Gå til innhold



Foto

Spørsmål om intercooler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#21 meloes

meloes

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Kjør på med stor intercooler, jo større jo bedre bare den har riktig flow-rate. Litt av hensikten med IC i tillegg til å lagre luft er å senke temp. på innsugs-lufta. Når man justerer opp trykket/ forbrenning vil man ha behov for bedre kjøling av bla. ventilene/toppene. På diesel og bensin biler er det selvfølgelig viktig å følge etter med mer fuel, dyser/dieselpumpe osv. Tenk også på ett skikkelig eksosannl. og innsug.

#22 Dennis

Dennis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Selv ikke de mest moderne dieselmotorene i dag forbrenner 100% den dieselen som blir sprøytet inn i sylindrene. Man får bedre forbrenning ved å montere i.c, dermed også bedre effekt. Gevinsten ligger på 0.32-0.34% pr grad senking av spyleluften. Effekten av en i.c. blir høyere jo større trykk man kjører med. Når luften komprimeres i compressoren avgir den varme, dette blir nokså merkbart over 0.5 bars trykk. Jo større i.c.en er jo bedre blir avkjølingen og jo mindre blir mottrykket.

#23 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig.
Opprinnelig postet av VCE



Denne motoren vil gjøre deg til en utrolig rik mann!! Luftoverskuddet på en forbrenningsmotor er enormt stort!

Beer gives you drain bamage

#24 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 21 December 2004 - 00:00

Mye rare betraktninger her....
En intercooler kjøler luften....og kald luft tar mindre plass enn varm luft pga luftmolekylenes beskaffenhet i fysisk betraktning. Kaldere luft gir større mengde med diesel og luft....og mer effekt. Dette er det enkle prisippet i korte trekk.
Jo større jo bedre prinsippet holder ikke helt. Du får nemlig ikke kaldere luft enn temperaturen utenfor bilen.
Skal man trimme en motor må alt stå i forhold til hverandre. Riktig mengde diesel og luft i forhold til forbrenning. Riktig turbo til riktig arbeidsregister i motor, og riktig flow på avgass i forhold til forbrent mengde.

#25 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 21 December 2004 - 00:00

På dieselmotorer, er det også mulig med propaninnsprøytning via innsuget. Propanen virker da som en katalysator på dieselforbrenningen; resultatet skal være renere forbrenning, høyere effekt og lavere forbruk, fordi den brenner dieselen mer effektivt.
Dette er fritt etter en artikkel i 4wheeler i September. Propandingsen som er omtalt selges av www.jcwhitney.com søk på propane. Aberet er at den er beregna på store US-dieseler.

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

#26 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 23 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig.
Opprinnelig postet av VCE



Denne motoren vil gjøre deg til en utrolig rik mann!! Luftoverskuddet på en forbrenningsmotor er enormt stort!

Beer gives you drain bamage


Opprinnelig postet av nordmøring


Prøv å si dette til Garret, K&N, Weber eller Edelbrock!
Det er greit at en dieselmotor for det meste går på overskudd av luft. Men hadde luftoverskuddet i en forbrenningsmotor vært enormt stort ville vi aldri behøvd å tenke på porting, turbo, ic, kvasskam, hemisfærisk topp, åpent luftfilter, variabel manifoild, magnetisk organisering av innsugslufta og sikkert flere lure ting.
Da hadde vi kun behøvd å tenke på riktig tenningstidspunkt, kompresjon og tilstrekkelig mengde og forstøving av brennstoff til forbrenninga.

En intercooler fungerer som "meloes" er inne på, også som en akkumulator og opprettholder en jevn tilgang på luft. Men kan dermed føre til at det behøves noe mer tid på å bygge trykket opp.




#27 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 23 December 2004 - 00:00

Om noen tviler på at luftoverskuddet er enormt stort i en turboladet motor, må de gjerne fortsette med det. For de som vil VITE noe om forbrenning og diesel-prosses anbefales to bøker, "Forbrenningsmotorer del 1-grunnlag" og "Forbrenningsmotorer del 3-kjøretøy" og etterpå kan vi diskutere litt! :-)

Beer gives you drain bamage

#28 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 23 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Om noen tviler på at luftoverskuddet er enormt stort i en turboladet motor, må de gjerne fortsette med det. For de som vil VITE noe om forbrenning og diesel-prosses anbefales to bøker, "Forbrenningsmotorer del 1-grunnlag" og "Forbrenningsmotorer del 3-kjøretøy" og etterpå kan vi diskutere litt! :-)

Beer gives you drain bamage


Opprinnelig postet av nordmøring



Vil ikke krangle med deg, siden du er maskinisten av oss. Men både du og jeg vet at det er tilgangen på oksygen som begrenser effekten oppad, forutsatt at vi tilfører tilstrekkelig med drivstoff.

#29 Blaz

Blaz

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Posted 25 December 2004 - 00:00

vet ikke helt med diesel, men på bensin blir bensinmengden bestemmt blant annet av innsugsluftas temperatur og trykk, automatisk. (så hvorfor justere dieselpumpa)
Og hvis "gasserspjeldet" ikke er helt opent, kan innsugslufta bli kaldere enn utelufta faktisk...
Har man høyt turbotrykk kan lufta bli veldig varm, og jo varmere den er, jo mer vil det lønne seg med IC, fordi IC'en virker bedre med store varmeforskjeller...
og apropos kald luft, så har jeg merket at vanlig sugemotorer er sprekest på kalde dager.

(da er jeg med i diskusjonen jeg og.. hehe)

#30 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 25 December 2004 - 00:00

Joda, på nyere motora e de elektronisk styrt "duty cycle" på ventilåpninga. Den bestæmmes av gasspådrag, turbotrøkk, lufttemperatur- å mængde. Da kan man istede får å justere pompa, jøre forandringa i motorstyringa eller chippe..
Ja, i kaldt vær tar luftmolekylan mindre plass, å da får vi mer oksygen per liter luft.. wink.gif

#31 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 26 December 2004 - 00:00

teoretisk sett vil en intercooler kunne øke effekten selv om dieselpumpa ikke justeres og tilogmed er stilt litt lavt fra før av.
årsaken er som nevnt tidligere at kald luft tar mindre plass aldtså du får plass til mere luft inni sylinderen. men når stempelet beveger seg opp komprimeres lufta mye og dette gjør lufta varm igjen. dermed ekspanderer lufta igjen og er med på å lage høyere kompresjon som igjen trykker hardere på stempelet.

Selvsagt får man bedre utnyttelse av intercooleren dersom man justerer opp dieselpumpa og derfor tviler jeg på at dieselpumpa er justert likt på orginal motor med og uten i.c.

I gamle dager brukte noen vann insprøytning i motoren, vannet fordamper når forbrenningen kommer og er med å ekspandere. men dette er ikke videre heldig for motoren.

-Knut

isuzu økonomi 4x4

#32 oleps

oleps

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Svar på den over:Det brukes jo strengt tatt i "dag"også,innenfor racing.
Men man må aldri finne på å gjøre det på en diesel motor,da står du plutselig igjen med råder som er et par cm for korte.

Brom Brom

#33 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig.
Opprinnelig postet av VCE



Denne motoren vil gjøre deg til en utrolig rik mann!! Luftoverskuddet på en forbrenningsmotor er enormt stort!

Beer gives you drain bamage


Opprinnelig postet av nordmøring



Det er klart at luftoverskuddet er stort. Luft består for det meste av nitrogen(80%), som i utgangspunktet ikke har noe å gjøre i en forbrenningsmotor. Det er oksygenet som forbrukes. Riktig justert bør ikke oksygenoverskuddet være stort i eksosen.

mvh
Torfinn

#34 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

"Riktig justert bør ikke oksygenoverskuddet være stort i eksosen"

Har du målt? Og hvilken verdi fikk du da?

Beer gives you drain bamage

#35 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

greit, det er tydeligvis individer her på forumet som må ha ting med STORE bokstaver og teskje...jeg snakket ikke om luft, men oksygen! vanlig luft er ikke farlig i det heletatt, men de som har vært borti en skjærebrenner vet hvor farlig ren oksygen er! Der brukes acetylen for å temme oksygenflammen.
Det har vært gjort forsøk på å "sprite opp" motorer med innsprøytning av ren oksygen, men det har uten unntak endt med en relativt VARM opplevelse... sad.gif


1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157

#36 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
..men de som har vært borti en skjærebrenner vet hvor farlig ren oksygen er! Der brukes acetylen for å temme oksygenflammen....

Opprinnelig postet av VCE



Hm... Oksygen brenner ikke alene. Men det behøves i forbrenningsprosessen. Ved for mye oksygen i forhold til hydrokarbon (acetylen/bensin/parafin/diesel) blir det ikke rare flammen..

Og, ja, det er slettes ikke alt oksygenet som blir omsatt i forbrenningsmotoren. Derfor har vi for eksempel enhetsinjektorer på noen dieselmotorer som leverer ved godt over 2000 bar for å forstøve drivstoffet og blande det med lufta. Eller magnetisk arrangering av innsugningslufta, slik at oksygenet fordeler jevnest mulig, og mindre "går til spille".



#37 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Uansett hva en måtte tro-en klarer ikke å forbruke all tilført oksygen, i eksosen (ut av det stor hullet bak på bilen:-)) vil en måle 10-14% OKSYGEN, mesteparten av dette stammer selvfølgelig fra "kortslutningsluft", altså den lufta som brukes til å spyle sylinderen mellom hvert arbeidsslag, men selv om en målte oksygeninnholdet i sylinderen i mikrosekundet før eksosventilen åpner vil en ha OKSYGEN "igjen". Uten garanti tipper jeg 3-5%, har ikke de nødvendige notater og bøker her på jobb.


Beer gives you drain bamage

#38 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
..men de som har vært borti en skjærebrenner vet hvor farlig ren oksygen er! Der brukes acetylen for å temme oksygenflammen....

Opprinnelig postet av VCE



Hm... Oksygen brenner ikke alene. Men det behøves i forbrenningsprosessen. Ved for mye oksygen i forhold til hydrokarbon (acetylen/bensin/parafin/diesel) blir det ikke rare flammen..

Og, ja, det er slettes ikke alt oksygenet som blir omsatt i forbrenningsmotoren. Derfor har vi for eksempel enhetsinjektorer på noen dieselmotorer som leverer ved godt over 2000 bar for å forstøve drivstoffet og blande det med lufta. Eller magnetisk arrangering av innsugningslufta, slik at oksygenet fordeler jevnest mulig, og mindre "går til spille".



Opprinnelig postet av Rapp



Igjen, forskjellen på luft og REN Oksygen...har du tilgang på en skjærebrenner, åpne såvidt for oksygen, men hold acetylenkrana stengt, du vil få en rødaktig flakkende flamme...ren oksygen er ikke bare brennbar, den er også eksplosiv!


1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157

#39 runar

runar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 467 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Når en slår av en skjærebrenner så skrur en først av acytelen for å ungå sot for så å skru av oksygen. Når acetylenen er avskrud slokker flammen= oksygen brenner ikke aleine.

Oksygen er explosivt vis en blander den med andre stoffer.

#40 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

Ren oksygen er ikke brennbar. Hvordan skal en forbrenningsligning i så tilfelle se ut. Bensin og diesel består av hydrokarboner. Hydrogen og Carbonatomer. Disse reagerer med oksygen og blir til CO2 og H2O hvis man får en fullstendig forbrenning. En brann er en oksydasjon av et brensel, og denne kjemiske reaksjonen avgir energi. Hvis oksygen skal brenne hva blir da sluttproduktet?

sjekk forøvrig denne som viser reaksjonsligninger for motorer.

http://homepage.mac....ine/basics.html
mvh
Torfinn