Gå til innhold



Foto

BF Mud Terrain på snø ? Not !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
44 replies to this topic

#1 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Da var første turen med mine seipede BF MT på snøføret. De skal fort av og i vinteropplag, ja ! Fungerer ikke idet hele tatt i 2wd, men ok-ish i 4wd hvis jeg kjører pent.

Det er uansvarlig å kjøre på disse dekka på denne bilen, med så lite grep på snø. Heldigvis har jeg Cooper Dicsovery med pigg stående klar smile.gif


Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#2 nissen

nissen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

32" A/T med 150 pigger fungerer veldig fint.Slitte M/T er ikke bra!!!

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Kom til ei utforkjøring i helga... Var islagte veier, men ikke alt for glatt. En koreansk papp-bil sto langt utpå et jorde. 10-15 meter unna stod en Tahoe, fortsatt med 2 dekk på veien... Men det var ingen spor bak bilen, så jeg kunne ikke se hvordan den hadde kjørt ut! Eytter å ha sjekket at det sto bra til med damene i grøfta, spurte jeg han i Taho'en om han hadde måttet foreta en unnamanøver.

Neida, sa han. Han kom til som bil nr.1, og stoppet for å se om han kunne hjelpe til. Idèt han stoppet, dro til brekket og var på tur til å hoppe ut, begynte plutselig bilen å gli. Sidelengs!!! På bilen sto det 33" BFG AT... Etterpå syklet jeg trygt videre, på mine Hakkapeliita 215/15-dekk...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#4 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

De ER seipa max, ikke mer å hente. Men de er jo også gørrbra.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#5 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

er det mulig å seipe cooper m+s? i tilfelle hvor mye og hvordan? (ikke teknikken, men "mønsteret")

Det er ikke fart som dreper, det er smellen.
It's not the fart who kills, it's the smell!

#6 Modifisert 4Runner

Modifisert 4Runner

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 876 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

hmmm.. jeg har goodyear wrangler dekk (mud) er ikke seipet eller pigget... syns de fungerer någså bra.. spørs vor storforlanget man er... wrangler dekkene er nu lik
bf sine på mønster.. vet ikke hvordan de er på gummien...



#7 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Hmmm..... Jeg har kjørt to vintersessonger på useipede og upiggede BFG MT. Ikke de beste vinterdekkene som finnes, men jeg lever da fremdeles. wink.gif

Disse dekkene var splitter nye vinteren 2003. Merket at de fungerte noe dårligere i fjor vinter pga. slittasje, men fremdeles var det "greit nok". Bortsett fra på blank is, da ohmy.gif:o:o

#8 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Poenget er ikke at du (eller jeg, da) lever, men at alle ungene jeg kjører forbi på vei til jobben lever. Jeg skulle nok kjørt på MT hvis jeg var alene på veien, men jeg kan ikke gamble med andres liv i tillegg.

Men begge bilene deres er jo lenger og tyngre kanskje. Wrangler er en liten stutt tass som snurrer rundt på en femkroning med dårlig feste. Ikke den beste bilen på glatta i 2wd. Det kan sikkert være at bredden (12.5) har noe med det å gjøre, for jeg kjørte flere vintere på BF AT i 10.5, og det gikk ganske bra, mens dekka var ferske.


Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#9 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Da var første turen med mine seipede BF MT på snøføret. De skal fort av og i vinteropplag, ja ! Fungerer ikke idet hele tatt i 2wd, men ok-ish i 4wd hvis jeg kjører pent.

Det er uansvarlig å kjøre på disse dekka på denne bilen, med så lite grep på snø. Heldigvis har jeg Cooper Dicsovery med pigg stående klar smile.gif


Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE


Opprinnelig postet av simon




Dette er jeg ikke enig ii!
I dag som nysnøen kom, så var det veldig glatt, og selv på min nyinnkjøpte corolla med sprell nye piggfrie dekk (kvalitetsmerke), så var det glatt som bare juling, bare vent til det blir litt kaldere, så skal du se at det ikke er så uansvarlig å kjøre på BF Mud så lenge de er seipa. Det er klart at hvis du har andre vinterdekk, så er det ikke mye å lure på, men jeg har kjørt med seipa BF Mud på vinterstid uten problem. Det er føret som er avgjørende, ved nullføre, våt is o.li. så er de dårlige, men det er typisk føre hvor andre dekktyper også sliter.

Et seipa BF All-terrain er forresten så godt som fullverdig vinterdekk, og er absolutt sammenlignbart med f.eks. cooper piggfritt.

#10 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Jepp. Føret i dag var helt ekstremt, dekka mine var ikke så håpløse i fjor! I dag derimot... men jeg kjørte jo ring rundt personbilene overalt selvfølgelig...

Men at seipa BF AT er like godt som fullverdig vinterdekk tar jeg med en lastebil salt Junkern, har du prøvd (eller sett) nye piggfrie vinterdekk? Det er LITT flere seipinger i dem enn etterpå-seipa terrengdekk... + spesialisert gummiblanding

#11 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Jepp. Føret i dag var helt ekstremt, dekka mine var ikke så håpløse i fjor! I dag derimot... men jeg kjørte jo ring rundt personbilene overalt selvfølgelig...

Men at seipa BF AT er like godt som fullverdig vinterdekk tar jeg med en lastebil salt Junkern, har du prøvd (eller sett) nye piggfrie vinterdekk? Det er LITT flere seipinger i dem enn etterpå-seipa terrengdekk... + spesialisert gummiblanding

Opprinnelig postet av Amund




Det kommer naturligvis an på hvor mye dekkene er seipa, men er det fullseipet så er forskjellene miniale. Det har jeg selv erfart da jeg har kjørt på slike dekkB)

#12 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Poenget er ikke at du (eller jeg, da) lever, men at alle ungene jeg kjører forbi på vei til jobben lever. Jeg skulle nok kjørt på MT hvis jeg var alene på veien, men jeg kan ikke gamble med andres liv i tillegg.


