Gå til innhold



Foto

Spørsmål om intercooler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#1 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

Leste et sted at en ville få èn hk ekstra for hver grad ladelufta ble kjølt ned. Lurer fælt på om "alt" som trengs er en intercooler eller om noe annet er nødvendig i tillegg for å få ut noen flere hester? Hvor stor økning i % vil i tilfelle intercooler'n alene gi?? Motoren er en Mitsubishi 2,5 TD. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

#2 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Etter at du har montert intercooler må du justere dieselpumpa, ellers har det ingen hensikt med tanke på effekt. Du får vel heller ikke en HK for hver grad kaldere luft, men vil tippe på 1 HK for hver 10. grad. Intercooler hjelper mest ved ladetrykk over 1 kilo. Du vil merke stor forskjell ved å bare justere opp pumpa, og det er jo gratis hvis du har mekanisk pumpe.

Opprinnelig postet av PM



Ikke riktig
En intercooler, er en ladeluftkjøler. Den senker innsugstemp, og hjelper veldig uten å tenke på dieelpumpa. Det eneste du trenger er å gi motoren litt mer turbotrykk kanskje, for å veie opp for tapet i i.c. Når du får inn mer luft, d.v.s at lufta er mer kompakt, vil du få en mer effektiv kompresjon av blandingen og motorn ha mer effekt.
Du sparer også motoren en dl med dette.
Hvor mye effekt du får avhenger av mange faktorer...!!
Raskere reaksjon får du heller ikke, da du får en forsinkelse i innsprøytinga, men med et litt høyere trykk ut fra turboen, vil det bli bedre.

Opprinnelig postet av ZR-900



Du sier her at den senker innsug temp. Det er jeg enig i,dvs. lufta er tettere slik at det blir plass til mer luft, og mer luft sier du at hjelper veldig uten å gjøre noe annet.

Du hadde et svar på et Mitsu-emne, " Hvordan justere turbotrykk og dieselpumpe"
Sitat: " Riktig forhold mellom luft og diesel er jo det som skal være riktig,ingen vits med mye luft bare" Så da er vi ikke så uenige likevel da:)smile.gif

#3 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 13 December 2004 - 00:00

En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig. Ved å montere turbo vil man øke oksygenmengden, og ha mulighet til å øke dieseltilførselen og få mer/flere krefter. Eneste begrensningen er da kjøling, for kald luft er mindre enn varm luft og krever da mindre plass, på en turbomotor er det aktuellt med intercooler, på alle motorer det kan man kjøle ved å tilføre spormengder vann, eller en mer utbredt metode er å tilføre nitrousoxide, dette gjør igjen at man belaster smøresystemet, så til sist vil det være smøringen som er begrensningen i en motor. Dette er på et nivå der hvor man vil henvende seg til f.eks sarpsborg motor.

1988 Chevy Subb

#4 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Etter at du har montert intercooler må du justere dieselpumpa, ellers har det ingen hensikt med tanke på effekt. Du får vel heller ikke en HK for hver grad kaldere luft, men vil tippe på 1 HK for hver 10. grad. Intercooler hjelper mest ved ladetrykk over 1 kilo. Du vil merke stor forskjell ved å bare justere opp pumpa, og det er jo gratis hvis du har mekanisk pumpe.

Opprinnelig postet av PM



Ikke riktig
En intercooler, er en ladeluftkjøler. Den senker innsugstemp, og hjelper veldig uten å tenke på dieelpumpa. Det eneste du trenger er å gi motoren litt mer turbotrykk kanskje, for å veie opp for tapet i i.c. Når du får inn mer luft, d.v.s at lufta er mer kompakt, vil du få en mer effektiv kompresjon av blandingen og motorn ha mer effekt.
Du sparer også motoren en dl med dette.
Hvor mye effekt du får avhenger av mange faktorer...!!
Raskere reaksjon får du heller ikke, da du får en forsinkelse i innsprøytinga, men med et litt høyere trykk ut fra turboen, vil det bli bedre.

#5 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

du vil få en motor med raskere reaksjon, men du får ikkenoe mer å guffe på med ved "flat planke"

1988 Chevy Subb

#6 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

men hvordan får man raskere reakjson i en motor da? tenner den raskere? går overføringen av de kreftene som er der allerede fortere? eller blir forbrenner den raksere og dermed klarer flere takter? eller hva mener du

men...

skulle bare mangle, "ved flat planke" har disse motorene avregulert og leverer ikke maks hk uannsett...


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#7 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

har desverre ikka hatt noen behov for å teste ut hva som skjer med ettermontering av neonlys....................


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#8 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 12 December 2004 - 00:00

....men har du brøvd neonlys i benk da???hahahahaha

#9 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

selvsagt er luft molekylene midre og det blir plass til mere luft/diesel blanding, men disse pumpene leverer såpass mye så på disse bilene er det ingen problem.

og den påstanden din hører ingen stand hjemme...

for.. hvor ofte har du kjørt motor i benk også kobla på en intercooler for å se effekt forksjllen?

husk at alt her er relativt da... og det er ikek snakk om noe værsting forskjelelr i luft og hk da, kun minimalt...


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#10 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

luft rommer mindre når den er kald enn når den er varm, dvs at du får plass til mer oksygen i brennkammerene, og dermed ha muligheten til å forbrenne mer drivstoff.

så hvis du ikke justerer pumpa vil jeg påstå at en intercooler vil hjelpe like mye på kreftene som neonlys....wink.gif

1988 Chevy Subb

#11 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

her er det ikke tipping som gjelder , her er det kun tall fra forskning som gjelder.....

her snakker vi om under 100hk motor med normal luft temp inn, luft tempen i lufta som fyller opp sylindrne går vel ikke ned med 120 grader? 2.5td motor har 87 hk og eksakt samme motor bare med intercooler har 99 hk, pumpa er lik justert og den samme....






Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#12 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

Takk for svaret Evoman! Jeg forstår det da slik at en riktig intercooler alene vil gi merkbart ekstra krefter uten at noe annet må gjøres med bilen? Har du et tips om hvilke typer som vil egne seg til min L200 bortsett fra en original ny en som sikkert koster både skjorta og singletten. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

#13 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

nja,, de originale er i størrelse omfagn omtrent like som til feks masda 323 GT-R bilene.. og de finnes det noen av der ute i verden... eller prøv å få tak i fra en mitsu på høggeren, samem hvem type mitsu for de fleste dieselene ligger vel på 87-100 hk så alle skulle gå .


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#14 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

OK, takk skal du ha. Mvh Odd.

Stopper bare for tog og elefanter!

#15 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

Etter at du har montert intercooler må du justere dieselpumpa, ellers har det ingen hensikt med tanke på effekt. Du får vel heller ikke en HK for hver grad kaldere luft, men vil tippe på 1 HK for hver 10. grad. Intercooler hjelper mest ved ladetrykk over 1 kilo. Du vil merke stor forskjell ved å bare justere opp pumpa, og det er jo gratis hvis du har mekanisk pumpe.

#16 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

kan jo umulig stemme! Eksempel: på en 42000 HK Burmeister&wain jeg har jobbet med var temperaturdifferansen over spyleluftkjøleren ca.100grader (vannkjølt, ca 140inn-40 ut)-skulle dette gi bare 100HK mer?? Saken er nok mye mer kompleks enn så!!!

Beer gives you drain bamage

#17 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 11 December 2004 - 00:00

2.5 turbo motorene til pajero er det 13 HK forksjell på med og uten intercoller....

det du skriver er nesten riktig... men har sine begrensinger.. og blir det for stor cooler så mister du mye effekt igjen så det gjelder å få en optimal cooler til din motor... verken større eller mindre... ...


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#18 neowulf

neowulf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 774 Innlegg:

Posted 18 December 2004 - 00:00

sån ikke får å fyre eller noe men lufta må varmes opp igjenn lammi dieselen får å antennetenne går ikke bare med kompresjon heller


eller ka

kansje d

#19 JEHenden

JEHenden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Det kommer jo an på hvor mye av dieseln som blir forbrent i sugemotoren. Er dette 100% (noe det ikke er) så er det ikke mulig å få mer effekt ut av motoren uten å øke dieseltilførslen.

Derfor er det rett som det sies at intercoolern aleine gir effekt, hvis forbrenningen blir bedre og det blir den sikkert.

Kald luft=mere luft

mer luft+mer diesel= mer effekt

EvoMan har nok noe rett denne gang

Nissan Patrol 3,3TD
Lada Niva

Bilder fra gjrestad på hjemmesida!

#20 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Intercooler gir vel ikke effekt aleine. M vel ha en turbo, så snn sett gir den ikke noen effekt aleine. Men samtidig kan man si at den gjør det.


Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring