Gå til innhold



Foto

Land rover


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 rockwolf

rockwolf

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 08 December 2004 - 00:00

Er det noen som har noe erfaring med Land Rover ex militær fra det norske forsvar 74-75 mod. Noen sier at det er bruktbilen fra helvete:devil:, til andre som sier det er en kjempebil:D. Så er den noen som vil dele sin erfaring så takker jeg for det.

#2 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 08 December 2004 - 00:00

Hvis du går inn på www.lrforum.com og leser på serie forumet så finner du fort ut at du ikke skal ha LR seriebil (eller LR generellt). Du skal lete lenge etter noe som har så dårlig kvalitet og er så lite driftsikre som en LR ExMil.

Spør du derimot om det er en god hobbybil så er vel svaret ja. MASSE miljø og så og si gratis deler, du blir dessuten en allsidig og erfaren mekaniker når du har LR.

PS, jeg har ingenting imot LR, men når du spør så bør du få et nøytralt svar.

håvard : BJ42




#3 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Og så kan det nevnes, som en fordel med LR, at alt er skrudd eller naglet sammen. Det er ledig enkelt å demontere /montere en hel bil, og man kan bytte torpedovegg, gulv, vindusrammer etc etc uten å ha behov for all verden av verktøy. Jeg må nok innrømme at jeg holder meg mest i LR-leiren selv, men jeg har da hatt andre biler også (og har pr. i dag Toyota LJ-70 også). Men det er noe eget ved en LR som jeg ikke har funnet noe annet sted. -og det er kanskje derfor jeg endte opp med LR igjen...
Dessuten: Alle biler trenger godt vedlikehold. Uansett om det er LR eller Yota.

mvh
HC

edit:
En kompis av meg kjøpte min gamle LR109 Diesel, som tidligere hadde tjenestgjort 25 år på Jan Mayen. Denne blien hadde han som eneste bil ganske lenge, og her er et bilde fra en tur han hadde til Latvia:

Denne turen var visst på 4.100km, så helt ubrukelig kan da ikke en LR være wink.gif

#4 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Kanskje jeg ordla meg litt feil i forhold til at det negative skinte litt vel mye gjennom..smile.gif (Kan ikke redigere det nå, det blir litt rart)

Jeg nevnte ihvertfall de positive sidene også miljøet, alu og "spareparts"

Synes man bør få svar fra begge sider når man spør- Vi er vel nesten enige tror jeg..

håvard : BJ42




#5 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Ja, men de har ikke kopiert LandRoveren, de har i likhet med den første Landroveren som er bygget på Jeppramme gjort det samme. Altså kopiert Jeep. Aksler og motor er så og si blåkopi av Ford 9" (Toyota 9,5") og Chevy hus. Motorblokka var i lang tid bygget på Cevy rekkesekser. Ingen problem med å se det. De har gjort akkurat det samme som LR bare i litt større grad.

Ikke missforstå meg, jeg er ingen Toyota fan, jeg liker bare ting som er bra og da blir jeg automatisk veldig glad i Toy's smile.gif

Men TerraTracker, det er jo ingen hemmelighet at LR har store problemer når det gjelder driftsikkerhet, synes da denne karen bør få vite det, akkurat som jeg burde ha visst det da jeg en gang for lengesiden kjøpte Jeep CJ7. Gleden var stor over å ha kjøpt "verdens beste" terrengbil. Aldri i mitt liv har jeg blitt så skuffa...
Så hvis "MR Rockwolf" bare får høre fra en side at LR er "verdens beste bil" så vet vi vel begge at han går på en smell. Er han derimot klar over at ikke alt på disse varer evig (bortsett fra karosseriet) så kan det hende han ikke blir så skuffet og heller kan glede seg over en helt unik hobbybil!

Må forresten legge til at jeg hjalp min kompis med å kjøpe LR ExMil. Vi prøvekjørte LR'er nesten et halvt år før vi fant en som var i knallform. Vi fant til slutt en som fikk best karakter av forsvaret A+ eller hva det het. Stor forskjell på de bilene som hadde gått som feltvogner hver dag og de som hadde gått som radio biler gitt smile.gif

Morsomme biler er det ihvertfall!


håvard : BJ42




#6 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

Hehe, tja det er liksom det eneste argumentet man har mot japansk. Det er klart alumunium ikke ruster like mye.. :)Karosseri går det alltid an å få på plass, rammene ruster ikke no mer enn på f.eks. LR. Tyskerne GW ruster akkurat like mye, så mot alu så er stål selvfølgelig underlegen.

En annen faktor er : Man kan si at Porche ikke ruster så mye som en HiLux.. Det er ikke fordi stålet på Porcha er bedre, men fordi man tar mer vare på en slik bil, men HiLuxer som regel er i krigen helt til de dør. De tas som regel ikke no særlig vare på, de bare gjør det du sier de skal gjøre og krever aldri noe tilbake.

TAKK JAPAN! smile.gif

håvard : BJ42




#7 Landyman

Landyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 127 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

Også har de utviklingspotensiale til tusen!
Her er min series 3 fra 1980.



cool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gif

#8 terratracker

terratracker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

Og



Kopi av melding:
Hvis du går inn på www.lrforum.com og leser på serie forumet så finner du fort ut at du ikke skal ha LR seriebil (eller LR generellt). Du skal lete lenge etter noe som har så dårlig kvalitet og er så lite driftsikre som en LR ExMil.

Spør du derimot om det er en god hobbybil så er vel svaret ja. MASSE miljø og så og si gratis deler, du blir dessuten en allsidig og erfaren mekaniker når du har LR.

PS, jeg har ingenting imot LR, men når du spør så bør du få et nøytralt svar.

håvard : BJ42




Opprinnelig postet av håvard



Og det skriver du, som driver med gamle LC'er? En ting skal iallefall x-mil'en ha: Den ruster ikke i stykker før den er utslitt. Og de tidligere LC seriene og x-mil er vel av ca. samme årskull? smile.gif

#9 terratracker

terratracker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

hmmm....Dette skrev du i topic på l.r. forum: quote: "landcruiser er tatt med fullt overlegg fra landrover. slik som dere vet historien til landrover, kan jeg historien om landcruiser.
japanerne er eksperter på å ta ideer fra andre. når toyota skulle markedsføre seg i usa så tok de en snarvei i forhold til navnet. de innrømmer å ha stjålet navnet fra landrover. japanerne er slik: de tar et bra produkt og gjør det mye bedre."

ja, ja....kopi av en dårlig bil og litt forbedringer. Er det hva du mener?smile.gif

#10 terratracker

terratracker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Av alle Land Rovere som er bygget, så er fortsatt 70% i daglig bruk. Vel det kan jo like gjerne skyldes entusiasme som kvalitet, men det bør vel ringe en bjelle et eller annet sted om at bilene er udugelige kanskje er en smule overdrevet?
Leser en 'bilmerkeforum', så blir det så klart mye fokusering på feil og mangler (skulle bare mangle)..Men det er jo nettopp vitsen med å ha slike fora; ikke bare skryte, men å hjelpe..smile.gif
Finnes også mange Toyota forum rundt i verden, og gud bedre; mye mandagsbil der også hvis fokus settes på eieres spørsmål om "hva feiler bilen min"...
Jeg er ingen fanatiker, og har i likhet med de fleste av oss her inne eid masse forskjellig 4x4, men når det kommer til miljøet rundt et bilmerke, så har iallefall ikke jeg opplevd maken til det i L.R. miljøet i alle de årene jeg har holdt på med off road.
Litt skryt til slutt: Sett av tid til denne videosnutten: http://www.lrfaq.org...arLandRover.wmv smile.gif
Mvh. Terra

#11 truls t

truls t

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 436 Innlegg:

