Gå til innhold



Foto

Jakten på de gylne hestekreftene...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
118 replies to this topic

#41 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Nå er denne IC'en riktig nok fra en "liten" lastebil da... Hvis det blir problem med tempen, så monterer jeg scoop i panseret, og leder lufta rett ned på IC. Det er mest aktuelt for meg å få tilstrekkelig kjøling ved offroad kjøring, og da er det ikke akkurat store luftstrømmer det er snakk om. Skal bli morro å se hvordan det utarter seg dette:)

Den alluplata blir laget slik at den leder luft fra under radiatoren og opp. Har en kompis som er platearbeider (lager kjøkkenbenker og slikt). Han kommer til å lage i passende plate for meg. En diesel motor produserer dessuten mye mindre varme en en bensin, og min radiator er sjeldent særlig varm ved landeveis-kjøring.

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#42 DECEPTICON

DECEPTICON

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

skal du ha det max morro så er det tørr is som gjelder...he he...

#43 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
HALLO!! Dette er ikke ment som et innlegg for å være frekk, men InterCooler bak radiatoren!!! Er HELT sikker på at du får mere effekt UTEN denne svære IC`en (bak radiatoren)...
Med IC-bak radioator vil jo lufta som passerer denne være oppvarmet til over 60 grader (kanskje) og en IC-som har denne tempen kjøler jo ikke ned lufta noe som helst da det er sjelden insugstemp på en sånn motor blir varmere!!!
Dessuten er jo InterCooleren veldig svær, slik at man må påregne noe trykktap og turboforsinkelse (er jo små turboene på disse motorene)
Eller hva mener du EVOMAN!!
Mvh

Opprinnelig postet av Roger Myhre



et greit tips å ta med seg mud driver: ic MÅ STÅ FORRAN radiatoren... den jobber med luftgjennomstrømning.. lufta på baksiden av radiator er ALT for varm uannsett... sette ei aluplate i mellom vil bare ødelegge enda mer.... desuten er nok en lastebil ic alt for stor og du vil miste over 50% av effekten en ic vil gi ved at det blir for stort rom i den.. og du vil sikkert miste 60% av å ha den bak radiatoren ..så jeg vil tro du får ca 10-15% mindre effekt på denne motoren en hva du ville fått uten å ha ic i det heletatt.....


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#44 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Vet at det ikke er den mest optimale løsningen, men det er snakk om marginaler. Har ei vifte som er så sterk at du kan henge sedler i grillen på den, og vifta står da over 30cm fra grillen. Så varmen fra motoren vil ikke spille noen rolle. Tror ikke det blir problem å få ned tempen. Skal ta en slik ute/inne-temp måler å feste utemåleren på ut-lufta fra IC'en. Da vet jeg hvor mye den kjøler...

Innsugs-manifolder kan etterhver lages på bestilling:)

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#45 DECEPTICON

DECEPTICON

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

er ikke meningen av meg å være frekk heller men det er litt høl i hue å sette ic bak radiatoren av to grunner.1radiator sperrer for luftstrømmen som er viktig for ic..2 ic får varme fra motor...

#46 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

bak radiatoren? med aluplate i mellom?

hva snakker dere egentlig om nå? ikke noe effekt økning ihvertfall... men regner med dette er bare tull.. har ikke lest så mye i denne tråden


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#47 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Kommer til å montere ei alluplate mellom radiatoren og ic for å være på den sikre siden. Ic'en hadde ALDRI blitt 60grader i hvertfall!!! Men har montert det slik før, uten problemer. Det er tross alt 20-30cm mellom de. Det er heller ikke orginal turbo jeg kjører da....

Ang girkassa så kjører jeg med orginal føreløpig. Går jo an å kjøre med hue vettu... Trenger ikke bråslippe clutch'en hver gang man skal i gang heller. Lager ikke racerbil...

