Spørsmål om intercooler
#1
Posted 11 December 2004 - 00:00
Stopper bare for tog og elefanter!
#2
Posted 13 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Etter at du har montert intercooler må du justere dieselpumpa, ellers har det ingen hensikt med tanke på effekt. Du får vel heller ikke en HK for hver grad kaldere luft, men vil tippe på 1 HK for hver 10. grad. Intercooler hjelper mest ved ladetrykk over 1 kilo. Du vil merke stor forskjell ved å bare justere opp pumpa, og det er jo gratis hvis du har mekanisk pumpe.
Opprinnelig postet av PM
Ikke riktig
En intercooler, er en ladeluftkjøler. Den senker innsugstemp, og hjelper veldig uten å tenke på dieelpumpa. Det eneste du trenger er å gi motoren litt mer turbotrykk kanskje, for å veie opp for tapet i i.c. Når du får inn mer luft, d.v.s at lufta er mer kompakt, vil du få en mer effektiv kompresjon av blandingen og motorn ha mer effekt.
Du sparer også motoren en dl med dette.
Hvor mye effekt du får avhenger av mange faktorer...!!
Raskere reaksjon får du heller ikke, da du får en forsinkelse i innsprøytinga, men med et litt høyere trykk ut fra turboen, vil det bli bedre.
Opprinnelig postet av ZR-900
Du sier her at den senker innsug temp. Det er jeg enig i,dvs. lufta er tettere slik at det blir plass til mer luft, og mer luft sier du at hjelper veldig uten å gjøre noe annet.
Du hadde et svar på et Mitsu-emne, " Hvordan justere turbotrykk og dieselpumpe"
Sitat: " Riktig forhold mellom luft og diesel er jo det som skal være riktig,ingen vits med mye luft bare" Så da er vi ikke så uenige likevel da:)
#3
Posted 13 December 2004 - 00:00
1988 Chevy Subb
#4
Posted 12 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Etter at du har montert intercooler må du justere dieselpumpa, ellers har det ingen hensikt med tanke på effekt. Du får vel heller ikke en HK for hver grad kaldere luft, men vil tippe på 1 HK for hver 10. grad. Intercooler hjelper mest ved ladetrykk over 1 kilo. Du vil merke stor forskjell ved å bare justere opp pumpa, og det er jo gratis hvis du har mekanisk pumpe.
Opprinnelig postet av PM
Ikke riktig
En intercooler, er en ladeluftkjøler. Den senker innsugstemp, og hjelper veldig uten å tenke på dieelpumpa. Det eneste du trenger er å gi motoren litt mer turbotrykk kanskje, for å veie opp for tapet i i.c. Når du får inn mer luft, d.v.s at lufta er mer kompakt, vil du få en mer effektiv kompresjon av blandingen og motorn ha mer effekt.
Du sparer også motoren en dl med dette.
Hvor mye effekt du får avhenger av mange faktorer...!!
Raskere reaksjon får du heller ikke, da du får en forsinkelse i innsprøytinga, men med et litt høyere trykk ut fra turboen, vil det bli bedre.
#5
Posted 12 December 2004 - 00:00
1988 Chevy Subb
#6
Posted 12 December 2004 - 00:00
men...
skulle bare mangle, "ved flat planke" har disse motorene avregulert og leverer ikke maks hk uannsett...
Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c
#7
Posted 12 December 2004 - 00:00
Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c
#8
Posted 12 December 2004 - 00:00
#9
Posted 11 December 2004 - 00:00
og den påstanden din hører ingen stand hjemme...
for.. hvor ofte har du kjørt motor i benk også kobla på en intercooler for å se effekt forksjllen?
husk at alt her er relativt da... og det er ikek snakk om noe værsting forskjelelr i luft og hk da, kun minimalt...
Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c
#10
Posted 11 December 2004 - 00:00
så hvis du ikke justerer pumpa vil jeg påstå at en intercooler vil hjelpe like mye på kreftene som neonlys....
1988 Chevy Subb
#11
Posted 11 December 2004 - 00:00
her snakker vi om under 100hk motor med normal luft temp inn, luft tempen i lufta som fyller opp sylindrne går vel ikke ned med 120 grader? 2.5td motor har 87 hk og eksakt samme motor bare med intercooler har 99 hk, pumpa er lik justert og den samme....
Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c
#12
Posted 11 December 2004 - 00:00
Stopper bare for tog og elefanter!
#13
Posted 11 December 2004 - 00:00
Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c
#14
Posted 11 December 2004 - 00:00
Stopper bare for tog og elefanter!
#15
Posted 11 December 2004 - 00:00
#16
Posted 11 December 2004 - 00:00
Beer gives you drain bamage
#17
Posted 11 December 2004 - 00:00
det du skriver er nesten riktig... men har sine begrensinger.. og blir det for stor cooler så mister du mye effekt igjen så det gjelder å få en optimal cooler til din motor... verken større eller mindre... ...
Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c
#18
Posted 18 December 2004 - 00:00
eller ka
kansje d
#19
Posted 20 December 2004 - 00:00
Derfor er det rett som det sies at intercoolern aleine gir effekt, hvis forbrenningen blir bedre og det blir den sikkert.
Kald luft=mere luft
mer luft+mer diesel= mer effekt
EvoMan har nok noe rett denne gang
Nissan Patrol 3,3TD
Lada Niva
Bilder fra gjrestad på hjemmesida!
#20
Posted 20 December 2004 - 00:00
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring