Gå til innhold



Foto

HJELP!!! TOYOTA! HJELP!!!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#21 Cruser`n

Cruser`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
innlegget begynnte egentlig ikke HELT seriøst, men innleggene dine Cruser`n er virkelig SMAKLØSE! han var interresert i hvordan han kunne stille inn pumpa noenlunde optimalt selv, ikke hva du slenger ut uten begrunnelse, og hvis han tar ut pumpa for å justere den i benk, hvordan kan den da justeres i forhold til turbo/innsug/eksosanlegg? på feeling?

Det er ikke fart som dreper, det er smellen.
It's not the fart who kills, it's the smell!

Opprinnelig postet av VCE



hva mener du med SMAKLØSE hvis du hadde tatt deg tid til å lese alle innlegg så har du muligens forstått at det ikke bare kan "skrues "på ei diselpumpe for å øke mengden etter du har økt trykket på turbo`n dette må gjøres i BENK for å få det bra, der øker de mengden diesel som motoren skal ha "ps jeg er maskin mekaniker og du skjønner sikkert hvorfor det er plombering på pumpene på maskinene du kjører også det er kun for små små justeringer ikke for å øke 20-30 % effekt

Og de justerer ikke etter fealing de tar utgangspungt i mengden som er orginal og justerer i henhold til det trykk som er økt samt volum eksetra FORNØYD !!!!!!!!!!!!!!

rævnætting ståltrå og tape yyyyyhaaaaaaaaaa

#22 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
ja altså det med umbrakoen vet jeg. er jo ikke HELT blåst smile.gif

Men det virker som om jeg ikke kan vri den mere enn max 1 omdr. før den da "nullstiller" seg selv... Skal det være slik?. Trodde det var en skrue man kunne skru på



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

Det er vanskelig og forutsi hvor mye kunskaper vær enkelt sitter inne med hær på forum, men der dær er ingen god innstinlig og ha viss du ønsker hjelp:devil:


Opprinnelig postet av rdlx3m



Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#23 StandarLux

StandarLux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Du må løsne på mutteren,holde den fast mens du bruker umbrako og vrir umbrakoen ca. 1/2 omdr., så holder du umbrakoen i ro og strammer mutteren.
Bilen bakker høyere siden det er to skruer der, en for kald og en for varm motor.

Originalt e bra, modifisert e bedre

#24 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

ja altså det med umbrakoen vet jeg. er jo ikke HELT blåst smile.gif

Men det virker som om jeg ikke kan vri den mere enn max 1 omdr. før den da "nullstiller" seg selv... Skal det være slik?. Trodde det var en skrue man kunne skru på



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#25 Espenl

Espenl

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Hei.
For dere som vil ha noen tips er det en fyldig beskrivelse av dieselpumpe justering her:
http://www.lrenthusi...sb=5&o=0&fpart=
Men det er ikke bare å gyve løs på pumpa og vri to omdreininger på alt!!! Hvis du spør et seriøst diesel verksted er de meget kjølige til all slags justering vekk fra fabrikk oppsett. Det er fort gjort å drite seg ut, og det er ikke uten grunn det er plombert. Hvis man skal fikle med dette bør man holde et våkent øye med eksostemperaturen.

Mvh Espen Løkke

#26 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

tomgangen er termostatstyrt avhengig at temperaturen på motoren..høyere tomgang når den er kald

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#27 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

har skrudd på alt og det meste. har begrenset røyken minimalt nå. Lader 1.0bar med greit med diesel. Eneste merkelige er at når motoren er kald er tomgangen på 1000rpm, når den er varm er den stabilt på 700.. Hvorfor?..

Den skruen du viser på bildet. HVOR langt kan den skrues? Hos meg virker det som om jeg kan snu den en omdr. så er den tilbake på sin plass igjen akkurat som at gjengene er gåene og ikke kan skrus inn?.....





www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#28 StandarLux

StandarLux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

har du prøvd å justere røkbegrenseren?? se bildeuser posted image
still denne inn ca. 1/2 omdreining.(I første omgang)

Der er to skruer på oversiden av forgasseren,en til tomgang ved varm motor og en når den er kald.Den som er lengst ut er for kald motor,begge kan stilles mens bilen bakker.De står imot gass "spjeldet".Løsne kontra mutteren og skru ivei. Lykke til,jeg fikk det til tilslutt.

Originalt e bra, modifisert e bedre

#29 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

jeg merket en vesentlig økning av momentet under 2000 rpm med 2,5" anlegg og kn filter uten oppskrudd diesel og turbotrykk.
Da byggde jeg nytt helt fra turboen og ut....fjernet den originale støypjernsbøyen ned fra turboen også.

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#30 dracan

dracan

    Dracan

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
jeg merket en vesentlig økning av momentet under 2000 rpm med 2,5" anlegg og kn filter uten oppskrudd diesel og turbotrykk.
Da byggde jeg nytt helt fra turboen og ut....fjernet den originale støypjernsbøyen ned fra turboen også.

-----------------
Toylet
www.toylet.no



Opprinnelig postet av massey



Har du noen bilder av exosen da?
Kunne jo hende noen fikk litt arbeidslyst! tongue.gif

"Abusos non tollit usum"

Garasje: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=14175
Nå skal det sveises fast en gang for alle!!!!!!

#31 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

Det Cruser'n mener, er at du vil ikke får en optimal forbrenning uten å kjøre den inn i benk... Har selv overhalt og benkkjørt endel dieselpumper i læretiden, og vet hva som skjer når man fikler med disse "skruene" som dere kaller det... For det første så er det ikke trykket man justerer på en pumpe men mengden... trykket bestemmes hovedsakelig av dysene. som er faste og må ut for å endres... Hvis man skrur for mye opp vil effekten få en noe negativ virkningsgrad pga uforbrendt diesel samt større fare for skjæring pga at man vasker rent sylinderveggene for smørefilm med dieselen. samt at man vil få mere sot/avleiring i motorolja fortere som vil gi økt slitasje. enn annen ting som en annen var inne på her er avgasstemperaturen som vil bli alt for høy. Det mest effektive er en kombinasjon av og endre tenning/dieselmengde på visse turtall, noe som er lagt inn optimalt i en trimmingsboks. eller som kan gjøres med pumpa i benk. Vil derfor anbefale og kjøpe en boks med en gang hvis det er mulig.... i dette tilfellet må han gjøre begge deler. For å få det optimalt da pumpa er utenfor de angitte spek. og boksen vil arbeide feil i forhold til pumpa... snakk om å kaste penger ut av vinduet.... Mvh Eyvind

#32 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

holder ikke de ville 90 gampene som er der da...bedre å endre utvekslinga da..så den passer til hjulstørrelsen biggrin.gif

Solgte hele dr..... jeg og kjøpte en med sekser i i stedet..den orker...hehe

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#33 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

det er mange, se på gulesider under motorverksteder, eller dieselverksteder eller lignende

Det er ikke fart som dreper, det er smellen.
It's not the fart who kills, it's the smell!

#34 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

hm.. ok kompansere på den måten ja...hm... Tomgangs skruen er det den lange som er skrudd som en bolt inn til gass-spjeldet?
huff. tror jeg må finne en eller annen tuning sjappe som kan stille den inn for meg. noen her som har kjennskap til folk som kan de motorene her i nærheten av oslo?



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#35 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Finnnes diesel boks som er bregnet på de motorene her jo.. 6200kr koster dem..
EPC Chiptuning i porsgrunn har det...

Men om jeg da skal få rikelig med diesel til å passe trykke mitt. da vil jeg jo tilslutt få tomgang på 1500rpm... og det stemmer ikke..



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!



Opprinnelig postet av rdlx3m




Hva er poenget med chip til en mekanisk diesel pumpe!!! fines ikke noen poeng!!!!, det er kun med elektronisk diesel pumpe som D4D som har et poeng, ikke våre .

Ja tomgang øker til ca 2000 o/min etter justering, man må justere ned tomgangs turtallet ned til ca 700.

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#36 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

Finnnes diesel boks som er bregnet på de motorene her jo.. 6200kr koster dem..
EPC Chiptuning i porsgrunn har det...

Men om jeg da skal få rikelig med diesel til å passe trykke mitt. da vil jeg jo tilslutt få tomgang på 1500rpm... og det stemmer ikke..



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#37 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

har desverre ikke noen bilder, og det irriterer meg...brukte mange timer på ny flens ved turboen og downpipen

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#38 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Tror nokk at det eneste håpet er å chippe den. Da får du stilt inn alt av elektronikk osv .



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!



Opprinnelig postet av rdlx3m



Det går faktisk ikke ann på din bil fordi det fines ikke noe chip, kun mekanisk justering der på pumpen osv.viss det ikke får noe effet av trykk økningen så gir du alt forlite diesel mengde da skjer det;)

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#39 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

Tror nokk at det eneste håpet er å chippe den. Da får du stilt inn alt av elektronikk osv .



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#40 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

Viss du for den til og lade med 1.2kg så er du god, den(CT20 turboen) kan max lade med 1.1;). Jo mere turbotrykk jo mer må man mate med diesel jeg har vel skrdu 1 1/4-1 3/4 på min med ett trykk på 1.1bar, men det kommer også an på om du har større ekos f.eks 3" hele veien. Når man har juster opp diesel megden så må man justere bakkingen ned samt røkbegrensingen.

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny