Gå til innhold



Foto

Spørsmål om intercooler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#41 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 29 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:


Igjen, forskjellen på luft og REN Oksygen...har du tilgang på en skjærebrenner, åpne såvidt for oksygen, men hold acetylenkrana stengt, du vil få en rødaktig flakkende flamme...ren oksygen er ikke bare brennbar, den er også eksplosiv!


1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157

Opprinnelig postet av VCE



Ikke meningen å være frekk - og med fare for å komme litt på avveie i forhold til temaet, men acetylenkranen skal være rødmerket, og oksygenkranen blå... noen som har kødda med tilkoblingen på brenneren din? Acetylenflammen er rødlig med mye soting når oksygenkranen er stengt (ufulstendig forbrenning, overskudd av karbon).

#42 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 29 December 2004 - 00:00

:(var og så på flaskene på verkstedet, og prøvde og jeg huska feil, SORRY FOLKENS!

Men hva er det da som gjør at det eksploderer hvis man "spruter" ren oksygen på en flamme? og at en motor ikke tåler innsprøytning av ren oksygen?

Far min driver Norsk Motorhistorisk Museum på Stange, der har vi en gjenomskåret modell av en torpedo, det kom en innom som har drevet med torpedoer i gamledager, og han fortalte om dens historie, og hadde noen papirer. her var oksygentilførsel en relativt viktig problemstilling under utviklingen, og tilførsel av ren oksygen var noe som gjorde motoren minst like farlig som sprengladningen, de måtte "forurense" oksygenen med nitrogen, riktignok ikke så mye som vi puster inn, men en betydelig mengde.


1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157

#43 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 29 December 2004 - 00:00

Oleps skrev:
Svar på den over:Det brukes jo strengt tatt i "dag"også,innenfor racing.
Men man må aldri finne på å gjøre det på en diesel motor,da står du plutselig igjen med råder som er et par cm for korte.



Dette er jo ikke tilfelle, vanninnsprøyt kan godt brukes på dieselmotorer.
Er bare google om man lurer på det.
Kan nevne kompisen min som har en Chevrolet 6.5l td har kjørt med et av disse Aquamist settene i to år snart, dette for og få ned temp på de to bakerste sylindrene som kan være et problem på disse motorene.


http://www.aquamist.co.uk/

#44 runar

runar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 467 Innlegg:

Posted 29 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
sad.gif
og at en motor ikke tåler innsprøytning av ren oksygen?
Opprinnelig postet av VCE




vis en blander rein oksygen og fett/olje er det expolsivt. Derfor er det ikke så lurt å bruke i en motor.

#45 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 30 December 2004 - 00:00

Vanninsprøytning i dieselmotorer kommer for fullt, meget effektivt for å redusere dannelsen/utslipp av NOx-gasser. Noen prosjekter emulgerer vann inn i brennstoffet og andre sprøyter vann inn i sylinderen et stykke ut i arbeidslaget. Foreløpig er det vel mest aktuellt på litt større motorer, nokså mye utstyr som skal til for å få det til ordentlig.


Beer gives you drain bamage

#46 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 30 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
:(var og så på flaskene på verkstedet, og prøvde og jeg huska feil, SORRY FOLKENS!

Men hva er det da som gjør at det eksploderer hvis man "spruter" ren oksygen på en flamme? og at en motor ikke tåler innsprøytning av ren oksygen?

Far min driver Norsk Motorhistorisk Museum på Stange, der har vi en gjenomskåret modell av en torpedo, det kom en innom som har drevet med torpedoer i gamledager, og han fortalte om dens historie, og hadde noen papirer. her var oksygentilførsel en relativt viktig problemstilling under utviklingen, og tilførsel av ren oksygen var noe som gjorde motoren minst like farlig som sprengladningen, de måtte "forurense" oksygenen med nitrogen, riktignok ikke så mye som vi puster inn, men en betydelig mengde.


1988 Chevy Subb - Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157

Opprinnelig postet av VCE



En motor tåler nok ren oksygen. Dersom man skulle gå over fra luft som har 20% oksygen til 100% oksygen, kunne man tenke seg at man også 5 doblet bensintilførselen. Dette vil jo være en fantastisk effektytelse, som nok en standard motor ikke ville tåle særlig lenge. Dersom man gir motoren 100% oksygen og ikke gjør noe med bensinen tror jeg nok ikke det skjer noe spesielt bortsett fra at man får svært ren eksos, uten NOx.

mvh
Torfinn

#47 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 30 December 2004 - 00:00

Dersom man spruter ren oksygen på en flamme vil det nok kunne oppleves som enksplosjon. Husk på at en flamme egentlig er en kjemisk reaksjon som avgir varme. Denne kjemiske reaksjonen bestemmes av mediene som inngår i reaksjonen. For eksempel et brensel som ofte består av karbon og hydrogen, og oksygen. I lufta vil oksygen være en begrensning på grunn av mye nitrogen. Dersom man øker tilførselen av oksygen går reaksjonen raskere. Man kan øke oksygentilførselen ved å tilføre ren oksygen, eller man kan blåse på flammen, som også er svært effektivt.

mvh
Torfinn

#48 Blaz

Blaz

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Posted 31 December 2004 - 00:00

i rakettmotorer brukes ren oxygen, som funker fint, men skulle det vært gjort i en stempelmotor så tror jeg oxygen måtte ha kommet inn i sylinderen på samme måte som diesel, hvis ikke hadde det blitt vanskelig å ikke få eksplosjoner i hytt og pine. Skal ikke overraske meg om sylinder og stempel tar fyr ved litt kompresjon da heller... jeg har sett hva som skjer med metall etter eksplosjon med flytende oksygen og ei oljete fille..

#49 Mud-driver

Mud-driver

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 513 Innlegg:

Posted 01 January 2005 - 00:00

Lystgass har jo ca 40% oksygen, som tillater mer bensin som igjen gir mer pulver. Så er jo lystgassen veldig kald også da...

http://img.photobuck...w345/Profil.bmp
Elsker Norsk natur, sett gjennom frontruta :-)