Spørsmål om intercooler
#21
Posted 20 December 2004 - 00:00
#22
Posted 20 December 2004 - 00:00
#23
Posted 20 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig. Opprinnelig postet av VCE
Denne motoren vil gjøre deg til en utrolig rik mann!! Luftoverskuddet på en forbrenningsmotor er enormt stort!
Beer gives you drain bamage
#24
Posted 21 December 2004 - 00:00
En intercooler kjøler luften....og kald luft tar mindre plass enn varm luft pga luftmolekylenes beskaffenhet i fysisk betraktning. Kaldere luft gir større mengde med diesel og luft....og mer effekt. Dette er det enkle prisippet i korte trekk.
Jo større jo bedre prinsippet holder ikke helt. Du får nemlig ikke kaldere luft enn temperaturen utenfor bilen.
Skal man trimme en motor må alt stå i forhold til hverandre. Riktig mengde diesel og luft i forhold til forbrenning. Riktig turbo til riktig arbeidsregister i motor, og riktig flow på avgass i forhold til forbrent mengde.
#25
Posted 21 December 2004 - 00:00
Dette er fritt etter en artikkel i 4wheeler i September. Propandingsen som er omtalt selges av www.jcwhitney.com søk på propane. Aberet er at den er beregna på store US-dieseler.
offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk
#26
Posted 23 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig. Opprinnelig postet av VCE
Denne motoren vil gjøre deg til en utrolig rik mann!! Luftoverskuddet på en forbrenningsmotor er enormt stort!
Beer gives you drain bamage
Opprinnelig postet av nordmøring
Prøv å si dette til Garret, K&N, Weber eller Edelbrock!
Det er greit at en dieselmotor for det meste går på overskudd av luft. Men hadde luftoverskuddet i en forbrenningsmotor vært enormt stort ville vi aldri behøvd å tenke på porting, turbo, ic, kvasskam, hemisfærisk topp, åpent luftfilter, variabel manifoild, magnetisk organisering av innsugslufta og sikkert flere lure ting.
Da hadde vi kun behøvd å tenke på riktig tenningstidspunkt, kompresjon og tilstrekkelig mengde og forstøving av brennstoff til forbrenninga.
En intercooler fungerer som "meloes" er inne på, også som en akkumulator og opprettholder en jevn tilgang på luft. Men kan dermed føre til at det behøves noe mer tid på å bygge trykket opp.
#27
Posted 23 December 2004 - 00:00
Beer gives you drain bamage
#28
Posted 23 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Om noen tviler på at luftoverskuddet er enormt stort i en turboladet motor, må de gjerne fortsette med det. For de som vil VITE noe om forbrenning og diesel-prosses anbefales to bøker, "Forbrenningsmotorer del 1-grunnlag" og "Forbrenningsmotorer del 3-kjøretøy" og etterpå kan vi diskutere litt! :-)
Beer gives you drain bamage
Opprinnelig postet av nordmøring
Vil ikke krangle med deg, siden du er maskinisten av oss. Men både du og jeg vet at det er tilgangen på oksygen som begrenser effekten oppad, forutsatt at vi tilfører tilstrekkelig med drivstoff.
#29
Posted 25 December 2004 - 00:00
Og hvis "gasserspjeldet" ikke er helt opent, kan innsugslufta bli kaldere enn utelufta faktisk...
Har man høyt turbotrykk kan lufta bli veldig varm, og jo varmere den er, jo mer vil det lønne seg med IC, fordi IC'en virker bedre med store varmeforskjeller...
og apropos kald luft, så har jeg merket at vanlig sugemotorer er sprekest på kalde dager.
(da er jeg med i diskusjonen jeg og.. hehe)
#30
Posted 25 December 2004 - 00:00
Ja, i kaldt vær tar luftmolekylan mindre plass, å da får vi mer oksygen per liter luft..
#31
Posted 26 December 2004 - 00:00
årsaken er som nevnt tidligere at kald luft tar mindre plass aldtså du får plass til mere luft inni sylinderen. men når stempelet beveger seg opp komprimeres lufta mye og dette gjør lufta varm igjen. dermed ekspanderer lufta igjen og er med på å lage høyere kompresjon som igjen trykker hardere på stempelet.
