet og signert på DITT rammenummer. Det er vel bare fordi BT ikke kan ha oversikt over endringer i konstruksjon på forskjellige årsmodeller, hvilke biler som er konstruert likt etc.

2. Hvis du har et vognkort hvor det står "godkjent med 33x12,5, søttogførti tom heving" osv, hvordan kan min BT-mann vite hva slags dokumentasjon du har vist for å få dette i boks, og ikke minst hva du evt. har gjort med bilen. For alt jeg (og min BT-mann) vet kan du ha montert 3 meters brembo-bremser med nistempla calippere, senka motor'n i ramma for å beholde tyngdepunktet, forsterka hjulopphenget osv osv osv. Det er her problemet ligger mener nå jeg.

Men klart - en database på HVA som er lov for en gitt bil HVIS det og det blir gjort - hadde vært gull. Både for oss og Biltilsynet? Men det forutsetter selvsagt enighet om at dette virkelig ER ok, her trenger vi vel en såkalt uavhengig instans... helst med greie på fysikk wink.gif (Jeg kan spørre på Blindern?)




#29 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:

Men klart - en database på HVA som er lov for en gitt bil HVIS det og det blir gjort - hadde vært gull. Både for oss og Biltilsynet? Men det forutsetter selvsagt enighet om at dette virkelig ER ok, her trenger vi vel en såkalt uavhengig instans... helst med greie på fysikk wink.gif (Jeg kan spørre på Blindern?)


Opprinnelig postet av Amund



Og her tror jeg du er inne på noe. Hadde offroad miljøet klart å sette sammen et "teknisk" råd i samarbeid med importørene tror jeg mye kunne ha vært gjort. Da kunne man ha laget en base over godkjennte endringer. Jeg ser for meg en base på web hvor vi som brukere kan søke på hva som kan gjøres, og som godkjennes hos BT, papirer får man hos forhandler. Rådet jeg nevner må selvfølgelig samarbeide med BT, og det er vel her skoen trykker. Bare en tanke fra min side.

-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#30 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Litt av problematikken er vel denne vegringen med å se inn i problemer da, det er langt lettere og fra-skrive seg ansvar med å hevde: IKKE GODKJENT.. Og ting blir liksom ikke stort enklere når noen får lov ett sted, ett annet er noe brått helt annerledes..

Jeg frykter litt at noen må ta ansvar selv, fordi skal Biltilsynet tilslutt få bestemme blir det mange fast and the furious biler ute på veien, fordi de har langt lettere for å få godkjenninger enn vi med firehjuls-trekkere.. Det vi trenger er faktisk et forbund med nok kompetanse som sier at dette er greit, og dette går desværre ikke i det hele tatt, som holder hos Biltilsynet eller Vegdirektoratet, fordi det er jo de som til syvende og sist bestemmer..

Mener og ha hørt om et lignende Tûv innstans i Norge tidligere, men disse er vel sikkert lagt ned og bortgjemt i en korridor ett eller annet sted.. Jeg tror om en skal ha noen sjangs i dette store bildet må en tenke litt på ansikt utad og tenke litt på holdninger.. Fordi med en ryddig fremtreden og sysakene i orden kommer en rimelig langt, men det hender at`n ikke alltid kommer helt i mål, og da må en finne ut noen nøkkel-løsninger som gavner alle med firehjul strekkere..

smile.gifsmile.gifsmile.gif



#31 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Er det kanskje Teknologisk institutt (TI) du mener, Jeepir? De tester, beregner og godkjenner alt fra sparkstøttinger til jagerfly, etter det jeg har hørt. Har ikke telefonnummeret, men adressa er Akersv 24 c, Oslo.

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

#32 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Litt av problematikken er vel denne vegringen med å se inn i problemer da, det er langt lettere og fra-skrive seg ansvar med å hevde: IKKE GODKJENT.. Og ting blir liksom ikke stort enklere når noen får lov ett sted, ett annet er noe brått helt annerledes..