Posted 08 December 2004 - 00:00

:)ex mil er en ex mil.. det er vel i grunnen ikke noe annet enn en bruktbil.. motoren er en 2286 bensin motor og gearkassa er en 4 trinns manuell, fordelings kassa er 30 % lavere gearet og forberedt til 8,90 x 16 dekk, det er vel ikke noe større problemer med den enn en gammel råtten t..ta.. en får hva en kjøper.. det er mye en kan gjøre med en gammel ex mil.. jeg bruker å kalle det ett rullende prosjekt for de som kjøper en ex mil finner stadig på noe nytt som må prøves ut.. hardtopp om våren og høst truck cab om vinteren og soft top om sommeren.. reine kinderegget. tre biler i en. lykke til mvh truls

kiss: keep it simpel stupid

#12 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 08 December 2004 - 00:00

Hvis du skal handle Land Rover ex mill. må du finne en som har SIVIL girkasse....og 12 volts anlegg, det finnes en masse der ute som allerede har konvertert bilene sine så det slipper du.

Pappa har hatt LR 109 (sivil ex mill), har en kompis med LR 88, (den korte utgaven) Hvis du smører og oljer er ikke dette di værste bilene å eie. Personlig synes jeg LR har fått et ufortjent dårlig rykte.

Di fleste 4x4 biler i denne prisklassen rundt 30.000 har sine feil/sjarm kan jo nevne i fleng:

Pajero gen1: topper, gløding, girkasser

Patrol: utslettne forstillinger pga tong motor

Chevrolet: 6,2 diesler

Allt av 80 talls japse: RUST RUST RUST RUST

Har du lyst på LR: LØP Å KJØP



#13 bjørn

bjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 24 December 2004 - 00:00

Hvordan er 109`n i terrenget? Er den fulltime 4x4 eller uten senterdiff?

#14 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 24 December 2004 - 00:00

Koselig liten film snutt...

http://www.lrfaq.org...arLandRover.wmv

user posted image
www.bilbygging.no

#15 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 25 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:

En annen faktor er : Man kan si at Porche ikke ruster så mye som en HiLux.. Det er ikke fordi stålet på Porcha er bedre, men fordi man tar mer vare på en slik bil, men HiLuxer som regel er i krigen helt til de dør.


porsche fullgalvaniserer bilene.

#16 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Ikke før, isåfall bør de stramme opp galvaniserings leverandøren sin.. smile.gif

http://www.911t.org/...0inspection.htm



Uansett- går utifra at du skjønte mitt poeng : noen biler tas var på, andre ikke.

håvard : BJ42




#17 Flaatedal

Flaatedal

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 19 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Hvordan er 109`n i terrenget? Er den fulltime 4x4 eller uten senterdiff?

Opprinnelig postet av bjørn



correct me if I'm wrong;

Men mener det ikke er fulltime og da ikke senterdiff heller.
Men både rangerover og defender har fulltime.
så det er muligheter for og bygge om.

#18 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 19 January 2005 - 00:00

Defender (90/110/130) og RangeRover (Disco) har fulltime, men å bygge om til defender eller RRmotor/drivverk i en seriebil e en årntli omfattanes jobb! Da e det lættar å klaske et serie karosseri på en rangerover ramma biggrin.gif

It's NOT a Jeep... you wouldn't understand



#19 Flaatedal

Flaatedal

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 19 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Defender (90/110/130) og RangeRover (Disco) har fulltime, men å bygge om til defender eller RRmotor/drivverk i en seriebil e en årntli omfattanes jobb! Da e det lættar å klaske et serie karosseri på en rangerover ramma biggrin.gif

It's NOT a Jeep... you wouldn't understand



Opprinnelig postet av Henning



såpass ja.

ikke lik størrelse på gir/fordelingskasse i det hele tatt kanskje?

nettop lasta ned og sett "a 4x4 is born"
der bygger han serie/defender på rangerover ramme.
seksjonerer opp planet og greier.
blir 100" cool.gif

#20 JSok

JSok

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 20 January 2005 - 00:00

Enig med han dyrlegen i "a 4x4 is born". 100" er den ultimate Land Rover. Og med defender/Serie karosseri slipper du overhenget som er bak på Range Rover`n.
Har sett at i England er det en del folk som kapper av et par tommer bak på RR`n for å bli kvitt overheng-problemet, såkalte "bobtail RR"

JSok
-89 Cherokee 4.0
(med manuell kasse)
2.5"OME hevesett.
31x10.5-15