Selvsagt får man bedre utnyttelse av intercooleren dersom man justerer opp dieselpumpa og derfor tviler jeg på at dieselpumpa er justert likt på orginal motor med og uten i.c.
I gamle dager brukte noen vann insprøytning i motoren, vannet fordamper når forbrenningen kommer og er med å ekspandere. men dette er ikke videre heldig for motoren.
-Knut
isuzu økonomi 4x4
#32
Posted 28 December 2004 - 00:00
Men man må aldri finne på å gjøre det på en diesel motor,da står du plutselig igjen med råder som er et par cm for korte.
Brom Brom
#33
Posted 28 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
En diesel går på prinsippet at man justerer opp dieselmengden til man har brukt opp all oksygenen man har tilgjengelig. Opprinnelig postet av VCE
Denne motoren vil gjøre deg til en utrolig rik mann!! Luftoverskuddet på en forbrenningsmotor er enormt stort!
Beer gives you drain bamage
Opprinnelig postet av nordmøring
Det er klart at luftoverskuddet er stort. Luft består for det meste av nitrogen(80%), som i utgangspunktet ikke har noe å gjøre i en forbrenningsmotor. Det er oksygenet som forbrukes. Riktig justert bør ikke oksygenoverskuddet være stort i eksosen.
mvh
Torfinn
#34
Posted 28 December 2004 - 00:00
Har du målt? Og hvilken verdi fikk du da?
Beer gives you drain bamage
#35
Posted 28 December 2004 - 00:00
Det har vært gjort forsøk på å "sprite opp" motorer med innsprøytning av ren oksygen, men det har uten unntak endt med en relativt VARM opplevelse...
1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
#36
Posted 28 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
..men de som har vært borti en skjærebrenner vet hvor farlig ren oksygen er! Der brukes acetylen for å temme oksygenflammen....
Opprinnelig postet av VCE
Hm... Oksygen brenner ikke alene. Men det behøves i forbrenningsprosessen. Ved for mye oksygen i forhold til hydrokarbon (acetylen/bensin/parafin/diesel) blir det ikke rare flammen..
Og, ja, det er slettes ikke alt oksygenet som blir omsatt i forbrenningsmotoren. Derfor har vi for eksempel enhetsinjektorer på noen dieselmotorer som leverer ved godt over 2000 bar for å forstøve drivstoffet og blande det med lufta. Eller magnetisk arrangering av innsugningslufta, slik at oksygenet fordeler jevnest mulig, og mindre "går til spille".
#37
Posted 28 December 2004 - 00:00
Beer gives you drain bamage
#38
Posted 28 December 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
..men de som har vært borti en skjærebrenner vet hvor farlig ren oksygen er! Der brukes acetylen for å temme oksygenflammen....
Opprinnelig postet av VCE
Hm... Oksygen brenner ikke alene. Men det behøves i forbrenningsprosessen. Ved for mye oksygen i forhold til hydrokarbon (acetylen/bensin/parafin/diesel) blir det ikke rare flammen..
Og, ja, det er slettes ikke alt oksygenet som blir omsatt i forbrenningsmotoren. Derfor har vi for eksempel enhetsinjektorer på noen dieselmotorer som leverer ved godt over 2000 bar for å forstøve drivstoffet og blande det med lufta. Eller magnetisk arrangering av innsugningslufta, slik at oksygenet fordeler jevnest mulig, og mindre "går til spille".
Opprinnelig postet av Rapp
Igjen, forskjellen på luft og REN Oksygen...har du tilgang på en skjærebrenner, åpne såvidt for oksygen, men hold acetylenkrana stengt, du vil få en rødaktig flakkende flamme...ren oksygen er ikke bare brennbar, den er også eksplosiv!
1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
#39
Posted 28 December 2004 - 00:00
Oksygen er explosivt vis en blander den med andre stoffer.
#40
Posted 28 December 2004 - 00:00
sjekk forøvrig denne som viser reaksjonsligninger for motorer.
http://homepage.mac....ine/basics.html
mvh
Torfinn