Jeg frykter litt at noen må ta ansvar selv, fordi skal Biltilsynet tilslutt få bestemme blir det mange fast and the furious biler ute på veien, fordi de har langt lettere for å få godkjenninger enn vi med firehjuls-trekkere.. Det vi trenger er faktisk et forbund med nok kompetanse som sier at dette er greit, og dette går desværre ikke i det hele tatt, som holder hos Biltilsynet eller Vegdirektoratet, fordi det er jo de som til syvende og sist bestemmer..

Mener og ha hørt om et lignende Tûv innstans i Norge tidligere, men disse er vel sikkert lagt ned og bortgjemt i en korridor ett eller annet sted.. Jeg tror om en skal ha noen sjangs i dette store bildet må en tenke litt på ansikt utad og tenke litt på holdninger.. Fordi med en ryddig fremtreden og sysakene i orden kommer en rimelig langt, men det hender at`n ikke alltid kommer helt i mål, og da må en finne ut noen nøkkel-løsninger som gavner alle med firehjul strekkere..

Opprinnelig postet av Jeepir



Det er et arbeid i gang rundt dette med ombyggingen av kjøretøy.
Amcar, Rod-miljøet og NMCU diskuterer denne saken med vegdirektoratet.
Utgangspunktet for dette var den mye omtalte "ramme-saken" (en mc ble kolisjonskadet, ble anbefalt av vegdirektoratet å bytte ramme, men da skulle tollvesenet ha ny engangsavgift).

For motorsykler ser det ut for at mye er gjort, har ikke klart å finne noe om dette på gjemmesiden til Amcar.
Se:http://www.nmcu.org/meninger/ombygging.html

For biler er det en prosess rundet dette med privat/sideimport av biler fra USA. Selvom dette i utgangspunktet kun gjelder import av "orginal" biler, så tyder mye på at det vil bli en samkjøring av disse tingene.
Se forøvrig:
http://www.amcar.no/...dexjulbyr1.html

Så det skjer ting, men ikke nødvendigvis så raskt som ønskelig.

Regards,
PerJ

#33 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Vi har jo forøvrig en endeløs diskusjon om hvor vi kan kjøre lovlig, og en diskusjon om hvor mye en evt. ødelegger dersom noen blir tatt i ulovlig ferdsel med sine " grom-vogner ".. Si meg en ting, hvor lenge skal vi gå rundt med lua i hånda og si unnskyld jeg er en offroader jeg..

Biltilsynet krever Tûv papirer som en type dokumentasjon, samtidlig som noen ingenører skjønner ikke hva som står der på Tysk.. Men likevel er dette bra nok dokumentasjon for de som altså skjønner Tysk..

Jeg mener det burde hvert laget en skikkelig organisasjon som kunne ta seg av sånne diskusjoner som kjøre områder, og godkjenninger, fordi faren er om det kommer de gale folkene på de plassene, vil de bare høyst sannsynelig kværne sin egen kake..

Det er snakk om at bilimportørene skal, eller burde være på banen, men hva med de bilmerkene der importøren mener at deres bilmerke er bra nok sånn de er, skal det altså være umulig for de med det bilmerket da.. Er det riktig at dersom en er "buzz" med Biltilsynet skal en kunne gjøre de mest vannvitiige modifikasjonene, samtidlig som om det er en som så absolutt ikke er helt "buzz" med Biltilsynet ikke skal få gjort en ting.. Selv om denne modifiseringen er av heller mindre målestokk..

Tenke seg til hvor mange er det som egentlig er her i mer eller mindre grad, hadde det ikke hvert en ide og slått seg sammen til en union.. En Fag forening med den riktige kompetangsen på tværs av alle bilmerker..
Det sitter sikkert folk gjemt bak nick og pc`er i dette langstrakte land som har så stor kompentanse at den gennerelle Biltilsynet ingenør kanskje burde ha funnet seg tilrette bak en skolebenk..