Helt enig. Jeg hadde selvsagt ikke kjørt på disse dekkene hvis det var en gambling med mitt eget og andres liv.

Jeg har prøvd en del forskjellig når det gjelder både biler og dekk, og Hilux 4x4 med BFG MT fungerer faktisk helt greit på de fleste underlag. Med unntak av blank is, som nevnt tidligere.

Men Hilux har ca. 60/40 vektfordeling foran/bak, så nesten uansett hvilke dekk man har så må spaken settes i 4H for å få dratt i gang på snø og is.

Kopi av melding:
Men begge bilene deres er jo lenger og tyngre kanskje. Wrangler er en liten stutt tass som snurrer rundt på en femkroning med dårlig feste. Ikke den beste bilen på glatta i 2wd. Det kan sikkert være at bredden (12.5) har noe med det å gjøre, for jeg kjørte flere vintere på BF AT i 10.5, og det gikk ganske bra, mens dekka var ferske.


Opprinnelig postet av simon



Dette kan nok være en forklaring, ja.

#13 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Lever enda, eg og å hiluxen. Den er skodd med 33" BFG MUD dekk.. Dæven for ein klatreevne dei har i snøen
Men eg kan berre gløyme å køyre med 2wd inne for hiluxen e kje akkurat so tung på ræva..men sånn ville de blitt uansett ka dekk eg hadde valgt.. Det eg kan anbefale når det blir skikkeleg holke ute, er å bruke kjetting på boks, og vask dekka....OFTE
Har køyrt piggfritt i 4 år

Jon Svår, 97 15 49 87

user posted image
Sammen er eg og Kjøsen Dynamitt!!!
http://rokkjen.kkonsult.net/
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#14 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Jeg hadde første turen med Pirelli mud dekka mine på snø i dag. kan vel si det sånn at jeg turte ikke kjøre så fort biggrin.gif
litt kranglete i 2wd og sladdene kommer fort med så kort bil og sperre bak. funker ok i 4wd, jeg får kjøre litt og se om jeg tør å ha de på. men de er nok ikke glattere på snø enn hva fjorårets piggfrie var på våt asfalt.sladd i 80 på e-18 var ikke så gøy.. vel ok litt



#15 hvymøk

hvymøk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 249 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Kjøre gammal hilux me 31" bfg at dekk.. kjeme faen ikkje av flekken me 2wd.. ekje snakk om en gong.. men de vel litt på grunn av tyngda bak i forhold te framme.. =P
Ekje hææilt happy me korsn dei tek seg fram i snøven.. Men de e vel på grunn av gaanske sleip og våt snø..=)

#16 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Var ute å testa Yokohama Geolandar AT dekkene mine idag og må si jeg ble imponert, var utrolig hvor de tok ta selv på isen....smile.gif

Catosen

#17 CherokeeV6

CherokeeV6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 17 November 2004 - 00:00

Kjørte GY Wrangler AT/R til Jeepmøtet på Grava idag. Det skjer ikke igjen.... Plukka opp vinterdekk på vei tilbake. Neste gang bilen skal ut og kjøre er for å få lagt de nye dekka på felg!!



86 Cherokee 2.8 V6

#18 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Kjører på kliss nye BFG MUD 33-125, med seiping i midten, funker kanon bra både i 2 og 4wd, har prøvd nød brems et par ganger bare for å måle. Klart at at dekka ikke kan sammenlignes med nye pigg dekk eller nye piggfrie dekk. På den andre siden, så er det ikke mange % av bilene som har nye dekk tilenhver tid. Bremser like bra med disse som med 2-3 år gamle piggdekk.

Regner med at det blir værre når det blir klarhålka ute..... da e det kun store pigga som tæll. Kansje æ sku årne mæ ei oppsettning med kjættinga:D





#19 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Poenget er ikke at du (eller jeg, da) lever, men at alle ungene jeg kjører forbi på vei til jobben lever. Jeg skulle nok kjørt på MT hvis jeg var alene på veien, men jeg kan ikke gamble med andres liv i tillegg.
Opprinnelig postet av simon


Ta hensyn til andre! Hva slags unorske tilbøyeligheter har du lagt deg til;).
Jeg må innrømme at jeg har blitt en gammel og sentimental familiefar. Så etter 13 med AT og MT dekk på div biler ble samboeren innvilget vinterdekk med pigg i år. Cooper Discoverer M+S med pigg. Hun kom hjem i dag etter en tur med et stort glis og påstod at det var hvitt sommerføre ute.
Da jeg kjørte Grava - Hamar i går kveld (sjakktrekk:blush:)var det ikke mange som så ut som de hadde den oppfatningen av føret:D

OME + BB, 31", JKS, RUSTY'S, KEVINS, RE.

#20 cat.o

cat.o

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

mye av kluet med å kjøre piggfritt er å holde gummien bløt ,vask dekkene med grønnsåpe så holder de seg myke;)
mange vasker dekka med tennveske og lignende dette fjerner asfalt der å da men de tærer og på gummien så gummien tar til seg ny asfalt mye lettere .
har selv hatt bfg mt på hi lux 2 vintere og på lc 5 vintere beste vinterdekk som fins.
men så skal det og sies att de ikke ble saltet her i mo i rana denne periode:devil:

elsker å bytte