Monterte sammen manifolden og monterte den i bilen. Har snudd litt på kompressorhuset for at det skal peke litt mer i retning av IC'en. Har fått laget ny slange for olje til turboen. Manifolden blir laget i morgen. Får kanskje prøvekjørt litt til helgen:)



http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#48 seaowl

seaowl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 147 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Nå vet ikke jeg hvilken gear kasse du har ,men med den lamellen uten avlasting fjærer kommer til å ta knekken på en original gear ganske raskt:D

#49 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

HALLO!! Dette er ikke ment som et innlegg for å være frekk, men InterCooler bak radiatoren!!! Er HELT sikker på at du får mere effekt UTEN denne svære IC`en (bak radiatoren)...
Med IC-bak radioator vil jo lufta som passerer denne være oppvarmet til over 60 grader (kanskje) og en IC-som har denne tempen kjøler jo ikke ned lufta noe som helst da det er sjelden insugstemp på en sånn motor blir varmere!!!
Dessuten er jo InterCooleren veldig svær, slik at man må påregne noe trykktap og turboforsinkelse (er jo små turboene på disse motorene)
Eller hva mener du EVOMAN!!
Mvh

#50 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Hmm, hvilken clutch er det der??

Hadde det ikke vært bedre med ic foran radiatoren??

#51 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Det er "sinna" clutch fra cluthc&brems i oslo. Jo hadde vært bedre med ic foran, men den fikk ikke plass der:devil:

Men den er så stor at den burde kjøle tilstrekkelig uansett. Har montert vifta fremfor ic'en så den blir skikkelig kjølt...

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#52 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Nå har jeg handlet og formidlet noen clutcher av de opp i gjennom årene, men mener å huske at jeg gav 3300kr ink moms og frakt for den. Men kan ikke garantere at det er en pris du får, men hvis du nevner navnet mitt, så tror jeg du er et hakk nærmere.

Hva kostet den orginale cluthen da?

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#53 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Husker du prisen du ga da...?
Har akkurat satt in ny og, men den er det sikkert noen som trenger..

#54 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Den er sterkere og tåler mer juling/varme. Trykkplata er strammere, og lamellen er laget av et materiale som biter bedre på trykkplata.

Den tåler nå mye mer NM en før, ca dobblet så mye.

De har nettside ja. http://www.clutchogbrems.no/

Hvis du referer til Trond Trondsen (meg) så får du kanskje litt okay pris...

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#55 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Hva er fordelen med den cluthen da?
Er den strammere en org. eller lettere. Hva er "vitsen"...
Har de noe nettadresse? Må jo ha allt som er bra jeg...

#56 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Det er en 2,3 ja. Det er vist svake topper på disse, så derfor legger jeg litt sjel i å få kaldt og godt fordelt luft til motoren.

Jeg fikk "god" pris på den cluthen, men tror den koster tett på 4000kr. Det er med forsterket trykkplate, trøstelager og sinterlamell.

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#57 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Dyr den clutchen da ?
Spennende prosjekt det der, det er en 2.3 du bruker?

#58 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Har nå laget ferdig eksoen. Den ble 2,5".

Har slipt opp manifolden slik at det er noen "vits" med 2,5" eksos.

H1 turboen har faktisk større impeller, og skulle kunne gi mer en den orginale.

Intercooleren er montert.

Fikk også fjernet slureviften, og montert inn el-vifte fra en Citroën.

Turboen er flow-preppet og klart for montering:)

Har igjen å lage innsugsmanifolden.

Fikk sinterclutch'en i dag!!!!!

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)

#59 Remi Wiik

Remi Wiik

    Remi

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1653 Innlegg:

Posted 20 February 2005 - 00:00

Æ skal videreformidle så skal du få høre:)



#60 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 20 February 2005 - 00:00

Det skal være en kjapp sak å fikse om man har litt glassfiber liggende. Den har ei sprekk i fronten på 10-15cm, men er hel å se på... Må bare lappes fra innsiden, og sparkles litt fra utsiden. Har egentlig ikke så lyst til å selge den i tilfelle jeg vil bygge den om å bruke den, men kommer han med et par høvdinger så er den hans.

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)