Fra den side linjen jeg sitter ser jeg, og hører om forskjellige innterisange prosjekter som brått og tilsynelatende ufrivillig blir gjemt bort i et heller ublidt møte med Biltilsynet eller Vegdirektoratet.. En bør huske på at disse karene uten å si noe stygt har sin oppfattning av visse ting, og Det er ikke brått det samme som vi på grasrota har.. Jeg tror faktisk at jeg har mummlet på det før, men den aller største faren for at denne innterisange hobbyen som treffer bare flere og flere i Norge.. Er om at vi på tværs av biltypene ikke greier og snakke sammen, og ei heller greier og trekke i samme rettning.. Ofte så er vi "små-konger" som tvi holder på våres ideer og ikke minst visjoner, men hadde vi hatt en organisasjon i ryggen, med nok tyngde til å påvirke noen, da hadde disse problemene med Godkjenninger og lovlige Treff sikkert hvert mindre vannskelige å kunne gjennomføre vil jeg tro.. smile.gif



#34 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Er det veteranen Åge Krisitansen som skal lede gruppa ?


Mener det var Åge Kristiansen han het ja. (Rotehue meg har klart å miste lappen jeg skreiv navn og nummer på).


98 XJ
2.5" løft, 31" XTR på 8x15 Rockcrawler streetlocks. Snacks på vei fra usa.

#35 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

<snipet masse>
Kopi av melding:
Jeg mener det burde hvert laget en skikkelig organisasjon som kunne ta seg av sånne diskusjoner som kjøre områder, og godkjenninger, fordi faren er om det kommer de gale folkene på de plassene, vil de bare høyst sannsynelig kværne sin egen kake..


Og det er her jeg sier at Amcar, Rod-miljøet og NMCU står sammen i diskusjonene med vegdirektoratet.
NMCU har en del tusen medlemmer, Amcar det samme, mens Rod miljøet ikke er så stort, men tilgjengjeld teknisk kompetente.


Kopi av melding:

Det er snakk om at bilimportørene skal, eller burde være på banen, men hva med de bilmerkene der importøren mener at deres bilmerke er bra nok sånn de er, skal det altså være umulig for de med det bilmerket da..


Tror ikke det er noen god ide med bilimportørene oppi dette, de har sine egne prioriteringer og disse er ofte ikke sammenfallende med forbruker/våre prioriteringer.

I tillegg, så har importørene sin egen organisasjon.


Kopi av melding:

Er det riktig at dersom en er "buzz" med Biltilsynet skal en kunne gjøre de mest vannvitiige modifikasjonene, samtidlig som om det er en som så absolutt ikke er helt "buzz" med Biltilsynet ikke skal få gjort en ting.. Selv om denne modifiseringen er av heller mindre målestokk..


Nei, og det er nettopp dette som de nevnte organisasjoner jobber for:
Det skal etableres et regelverk som skal håndteres likt over hele landet.


Kopi av melding:

Tenke seg til hvor mange er det som egentlig er her i mer eller mindre grad, hadde det ikke hvert en ide og slått seg sammen til en union.. En Fag forening med den riktige kompetangsen på tværs av alle bilmerker..
Det sitter sikkert folk gjemt bak nick og pc`er i dette langstrakte land som har så stor kompentanse at den gennerelle Biltilsynet ingenør kanskje burde ha funnet seg tilrette bak en skolebenk..


Glimrende ide, foreslår at du tar kontakt med en av de ovennevnte organisasjoner og stiller deg til disposisjon for det arbeidet de driver, da med 4x4 kjøretøy som spesialfelt. Du blir helt sikkert tatt vel imot !
Du kunne da opptre som koordinator/bindeledd mellom det arbeidet som blir gjort, og den enkelte offroadklubb.


Kopi av melding:

Er om at vi på tværs av biltypene ikke greier og snakke sammen, og ei heller greier og trekke i samme rettning.. Ofte så er vi "små-konger" som tvi holder på våres ideer og ikke minst visjoner, men hadde vi hatt en organisasjon i ryggen, med nok tyngde til å påvirke noen, da hadde disse problemene med Godkjenninger og lovlige Treff sikkert hvert mindre vannskelige å kunne gjennomføre vil jeg tro.. smile.gif


Tror Tommy har hatt denne tanken/ideen en god stund.
Snakk med han, han trenger all den hjelp han kan få for å få dette igang.



Regards,
PerJ

#36 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 10 November 2004 - 00:00

Hmmm....veldig interssant diskusjon. Bra at mange har varierte og ikke minst nyanserte syn på saken. Det finnes sikkert 1000 forskjellige nyanser p hvordan en bil bygges opp, men vi må ikke rote oss bort i detaljer. Det er jo ikke nødvendigvis slik at dersom man oppgir en referanse på et reg.nr som har ca identisk modifikasjon som din bil som en prøver å få godkjent, får det ikke følger for denne bilen. Dette blir da bare en dokumentasjon for å sikre likeverdig behandling hos BT.
Hvis en prøver å trekke en rød tråd gjennom dette, ønsker vi alle stort sett mye av det samme. Større hjul, riktig inpress, hevesett, kufanger/lyktebøyle/bullbar og et bodylift-kit. Dette er iallefall mitt inntrykk. DA bør vi alle hjelpe våre offroad kompiser på samme måte som vi assisterer hverandre på offroad treff.
FOR: Det vi aller helst ønsker, og da tror jeg jeg snakker for de fleste her, ER å ha et godkjent kjøretøy, og at man da slipper å ha hjertet i halsen hver gang det er teknisk kontroll.
Når det gjelder Amcar organisasjonen er det bare å ta av seg hatten!!
Mange ildsjeler har ofret utallige timer på å oppnå det dem har oppnådd.
Der må også vi begynne!!
Er vi flinke og klarer å lage et nettverk, tror jeg ikke det er kompetansen det skal stå på. Mye bra folk med stor kompetanse her.
Håper jeg ALDRI må kjøre Fiat Uno!!

#37 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Interessant innlegg smile.gif og en eventuell database kan jo absolutt være en resurs og hjelp til mange... Men en slik database kan jo bare oppstå hvis folk som har gjort ombygginger på bilene sine "står fram" og kommer med opplysninger om hva som ble gjort for å få godkjent bilen.
En importør eller fabrikant vil sjelden eller aldri bry seg med å hjelpe til for å få dette oppe å gå. Mye fordi delene som ofte benyttes er uorginale ettermarkedsdeler og fordi et slikt bidrag bare vil gi dem en merkostnad.
At kanskje en trafikkstasjon eller lignende kommer til å bidra til en slik database er vel ønsketekning. Så da står man igjen med bileiere som har fått godkjent endringer på kjøretøyet sitt.

Så det er jo alle "opplysningene" man i tilfelle trenger.... Lagde for eksempel skyld en dataregistrerings side slik som den for eksempel kan være... En database basert på "web" som man kan gjøre søk og oppslag i er en enkel sak og kan være oppe å gå i løpet av en uke eller 2...... Men hva er vitsen med det hvis folk ikke legger inn sine erfaringer. wtf.gif

http://84.118.118.11...e/registrer.htm

Obs laget på 10 min....
Se bort ifra skjeve bokser, rar design osv:)

Folk som allerede har fått godkjent bilene sine er jo mindre i beit for slike opplysninger for de vet jo endel allerede om hva det dreier seg om. Men de som har spørsmål eller lurer på hva skal til har uten tvil en god nytte av en slik base.... Vil håpe at en slikt oppslagsverk i fremtiden kan bli tilgjengelig smile.gif

#38 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Hadde hatt ganske mye å sagt om dette, men skal være litt kort mellow.gif

For å ta et eksempel : Vi vet alle at AT har fått en slags uforbeholden godkjennelse på body lift på bilene de bygger om blandt annet etter å ha pairer fra IceTech (uavhengig laboratorium på Island). Vi vet også at enkeltpersoner har gjort en god jobb med body-lift, støttet bla. av den beskrivelsen som BG Nor har gitt ut og der de har brukt en basis av et kjøpt sett som er laget til dette formålet og dermed fått dette godkjent.

Dermed er det ikke sagt at så lenge en eller annen bil har fått godkjent body-lift, så er det nødvendigvis fritt frem for alle andre å få dette godkjent !

Vi vet at det brukes båtruller fra Biltema, en hadde kjøpt en halv bøtte ishockey pucker, noen snakker om aluminiumsklosser og andre om stålklosser.

Inni dette bildet vet jeg at enkelte hever ett eller flere av festepunktene fra rammen opp til den nye høyden på karosseri/plan, mens andre ikke gjør dette.

Det er dermed detaljer i dette som gjør at den jobben en har gjort på sin bil, ikke nødvendigvis blir gjort like godt av nestemann ! Det kan være måten dette er gjort på, type materiell som blir brukt eller totalintrykket på jobben som er gjort.

Jeg har hørt folk har fordømt vedkommende biltilsynsmann som godkjente min bil nord og ned, mens jeg på min side synes dette var en meget kompetent person som visste hva han snakket om og faktisk hadde en genuin bilinteresse selv.


Biler som bygges om til offroad bruk har ofte en vesentlig forskjell kontra andre kjøretøyer som bygges om. Jeg tenker her på både chopper og Rod miljøet som gjennom mangfoldige år, og så lenge jeg har fulgt litt med, har strebet etter teknisk gode bygg og har lagt svært mye energi og penger ned i dette. Mange av offroad bilene blir det også lagt ned mye penger i, mens mange også bygges på minimumsbudsjetter der det er snakk om størst mulig dekk for minst mulig penger. det kan derfor være en kollisjon mellom det å lage et teknisk godt kjøretøy, kontra tilgjengelig økonomi til å gjøre dette helt gjennomført.
Et eksempel på dette er innkjøp av båtruller fra Biltema til 200 kontra et ferdig body lift sett til 2000,-

Ble jo kort, jo wink.gif

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#39 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Er helt enig men hvis du hadde bidratt til en "kunnskap" base så hadde alle andre sett hvor mye tid og penger /ressurser man kanskje må legge ned i et kjøretøy før man kan forvente å få dette godkjent !...

#40 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Interesant forslag til database, ser ut som om vi er mange sjeler med en tanke. Som du skriver så er det vel lite sansynlig at bilimportørene vil støtte opp om en slik base. Men her burde f.eks BG Nor og 4x4 Supply kunne bidra. Som noen andre nevner over her så er det vel ikke helt i deres interesse dersom dette betyr økt gråimport. Dette tror jeg ikke vil skje da man alikevel er avhengig av papirer på sin bil, dvs. ett anbefalingsdokument skrevet til din bil. Videre har man jo noen andre problemer da, lister opp i noen punkter:
1. Hvordan skal opplysninger sendes ut. Personlig mener jeg at reg.nr IKKE skal ligge tilgjengelig på web da dette KAN føre til flere tyverier av biler.
2. Hva hvis noen selger bilen sin? Hvordan sikkrer man at den blir slettet, eller ny eier godtar videre registrering
3. Administrasjon, hvem skal vedlikeholde?
4. Hvordan sørge for seriøsitet? Man kan få BT til å bruke denne basen dersom man fremstår seriøst. Man kan f.eks selge den opp med at dersom en biltype er registrert med endringer, og det foreligger anbefalingsdokument bør denne kunne godkjennes, men man bør også være kritisk til hva som bli registrert. Vi vet at det går godkjennte biler som ikke har noe på veien å gjøre.

Jeg hadde flere punkter, men husker selvfølgelig ikke alle nå. Jeg jobbet selv med en base hvor jeg prøvde å legge inn alle disse punktene, og ivareta de norske importørenes interesser men har lagt den på is.

Videre bør faktisk en interesse organisasjon stå bak en slik base, og arbeidet med å administrere den, samt ivareta komunikasjonen med BT. Mener at en slik organisasjon bør kunne bidra med mye for offroadmiljøet, både hva kjøreområder angår, og diverse avtaler for sine medlemmer. En slik organisasjon bør også ha ett teknisk råd som tør å si nei til ombygginger.

Nærmer vi oss "Norges Offroad Forbund"?. Selv er jeg ganske fersk, men blir stadig mer og mer hekta, Jeg har på min lille tid her på forumet lagt merke til at det er mange her som kan inneha roller i en slik forening, da både teknisk og administrativt. Bare se hva Amcar klarer, og de er jo knapt 10000 medlemmer, hvor mange offroad interesserte er det? Bare offroad.no har jo nesten 3000 medlemmer.


-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"